Rozdział 2 - Wytyczne podziału dochodów i wydatków między budżet centralny a budżety terenowe. - Wstępne wytyczne do zasad Budżetu Państwa na rok 1951.

Monitor Polski

M.P.1950.A-55.631

Akt utracił moc
Wersja od: 17 kwietnia 1950 r.

II.

Wytyczne podziału dochodów i wydatków między budżet centralny a budżety terenowe.

5)
Budżety terenowe projektowane, uchwalane i wykonywane przez terenowe rady narodowe obejmują w zasadzie działalność następującą:
a)
w zakresie gospodarki narodowej:

finansowanie organizacji i urządzeń gospodarczych o znaczeniu lokalnym jak przemysł miejscowy, miejskie i powiatowe przedsiębiorstwa budowlane, przedsiębiorstwa miejskiego handlu detalicznego, gospodarka mieszkaniowa, przedsiębiorstwa i zakłady gospodarki komunalnej, gospodarka drogowa i rolna oraz melioracje o znaczeniu lokalnym;

b)
w zakresie potrzeb socjalnych i kulturalnych:

finansowanie przedszkoli, szkół podstawowych i średnich ogólnokształcących łącznie z pomocą dzieciom i młodzieży oraz higieną szkolną, oświaty dla dorosłych i walki z analfabetyzmem oraz bibliotek, archiwów i muzeów o znaczeniu lokalnym, amatorskiego ruchu artystycznego, upowszechniania teatrów i lokalnych ognisk artystycznych, finansowanie ośrodków kultury fizycznej i sportu, opieki społecznej nad dorosłymi w domach pracy przymusowej, ogniskach i zakładach opiekuńczych, publicznych zakładów służby zdrowia o znaczeniu lokalnym, ochrony macierzyństwa i walki z alkoholizmem;

c)
w zakresie administracji:

wydatki na utrzymanie terenowych organów jednolitej władzy państwowej i pożarnictwa.

6)
Działalność nie przekazana do finansowania budżetem terenowym, objęta będzie budżetem centralnym. W szczególności budżet centralny obejmie finansowanie przedsiębiorstw i zakładów o znaczeniu ogólnopaństwowym, finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego, specjalnego i zawodowego, innych potrzeb socjalnych i kulturalnych, mających znaczenie ogólnopaństwowe, jak sanatoria, przeciwgruźlicze szpitale i przychodnie psychiatryczne i specjalistyczne, narodowe muzea i biblioteki, archiwa akt państwowych, wydatki na renty i emerytury, przysposobienie zawodowe inwalidów wojennych i wojskowych, ponadto wydatki na obronę narodową i bezpieczeństwo, na wymiar sprawiedliwości, wydatki na utrzymanie centralnych władz państwowych, na obsługę długów państwowych, na finansowanie państwowych rezerw materiałowych oraz ogólną rezerwę budżetową.
7)
Finansowanie inwestycyj w części finansowanej przez budżet następować będzie z tego budżetu, z którym będą powiązane odnośne przedsiębiorstwa, urzędy, instytucje i zakłady.

Szczegółowe zasady ustali uchwała Rady Ministrów w sprawie trybu finansowania inwestycji.

8)
Podział dochodów między budżet centralny a budżety terenowe powinien w zasadzie przewidywać:
a)
przekazanie budżetom terenowym całości dochodów z majątku znajdującego się w zarządzie terenowych rad narodowych, jak również niepodatkowych dochodów z przedsiębiorstw i jednostek budżetowych finansowanych z budżetów terenowych,
b)
przekazanie budżetom terenowym dotychczasowych podatków komunalnych, z wyjątkiem podatku gruntowego, jako podatków terenowych,
c)
przekazanie budżetom terenowym udziału w podatkach: gruntowym oraz obrotowym i dochodowym, od wzbogacenia wojennego, jak również odpowiednich udziałów w karach pieniężnych i grzywnach,
d)
przekazanie budżetom terenowym całości wpływów z Państwowego Funduszu Ziemi oraz wpływów lokalnych Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej.
9)
W związku z przepisami pkt 8) wydatki budżetów terenowych będą równoważone dochodami własnymi, udziałem tych budżetów według zróżniczkowanej skali w dochodach ogólnopaństwowych, planowe zaś niedobory wyrównane będą przez dotacje z Funduszu Wyrównawczego budżetów terenowych, wchodzącego do budżetu centralnego.
10)
Fundusz Wyrównawczy dla budżetów terenowych przewidywać będzie ponadto rezerwę na pokrycie ewentualnych niedoborów budżetów terenowych w tych przypadkach, gdy preliminowane w budżetach terenowych dochody nie osiągną - z przyczyn niezależnych od terenowych organów jednolitej władzy państwowej - kwot ustalonych w budżetach wzgl. gdy na budżety te zostało nałożone przez władze centralne nowe nieprzewidziane zadanie.