Wstępne wytyczne do zasad Budżetu Państwa na rok 1951.

Monitor Polski

M.P.1950.A-55.631

Akt utracił moc
Wersja od: 17 kwietnia 1950 r.

UCHWAŁA
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 kwietnia 1950 r.
w sprawie wstępnych wytycznych do zasad Budżetu Państwa na rok 1951.

Dążąc do pełnego oparcia gospodarki finansowej Państwa na podstawach planowych Rada Ministrów postanawia przebudowę budżetu państwowego w kierunku:
a)
nadania Budżetowi Państwa charakteru podstawowego planu finansowego gromadzenia środków i ich podziału na finansowanie gospodarki narodowej, potrzeb socjalnych i kulturalnych ludności, wzmocnienia obronności Państwa oraz utrzymania administracji i organów wymiaru sprawiedliwości,
b)
oparcia Budżetu Państwa w jego podstawowych elementach o wskaźniki narodowego planu gospodarczego,
c)
podporządkowania Budżetowi Państwa planów finansowych poszczególnych gałęzi gospodarki narodowej,
d)
oparcia Budżetu Państwa o zasady centralizmu demokratycznego i jedności systemu budżetowego z najbardziej wszechstronnym uwzględnieniem inicjatywy władz terenowych.

Na rok 1951 Rada Ministrów ustala następujące podstawowe zasady opracowania i wykonania Budżetu Państwa:

Zakres i treść Budżetu Państwa.

1)
Budżetem Państwa na rok 1951 zostanie objęty w zasadzie dotychczasowy zakres:
a)
budżetu państwowego na rok 1950,
b)
budżetów samorządu terytorialnego na rok 1950,
c)
budżetu ubezpieczeń społecznych,
d)
funduszu socjalnego przedsiębiorstw państwowych,
e)
rachunków wyrównawczych przedsiębiorstw.
2)
Nadto Budżetem Państwa będą w zasadzie objęte dochody i wydatki:
a)
przedsiębiorstw, których charakter działalności uzasadnia uniezależnienie wydatków od dochodów,
b)
przedsiębiorstw, podległych bezpośrednio resortom, a wykonujących wyłącznie funkcje kierownictwa, koordynacji, planowania, nadzoru lub kontroli w stosunku do podległych im przedsiębiorstw lub zakładów pracy,
c)
organów zarządu przedsiębiorstw, podległych bezpośrednio resortom, a wykonujących wyłącznie funkcje kierownictwa, koordynacji, planowania, nadzoru lub kontroli,
d)
organów zaopatrzenia,
e)
centralnych laboratoriów,
f)
przedsiębiorstw nieczynnych.

O włączeniu do Budżetu Państwa wymienionych przedsiębiorstw (zarówno całych grup jak i poszczególnych przedsiębiorstw) rozstrzyga Minister Finansów w porozumieniu z właściwym Ministrem i Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

3)
Urzędy, instytucje i zakłady (jednostki budżetowe) powinny w zasadzie wchodzić do Budżetu Państwa pełnymi dochodami i wydatkami (budżetowanie brutto). Minister Finansów może zezwolić na włączenie poszczególnych instytucji i zakładów lub ich grup do Budżetu Państwa wpłatami lub dopłatami (budżetowanie netto).
4)
Budżet Państwa dzieli się na:
a)
budżet centralny,
b)
budżety terenowe (wojewódzkie, powiatowe, miejskie i gminne).

Budżety terenowe niższego szczebla wchodzą pełnymi dochodami i wydatkami do budżetu wyższego szczebla.

Wytyczne podziału dochodów i wydatków między budżet centralny a budżety terenowe.

5)
Budżety terenowe projektowane, uchwalane i wykonywane przez terenowe rady narodowe obejmują w zasadzie działalność następującą:
a)
w zakresie gospodarki narodowej:

finansowanie organizacji i urządzeń gospodarczych o znaczeniu lokalnym jak przemysł miejscowy, miejskie i powiatowe przedsiębiorstwa budowlane, przedsiębiorstwa miejskiego handlu detalicznego, gospodarka mieszkaniowa, przedsiębiorstwa i zakłady gospodarki komunalnej, gospodarka drogowa i rolna oraz melioracje o znaczeniu lokalnym;

b)
w zakresie potrzeb socjalnych i kulturalnych:

finansowanie przedszkoli, szkół podstawowych i średnich ogólnokształcących łącznie z pomocą dzieciom i młodzieży oraz higieną szkolną, oświaty dla dorosłych i walki z analfabetyzmem oraz bibliotek, archiwów i muzeów o znaczeniu lokalnym, amatorskiego ruchu artystycznego, upowszechniania teatrów i lokalnych ognisk artystycznych, finansowanie ośrodków kultury fizycznej i sportu, opieki społecznej nad dorosłymi w domach pracy przymusowej, ogniskach i zakładach opiekuńczych, publicznych zakładów służby zdrowia o znaczeniu lokalnym, ochrony macierzyństwa i walki z alkoholizmem;

c)
w zakresie administracji:

wydatki na utrzymanie terenowych organów jednolitej władzy państwowej i pożarnictwa.

6)
Działalność nie przekazana do finansowania budżetem terenowym, objęta będzie budżetem centralnym. W szczególności budżet centralny obejmie finansowanie przedsiębiorstw i zakładów o znaczeniu ogólnopaństwowym, finansowanie nauki i szkolnictwa wyższego, specjalnego i zawodowego, innych potrzeb socjalnych i kulturalnych, mających znaczenie ogólnopaństwowe, jak sanatoria, przeciwgruźlicze szpitale i przychodnie psychiatryczne i specjalistyczne, narodowe muzea i biblioteki, archiwa akt państwowych, wydatki na renty i emerytury, przysposobienie zawodowe inwalidów wojennych i wojskowych, ponadto wydatki na obronę narodową i bezpieczeństwo, na wymiar sprawiedliwości, wydatki na utrzymanie centralnych władz państwowych, na obsługę długów państwowych, na finansowanie państwowych rezerw materiałowych oraz ogólną rezerwę budżetową.
7)
Finansowanie inwestycyj w części finansowanej przez budżet następować będzie z tego budżetu, z którym będą powiązane odnośne przedsiębiorstwa, urzędy, instytucje i zakłady.

Szczegółowe zasady ustali uchwała Rady Ministrów w sprawie trybu finansowania inwestycji.

8)
Podział dochodów między budżet centralny a budżety terenowe powinien w zasadzie przewidywać:
a)
przekazanie budżetom terenowym całości dochodów z majątku znajdującego się w zarządzie terenowych rad narodowych, jak również niepodatkowych dochodów z przedsiębiorstw i jednostek budżetowych finansowanych z budżetów terenowych,
b)
przekazanie budżetom terenowym dotychczasowych podatków komunalnych, z wyjątkiem podatku gruntowego, jako podatków terenowych,
c)
przekazanie budżetom terenowym udziału w podatkach: gruntowym oraz obrotowym i dochodowym, od wzbogacenia wojennego, jak również odpowiednich udziałów w karach pieniężnych i grzywnach,
d)
przekazanie budżetom terenowym całości wpływów z Państwowego Funduszu Ziemi oraz wpływów lokalnych Funduszu Gospodarki Mieszkaniowej.
9)
W związku z przepisami pkt 8) wydatki budżetów terenowych będą równoważone dochodami własnymi, udziałem tych budżetów według zróżniczkowanej skali w dochodach ogólnopaństwowych, planowe zaś niedobory wyrównane będą przez dotacje z Funduszu Wyrównawczego budżetów terenowych, wchodzącego do budżetu centralnego.
10)
Fundusz Wyrównawczy dla budżetów terenowych przewidywać będzie ponadto rezerwę na pokrycie ewentualnych niedoborów budżetów terenowych w tych przypadkach, gdy preliminowane w budżetach terenowych dochody nie osiągną - z przyczyn niezależnych od terenowych organów jednolitej władzy państwowej - kwot ustalonych w budżetach wzgl. gdy na budżety te zostało nałożone przez władze centralne nowe nieprzewidziane zadanie.

Układ Budżetu Państwa.

11)
Po stronie wydatkowej układ Budżetu Państwa powinien:
a)
wyodrębniać cele gospodarki socjalistycznej, a w szczególności cele przewidziane w Narodowym Planie Gospodarczym (układ przedmiotowy),
b)
wskazywać jednostki organizacyjne i gospodarcze, którym zostało zlecone wykonanie tych zadań (układ podmiotowy).

Nadto należy wyodrębnić wydatki na płacę, emerytury, renty i inne wydatki stanowiące dochody pieniężne ludności.

12)
Strona wydatkowa budżetu centralnego dzielić się będzie na grupy następujące:

I. gospodarka narodowa,

II. potrzeby socjalne i kulturalne,

III. obrona narodowa,

IV. administracja i wymiar sprawiedliwości,

V. długi państwowe,

VI. środki wyrównawcze, rezerwowe i inne.

13)
Po stronie dochodowej układ Budżetu Państwa uwzględni podział na formy i źródła akumulacji środków finansowych.
14)
Przedsiębiorstwa państwowe, działające na zasadach rozrachunku gospodarczego, będą powiązane z Budżetem Państwa przez:
a)
wpłaty podatkowe, wpłaty części zysku, nadwyżek środków obrotowych oraz różnic wyrównawczych (dodatnich),
b)
finansowanie normatywnych środków obrotowych, inwestycyj różnic wyrównawczych (ujemnych) oraz planowych strat.

Szczegółowe zasady powiązania z Budżetem Państwa przedsiębiorstw działających na zasadach rozrachunku gospodarczego ustalą odrębne uchwały Rady Ministrów w sprawie zasad systemu finansowego przedsiębiorstw oraz w sprawie zasad finansowania środków obrotowych.

Opracowanie Budżetu Państwa.

15)
Budżet Państwa na rok 1951 opracowany będzie w ramach limitów wydatków i dochodów.
16)
Wstępne limity wydatków ustali Rada Ministrów na wniosek Ministra Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.

Limity te będą opracowane:

a)
w oparciu o wskaźniki narodowego planu gospodarczego (plan 6-letni) w postaci procentowych zmian w stosunku do r. 1950 w odniesieniu do podstawowych wskaźników wydatków, a w szczególności do potrzeb socjalnych i kulturalnych i finansowania gospodarki narodowej,
b)
w oparciu o budżet państwowy na r. 1950 oraz o budżety na tenże okres innych jednostek wchodzących w skład Budżetu Państwa na r. 1951,
c)
w ramach wstępnego szacunku akumulacji środków finansowych na r. 1951.
17)
Na podstawie wstępnych limitów wydatków właściwe resorty opracują wnioski w sprawie kwotowych limitów wydatków z podziałem rzeczowym i podziałem między budżet centralny i budżety terenowe. Na podstawie tych wniosków Minister Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. przedkłada Radzie Ministrów i Radzie Państwa ostateczne limity kwotowe budżetu centralnego i poszczególnych budżetów terenowych województw.
18)
Zasady szczegółowe opracowania Budżetu Państwa, a więc budżetu centralnego i budżetów terenowych oraz związane z tym obowiązki urzędów, instytucyj, zakładów i przedsiębiorstw, określą noty budżetowe Ministra Finansów.
19)
Wniesienie Budżetu Państwa na r. 1951 do Sejmu Ustawodawczego nastąpi w terminie do dnia 31 grudnia 1950 r.

Wykonywanie Budżetu Państwa.

20)
Wykonanie Budżetu Państwa będzie oparte na zasadzie jedności kasowej zarówno budżetu centralnego jak i każdego z poszczególnych budżetów terenowych.
21)
Narodowy Bank Polski wykonuje obsługę kasową Budżetu Państwa (budżet centralny i budżety terenowe) oraz współdziała w kontroli wstępnej (kontrola formalno-rachunkowa i merytoryczna).
22)
Gospodarka jednostek budżetowych zostanie oparta o zatwierdzone w określony sposób plany dochodów i wydatków poszczególnych jednostek.
23)
Asygnowanie środków (kredytów) z Budżetu Państwa należy do organów odpowiedzialnych za dany odcinek administracji lub gospodarki.
24)
Terenowe organa finansowe kontrolują wykonanie zarówno budżetu centralnego (w zakresie zleconym) jak i budżetów terenowych na podstawie okresowych planów wykonania budżetów.

Nadto wykonanie budżetów terenowych podlega kontroli organów kontrolnych terenowych rad narodowych.

25)
Organa kontrolno-rewizyjne Ministerstwa Finansów przeprowadzają kontrolę następną całości gospodarki finansowej Państwa, a w szczególności gospodarki budżetowej.
26)
Wygospodarowane w r. 1950 i 1951 nadwyżki kasowe budżetów terenowych przeznacza się na utworzenie rezerw kasowych poszczególnych budżetów, które podlegają zaplanowaniu w budżecie dochodów roku następnego.

Przepisy wykonawcze.

27)
W celu realizacji ustalonych wyżej zasad opracowania i wykonania Budżetu Państwa na r. 1951 Rada Ministrów zobowiązuje:
a)
właściwych ministrów do ustalenia w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. i Ministrem Finansów w terminie do dnia 20 kwietnia b.r. podziału poszczególnych jednostek budżetowych między budżet centralny i budżety terenowe poszczególnych szczebli;
b)
właściwych ministrów do przedłożenia w terminie do dnia 20 kwietnia b.r. Ministrowi Finansów orientacyjnych danych procentowych odnoszących się do zmian zasadniczych wskaźników, które będą podstawą planowania limitów na r. 1951 (projekt planu 6-letniego), w stosunku do odpowiednich wskaźników, będących podstawą budżetu na rok 1950;
c)
Ministra Finansów do przedłożenia Radzie Ministrów do dnia 20 kwietnia b.r. projektów:

1) zasad systemu finansowego przedsiębiorstw,

2) zasad finansowania środków obrotowych,

3) zasad finansowania inwestycji i kapitalnych remontów;

d)
Ministra Finansów do przedłożenia w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 kwietnia b.r. limitów wstępnych Budżetu Państwa na r. 1951 w układzie rzeczowym i resortowym;
e)
właściwych ministrów do opracowania w terminie do dnia 31 maja b.r. na podstawie limitów wstępnych projektów kwotowych limitów ostatecznych z podziałem między budżet centralny i budżety terenowe z uwzględnieniem układu rzeczowego;
f)
Ministra Finansów w porozumieniu z Przewodniczącym P. K. P. G. do przedłożenia Radzie Ministrów i Radzie Państwa w terminie do dnia 15 czerwca b.r. ostatecznych limitów kwotowych budżetu centralnego i poszczególnych budżetów terenowych województw;
g)
Ministra Finansów w terminie do dnia 31 maja b.r. do wydania szczegółowej instrukcji (noty budżetowej) o zasadach i terminach opracowania preliminarza budżetu centralnego;
h)
Ministra Finansów do przedłożenia Radzie Ministrów i Radzie Państwa w terminie do dnia 25 maja b.r. projektu uchwały w sprawie trybu układania projektów budżetów terenowych zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 20 marca 1950 r o terenowych organach jednolitej władzy państwowej (Dz. U. R. P. Nr 14, poz. 130);
i)
Ministra Finansów do przedłożenia w terminie do dnia 31 maja b.r. szczegółowego projektu organizacji i zakresu działania terenowych organów finansowych;
j)
Ministra Finansów do wydania w terminie do dnia 30 września b.r. przepisów rachunkowo-kasowych dla budżetu centralnego i budżetów terenowych;
k)
Ministra Finansów do przedłożenia Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 czerwca 1950 r. projektu ustawy o Funduszu Wyrównawczym dla budżetów terenowych zgodnie z art. 7 ust. 2 powołanej wyżej (pkt h) ustawy; po uchwaleniu tego projektu przez Radę Ministrów Prezes Rady Ministrów przedłoży uchwałę Radzie Państwa do zatwierdzenia.
28)
Uchwała Rady Ministrów z dnia 21 sierpnia 1947 r. w sprawie zasad systemu finansowego (Monitor Polski Nr 120, poz. 762) traci moc obowiązującą z chwilą wejścia w życie przepisów wymienionych w pkt 27 lit. c).
29)
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia w Monitorze Polskim z mocą obowiązującą od dnia 17 kwietnia 1950 r.