Włączenie kwalifikacji rynkowej "Planowanie i realizowanie procesu profesjonalnego utrzymania czystości" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
M.P.2019.1063
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
MINISTRA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I TECHNOLOGII 1
z dnia 24 października 2019 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i realizowanie procesu profesjonalnego utrzymania czystości" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZAŁĄCZNIK
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I REALIZOWANIE PROCESU PROFESJONALNEGO UTRZYMANIA CZYSTOŚCI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I REALIZOWANIE PROCESU PROFESJONALNEGO UTRZYMANIA CZYSTOŚCI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
Planowanie i realizowanie procesu profesjonalnego utrzymania czystości |
Certyfikat |
Bezterminowy |
3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Planowanie i realizowanie procesu profesjonalnego utrzymania czystości" jest przygotowana do wykonywania zadań związanych z profesjonalnym utrzymaniem czystości w różnych obiektach. Wykazuje się samodzielnością w ramach wykonywanych działań zawodowych i ponosi odpowiedzialność za swoje działania. Jest przygotowana do planowania oraz realizowania działań związanych z profesjonalnym utrzymaniem czystości, w tym: - przygotowuje roztwory czyszczące dostosowane do rodzaju zabrudzenia i powierzchni, na której występują, - dobiera i użytkuje narzędzia i maszyny niezbędne do wykonania usługi, - odczytuje z dokumentacji informacje potrzebne do wykonywania działań zawodowych, - usuwa zabrudzenia. Jest przygotowana do samodzielnego wykonywania zleconych jej zadań zawodowych, zgodnie z określonymi procedurami danego miejsca pracy, zasadami zawartymi w Karcie charakterystyki produktu chemicznego i planem higieny oraz obowiązującymi przepisami, w tym związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy. Posługuje się również pojęciami i terminologią dotyczącą wykonywanych zadań. |
Zestaw 1. Przygotowanie procesu utrzymania czystości | ||
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia | |
Rozpoznaje powierzchnie oraz rodzaje zabrudzeń organicznych i nieorganicznych | - rozróżnia powierzchnie do czyszczenia, w tym podłogi kamienne, elastyczne (np. z linoleum, PCV), tekstylne, drewniane (olejowane, lakierowane, naturalne), - identyfikuje organiczne i nieorganiczne rodzaje zabrudzeń, - wymienia cechy organicznych i nieorganicznych zabrudzeń. | |
Charakteryzuje mieszaniny chemiczne | - wskazuje/rozróżnia mieszaniny chemiczne z podziałem na kwasy, zasady, mieszaniny o odczynie obojętnym oraz rozpuszczalniki, - omawia skalę pH w odniesieniu do usuwanych zanieczyszczeń, - omawia zastosowanie mieszanin chemicznych w odniesieniu do poszczególnych typów powierzchni, - omawia zagrożenia związane z nieprawidłowym stosowaniem mieszanin chemicznych. | |
Identyfikuje narzędzia i maszyny | - charakteryzuje typy maszyn czyszczących i ich przeznaczenie, w tym odkurzaczy do pracy na sucho i sucho-mokro, urządzeń jednotarczowych, maszyn szorująco-zbierających pchanych i siodłowych oraz zamiatarek, - rozróżnia narzędzia do technologii manualnych, w tym rodzaje mopów, ścierek i zestawów do sprzątania manualnego, sprzęt do mycia szyb, - rozróżnia narzędzia do technologii maszynowych, w tym rodzaje padów i szczotek, - rozróżnia akumulatory kwasowe i żelowe, - omawia sposoby użytkowania i ładowania akumulatorów kwasowych i żelowych. | |
Planuje proces utrzymania czystości | - charakteryzuje techniki sprzątania (uwzględniające elementy znajdujące się na i ponad podłogą), - omawia czynniki wpływające na proces sprzątania, w tym temperaturę, czas, chemię i mechanikę, - omawia ręczne i maszynowe sposoby sprzątania, - wymienia dokumenty, które powinien otrzymać od przełożonego przed przystąpieniem do czyszczenia powierzchni, - odczytuje sposób realizacji usługi i jej weryfikacji, - dobiera środek chemiczny do rodzaju zabrudzenia i powierzchni (dobiera mieszaniny chemiczne z podziałem na środki kwaśne, zasadowe i neutralne) do zabrudzeń organicznych i nieorganicznych, - dobiera narzędzia lub maszyny do rodzaju zabrudzenia i powierzchni, - wskazuje kolejność usuwania zabrudzeń, - wskazuje środki ochrony indywidualnej na podstawie Karty charakterystyki produktu chemicznego do mieszanin chemicznych. | |
Omawia sposoby postępowania z odpadami | - omawia klasyfikację odpadów, - charakteryzuje kategorie, grupy i rodzaje odpadów m.in.: ze względu na miejsce powstania (np. obiekty służby zdrowia, placówki edukacyjne, obiekty przemysłowe, obiekty handlowe), - odczytuje w regulaminie klienta sposoby postępowania z odpadami. |
Zestaw 2. Realizowanie procesu utrzymania czystości | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przygotowuje mieszaninę chemiczną zgodnie z Kartą charakterystyki produktu chemicznego i planem higieny | - sporządza roztwór zgodnie z Kartą charakterystyki produktu chemicznego poszczególnych produktów chemicznych i planem higieny, - przedstawia procedurę postępowania z pustym opakowaniem i produktem chemicznym zgodnie z Kartą charakterystyki produktu chemicznego, - stosuje środki ochrony indywidualnej i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. |
Usuwa zabrudzenie z powierzchni | - stosuje narzędzia i maszyny, - stosuje przygotowany roztwór chemiczny, - stosuje środki ochrony indywidualnej i zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, - ocenia wykonaną pracę pod kątem zgodności z ustalonym w umowie standardem. |
Użytkuje maszyny | - uzbraja wskazaną maszynę w narzędzia, - omawia sposoby czyszczenia maszyn czyszczących, - obsługuje odkurzacze do pracy na sucho i sucho-mokro oraz urządzenia jednotarczowe, - obsługuje maszynę szorująco-zbierającą pchaną lub siodłową, - obsługuje zamiatarki, - konserwuje maszynę czyszczącą po zakończeniu pracy (m.in.: opróżnia zbiorniki z wodą, sprawdza poziom płynu w akumulatorach, czyści elementy eksploatacyjne), - zabezpiecza maszynę. |
1. Weryfikacja efektów uczenia się. 1.1. Etapy i metody. Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: - część teoretyczna, - część praktyczna. W części teoretycznej weryfikacji podlegają: - zestaw 1 efektów uczenia się "Przygotowanie procesu utrzymania czystości" oraz kryterium "przedstawia procedurę postępowania z pustym opakowaniem i produktem chemicznym zgodnie z Kartą charakterystyki produktu chemicznego" wchodzące w skład pierwszej umiejętności zestawu 2 efektów uczenia się "Realizowanie procesu utrzymania czystości". W części praktycznej weryfikacji podlega zestaw 2 efektów uczenia się "Realizowanie procesu utrzymania czystości". Zaliczenie części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. W części teoretycznej stosuje się metody: test teoretyczny, rozmowa z komisją (wywiad ustrukturyzowany). W części praktycznej stosuje się metody: obserwacja w warunkach rzeczywistych (obserwacja w miejscu pracy) lub symulowanych połączona z rozmową z komisją (rozmowa ma każdorazowo charakter uzupełniający). 1.2. Zasoby kadrowe. Weryfikację przeprowadza Komisja Walidacyjna. Komisja Walidacyjna składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji: - posiada minimum kwalifikację pełną na 4 poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji (wykształcenie średnie), - posiada 10-letnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym lub specjalistycznym w branży profesjonalnego utrzymania czystości, zdobyte w okresie ostatnich 15 lat, - wykonywał działania zawodowe w zakresie efektów uczenia się wskazanych dla kwalifikacji w okresie minimum 2 lat, - jest autorem/współautorem publikacji branżowych lub artykułów branżowych, - zna Zintegrowany System Kwalifikacji, - posiada doświadczenie w sprawdzaniu metodami wskazanymi w ww. kwalifikacji. Przewodniczący Komisji jest wybierany spośród członków komisji i posiada minimum kwalifikację pełną na 6 poziomie Polskiej Ramy Kwalifikacji (licencjat). 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne. Instytucja Certyfikująca zapewnia: - próbki posadzek: PCV (monogeniczne, heterogeniczne), linoleum, kauczuk, tekstylne (wełniane, PA, PP, sizal, kokos), kamienne (co najmniej trzy rodzaje naturalnych i co najmniej trzy rodzaje sztucznych), drewniane (co najmniej dwa rodzaje konserwacji), - minimum 50% próbek posadzek wymienionych powyżej z zabrudzeniami organicznymi i nieorganicznymi, - lampa UV, - oświetlenie punktowe, - pehametr, - koncentraty kwasów 0,5-5 pH minimum 5 produktów różnych producentów, w tym 2 niebezpieczne, z aktualnymi kartami charakterystyki produktów chemicznych, - koncentraty zasad 8-14 pH minimum 5 produktów różnych producentów, w tym 2 niebezpieczne, z aktualnymi kartami charakterystyki produktów chemicznych, - koncentraty produktów neutralnych minimum 5 produktów różnych producentów z aktualnymi kartami charakterystyki produktów chemicznych, - atomizer, - wiadro, - miarka do płynów, - co najmniej 5 różnych systemów dozowania, - biały papier ręcznikowy, - biały ręcznik frotté, - miękka szczotka, - dostęp do wody, - 5 rodzajów mopów ze względu na budowę, - 3 systemy mycia manualnego, - 4 rodzaje ściereczek z zaznaczeniem kodu kolorów, - minimum 5 dodatkowych akcesoriów do sprzątania manualnego, - odkurzacz do pracy na sucho, - odkurzacz do pracy na sucho-mokro, - 2 rodzaje urządzeń dyskowych, - maszyna szorująco-zbierająca pchana, - maszyna szorująco-zbierająca z operatorem siedzącym, - zamiatarka, - akumulator kwasowy i żelowy, - narzędzia do maszyn: co najmniej 3 rodzaje padów, co najmniej 3 rodzaje szczotek, - środki ochrony indywidualnej: rękawice gospodarcze, co najmniej 2 rodzaje rękawic lateksowych, okulary ochronne, maski przeciwgazowe ochronne na twarz, fartuch ochronny. Ponadto Instytucja Certyfikująca przygotowuje dokumenty dla osób uczestniczących w procesie walidacji, tj.: - regulamin pracy u klienta, - co najmniej 5 planów higieny dla różnych obiektów w zakresie narzędzi i produktów przygotowanych do walidacji. Dostarczone środki, narzędzia, maszyny i dokumenty muszą być zgodne z 5 planami higieny obiektów. Instytucja Certyfikująca zapewnia bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących spełnienia wymogów formalnych, przeprowadzenia etapów weryfikacji, a także decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku weryfikacji, instytucja prowadząca walidację, na wniosek osoby uczestniczącej w procesie walidacji, jest zobowiązana przedstawić pisemne uzasadnienie decyzji. Instytucja Certyfikująca zapewnia możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji. 2. Identyfikowanie i dokumentowanie. Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. |
Nie rzadziej niż raz na 10 lat. |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »