Włączenie kwalifikacji rynkowej "Organizowanie i realizowanie wystaw fotograficznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Monitor Polski

M.P.2023.1322

Akt obowiązujący
Wersja od: 30 listopada 2023 r.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO 1
z dnia 22 listopada 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Organizowanie i realizowanie wystaw fotograficznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Organizowanie i realizowanie wystaw fotograficznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "ORGANIZOWANIE I REALIZOWANIE WYSTAW FOTOGRAFICZNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Organizowanie i realizowanie wystaw fotograficznych

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację "Organizowanie i realizowanie wystaw fotograficznych" identyfikuje zakres tematyczny wystawy i aranżuje wystawę fotograficzną, organizuje wystawę i koordynuje ją pod względem technicznym. Posiadacz kwalifikacji identyfikuje zakres tematyczny wystawy: wyszukuje informacje o autorach, temacie i kontekście prac, kompletuje i opracowuje materiały pomocnicze potrzebne do realizacji wystawy. Zna i stosuje w praktyce wystawienniczej podstawowe rodzaje aranżacji, projektuje spójny i zamknięty tematycznie układ prac (wystawowych), konsultuje aranżację z dysponentem prac, dobiera odpowiednie do tematu tło estetyczne, adaptuje aranżację do warunków lokalowych. Opracowuje harmonogram działań, podejmuje typowe czynności prawno-administracyjne, stosuje podstawowe przepisy prawne, związane z prawem autorskim i prawem cywilnym, w zakresie udostępnienia i prezentacji prac, dyskutuje warunki wystawienia prac z ich dysponentem i przygotowuje umowę z dysponentem prac. Organizuje transport prac i koordynuje ich oprawę. Koordynuje zaplecze techniczne na czas wystawy oraz przygotowanie materiałów reklamowych i informacyjnych, planuje i realizuje wernisaż. Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do organizowania i realizowania prezentacji fotograficznych o charakterze wystawienniczym w obszarze pożytku publicznego zarówno w ramach podejmowanego zatrudnienia, jak i własnej działalności gospodarczej.

Zestaw 1. Opracowywanie tematu i aranżowanie wystawy fotograficznej
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Analizuje przestrzeń wystawienniczą oraz sposób prezentacji prac1) omawia rodzaje aranżacji przestrzeni wystawienniczych;

2) projektuje spójny i zamknięty tematycznie układ prac wystawowych.

Aranżuje wystawę fotograficzną1) konsultuje aranżację z dysponentem prac;

2) dobiera odpowiednie do tematu tło estetyczne;

3) adaptuje aranżację do zastanych warunków.

Identyfikuje zakres tematyczny1) wyszukuje informacje o autorach prac, temacie i kontekście wystaw;

2) kompletuje i opracowuje materiały pomocnicze;

3) prezentuje zgromadzone materiały pomocnicze.

Zestaw 2. Organizowanie prezentacji fotograficznych

Poszczególne efekty x. .... ..... ..

.. Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia uczenia się

Koordynuje przygotowanie materiałów reklamowych i informacyjnych1) omawia materiały informacyjne i reklamowe;

2) przygotowuje zamówienie ("brief") wymaganych tematem materiałów informacyjnych i reklamowych;

3) ocenia przedstawione materiały informacyjne i reklamowe.

Negocjuje z dysponentem prac, koordynuje zawarcie umów1) omawia przepisy związane z prawem autorskim i prawem cywilnym w zakresie udostępnienia i prezentacji prac;

2) wyjaśnia zapisy umowy z dysponentem prac;

3) uzgadnia warunki wystawienia prac z ich dysponentem.

Planuje wernisaż1) uzgadnia listę gości;

2) dobiera miejsce organizacji wernisażu;

3) sporządza scenariusz wernisażu;

4) sporządza zamówienie cateringu.

Ustala harmonogram działań prawno - administracyjnych1) wyjaśnia czynności prawno-administracyjne wykonywane w trakcie podejmowanych działań organizacyjnych;

2) tworzy harmonogram działań.

Zestaw 3. Koordynowanie prac technicznych
Poszczególne efekty uczenia sięKryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Koordynowanie prac technicznych1) omawia sposoby oprawy prac;

2) planuje oprawę prac, uwzględniając umowę, typ prac, aranżację i budżet;

3) weryfikuje jakość wykonania opraw;

4) demonstruje proste sposoby oprawy prac (np. passe-partout).

Koordynuje zaplecze techniczne na czas wystawy1) omawia zagadnienia związane z organizacją zaplecza technicznego;

2) planuje przygotowanie zaplecza technicznego, uwzględniając warunki lokalowe i eksploatacyjne;

3) omawia zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa i dozoru technicznego podczas trwania wystawy.

Organizuje transport prac1) omawia zasady ubezpieczenia prac;

2) wymienia sposoby transportu prac;

3) planuje transport prac, uwzględniając postanowienia umowy i typ prac;

4) weryfikuje stan prac po transporcie.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

Weryfikacja
1. Metody wykorzystywane podczas weryfikacji:
1) test teoretyczny;
2) prezentacja;
3) ocena dzieła.
2. Zasoby kadrowe
Weryfikację przeprowadza co najmniej trzyosobowa komisja złożona z trzech asesorów, w skład której wchodzą przewodniczący komisji i członkowie komisji.
Asesorzy spełniają łącznie następujące warunki:
1) co najmniej dwóch asesorów musi udokumentować co najmniej 3 lata aktywności zawodowej w roli właścicieli lub pracowników galerii mających w swoim zakresie obo-
wiązków przygotowywanie wystaw lub udokumentować 5 lat doświadczenia przy realizacji wystaw w instytucjach przygotowujących wystawy (np. bibliotekach) oraz
posiadać kwalifikacje potwierdzające efekty uczenia wymagane w tej kwalifikacji;
2) co najmniej jeden asesor musi posiadać 5 lat doświadczenia edukacyjnego lub szkoleniowego, doświadczenie egzaminacyjne oraz wykształcenie wyższe (7 poziom Pol-
skiej Ramy Kwalifikacji);
3) co najmniej jeden asesor wykazuje się znajomością Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Sposób organizacji walidacji.
Walidacja składa się z trzech części następujących po sobie. Warunkiem przystąpienia do kolejnej części jest pozytywna weryfikacja poprzedniej. Cały proces walidacji nie może
trwać dłużej niż 6 miesięcy.
Część 1. Test teoretyczny sprawdzający efekty uczenia się opisane we wszystkich zestawach.
Część 2. Prezentacja przygotowanej przez kandydata dokumentacji wystawy fotograficznej (prezentacja i ocena dzieła). Sprawdza efekty uczenia się opisane w zestawach 1 i 2.
Część 3. Aranżacja wystawy - ocena dzieła. Kandydat musi zaaranżować wystawę we wskazanej przestrzeni zgodnie z przygotowaną dokumentacją. Ta część sprawdza efekty
uczenia opisane we wszystkich zestawach. Kandydat otrzyma z wyprzedzeniem niezbędne informacje, materiały i wgląd w fotografie, które podczas egzaminu będzie wystawiał,
a także spis wymagań dotyczących przygotowanej dokumentacji.
Instytucja certyfikująca zapewnia:
1) warunki i sprzęt do przeprowadzenia testu teoretycznego (w formie pisemnej lub elektronicznej);
2) miejsce, w którym kandydat będzie aranżować wystawę (przestrzeń wystawienniczą z odpowiednimi do prac systemami zawieszania);
3) oprawione fotografie.
Po uzgodnieniu z komisją, kandydaci mogą zdawać egzamin (z wyjątkiem części 1 - testu), korzystając z dostarczonych przez siebie prac i we wskazanej przez siebie przestrzeni
wystawienniczej.
Instytucja certyfikująca określi wymagania dla prac i przestrzeni wystawienniczej.
Wymagania dotyczące instytucji certyfikującej.
Instytucja certyfikująca musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji mają możliwość odwołania się
od decyzji dotyczących spełnienia wymogów formalnych, przeprowadzenia etapów weryfikacji, a także decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku wery-
fikacji, instytucja certyfikująca jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji. Instytucja certyfikująca weźmie pod uwagę szczególne uwarunkowania osób niepełnosprawnych
i, w granicach rozwiązań, które nie wpływają na rzetelność weryfikacji, dostosuje przestrzeń wystawienniczą do szczególnych wymagań. Identyfikowanie i dokumentowanie.
Doradca walidacyjny, wspólnie z kandydatem, dokona przeglądu pod kątem wspólnych efektów uczenia się, kwalifikacji włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji,
a uzyskanych wcześniej przez kandydata. Brak innych, szczególnych wymagań.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Brak

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1262).