Włączenie kwalifikacji rynkowej "Odzyskiwanie danych z dysków twardych HDD" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
M.P.2018.836
Akt obowiązującyOBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI 1
z dnia 1 sierpnia 2018 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Odzyskiwanie danych z dysków twardych HDD" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
ZAŁĄCZNIK
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "ODZYSKIWANIE DANYCH Z DYSKÓW TWARDYCH HDD" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "ODZYSKIWANIE DANYCH Z DYSKÓW TWARDYCH HDD" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
ODZYSKIWANIE DANYCH Z DYSKÓW TWARDYCH HDD |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
5 lat. Po tym czasie konieczna jest ponowna weryfikacja efektów uczenia się. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się |
Osoba posiadająca kwalifikację w zakresie odzyskiwania danych z dysków twardych HDD potrafi samodzielnie przeprowadzać proces diagnozowania nośnika i wykonywać czynności związane z odzyskiwaniem danych z dysku twardego. Wykorzystuje przy tym dogłębną znajomość zagadnień związanych z cyfrowymi nośnikami danych, procedurami i zasadami odzyskiwania danych oraz zabezpieczaniem cyfrowych dowodów. Korzysta przy tym ze specjalistycznego laboratorium wyposażonego w komorę laminarną oraz niezbędny sprzęt lub oprogramowanie do odzyskiwania danych. Aktualizuje swoją wiedzę w zakresie odzyskiwania danych z dysków twardych oraz podejmuje decyzje w zakresie planu i warunków realizacji zadań własnych i zarządzanego zespołu oraz doboru odpowiednich rozwiązań organizacyjnych i technicznych. Osoba posiadająca kwalifikację samodzielnie decyduje o zakupie sprzętu i oprogramowania do odzyskiwania danych. Posiadanie kwalifikacji na tym poziomie pozwala zarówno na wykorzystywanie istniejących metod i wzorców, jak i na poszukiwanie i wprowadzanie własnych rozwiązań. |
Zestaw 1. Przeprowadzanie wywiadu z klientem i wstępna ocena sytuacji | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Dokonuje etycznej oceny sytuacji | - wymienia działania związane z odzyskiwaniem danych, niezgodne z zasadami etycznymi; - wymienia możliwe konsekwencje dla klienta, siebie oraz stron trzecich wynikające z nieetycznych działań związanych z odzyskiwaniem danych. |
Formułuje hipotezy dotyczące uszkodzeń dysku twardego HDD lub utraty danych | - rozróżnia rodzaje uszkodzeń fizycznych dysku twardego; - wymienia zagrożenia związane z niezachowywaniem bezpieczeństwa informatycznego; - omawia działania naruszające zasady bezpieczeństwa informatycznego; -wskazuje zależności między warunkami, w jakich pracował twardy dysk, oraz zdarzeniami, które mogły wpłynąć na jego uszkodzenie, a rodzajami uszkodzeń dysku twardego; - wskazuje zależności między działaniami naruszającymi bezpieczeństwo informatyczne a utratą danych. |
Uzyskuje informacje od klienta | - zadaje klientowi pytania o warunki, w jakich pracował dysk twardy HDD; -zadaje klientowi pytania o zdarzenia, które mogły wpłynąć na uszkodzenie dysku twardego HDD, uwzględniając warunki pracy dysku; - formułuje pytania o dane, jakie klient chce odzyskać, oraz o to, które dane należy traktować jako priorytetowe; -sporządza notatkę zawierającą informacje o warunkach i zdarzeniach, które mogły mieć wpływ na stan dysku twardego HDD, oraz danych, które chce odzyskać klient. |
Zestaw 2. Diagnozowanie uszkodzeń | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Rozpoznaje rodzaje dysków twardych HDD i rodzaje uszkodzeń | - nazywa różne rodzaje dysków twardych; - omawia różnice między różnymi rodzajami dysków twardych; - charakteryzuje rodzaje uszkodzeń fizycznych i logicznych dysków twardych. |
Rozpoznaje stan dysku twardego HDD | - ocenia stan zewnętrznej obudowy dysku twardego; - omawia metody diagnozowania dysku twardego za pomocą różnych narzędzi, zwłaszcza miernika elektronicznego, mikroskopu i terminala; - omawia zasady doboru narzędzi do rodzaju uszkodzenia; - ustala stan elektroniki zewnętrznej dysku twardego za pomocą miernika elektronicznego; - ustala stan elementów wewnętrznych dysku twardego w komorze laminarnej oraz za pomocą mikroskopu; - analizuje dysk twardy za pomocą terminala do badania uszkodzeń fizycznych dysków twardych; - ocenia stan struktury logicznej. |
Zestaw 3. Omijanie uszkodzeń | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Poprawia stan fizyczny dysku twardego HDD | - czyści powierzchnię magnetyczną dysku twardego; - przywraca działanie wybranych modułów obszaru serwisowego za pomocą specjalistycznych narzędzi programowo - sprzętowych. |
Poprawia stan logiczny dysku twardego HDD | - odbudowuje strukturę logiczną systemu plików w celu uzyskania spójnej pierwotnej struktury danych; - skanuje dane użytkownika zapisane na dysku twardym. |
Wymienia uszkodzone elementy dysku twardego HDD | - dobiera dyski o odpowiedniej specyfikacji, aby mogły być źródłem potrzebnych elementów; - wymienia uszkodzone elementy z zakresu elektroniki zewnętrznej dysku twardego; - wymienia zespoły głowic oraz talerze dysku twardego i inne komponenty. |
Zestaw 4. Odzyskiwanie danych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Kopiuje sektory nośnika HDD i dane | - sporządza kopie binarne sektorów nośnika; - kopiuje dane na inny dysk twardy. |
Odzyskuje dane | - lokalizuje niestandardowe pliki po ich sygnaturach; - odczytuje BAD sektory (sektory uszkodzone); - wydobywa dane z macierzy RAID (macierzy dysków HDD, których działanie polega na współpracy dwóch lub więcej dysków twardych w taki sposób, aby zapewnić dodatkowe możliwości, nieosiągalne przy użyciu jednego dysku); - stosuje niekomercyjne i komercyjne narzędzia do odzyskiwania danych. |
Rozpoznaje stan i położenie danych | - ustala położenie danych na obszarach przydzielonych do głowic dysku twardego HDD; - ustala stan danych, stosując zarówno niekomercyjne, jak i komercyjne narzędzia do odzyskiwania danych. |
Zestaw 5. Weryfikacja odzyskanych danych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Ustala możliwości | - naprawia pliki niesprawne za pomocą dostępnych narzędzi przeznaczonych do konkretnego rodzaju danych; |
odczytania plików na | - tworzy raport wyników prac procesu odzyskiwania danych; |
komputerach osobistych | - odtwarza pliki w formacie, który klient może odczytać. |
Ustala stan odzyskanych | - sprawdza spójność skopiowanych danych; |
danych | - tworzy raporty plików z uszkodzonymi sektorami. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Instytucja prowadząca proces walidacji powinna zapewniać wsparcie kandydatów w zakresie identyfikowania (na podstawie dowolnych metod) oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Korzystanie z tego wsparcia nie jest obowiązkowe. Pomoc ta może być bezpłatna lub odpłatna. |
Metody stosowane w walidacji |
Weryfikacja składa się z dwóch części: testu wiedzy oraz testu praktycznego. Zaliczenie testu wiedzy jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. Do zweryfikowania efektów uczenia się ujętych w zestawach 1-5 zastosowanie mają jedynie następujące metody: test wiedzy połączony z symulacją albo test wiedzy połączony z analizą dowodów i rozmową z kandydatem. |
Zasoby kadrowe - wymagania kompetencyjne w stosunku do osób przeprowadzających walidację |
W procesie walidacji biorą udział: |
- komisja weryfikacyjna; - konsultant walidacyjny, jeśli kandydat zwróci się o jego wsparcie; - w przypadku stosowania metody analizy dowodów na etapie weryfikacji - doradca walidacyjny, którego wsparcie zapewnia instytucja. |
Komisja weryfikacyjna składa się z minimum 2 członków, z których przynajmniej jeden spełnia poniższe wymagania: |
- posiada minimum trzyletnie doświadczenie na stanowisku specjalisty ds. odzyskiwania danych lub równoważnym; - posiada udokumentowane doświadczenie w weryfikowaniu efektów uczenia się w kwalifikacji o zbliżonym charakterze; - przedstawi zaświadczenie o niekaralności. |
Zadaniem konsultanta walidacyjnego jest udzielanie zainteresowanym kandydatom informacji w całym procesie walidacji. Od konsultanta walidacyjnego wymaga się: |
- znajomości opisu niniejszej kwalifikacji oraz wiedzy na temat kwalifikacji pokrewnych do niniejszej kwalifikacji; - znajomości założeń Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji; - umiejętności komunikacyjnych na wysokim poziomie. |
Zadaniem doradcy walidacyjnego jest wsparcie kandydata w procesie identyfikowania oraz dokumentowania efektów uczenia sią, które mogą zostać potwierdzone metodą analizy dowodów. Doradca walidacyjny powinien: |
- posiadać doświadczenie zawodowe na stanowisku specjalisty ds. odzyskiwania danych lub równoważnym; - umieć stosować metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji; - znać zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się; - znać wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla niniejszej kwalifikacji. |
Sposób prowadzenia walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne niezbędne do prawidłowego prowadzenia walidacji |
Postępowanie przed komisją weryfikacyjną musi trwać od 3 do 8 godzin i odbywać się w profesjonalnym laboratorium, w którym znajdują się: |
- minimum 1 komora laminarna; - baza dawców części zamiennych wystarczająca do przeprowadzenia postępowania przed komisją weryfikacyjną; - urządzenie umożliwiające klonowanie lub obrazowanie dysków twardych z uszkodzoną powierzchnią magnetyczną, dające możliwość aproksymowania wartości poszczególnych sektorów; - urządzenie umożliwiające dostęp i naprawę obszaru serwisowego, ekstrakcję danych z omijaniem uszkodzonych sektorów oraz pominięciem uszkodzonej głowicy; - lutownica IRDA, HotAir; - mikroskop; - kompresor bezolejowy 2-4 bar. |
7. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na dziesięć lat. |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »