Warunki techniczne pojazdów specjalnych organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, straży pożarnych i Służby Więziennej.
Monitor Polski
M.P.1984.11.78
Akt utracił moc Wersja od: 16 maja 1984 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW SPRAW WEWNĘTRZNYCH, OBRONY NARODOWEJ I KOMUNIKACJI
z dnia 28 marca 1984 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów specjalnych organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, straży pożarnych i Służby Więziennej.
Na podstawie art. 57 ust. 5 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35) zarządza się co następuje:
Przepisy zarządzenia stosuje się do następujących pojazdów specjalnych organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, straży pożarnych i Służby Więziennej, zwanych dalej "pojazdami specjalnymi":
1)
pojazdów silnikowych (kołowych i gąsienicowych lub półgąsienicowych),2)
przyczep (urządzeń przyczepnych),które ze względu na swe przeznaczenie nie mogą być zbudowane i wyposażone zgodnie z warunkami określonymi w dziale III ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35) oraz w rozporządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 8 grudnia 1983 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. Nr 70, poz. 317).
Do ruchu na drogach publicznych dopuszcza się tylko takie pojazdy specjalne, które są zbudowane i utrzymane w ten sposób, że nie będą zagrażać bezpieczeństwu publicznemu i porządkowi ruchu drogowego.
1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony w skutecznie działające urządzenia służące przede wszystkim do:1)
kierowania,2)
hamowania,3)
sygnalizacji położenia pojazdu i zmiany kierunku jazdy,4)
oświetlenia drogi.2.
Dopuszcza się użycie przyczepy bez hamulca, jeżeli jej dopuszczalna masa całkowita:1)
nie przekracza 750 kg i nie jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego,2)
przekracza 750 kg, ale nie przekracza 25% masy własnej pojazdu ciągnącego,3)
przekracza 750 kg i przekracza 25% masy własnej pojazdu ciągnącego - pod warunkiem ograniczenia prędkości do 25 km/h.3.
Przyczepa bez hamulca lub z hamulcem nie zapewniającym samoczynnego zatrzymania jej w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym powinna być wyposażona w dodatkowe zabezpieczenie (łańcuch, linę), które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy.4.
Ograniczenie prędkości określone w ust. 2 pkt 3 nie dotyczy pojazdów specjalnych biorących udział w ćwiczeniach, działaniach prewencyjno-porządkowych oraz w akcjach ratowniczych.1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony w następujące światła zewnętrzne:1)
drogowe - pojazd samochodowy,2)
mijania - pojazd silnikowy,3)
kierunkowskazy przednie - pojazd silnikowy (kołowy),4)
kierunkowskazy tylne - pojazd silnikowy (kołowy) i przyczepa, jeżeli zasłania kierunkowskazy pojazdu ciągnącego,5)
hamowania "stop" - pojazd samochodowy (kołowy),6)
pozycyjne przednie - pojazd silnikowy,7)
pozycyjne tylne - pojazd silnikowy i przyczepa,8)
odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd silnikowy,9)
odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa,10)
odblaskowe przednie - przyczepa.2.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony w światła wymienione w ust. 1 w liczbie po dwa, z tym że dopuszcza się liczbę świateł drogowych cztery.3.
Dopuszcza się wyposażenie w światła:1)
jedno światło drogowe i mijania - pojazdu samochodowego (gąsienicowego i półgąsienicowego) i pojazdu wolnobieżnego,2)
obrysowe zamiast pozycyjnych - pojazdu samochodowego (gąsienicowego lub półgąsienicowego), pojazdu wolnobieżnego i przyczepy,3)
odblaskowe zamiast pozycyjnych - przyczepy.4.
Światła jednego rodzaju powinny być umieszczone symetrycznie i na jednej wysokości oraz powinny mieć takie same właściwości świetlne.1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony:1)
w lusterko (lusterka) umożliwiające kierowcy obserwację drogi za pojazdem, chyba że względy konstrukcyjne, potrzeby działań związanych z ochroną porządku publicznego lub działań w czasie akcji ratowniczych uniemożliwiają ich zamontowanie,2)
sygnał dźwiękowy o donośnym, lecz nieprzeraźliwym dźwięku.2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy przyczepy.1.
Pojazd specjalny powinien być oznakowany z przodu i z tyłu w sposób widoczny dla użytkowników drogi znakiem sporządzonym z materiału odblaskowego o barwie żółtej samochodowej z przodu i czerwonej z tyłu pojazdu.2.
Znak wymieniony w ust. 1 powinien być umieszczony z przodu i z tyłu pojazdu po lewej stronie w odległości do 400 mm od bocznej płaszczyzny jego obrysu, a wyjątkowo - na środku, oraz nie wyżej niż 1800 mm i nie niżej niż 600 mm od powierzchni jezdni.3.
Dopuszcza się oznaczenie przyczepy tylko jednym znakiem wymienionym w ust. 1, umieszczonym z tyłu.4.
Kształt i wymiary znaku wymienionego w ust. 1 określa załącznik do zarządzenia.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem § 6, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1985 r.
ZAŁĄCZNIK
KSZTAŁT I WYMIARY ZNAKU SŁUŻĄCEGO DO OZNAKOWANIA POJAZDU SPECJALNEGO
KSZTAŁT I WYMIARY ZNAKU SŁUŻĄCEGO DO OZNAKOWANIA POJAZDU SPECJALNEGO
(pominięty)
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »