Warunki techniczne pojazdów specjalnych organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, straży pożarnych i Służby Więziennej.

Monitor Polski

M.P.1984.11.78

Akt utracił moc
Wersja od: 16 maja 1984 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW SPRAW WEWNĘTRZNYCH, OBRONY NARODOWEJ I KOMUNIKACJI
z dnia 28 marca 1984 r.
w sprawie warunków technicznych pojazdów specjalnych organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, straży pożarnych i Służby Więziennej.

Na podstawie art. 57 ust. 5 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35) zarządza się co następuje:
Przepisy zarządzenia stosuje się do następujących pojazdów specjalnych organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, straży pożarnych i Służby Więziennej, zwanych dalej "pojazdami specjalnymi":
1)
pojazdów silnikowych (kołowych i gąsienicowych lub półgąsienicowych),
2)
przyczep (urządzeń przyczepnych),

które ze względu na swe przeznaczenie nie mogą być zbudowane i wyposażone zgodnie z warunkami określonymi w dziale III ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35) oraz w rozporządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 8 grudnia 1983 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. Nr 70, poz. 317).

Do ruchu na drogach publicznych dopuszcza się tylko takie pojazdy specjalne, które są zbudowane i utrzymane w ten sposób, że nie będą zagrażać bezpieczeństwu publicznemu i porządkowi ruchu drogowego.
1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony w skutecznie działające urządzenia służące przede wszystkim do:
1)
kierowania,
2)
hamowania,
3)
sygnalizacji położenia pojazdu i zmiany kierunku jazdy,
4)
oświetlenia drogi.
2.
Dopuszcza się użycie przyczepy bez hamulca, jeżeli jej dopuszczalna masa całkowita:
1)
nie przekracza 750 kg i nie jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego,
2)
przekracza 750 kg, ale nie przekracza 25% masy własnej pojazdu ciągnącego,
3)
przekracza 750 kg i przekracza 25% masy własnej pojazdu ciągnącego - pod warunkiem ograniczenia prędkości do 25 km/h.
3.
Przyczepa bez hamulca lub z hamulcem nie zapewniającym samoczynnego zatrzymania jej w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym powinna być wyposażona w dodatkowe zabezpieczenie (łańcuch, linę), które w razie zerwania głównego urządzenia łączącego będzie zapobiegało dotykaniu jezdni przez dyszel i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy.
4.
Ograniczenie prędkości określone w ust. 2 pkt 3 nie dotyczy pojazdów specjalnych biorących udział w ćwiczeniach, działaniach prewencyjno-porządkowych oraz w akcjach ratowniczych.
1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony w następujące światła zewnętrzne:
1)
drogowe - pojazd samochodowy,
2)
mijania - pojazd silnikowy,
3)
kierunkowskazy przednie - pojazd silnikowy (kołowy),
4)
kierunkowskazy tylne - pojazd silnikowy (kołowy) i przyczepa, jeżeli zasłania kierunkowskazy pojazdu ciągnącego,
5)
hamowania "stop" - pojazd samochodowy (kołowy),
6)
pozycyjne przednie - pojazd silnikowy,
7)
pozycyjne tylne - pojazd silnikowy i przyczepa,
8)
odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd silnikowy,
9)
odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa,
10)
odblaskowe przednie - przyczepa.
2.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony w światła wymienione w ust. 1 w liczbie po dwa, z tym że dopuszcza się liczbę świateł drogowych cztery.
3.
Dopuszcza się wyposażenie w światła:
1)
jedno światło drogowe i mijania - pojazdu samochodowego (gąsienicowego i półgąsienicowego) i pojazdu wolnobieżnego,
2)
obrysowe zamiast pozycyjnych - pojazdu samochodowego (gąsienicowego lub półgąsienicowego), pojazdu wolnobieżnego i przyczepy,
3)
odblaskowe zamiast pozycyjnych - przyczepy.
4.
Światła jednego rodzaju powinny być umieszczone symetrycznie i na jednej wysokości oraz powinny mieć takie same właściwości świetlne.
1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony:
1)
w lusterko (lusterka) umożliwiające kierowcy obserwację drogi za pojazdem, chyba że względy konstrukcyjne, potrzeby działań związanych z ochroną porządku publicznego lub działań w czasie akcji ratowniczych uniemożliwiają ich zamontowanie,
2)
sygnał dźwiękowy o donośnym, lecz nieprzeraźliwym dźwięku.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy przyczepy.
1.
Pojazd specjalny powinien być oznakowany z przodu i z tyłu w sposób widoczny dla użytkowników drogi znakiem sporządzonym z materiału odblaskowego o barwie żółtej samochodowej z przodu i czerwonej z tyłu pojazdu.
2.
Znak wymieniony w ust. 1 powinien być umieszczony z przodu i z tyłu pojazdu po lewej stronie w odległości do 400 mm od bocznej płaszczyzny jego obrysu, a wyjątkowo - na środku, oraz nie wyżej niż 1800 mm i nie niżej niż 600 mm od powierzchni jezdni.
3.
Dopuszcza się oznaczenie przyczepy tylko jednym znakiem wymienionym w ust. 1, umieszczonym z tyłu.
4.
Kształt i wymiary znaku wymienionego w ust. 1 określa załącznik do zarządzenia.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem § 6, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1985 r.

ZAŁĄCZNIK

KSZTAŁT I WYMIARY ZNAKU SŁUŻĄCEGO DO OZNAKOWANIA POJAZDU SPECJALNEGO

(pominięty)