Rozdział 2 - Warunki poruszania się po drogach pojazdów specjalnych. - Warunki poruszania się po drogach pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych, Milicji Obywatelskiej i Służby Więziennej oraz innych pojazdów Sił Zbrojnych i Milicji Obywatelskiej poruszających się w kolumnach, jak również warunki techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych.

Monitor Polski

M.P.1984.11.79

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1998 r.

Rozdział  2.

Warunki poruszania się po drogach pojazdów specjalnych.

§  2.
1.
Pojazdy specjalne mogą poruszać się po drogach wymienionych w § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 8 grudnia 1983 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. Nr 70, poz. 317), zwanego dalej "rozporządzeniem", jeżeli nacisk osi pojedynczej pojazdów nie przekracza 100 kN (10 T), a osi wielokrotnej nie przekracza sumy dopuszczalnych nacisków osi składowych, określonych § 4 ust. 5 rozporządzenia.
2.
Na pozostałych drogach nacisk osi pojedynczej pojazdów nie może przekraczać 80 kN (8 T), a nacisk osi wielokrotnej nie może przekraczać sumy dopuszczalnych nacisków osi składowych, określonych w § 4 ust. 3 rozporządzenia.
3.
Przejazd drogami pojazdów specjalnych o nacisku osi większym niż określony w ust. 1 i 2, pojazdów gąsiennicowych lub pojazdów, których wysokość wraz z ładunkiem przekracza 4 m, jest dozwolony po uzyskaniu stosownego zezwolenia (§ 4).
§  3.
1.
Przepisów § 2 nie stosuje się:
1)
w razie użycia pojazdów specjalnych do zwalczania klęsk żywiołowych, akcji ratowniczych i prewencyjno-porządkowych, a także w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego;
2)
w razie przejazdu po drogach w związku z organizowaniem defilad i udziałem w nich;
3)
do ruchu pojazdów po drogach stanowiących stałe dojazdy z kompleksów koszarowych do:
a)
placów ćwiczeń i innych obiektów szkoleniowych,
b)
stacji ładunkowych,
c)
dróg łączących poszczególne poligony lub prowadzących bezpośrednio do pobliskich poligonów;
4)
do ruchu pojazdów specjalnych po drogach łączących poligony bądź prowadzących bezpośrednio ze stacji kolejowych do poligonów.
2.
Przejazd pojazdów specjalnych w celach związanych z defiladami (ust. 1 pkt 2) organ wojskowy uzgadnia z zarządem drogi.
3.
Drogi, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, określają odpowiednio sztab okręgu wojskowego lub wojewódzki urząd spraw wewnętrznych w formie pisemnych ustaleń dokonanych z właściwymi zarządami dróg.
§  4.
1.
W przypadku określonym w § 2 ust. 3 zezwolenia udzielają:
1)
w stosunku do pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych:
a)
organ komunikacji wojskowej okręgu wojskowego - jeżeli przejazd odbywa się po drogach na obszarze jednego okręgu wojskowego,
b)
Szefostwo Służby Komunikacji Wojskowej Głównego Kwatermistrzostwa Wojska Polskiego - jeżeli przejazd odbywa się po drogach położonych na obszarze więcej niż jednego okręgu wojskowego;
2)
w stosunku do pojazdów specjalnych Milicji Obywatelskiej:
a)
wojewódzki urząd spraw wewnętrznych - jeżeli przejazd odbywa się na obszarze jednego województwa,
b)
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych - jeżeli przejazd odbywa się na obszarze więcej niż jednego województwa;
3)
w stosunku do pojazdów specjalnych Służby Więziennej:
a)
okręgowy zarząd zakładów karnych - jeżeli przejazd odbywa się po drogach na obszarze jednego okręgu,
b)
Centralny Zarząd Zakładów Karnych - jeżeli przejazd odbywa się po drogach na obszarze więcej niż jednego okręgu.
2.
W celu udzielenia zezwolenia organy wymienione w ust. 1 uzgadniają z właściwym zarządem dróg (§ 5 ust. 1) trasę przejazdu, podając jego termin, miejsce rozpoczęcia i zakończenia oraz parametry techniczno-eksploatacyjne pojazdu.
3.
Zarząd dróg potwierdza zgłoszoną trasę przejazdu lub proponuje inną oraz określa warunki, na jakich przejazd może się odbyć.
4.
W wyjątkowych sytuacjach organy określone w ust. 1 pkt 1 mogą wydawać zezwolenia na przejazd tylko na podstawie map sieci drogowej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (§ 5 ust. 2), bez uprzedniego uzgodnienia trasy z właściwym zarządem dróg, z tym że zarząd ten powinien być niezwłocznie powiadomiony o trasie przejazdu i nacisku osi przejeżdżających pojazdów.
5.
W zezwoleniu określa się termin jego ważności, a ponadto parametry techniczno-eksploatacyjne pojazdu (pojazdów), miejsce rozpoczęcia, zakończenia i trasę przejazdu oraz warunki, na jakich przejazd może się odbyć.
§  5.
1.
Zarządem drogi, o którym mowa w § 4 ust. 2, jest:
1)
dyrekcja okręgowa dróg publicznych właściwa ze względu na miejsce rozpoczęcia przejazdu - w odniesieniu do przejazdów po drogach, dla których naczelnym organem administracji państwowej jest Minister Komunikacji;
2)
wojewódzki zarząd dróg miejskich w stosunku do dróg w granicach administracyjnych miast na terenie danego województwa, a w razie niewystępowania wojewódzkiego zarządu dróg miejskich - zarząd dróg właściwy dla miasta lub inna jednostka organizacyjna pełniąca funkcję zarządu drogi - w odniesieniu do przejazdów po drogach, dla których naczelnym organem administracji państwowej jest Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej.
2.
Dyrekcje okręgowe dróg publicznych, na podstawie danych własnych i danych otrzymywanych z pozostałych zarządów dróg, są obowiązane uaktualniać i uzupełniać corocznie albumy map i sieci drogowej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w skali 1:100 000 i za pośrednictwem Centralnego Zarządu Dróg Publicznych Ministerstwa Komunikacji dostarczać je organom wymienionym w § 4 ust. 1 pkt 1. Organy te mogą korzystać również z map i innych danych znajdujących się w zarządach dróg, dotyczących stanu dróg i obiektów drogowych.