Warunki poruszania się po drogach pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych, Milicji Obywatelskiej i Służby Więziennej oraz innych pojazdów Sił Zbrojnych i Milicji Obywatelskiej poruszających się w kolumnach, jak również warunki techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych.
Monitor Polski
M.P.1984.11.79
Akt utracił moc Wersja od: 1 stycznia 1998 r.
ZARZĄDZENIE
MINISTRÓW OBRONY NARODOWEJ, SPRAW WEWNĘTRZNYCH I KOMUNIKACJI
z dnia 5 kwietnia 1984 r.
w sprawie warunków poruszania się po drogach pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych, Milicji Obywatelskiej i Służby Więziennej oraz innych pojazdów Sił Zbrojnych i Milicji Obywatelskiej poruszających się w kolumnach, jak również warunków technicznych pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych. *
Na podstawie art. 52 ust. 6 i art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35) zarządza się, co następuje:
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
§ 1.
1.
Przepisy zarządzenia stosuje się do:1)
pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych oraz - z wyjątkiem przepisów określających warunki techniczne - do pojazdów specjalnych Milicji Obywatelskiej i Służby Więziennej:a)
pojazdów samochodowych:-
kołowych (transporterów opancerzonych, samochodów opancerzonych itp.),-
gąsienicowych (czołgów, transporterów opancerzonych, podwozi czołgowych, ciągników),b)
pojazdów wolnobieżnych (maszyn samobieżnych),c)
przyczep (urządzeń przyczepnych);2)
kolumn pojazdów Sił Zbrojnych i Milicji Obywatelskiej - trzech lub więcej pojazdów jadących jeden za drugim pod jednym dowództwem (kierownictwem).2.
Przepisy zarządzenia dotyczące pojazdów specjalnych oraz innych pojazdów Milicji Obywatelskiej stosuje się do pojazdów należących do innych organów i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem pojazdów jednostek wojskowych i przedsiębiorstw.
Warunki poruszania się po drogach pojazdów specjalnych.
Warunki poruszania się po drogach pojazdów specjalnych.
§ 2.
1.
Pojazdy specjalne mogą poruszać się po drogach wymienionych w § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Komunikacji z dnia 8 grudnia 1983 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazdów (Dz. U. Nr 70, poz. 317), zwanego dalej "rozporządzeniem", jeżeli nacisk osi pojedynczej pojazdów nie przekracza 100 kN (10 T), a osi wielokrotnej nie przekracza sumy dopuszczalnych nacisków osi składowych, określonych § 4 ust. 5 rozporządzenia.2.
Na pozostałych drogach nacisk osi pojedynczej pojazdów nie może przekraczać 80 kN (8 T), a nacisk osi wielokrotnej nie może przekraczać sumy dopuszczalnych nacisków osi składowych, określonych w § 4 ust. 3 rozporządzenia.3.
Przejazd drogami pojazdów specjalnych o nacisku osi większym niż określony w ust. 1 i 2, pojazdów gąsiennicowych lub pojazdów, których wysokość wraz z ładunkiem przekracza 4 m, jest dozwolony po uzyskaniu stosownego zezwolenia (§ 4).§ 3.
1.
Przepisów § 2 nie stosuje się:1)
w razie użycia pojazdów specjalnych do zwalczania klęsk żywiołowych, akcji ratowniczych i prewencyjno-porządkowych, a także w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego;2)
w razie przejazdu po drogach w związku z organizowaniem defilad i udziałem w nich;3)
do ruchu pojazdów po drogach stanowiących stałe dojazdy z kompleksów koszarowych do:a)
placów ćwiczeń i innych obiektów szkoleniowych,b)
stacji ładunkowych,c)
dróg łączących poszczególne poligony lub prowadzących bezpośrednio do pobliskich poligonów;4)
do ruchu pojazdów specjalnych po drogach łączących poligony bądź prowadzących bezpośrednio ze stacji kolejowych do poligonów.2.
Przejazd pojazdów specjalnych w celach związanych z defiladami (ust. 1 pkt 2) organ wojskowy uzgadnia z zarządem drogi.3.
Drogi, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, określają odpowiednio sztab okręgu wojskowego lub wojewódzki urząd spraw wewnętrznych w formie pisemnych ustaleń dokonanych z właściwymi zarządami dróg.§ 4.
1.
W przypadku określonym w § 2 ust. 3 zezwolenia udzielają:1)
w stosunku do pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych:a)
organ komunikacji wojskowej okręgu wojskowego - jeżeli przejazd odbywa się po drogach na obszarze jednego okręgu wojskowego,b)
Szefostwo Służby Komunikacji Wojskowej Głównego Kwatermistrzostwa Wojska Polskiego - jeżeli przejazd odbywa się po drogach położonych na obszarze więcej niż jednego okręgu wojskowego;2)
w stosunku do pojazdów specjalnych Milicji Obywatelskiej:a)
wojewódzki urząd spraw wewnętrznych - jeżeli przejazd odbywa się na obszarze jednego województwa,b)
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych - jeżeli przejazd odbywa się na obszarze więcej niż jednego województwa;3)
w stosunku do pojazdów specjalnych Służby Więziennej:a)
okręgowy zarząd zakładów karnych - jeżeli przejazd odbywa się po drogach na obszarze jednego okręgu,b)
Centralny Zarząd Zakładów Karnych - jeżeli przejazd odbywa się po drogach na obszarze więcej niż jednego okręgu.2.
W celu udzielenia zezwolenia organy wymienione w ust. 1 uzgadniają z właściwym zarządem dróg (§ 5 ust. 1) trasę przejazdu, podając jego termin, miejsce rozpoczęcia i zakończenia oraz parametry techniczno-eksploatacyjne pojazdu.3.
Zarząd dróg potwierdza zgłoszoną trasę przejazdu lub proponuje inną oraz określa warunki, na jakich przejazd może się odbyć.4.
W wyjątkowych sytuacjach organy określone w ust. 1 pkt 1 mogą wydawać zezwolenia na przejazd tylko na podstawie map sieci drogowej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (§ 5 ust. 2), bez uprzedniego uzgodnienia trasy z właściwym zarządem dróg, z tym że zarząd ten powinien być niezwłocznie powiadomiony o trasie przejazdu i nacisku osi przejeżdżających pojazdów.5.
W zezwoleniu określa się termin jego ważności, a ponadto parametry techniczno-eksploatacyjne pojazdu (pojazdów), miejsce rozpoczęcia, zakończenia i trasę przejazdu oraz warunki, na jakich przejazd może się odbyć.§ 5.
1.
Zarządem drogi, o którym mowa w § 4 ust. 2, jest:1)
dyrekcja okręgowa dróg publicznych właściwa ze względu na miejsce rozpoczęcia przejazdu - w odniesieniu do przejazdów po drogach, dla których naczelnym organem administracji państwowej jest Minister Komunikacji;2)
wojewódzki zarząd dróg miejskich w stosunku do dróg w granicach administracyjnych miast na terenie danego województwa, a w razie niewystępowania wojewódzkiego zarządu dróg miejskich - zarząd dróg właściwy dla miasta lub inna jednostka organizacyjna pełniąca funkcję zarządu drogi - w odniesieniu do przejazdów po drogach, dla których naczelnym organem administracji państwowej jest Minister Administracji i Gospodarki Przestrzennej.2.
Dyrekcje okręgowe dróg publicznych, na podstawie danych własnych i danych otrzymywanych z pozostałych zarządów dróg, są obowiązane uaktualniać i uzupełniać corocznie albumy map i sieci drogowej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej w skali 1:100 000 i za pośrednictwem Centralnego Zarządu Dróg Publicznych Ministerstwa Komunikacji dostarczać je organom wymienionym w § 4 ust. 1 pkt 1. Organy te mogą korzystać również z map i innych danych znajdujących się w zarządach dróg, dotyczących stanu dróg i obiektów drogowych.
Warunki poruszania się pojazdów w kolumnach.
Warunki poruszania się pojazdów w kolumnach.
§ 6.
1.
Przejazd kolumn pojazdów Sił Zbrojnych i Milicji Obywatelskiej po drogach może odbywać się:1)
w warunkach normalnego ruchu publicznego;2)
przy ruchu kierowanym;3)
przy całkowitym zamknięciu drogi dla ruchu publicznego.2.
Liczbę pojazdów jadących w kolumnie, jej długość oraz odległości między pojazdami i poszczególnymi członami kolumny ustalają organy odpowiedzialne za przejazd kolumny.3.
Jeżeli przejazd kolumny ma odbyć się po drodze zamkniętej dla ruchu publicznego, dowódca (kierownik) organizujący przejazd może zarządzić jazdę w sposób odbiegający od zasad ruchu drogowego (w szczególności jazdę ze światłami zamaskowanymi, z zastosowaniem urządzeń przyciemniających lub noktowizorów, jednoczesną jazdę w tym samym kierunku całą szerokością jezdni).4.
Zamknięcie drogi publicznej na wniosek organu wojskowego albo organu lub jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Spraw Wewnętrznych wymaga zgody Ministra Komunikacji - w odniesieniu do dróg oznaczonych znakiem z numerem drogi międzynarodowej, a w odniesieniu do pozostałych dróg - wojewody. Nie dotyczy to przejazdu kolumn w sytuacjach określonych w § 3 ust. 1 pkt 1.
Warunki techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych.
Warunki techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych.
§ 7.
Przepisy niniejszego rozdziału określają warunki techniczne pojazdów specjalnych Sił Zbrojnych, które ze względu na swe przeznaczenie nie mogą być zbudowane i wyposażone w całości zgodnie z warunkami określonymi w dziale III ustawy z dnia 1 lutego 1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35) oraz w rozporządzeniu.§ 8.
Do ruchu na drogach publicznych dopuszcza się tylko takie pojazdy specjalne Sił Zbrojnych, które są zbudowane i utrzymane w ten sposób, że nie będą zagrażać bezpieczeństwu publicznemu i porządkowi ruchu drogowego oraz w miarę możliwości nie będą niszczyć nawierzchni dróg.§ 9.
1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony w pewnie i skutecznie działające urządzenia, przede wszystkim do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlania drogi.2.
Dopuszcza się użycie przyczep bez hamulców, jeżeli ich masa całkowita:1)
nie przekracza 750 kg i nie jest większa niż połowa masy własnej pojazdu ciągnącego;2)
przekracza 750 kg, ale nie przekracza 25% masy własnej pojazdu ciągnącego;3)
przekracza 750 kg i przekracza 25% masy własnej pojazdu ciągnącego, pod warunkiem ograniczenia prędkości do 25 km/h.3.
Przyczepa bez hamulców lub z hamulcem, który nie zapewnia samoczynnego zatrzymania jej w razie zerwania podczas jazdy połączenia z pojazdem ciągnącym, powinna być wyposażona, niezależnie od urządzenia łączącego, w dodatkowe zabezpieczenie (łańcuch, linę), aby w razie zerwania głównego urządzenia łączącego nie doszło do zetknięcia dyszla z powierzchnią jezdni i zapewniało niezbędną kierowalność przyczepy.4.
Ograniczenie prędkości określone w ust. 2 pkt 3 nie dotyczy pojazdów specjalnych biorących udział w ćwiczeniach (zajęciach) wojskowych.5.
Przepis ust. 3 nie dotyczy dział artyleryjskich i urządzeń montowanych na podwoziach tych dział.§ 10.
1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony w następujące światła zewnętrzne, w liczbie określonej w rozporządzeniu:1)
drogowe - pojazd samochodowy, którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości przekraczającej
40 km/h;
2)
mijania - pojazd samochodowy i pojazd wolno bieżny;3)
kierunkowskazy - pojazd samochodowy kołowy;4)
hamowania "stop" - pojazd samochodowy kołowy;5)
pozycyjne przednie - pojazd samochodowy i pojazd wolno bieżny;6)
pozycyjne tylne - pojazd samochodowy, pojazd wolno bieżny i przyczepa;
7)
odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy kołowy;8)
odblaskowe tylne trójkątne - przyczepa (urządzenie przyczepne);9)
odblaskowe przednie - przyczepa (urządzenie przyczepne).2.
Dopuszcza się wyposażenie w światła:1)
jedno światło drogowe i mijania - pojazdów samochodowych gąsienicowych i pojazdów wolnobieżnych;2)
obrysowe zamiast pozycyjnych - pojazdów samochodowych gąsienicowych, pojazdów wolnobieżnych i przyczep;3)
odblaskowe zamiast pozycyjnych - przyczep (urządzeń przyczepnych)- jeżeli ze względu na konstrukcję lub przeznaczenie tych pojazdów wyposażenie ich w światła drogowe i mijania w liczbie określonej w rozporządzeniu oraz w światła pozycyjne jest niemożliwe.
§ 11.
1.
Pojazd specjalny powinien być wyposażony:1)
w lusterko (lusterka) umożliwiające kierowcy obserwację drogi za pojazdem, chyba że względy konstrukcyjne lub potrzeby wojskowe uniemożliwiają umieszczenie jednego lub obydwu lusterek;2)
w sygnał dźwiękowy o ciągłym i nieprzeraźliwym tonie.2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy przyczep.§ 12.
1.
Pojazd specjalny powinien być oznakowany z przodu i z tyłu w sposób widoczny dla innych użytkowników drogi znakiem sporządzonym z materiału odblaskowego o barwie żółtej samochodowej, a czerwonej z tyłu pojazdu.2.
Znak określony w ust. 1 powinien być umieszczony z przodu i z tyłu pojazdu po lewej stronie w odległości do 40 cm od bocznej płaszczyzny jego obrysu, a wyjątkowo - na środku, oraz nie wyżej niż 180 cm i nie niżej niż 60 cm od powierzchni jezdni. Przyczepy powinny być oznaczone tylko jednym znakiem umieszczonym z tyłu.3.
Wzór oznakowania (ust. 1) określa załącznik do zarządzenia.
Przepisy końcowe.
Przepisy końcowe.
§ 13.
Odpowiedzialność za szkody na drogach i obiektach mostowych, wyrządzone w związku z przejazdem pojazdów specjalnych lub kolumn, regulują odrębne przepisy.§ 14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.ZAŁĄCZNIK
WZÓR OZNAKOWANIA POJAZDU SPECJALNEGO
WZÓR OZNAKOWANIA POJAZDU SPECJALNEGO
(pominięty)
*Z dniem 1 stycznia 1998 r. zarządzenie zachowuje moc w części niesprzecznej z ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.97.98.602), nie dłużej jednak niż do dnia 2 lipca 1999 r. - zobacz art. 151 ust. 2 powołanej ustawy.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »