Rozdział 3 - Rozliczenia. - Warunki dostarczania energii elektrycznej.

Monitor Polski

M.P.1978.16.55

Akt utracił moc
Wersja od: 5 grudnia 1997 r.

Rozdział  3

Rozliczenia.

§  7.
Rozliczenia z tytułu dostarczania energii elektrycznej są dokonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami taryfowymi.
§  8.
1.
Podstawę do obliczenia należności za dostarczoną w okresie obliczeniowym energię elektryczną stanowią wskazania liczników zalegalizowanych i zaplombowanych przez organy administracji miar oraz zabezpieczonych plombami przez dostawcę, jeżeli umowa nie stanowi inaczej.
2.
Jeżeli za pośrednictwem urządzeń elektroenergetycznych jednego odbiorcy - za zgodą tego odbiorcy i dostawcy - jest dostarczana energia elektryczna na potrzeby innych odbiorców, przy rozliczaniu z tym odbiorcą należy odpowiednio uwzględnić energię elektryczną zużytą przez innych odbiorców.
3.
Dostawca może wprowadzić obowiązek stosowania rozliczeń przy wykorzystaniu zaistalowanych liczników rejestrujących.
§  9.
1.
Terminy i sposób odczytywania wskazań liczników, formę rozliczeń oraz sposób inkasowania należności za energię elektryczną określa:
1)
umowa - dla odbiorców zaliczonych do grupy I oraz dla odbiorców zaliczonych do grupy II z urządzeniami elektroenergetycznymi o mocy zainstalowanej w odbiornikach 50 kW i większej,
2)
dostawca - dla odbiorców zaliczonych do grupy II z urządzeniami elektroenergetycznymi o mocy zainstalowanej w odbiornikach poniżej 50 kW i dla odbiorców zaliczonych do grupy III.
2.
Odbiorcy zaliczeni do grupy II, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są obowiązani do wnoszenia, na żądanie dostawcy i w terminach przez niego ustalonych, okresowych dwumiesięcznych opłat z tytułu należności za energię elektryczną. Okresowe dwumiesięczne opłaty, zwane dalej "opłatami zaliczkowymi", wnosi się w zryczałtowanej wysokości określonej przez dostawcę na podstawie ilości energii elektrycznej zużytej przez danego odbiorcę lub grupę odbiorców w okresie ubiegłym. Na wniosek odbiorcy dostawca jest obowiązany do sprostowania wysokości opłat zaliczkowych, jeżeli różni się ona więcej niż o 20% od przeciętnej należności za energię elektryczną faktycznie zużywaną w okresie obliczeniowym. Ostateczne rozliczenie należności za energię elektryczną, uwzględniające wskazania liczników oraz wniesione opłaty zaliczkowe, powinno być dokonywane nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy.
3.
Napłata lub niedopłata, wynikająca z rozliczenia, o którym mowa w ust. 2, uwzględniana będzie według następujących zasad:
1)
nadpłata podlega zaliczeniu na poczet ustalonych na najbliższy okres obliczeniowy opłat zaliczkowych, chyba że odbiorca w terminie 7 dni od zawiadomienia go o nadpłacie zażąda jej zwrotu w całości,
2)
niedopłata doliczana jest do pierwszej, ustalonej dla najbliższego okresu obliczeniowego, opłaty zaliczkowej; w uzasadnionych wypadkach dostawca może uwzględnić kwotę niedopłaty w więcej niż jednej opłacie zaliczkowej, ustalonej dla danego okresu obliczeniowego.
4.
Odbiorcy, o których mowa w ust. 2, mogą za zgodą dostawcy i w terminach określonych przez dostawcę opłacać należności w kwocie odpowiadającej rzeczywistemu zużyciu energii elektrycznej, obliczanemu na podstawie wskazań liczników odczytywanych przez odbiorcę, w dniu wpłaty lub w dniu poprzedzającym wpłatę.
5.
O wszelkich zmianach formy rozliczeń z tytułu dostarczania energii elektrycznej oraz terminów i sposobu odczytywania wskazań liczników dostawca jest obowiązany zawiadomić odbiorców, o których mowa w ust. 1 pkt 2, za pośrednictwem przedstawiciela dostawcy (przy doręczaniu ostatniego rachunku przed zmianą) albo za pomocą środków masowego przekazu lub w inny sposób przyjęty w danej miejscowości
§  10.
1.
Z zastrzeżeniem przepisu ust. 2 liczniki dla odbiorców energii elektrycznej dostarcza, instaluje, wymienia, konserwuje, zgłasza do legalizacji, zabezpiecza plombami i kontroluje dostawca energii elektrycznej. Dostawca zabezpiecza plombami i kontroluje przekładniki pomiarowe dostarczone własnym kosztem i staraniem odbiorcy, jeżeli strony nie ustalą inaczej w umowie.
2.
U odbiorców zaliczonych do grup I i III przyłączonych do sieci o napięciu 1 kV i wyższym liczniki określone przez dostawcę nabywa, instaluje, wymienia, konserwuje i zgłasza do legalizacji własnym kosztem i staraniem odbiorca energii elektrycznej.
3.
Po zakończeniu okresu dostarczania energii elektrycznej lub w razie wymiany licznika w okresie dostarczania energii elektrycznej dostawca jest obowiązany pozostawić odbiorcy dokument zawierający dane tabliczki znamionowej oraz podający stan wskazań licznika w chwili odłączenia.
§  11.
1.
Odbiorca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić dostawcę o:
1)
zauważonych objawach wadliwego działania lub uszkodzenia liczników oraz o zerwaniu lub uszkodzeniu plomb nałożonych na liczniki przez organ administracji miar oraz dostawcę,
2)
innych okolicznościach mających wpływ na obliczenie należności za moc i energię elektryczną.
2.
Odbiorca ma prawo żądać od dostawcy sprawdzenia prawidłowości działania liczników.
3.
Zawiadomienie lub zgłoszenie żądania nie zwalnia odbiorcy od obowiązku płacenia bieżących należności za moc i energię elektryczną.
§  12.
Jeżeli odbiorca zawiadomi dostawcę o zauważonych objawach wadliwego działania lub uszkodzenia liczników albo zażąda sprawdzenia prawidłowości działania liczników, dostawca jest obowiązany:
1)
w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia przeprowadzić kontrolę zainstalowanych u odbiorcy liczników,
2)
w razie potrzeby lub na żądanie odbiorcy dokonać wymiany zakwestionowanych liczników i sprawdzić je w laboratorium licznikowym.
§  13.
1.
Sprawdzenie liczników w laboratorium licznikowym powinno odbywać się w obecności pracownika upoważnionego przez organ administracji miar.
2.
Protokól sprawdzenia licznika powinien być doręczony odbiorcy w ciągu 21 dni od dnia wymontowania zakwestiowanego licznika.
3.
Odbiorca pokrywa koszty sprawdzenia licznika jedynie wówczas, gdy licznik był sprawdzony w laboratorium na żądanie odbiorcy i nie stwierdzono błędu wskazań większego od określonego przepisami dla danej klasy dokładności lub innych wad powodujących nieprawidłowe działanie licznika.
§  14.
1.
Sprostowanie rachunku wskutek stwierdzenia nieprawidłowości działania licznika lub błędnego odczytania jego wskazań u odbiorców zaliczonych do grupy II, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, obejmuje okres pobierania energii elektrycznej od początku okresu obliczeniowego, w którym stwierdzono nieprawidłowości lub błędy. Jeżeli w ciągu tego okresu dokonano kontroli wskazań licznika lub też istnieją dowody, że wadliwe działanie licznika trwało krócej, sprostowanie rachunku powinno objąć odpowiednio krótszy okres.
2.
W razie stwierdzenia błędnego odczytywania wskazań licznika lub nieprawidłowego jego działania u odbiorców zaliczonych do grup I i III lub odbiorców zaliczonych do grupy II, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, sprostowanie rachunku obejmuje okres pobierania energii elektrycznej od początku okresu obliczeniowego, w którym stwierdzono błędy lub nieprawidłowości. Jeżeli dostawca lub odbiorca udowodni, że błędy lub nieprawidłowości, o których mowa wyżej, występowały przez dłuższy okres, sprostowanie rachunku powinno objąć cały ten okres z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń.
3.
Podstawą rozliczenia przy sprostowaniu rachunku jest wielkość błędu wskazań licznika, a jeżeli określenie tego błędu nie jest możliwe, podstawę rozliczeń stanowi średniodobowa liczba kilowatogodzin, obliczona na podstawie sumy kilowatogodzin prawidłowo wykazanych przez licznik w poprzedzającym lub następującym (w odniesieniu do nowego odbiorcy) okresie obliczeniowym, pomnożona przez liczbę dni okresu, którego dotyczy sprostowanie rachunku. Na wniosek odbiorcy dostawca uwzględni w obliczeniach poprawki, których słuszność została przez odbiorcę udowodniona.
§  15.
Zmiana wysokości należności wskutek innych okoliczności niż określone w § 14 ust. 1 i 2, jeżeli przepisy taryfowe nie stanowią inaczej, następuje:
1)
od pierwszego okresu obliczeniowego po zawiadomieniu dostawcy przez odbiorcę o tych okolicznościach,
2)
za cały okres przed upływem przedawnienia roszczeń, jeżeli dostawca stwierdzi istnienie okoliczności mających wpływ na podwyższenie opłat taryfowych, o których odbiorca nie zawiadomił dostawcy zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2.
§  16.
1.
W razie stwierdzenia przez dostawcę:
1)
pobierania energii elektrycznej bez zawarcia umowy z dostawcą,
2)
pobierania energii elektrycznej z całkowitym lub częściowym pominięciem licznika,
3)
uszkodzenia licznika z winy odbiorcy, jeżeli uszkodzenie to umożliwia nielegalne pobieranie energii, a odbiorca nie zawiadomił o tym dostawcy zgodnie z przepisem § 11 ust. 1,

odbiorca jest obowiązany opłacić należność za energię elektryczną w wysokości obliczonej według zasad określonych w ust. 2

2.
Należność za energię elektryczną pobieraną w sposób określony w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w razie uszkodzenia licznika, o którym mowa w ust. 1 pkt. 3, oblicza się:
1)
dla odbiorców zaliczonych do grupy I - według zasad i stawek ustalonych w przepisach taryfowych za cały udowodniony okres nielegalnego pobierania energii, z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń, a jeżeli okresu nielegalnego pobierania energii nie można ustalić, za okres jednego roku,
2)
dla odbiorców zaliczonych do grup II i III będących jednostkami gospodarki uspołecznionej - w wysokości opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, bez względu na okres nielegalnego pobierania energii,
3)
dla odbiorców zaliczonych do grup II i III, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej:
a)
w wysokości opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, jeżeli okresu nielegalnego pobierania energii nie można ustalić lub jeżeli nie przekracza on jednego roku,
b)
w wysokości trzykrotnej opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, jeżeli udowodniony okres nielegalnego pobierania energii przekracza jeden rok.