Rozdział 3 - Rozliczenia. - Warunki dostarczania energii elektrycznej.
Monitor Polski
M.P.1978.16.55
Akt utracił moc Wersja od: 5 grudnia 1997 r.
Rozdział 3
Rozliczenia.
Rozliczenia.
§ 7.
Rozliczenia z tytułu dostarczania energii elektrycznej są dokonywane zgodnie z obowiązującymi przepisami taryfowymi.§ 8.
1.
Podstawę do obliczenia należności za dostarczoną w okresie obliczeniowym energię elektryczną stanowią wskazania liczników zalegalizowanych i zaplombowanych przez organy administracji miar oraz zabezpieczonych plombami przez dostawcę, jeżeli umowa nie stanowi inaczej.2.
Jeżeli za pośrednictwem urządzeń elektroenergetycznych jednego odbiorcy - za zgodą tego odbiorcy i dostawcy - jest dostarczana energia elektryczna na potrzeby innych odbiorców, przy rozliczaniu z tym odbiorcą należy odpowiednio uwzględnić energię elektryczną zużytą przez innych odbiorców.3.
Dostawca może wprowadzić obowiązek stosowania rozliczeń przy wykorzystaniu zaistalowanych liczników rejestrujących.§ 9.
1.
Terminy i sposób odczytywania wskazań liczników, formę rozliczeń oraz sposób inkasowania należności za energię elektryczną określa:1)
umowa - dla odbiorców zaliczonych do grupy I oraz dla odbiorców zaliczonych do grupy II z urządzeniami elektroenergetycznymi o mocy zainstalowanej w odbiornikach 50 kW i większej,2)
dostawca - dla odbiorców zaliczonych do grupy II z urządzeniami elektroenergetycznymi o mocy zainstalowanej w odbiornikach poniżej 50 kW i dla odbiorców zaliczonych do grupy III.2.
Odbiorcy zaliczeni do grupy II, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są obowiązani do wnoszenia, na żądanie dostawcy i w terminach przez niego ustalonych, okresowych dwumiesięcznych opłat z tytułu należności za energię elektryczną. Okresowe dwumiesięczne opłaty, zwane dalej "opłatami zaliczkowymi", wnosi się w zryczałtowanej wysokości określonej przez dostawcę na podstawie ilości energii elektrycznej zużytej przez danego odbiorcę lub grupę odbiorców w okresie ubiegłym. Na wniosek odbiorcy dostawca jest obowiązany do sprostowania wysokości opłat zaliczkowych, jeżeli różni się ona więcej niż o 20% od przeciętnej należności za energię elektryczną faktycznie zużywaną w okresie obliczeniowym. Ostateczne rozliczenie należności za energię elektryczną, uwzględniające wskazania liczników oraz wniesione opłaty zaliczkowe, powinno być dokonywane nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy.3.
Napłata lub niedopłata, wynikająca z rozliczenia, o którym mowa w ust. 2, uwzględniana będzie według następujących zasad:1)
nadpłata podlega zaliczeniu na poczet ustalonych na najbliższy okres obliczeniowy opłat zaliczkowych, chyba że odbiorca w terminie 7 dni od zawiadomienia go o nadpłacie zażąda jej zwrotu w całości,2)
niedopłata doliczana jest do pierwszej, ustalonej dla najbliższego okresu obliczeniowego, opłaty zaliczkowej; w uzasadnionych wypadkach dostawca może uwzględnić kwotę niedopłaty w więcej niż jednej opłacie zaliczkowej, ustalonej dla danego okresu obliczeniowego.4.
Odbiorcy, o których mowa w ust. 2, mogą za zgodą dostawcy i w terminach określonych przez dostawcę opłacać należności w kwocie odpowiadającej rzeczywistemu zużyciu energii elektrycznej, obliczanemu na podstawie wskazań liczników odczytywanych przez odbiorcę, w dniu wpłaty lub w dniu poprzedzającym wpłatę.5.
O wszelkich zmianach formy rozliczeń z tytułu dostarczania energii elektrycznej oraz terminów i sposobu odczytywania wskazań liczników dostawca jest obowiązany zawiadomić odbiorców, o których mowa w ust. 1 pkt 2, za pośrednictwem przedstawiciela dostawcy (przy doręczaniu ostatniego rachunku przed zmianą) albo za pomocą środków masowego przekazu lub w inny sposób przyjęty w danej miejscowości§ 10.
1.
Z zastrzeżeniem przepisu ust. 2 liczniki dla odbiorców energii elektrycznej dostarcza, instaluje, wymienia, konserwuje, zgłasza do legalizacji, zabezpiecza plombami i kontroluje dostawca energii elektrycznej. Dostawca zabezpiecza plombami i kontroluje przekładniki pomiarowe dostarczone własnym kosztem i staraniem odbiorcy, jeżeli strony nie ustalą inaczej w umowie.2.
U odbiorców zaliczonych do grup I i III przyłączonych do sieci o napięciu 1 kV i wyższym liczniki określone przez dostawcę nabywa, instaluje, wymienia, konserwuje i zgłasza do legalizacji własnym kosztem i staraniem odbiorca energii elektrycznej.3.
Po zakończeniu okresu dostarczania energii elektrycznej lub w razie wymiany licznika w okresie dostarczania energii elektrycznej dostawca jest obowiązany pozostawić odbiorcy dokument zawierający dane tabliczki znamionowej oraz podający stan wskazań licznika w chwili odłączenia.§ 11.
1.
Odbiorca jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić dostawcę o:1)
zauważonych objawach wadliwego działania lub uszkodzenia liczników oraz o zerwaniu lub uszkodzeniu plomb nałożonych na liczniki przez organ administracji miar oraz dostawcę,2)
innych okolicznościach mających wpływ na obliczenie należności za moc i energię elektryczną.2.
Odbiorca ma prawo żądać od dostawcy sprawdzenia prawidłowości działania liczników.3.
Zawiadomienie lub zgłoszenie żądania nie zwalnia odbiorcy od obowiązku płacenia bieżących należności za moc i energię elektryczną.§ 12.
Jeżeli odbiorca zawiadomi dostawcę o zauważonych objawach wadliwego działania lub uszkodzenia liczników albo zażąda sprawdzenia prawidłowości działania liczników, dostawca jest obowiązany:1)
w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia przeprowadzić kontrolę zainstalowanych u odbiorcy liczników,2)
w razie potrzeby lub na żądanie odbiorcy dokonać wymiany zakwestionowanych liczników i sprawdzić je w laboratorium licznikowym.§ 13.
1.
Sprawdzenie liczników w laboratorium licznikowym powinno odbywać się w obecności pracownika upoważnionego przez organ administracji miar.2.
Protokól sprawdzenia licznika powinien być doręczony odbiorcy w ciągu 21 dni od dnia wymontowania zakwestiowanego licznika.3.
Odbiorca pokrywa koszty sprawdzenia licznika jedynie wówczas, gdy licznik był sprawdzony w laboratorium na żądanie odbiorcy i nie stwierdzono błędu wskazań większego od określonego przepisami dla danej klasy dokładności lub innych wad powodujących nieprawidłowe działanie licznika.§ 14.
1.
Sprostowanie rachunku wskutek stwierdzenia nieprawidłowości działania licznika lub błędnego odczytania jego wskazań u odbiorców zaliczonych do grupy II, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 2, obejmuje okres pobierania energii elektrycznej od początku okresu obliczeniowego, w którym stwierdzono nieprawidłowości lub błędy. Jeżeli w ciągu tego okresu dokonano kontroli wskazań licznika lub też istnieją dowody, że wadliwe działanie licznika trwało krócej, sprostowanie rachunku powinno objąć odpowiednio krótszy okres.2.
W razie stwierdzenia błędnego odczytywania wskazań licznika lub nieprawidłowego jego działania u odbiorców zaliczonych do grup I i III lub odbiorców zaliczonych do grupy II, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 1, sprostowanie rachunku obejmuje okres pobierania energii elektrycznej od początku okresu obliczeniowego, w którym stwierdzono błędy lub nieprawidłowości. Jeżeli dostawca lub odbiorca udowodni, że błędy lub nieprawidłowości, o których mowa wyżej, występowały przez dłuższy okres, sprostowanie rachunku powinno objąć cały ten okres z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń.3.
Podstawą rozliczenia przy sprostowaniu rachunku jest wielkość błędu wskazań licznika, a jeżeli określenie tego błędu nie jest możliwe, podstawę rozliczeń stanowi średniodobowa liczba kilowatogodzin, obliczona na podstawie sumy kilowatogodzin prawidłowo wykazanych przez licznik w poprzedzającym lub następującym (w odniesieniu do nowego odbiorcy) okresie obliczeniowym, pomnożona przez liczbę dni okresu, którego dotyczy sprostowanie rachunku. Na wniosek odbiorcy dostawca uwzględni w obliczeniach poprawki, których słuszność została przez odbiorcę udowodniona.§ 15.
Zmiana wysokości należności wskutek innych okoliczności niż określone w § 14 ust. 1 i 2, jeżeli przepisy taryfowe nie stanowią inaczej, następuje:1)
od pierwszego okresu obliczeniowego po zawiadomieniu dostawcy przez odbiorcę o tych okolicznościach,2)
za cały okres przed upływem przedawnienia roszczeń, jeżeli dostawca stwierdzi istnienie okoliczności mających wpływ na podwyższenie opłat taryfowych, o których odbiorca nie zawiadomił dostawcy zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 2.§ 16.
1.
W razie stwierdzenia przez dostawcę:1)
pobierania energii elektrycznej bez zawarcia umowy z dostawcą,2)
pobierania energii elektrycznej z całkowitym lub częściowym pominięciem licznika,3)
uszkodzenia licznika z winy odbiorcy, jeżeli uszkodzenie to umożliwia nielegalne pobieranie energii, a odbiorca nie zawiadomił o tym dostawcy zgodnie z przepisem § 11 ust. 1,odbiorca jest obowiązany opłacić należność za energię elektryczną w wysokości obliczonej według zasad określonych w ust. 2
2.
Należność za energię elektryczną pobieraną w sposób określony w ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w razie uszkodzenia licznika, o którym mowa w ust. 1 pkt. 3, oblicza się:1)
dla odbiorców zaliczonych do grupy I - według zasad i stawek ustalonych w przepisach taryfowych za cały udowodniony okres nielegalnego pobierania energii, z uwzględnieniem terminów przedawnienia roszczeń, a jeżeli okresu nielegalnego pobierania energii nie można ustalić, za okres jednego roku,2)
dla odbiorców zaliczonych do grup II i III będących jednostkami gospodarki uspołecznionej - w wysokości opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, bez względu na okres nielegalnego pobierania energii,3)
dla odbiorców zaliczonych do grup II i III, nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej:a)
w wysokości opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, jeżeli okresu nielegalnego pobierania energii nie można ustalić lub jeżeli nie przekracza on jednego roku,b)
w wysokości trzykrotnej opłaty ryczałtowej ustalonej w przepisach taryfowych, jeżeli udowodniony okres nielegalnego pobierania energii przekracza jeden rok.