§ 1. - Ustalenie odległości transportu zewnętrznego materiałów dla celów kosztorysowania robót budowlano-montażowych.

Monitor Polski

M.P.1960.89.404

Akt utracił moc
Wersja od: 7 grudnia 1960 r.
§  1.
1.
Dla materiałów, których ceny ustalone są w odpowiednich cennikach zbytu, a w związku z tym i w Cenniku materiałów budowlanych dla celów kosztorysowania, bez kosztów transportu kolejowego według zasady cen loco wagon stacja załadowania lub loco środek transportu podstawiony przez odbiorcę - odległość niezbędnego transportu kolejowego lub samochodowego ustala się odrębnie co do każdego materiału w wielkości średniej dla poszczególnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych, z uwzględnieniem wyjątków określonych w § 2. Ustalona średnia odległość transportu obowiązuje w odniesieniu do wszystkich robót wykonywanych przez dane przedsiębiorstwo.
2.
Wyliczenie średniej odległości powinno być oparte na odpowiednich dokumentach przewozowych jednostki zaopatrzeniowej przedsiębiorstwa i określać:
a)
dla transportu kolejowego - odległość od stacji załadowania producenta do położonej najbliżej magazynu przyobiektowego stacji kolejowej, zdolnej do przyjmowania odpowiedniej ilości przesyłek wagonowych,
b)
dla bezpośredniego transportu samochodowego - najkrótszą odległość pomiędzy miejscem pobrania materiału (wytwórnią) a magazynem przyobiektowym.
3.
Obliczeniem średniej ważonej należy objąć całkowitą masę towarową danego materiału transportowaną w okresie roku poprzedzającego wyliczenia, z uwzględnieniem wyjątków podanych w ust. 4 i w § 2.
4.
W czwartym kwartale 1960 r. wyliczenia średniej odległości dokonuje się na podstawie dokumentów przewozowych za trzeci kwartał 1960 r., w styczniu 1961 r. zaś na podstawie dokumentów przewozowych za drugie półrocze 1960 r.
5.
Ustalone średnie odległości obowiązują przy opracowywaniu danych wyjściowych do kosztorysowania przez okres najbliższego roku. W styczniu każdego roku dokonuje się ponownych obliczeń według wyników ubiegłego roku kalendarzowego na zasadach podanych w ust. 2. Zaktualizowane ustalenia stosuje się jedynie do założeń kosztorysowych opracowywanych od dnia 1 lutego danego roku (dla nowych budynków). Założenia kosztorysowe opracowane uprzednio, jak również na ich podstawie sporządzona dokumentacja kosztorysowa nie podlegają korekcie, chyba że uzasadnia to wielkość zmian powstałych w transporcie materiałów. Przeróbkę kosztorysów dopuszcza się tylko w przypadkach, gdy budowa jest nie rozpoczęta w momencie dokonania ponownych wyliczeń lub zaawansowanie robót jest niewielkie. Koszt przeceny uprzednio opracowanej dokumentacji pokrywa strona, na której życzenie nastąpiła przecena.
6.
W razie występowania transportu mieszanego, tj. częściowo kolejowego i częściowo samochodowego bezpośredniego (od miejsca pobrania do magazynu przyobiektowego) dla tych samych rodzajów materiałów, stosuje się następujące zasady obliczania średniej ważonej:
a)
jeżeli 80% lub więcej danego materiału przewozi się transportem kolejowym, przyjmuje się, że średnia ważona odległość transportu kolejowego, obliczona w stosunku do ilości materiału rzeczywiście przewożonej tym transportem, obowiązuje w odniesieniu do całkowitej masy danego materiału,
b)
jeżeli 80% lub więcej danego materiału przewozi się bezpośrednim transportem samochodowym, odległość oblicza się analogicznie jak pod lit. a), lecz w odniesieniu do transportu samochodowego,
c)
jeżeli transport kolejowy bądź bezpośredni samochodowy obejmuje mniej niż 80% ogólnej ilości danego materiału, średnią ważoną odległość transportu ustala się dla tego rodzaju transportu, który dotyczy przeważającej ilości materiału, przeliczając odległości pozostałego transportu według relacji kosztów transportu przeważającego ilościowo, zgodnie z przykładem podanym w załączniku nr 1 do zarządzenia. Przy przeliczaniu odległości transportu samochodowego na odległość transportu kolejowego jako przeważającego uwzględnia się tylko koszt wydłużenia transportu samochodowego na odległość wynikającą z różnicy między odległością od miejsca pobrania do magazynu przyobiektowego a odległością od najbliższej stacji kolejowej do magazynu przyobiektowego.
7.
Pisma stwierdzające odległości i rodzaje transportu dla poszczególnych materiałów podpisuje kierownik jednostki zaopatrzeniowej i dyrektor przedsiębiorstwa.
8.
Odpis pisma, o którym mowa w ust. 7, załącza się do protokołu danych wyjściowych.
9.
Zobowiązuje się wszystkie przedsiębiorstwa państwowe do przesyłania odpisów pism, o których mowa w ust. 7, do Komitetu Budownictwa, Urbanistyki i Architektury (Departament Norm Budowlano-Montażowych) w terminie do 15 lutego każdego roku.