Rozdział 6 - Skład załogi. - Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.

Monitor Polski

M.P.1967.14.71

Akt utracił moc
Wersja od: 7 marca 1967 r.

Rozdział  6

Skład załogi.

Skład załogi na statkach w czasie jazdy.
§  11.
1.
Załoga statku z napędem powinna składać się co najmniej:
1)
na statkach motorowych:
a)
o mocy maszyn do 150 KM włącznie - z kierownika statku i mechanika;

na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki - z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników, i z marynarza albo - z kierownika statku i motorzysty;

na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki, nie przewożących pasażerów i towarów, a przeznaczonych do wykonywania prac pomocniczych w zasięgu lokalnym - z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników;

b)
o mocy maszyn ponad 150 KM - z kierownika statku, bosmana i mechanika;

na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki - z kierownika statku, bosmana i motorzysty albo z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników, i z bosmana;

2)
na statkach parowych:
a)
o mocy maszyn do 150 KM włącznie - z kierownika statku, mechanika i palacza,
b)
o mocy maszyn ponad 150 KM - z kierownika statku, bosmana, mechanika i palacza.
2.
Załoga statku bez napędu powinna składać się co najmniej:
1)
na barkach do 125 ton - z kierownika statku,
2)
na barkach od 126 do 450 ton - z kierownika statku i marynarza,
3)
na barkach o nośności ponad 450 ton oraz na wszystkich barkach o długości kadłuba ponad 50 m - z kierownika statku, starszego marynarza i marynarza,
4)
na przystaniach pływających - z przystaniowego o kwalifikacjach bosmana lub starszego marynarza;
5)
na koszarkach, statkach-świetlicach, zakładach kąpielowych itp. obiektach - z kierownika o kwalifikacjach bosmana lub starszego marynarza.
3.
Załoga statków technicznych (pogłębiarki, dźwigi pływające, kafary, prądówki itp.) powinna składać się co najmniej:
1)
na statkach bez napędu - z kierownika statku i marynarza,
2)
na statkach z napędem - z kierownika statku, marynarza, mechanika i palacza bądź smarownika.
4.
Skład załóg statków pasażerskich zatwierdza właściwy inspektorat żeglugi śródlądowej. W wypadkach uzasadnionych względami bezpieczeństwa pasażerów inspektorat żeglugi śródlądowej może ustalić większy skład załogi aniżeli określony niniejszym zarządzeniem.
5.
Obsada statku może być mniejsza od określonej w ust. 1, ust. 2 pkt 2 i 3 i w ust. 3 i 4 w okresie eksperymentalnego wdrażania nowych metod eksploatacji, na warunkach określonych każdorazowo przez Ministra Żeglugi w porozumieniu z Zarządem Głównym Związku Zawodowego Marynarzy i Portowców.
6.
Nie wymaga się załogi:
1)
na statkach bez napędu o nośności do 55 ton w ruchu lokalnym i na placach budowy,
2)
na statkach pchanych oraz na statkach przyczepionych na sztywno do burty holownika.

Skład załogi na tratwach.

§  12.
1.
Załoga tratwy powinna składać się z kierownika i dwóch flisaków dla każdego pasa wchodzącego w skład tratwy.
2.
Załoga tratwy holowanej powinna być dostosowana do ilości pasów, przy czym na jeden pas powinny przypadać co najmniej dwie osoby.