Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.
M.P.1967.14.71
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 1 lutego 1967 r.
w sprawie uprawiania żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.
Przepisy wstępne.
Przepisy wstępne.
Tafla (tablica) jest to najmniejsza jednostka spławianego drewna, składająca się z ułożonych obok siebie na wodzie i złączonych w całość dłużyc lub klocków. Pęczek jest to najmniejsza jednostka spławianego drewna, utworzona ze złączonych w całość dłużyc lub kłód uformowanych w owalny pęczek. Pas stanowi kilka połączonych ze sobą tafli lub pęczków.
Oznakowanie i wyposażenie statków i tratw.
Oznakowanie i wyposażenie statków i tratw.
Oznakowanie tratw.
Wyposażenie statków i tratw.
Wolna burta, podziałki pomiarowe i załadunek statków.
Wolna burta, podziałki pomiarowe i załadunek statków.
Podziałki pomiarowe.
Załadunek statków.
Dokumenty na statkach i tratwach.
Dokumenty na statkach i tratwach.
Kierownictwo statkami i tratwami.
Kierownictwo statkami i tratwami.
Skład załogi.
Skład załogi.
na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki - z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników, i z marynarza albo - z kierownika statku i motorzysty;
na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki, nie przewożących pasażerów i towarów, a przeznaczonych do wykonywania prac pomocniczych w zasięgu lokalnym - z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników;
na statkach posiadających urządzenia zdalnego kierowania silnikami ze sterówki - z kierownika statku, bosmana i motorzysty albo z kierownika statku, posiadającego również znajomość obsługi silników, i z bosmana;
Skład załogi na tratwach.
Dokumenty żeglarskie.
Dokumenty żeglarskie.
Znaki żeglugowe i sygnalizacja.
Znaki żeglugowe i sygnalizacja.
Znaki żeglugowe.
Stosowanie sygnałów.
Rodzaje sygnałów.
Sygnały dźwiękowe.
Znaczenie sygnałów dźwiękowych.
1) | - | baczność (uwaga); |
2) | - - | wezwanie do otwarcia śluzy lub mostu oraz wezwanie nadzorcy lub strażnika wodnego na brzeg; |
3) | - - - | koniec jazdy (dla pociągu holowniczego); |
4) | . | kieruję statek na prawo (zezwolenie na mijanie wzdłuż lewej burty); |
5) | . . | kieruję statek na lewo (zezwolenie na mijanie wzdłuż prawej burty); |
6) | . . . | moja maszyna pracuje wstecz (rzucenie kotwicy dla pociągu holowniczego); |
7) | . . . . . | nie mogę dać się wyprzedzić lub wyminąć; |
8) | - . | a) chcę zawrócić statkiem w prawo; |
b) na postoju - rozpoczęcie jazdy, podniesienie kotwicy (dla pociągu holowniczego); | ||
9) | - . . | chcę zawrócić statkiem w lewo; |
10) | - . . . | nakaz zatrzymania się statków idących z przeciwnego kierunku; |
11) | - . . . . - . . . . | nie mogę manewrować statkiem; |
12) | - - . | mam zamiar wyprzedzać i kieruję statek na prawo (zezwolenie na wyprzedzenie wzdłuż prawej burty); |
13) | - - . . | mam zamiar wyprzedzać i kieruję statek na lewo (zezwolenie na wyprzedzenie wzdłuż lewej burty); |
14) | - - - - - - | długotrwałe powtarzające się długie dźwięki - wzywam pomocy; |
15) | .. .. .. | seria podwójnych krótkich dźwięków - człowiek za burtą; |
16) | . . - - | wiozę materiały niebezpieczne. |
Latarnie sygnałowe - pozycyjne.
Lp. | Nazwa latarni sygnałowo-pozycyjnych | Kolor światła | Odległość widzialności | Kąt widzialności światła w płaszczyźnie poziomej | ||
światła w m | kąt całkowity | układ kąta widzialności | ||||
1 | Latarnia masztowa (topowa): | |||||
a) na statkach z własnym napędem mechanicznym | biały jasny | 1.000 | 225° | po 1121/2° w obie strony od płaszczyzny symetrii, licząc od dziobu statku | ||
b) na statkach bez własnego napędu mechanicznego, holowanych | biały zwykły | 1.000 | 360° | wokoło całego horyzontu | ||
2 | Latarnia burtowa prawa | zielony jasny | 500 | 1121/2° | od dziobu po 221/2° poza trawers w kierunku rufy | |
3 | Latarnia burtowa lewa | czerwony jasny | 500 | 1121/2° | od dziobu po 221/2° poza trawers w kierunku rufy | |
4 | Latarnia rufowa | biały zwykły | 1.000 | 135° | po 671/2° w obie strony od płaszczyzny symetrii licząc od rufy statku | |
5 | Latarnia holownicza (druga topowa na maszcie w odstępie 1 m) | biały jasny | 1.000 | 225° | jak w latarni masztowej | |
6 | Latarnie awaryjne: | 360° | ||||
a) górna | a) czerwony | 500 | wokoło całego | |||
b) dolna | b) biały | 1.000 | horyzontu | |||
jedna nad drugą w odstępie 1 m |
Światła statków z własnym napędem będących w ruchu.
Światła statków holujących i zestawów pchanych.
Światła statków bez własnego napędu mechanicznego, pływających pojedynczo.
Światła statków holowanych.
Ruch żeglugowy i spław tratw.
Ruch żeglugowy i spław tratw.
Szybkość jazdy.
Przejazd pod mostami.
Zabezpieczenie przejazdów w przęsłach żeglownych.
Przejazd przez uciążliwe miejsca.
Przejazd statków i tratw przez śluzy, jazy i pochylnie.
Pociągi holownicze i zestawy pchane.
Rozdzielanie i zatrzymywanie pociągów holowniczych.
Holowanie z brzegu.
Mijanie.
Flagę i światło wybłyskowe umieszcza się przy sterówce w taki sposób, aby znaki te były widoczne od przodu i możliwie od tyłu statku. Flaga powinna być wystawiona, a światło zapalone do chwili minięcia statku mijanego, jeżeli nie zamierza on mijać prawą burtą następnych statków.
Wyprzedzanie.
Zawracanie (manewrowanie).
Żegluga i spław w czasie złych warunków atmosferycznych.
Czasowe zamknięcie drogi wodnej oraz ograniczenie żeglugi i spławu.
Żegluga nocna.
Przewozy międzybrzegowe.
Tratwy.
Ruch tratw.
Postoje statków i tratw.
Kotwice.
Przepisy szczególne dla żeglugi pasażerskiej.
Przepisy szczególne dla żeglugi pasażerskiej.
Lokalizacja przystani I, II i III klasy wymaga uzgodnienia z właściwym inspektorem żeglugi śródlądowej niezależnie od zezwoleń wymaganych odrębnymi przepisami.
Przepisy szczególne dla określonych rodzajów statków oraz przepisy końcowe.
Przepisy szczególne dla określonych rodzajów statków oraz przepisy końcowe.
Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »