Rozdział 2 - Oznakowanie i wyposażenie statków i tratw. - Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.

Monitor Polski

M.P.1967.14.71

Akt utracił moc
Wersja od: 7 marca 1967 r.

Rozdział  2

Oznakowanie i wyposażenie statków i tratw.

Oznakowanie statków.
§  3.
1.
Statki powinny posiadać na zewnątrz umieszczone trzy cechy określające:
1)
przedsiębiorstwo (właściciela),
2)
port macierzysty lub stałe miejsce postoju,
3)
nazwę.
2.
Cechą pierwszą, określającą przedsiębiorstwo (właściciela), jest:
1)
dla statków z kominem należących do okręgowych zarządów wodnych - duża litera "A", a dla statków należących do inspektoratów żeglugi śródlądowej - duża litera "I",
2)
dla statków należących do przedsiębiorstw żeglugowych - duża litera "Ż",
3)
dla wszystkich innych statków - skrót nazwy lub znak przedsiębiorstwa (właściciela).
3.
Cechę drugą określa nazwa portu lub przystani macierzystej.
4.
Cechą trzecią jest:
1)
dla statków z napędem, z wyjątkiem barek - nazwa statku, a w braku nazwy - numer rejestracyjny,
2)
dla barek z napędem - symbol BM i numer,
3)
dla barek i innych statków bez napędu - numer.
5.
Cechę pierwszą i trzecią umieszcza się:
1)
na statkach posiadających komin: cechę pierwszą - na opasce kominowej, natomiast cechę trzecią:
a)
na statkach bocznokołowych - na tamborach,
b)
na statkach śrubowych i tylnokołowych - na zewnętrznej stronie burt w części dziobowej,
2)
na statkach nie posiadających kominów - obok siebie na zewnątrz obu burt w części dziobowej; na statkach bez kominów można nie umieszczać cechy pierwszej, jeżeli posiadają one cechę trzecią.
6.
Cechę drugą umieszcza się:
1)
na statkach o sterach wahadłowych - na części prostej sterownicy po obydwu jej stronach i w odległości 20 cm od trzonu sterowego,
2)
na statkach o sterach sektorowych - na rufie.
7.
Na łodziach towarzyszących umieszcza się pierwszą i trzecią cechę statku, do którego łódź należy, na zewnętrznej stronie burt, w części dziobowej.
8.
Jeżeli umieszczenie znaków przewidzianych w ust. 1-7 z braku miejsc na statku nie jest możliwe, dopuszcza się umieszczenie ich na zewnętrznych bocznych ścianach nadbudówek lub w innych miejscach widocznych od strony wody.
9.
Napisy powinny być czytelne, trwałe i estetyczne, wykonane białą farbą na czerwonym lub czarnym tle albo odwrotnie za pomocą znaków o wysokości co najmniej 15 cm.
10.
Kominy statków należących do okręgowych zarządów wodnych powinny być pomalowane biało-srebrną farbą. Koloru tego nie wolno używać innym statkom.
11.
Statki podnoszą flagę o barwach narodowych na ogólnie obowiązujących zasadach.

Oznakowanie tratw.

§  4.
1.
Tratwy powinny być oznakowane w następujący sposób: na środku każdej tratwy w pionowej płaszczyźnie podłużnej, na wysokości co najmniej 1,5 metra, licząc od powierzchni tratwy, powinna być umieszczona drewniana tablica biała lub pas płócienny należycie naprężony dwoma słupkami. Na obu stronach tablicy bądź pasa powinien być wpisany przyjęty skrót nazwy przedsiębiorstwa spławiającego. Wysokość liter powinna wynosić co najmniej 15 cm. Na każdej tratwie powinien być umieszczony z dala widoczny numer tratwy.
2.
Właściwy inspektorat żeglugi śródlądowej może zwolnić przedsiębiorstwo spławiające drewno od obowiązku umieszczania na tratwach nazwy przedsiębiorstwa, jeżeli na danym terenie spław prowadzi tylko jedno przedsiębiorstwo.

Wyposażenie statków i tratw.

§  5.
1.
W celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu każdy statek i tratwa stosownie do ich przeznaczenia i wielkości - powinny być wyposażone w odpowiedni rodzaj i ilość urządzeń, osprzętu i narzędzi. Wyposażenie statków i tratw powinno się znajdować zawsze na właściwym miejscu i w stanie zdatnym do natychmiastowego użytku.
2.
Normatywy urządzeń i osprzętu dla statków określają odrębne przepisy.
3.
Wyposażenie tratw w zależności od sposobu ich prowadzenia ustalają inspektoraty żeglugi śródlądowej stosownie do miejscowych warunków drogi wodnej.