Rozdział 6 - Skład i kwalifikacje załogi. - Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.

Monitor Polski

M.P.1961.23.111

Akt utracił moc
Wersja od: 19 czerwca 1963 r.

Rozdział  VI.

Skład i kwalifikacje załogi.

§  11.
1.
Załoga statku z napędem powinna składać się co najmniej:
1)
na statkach motorowych:
a)
o mocy maszyn do 75 KM włącznie:

– z kierownika statku posiadającego kwalifikacje mechanika i z marynarza,

– na mniejszych motorówkach z kierownika statku posiadającego kwalifikacje mechanika,

b)
o mocy maszyn do 250 KM włącznie – z kierownika statku, mechanika i bosmana,
c)
o mocy maszyn ponad 250 KM – z kierownika statku, bosmana, mechanika i pomocnika mechanika,
2)
na statkach parowych:
a)
o mocy maszyn do 150 KM włącznie – z kierownika statku, bosmana, mechanika i palacza,
b)
o mocy maszyn ponad 150 KM – z kierownika statku, sternika, marynarza, mechanika i dwóch palaczy.
2.
Załoga statków technicznych (pogłębiarki, dźwigi pływające, kafary, prądówki itp.) powinna składać się co najmniej:
1)
na statkach bez napędu – z kierownika i marynarza,
2)
na statkach z napędem – z kierownika, marynarza, mechanika i palacza bądź smarownika.
3.
Załoga statku bez napędu powinna składać się co najmniej :
1)
na łodziach ciężarowych do 50 ton – z kierownika,
2)
na galarach, krypach i mniejszych barkach od 51 do 124 ton – z kierownika i młodszego marynarza,
3)
na barkach od 125 do 200 ton – z kierownika i marynarza,
4)
na kanałówkach i berlinkach od 201 do 320 ton – z kierownika i bosmana,
5)
na salówkach, berlinkach, wiślankach i wrocławkach od 321 do 600 ton – z kierownika, bosmana i młodszego marynarza,
6)
na plauerkach ponad 600 ton – z kierownika, bosmana i marynarza,
7)
na koszarkach, świetlicach, zakładach kąpielowych itp. obiektach – z kierownika o kwalifikacjach bosmana.

Poszczególne statki powinny posiadać wyżej podaną liczbę załogi dla danego typu nawet w przypadku, jeśli ich tonaż odbiega od podanych wielkości.

4.
Załoga przystani pływającej powinna składać się co najmniej:
1)
przystani I i II klasy – z przystaniowego o kwalifikacjach bosmana,
2)
przystani III klasy – z przystaniowego o kwalifikacjach marynarza.
5.
Szczegółowy skład załóg na jednostkach pływających w ruchu dziennym, całodobowym, trasowym i lokalnym oraz na jednostkach technicznych ustalają na podstawie przepisów niniejszego paragrafu komisje, w których skład wchodzą przedstawiciele władz żeglugowych i armatora.
§ 12. 1
(uchylony).
§  13.
1. 2
(uchylony).
2. 3
(uchylony).
3.
Załoga tratwy powinna składać się z kierownika i dwóch flisaków do każdego pasa wchodzącego w skład tratwy.
4.
Jeżeli przepisy szczegółowe władz żeglugowych nie stanowią inaczej, liczba członków załogi tratew holowanych powinna być dostosowana do ilości pasów, przy czym na jeden pas powinny przypadać co najmniej dwie osoby.
1 § 12 uchylony przez § 71 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1962 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych członków załóg statków żeglugi śródlądowej i tratew (Dz.U.62.65.323) z dniem 19 czerwca 1963 r.
2 § 13 ust. 1 uchylony przez § 71 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1962 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych członków załóg statków żeglugi śródlądowej i tratew (Dz.U.62.65.323) z dniem 19 czerwca 1963 r.
3 § 13 ust. 2 uchylony przez § 71 pkt 4 rozporządzenia z dnia 5 grudnia 1962 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych członków załóg statków żeglugi śródlądowej i tratew (Dz.U.62.65.323) z dniem 19 czerwca 1963 r.