Rozdział 11 - Wypadki na drogach wodnych. - Uprawianie żeglugi i spławu na śródlądowych drogach wodnych.
Monitor Polski
M.P.1961.23.111
Akt utracił moc Wersja od: 19 czerwca 1963 r.
Rozdział XI.
Wypadki na drogach wodnych.
Wypadki na drogach wodnych.
§ 48.
1.
Za wypadki w rozumieniu niniejszego zarządzenia uważa się wypadki wymienione w instrukcji Ministra Żeglugi z dnia 7 grudnia 1952 r. w sprawie trybu postępowania w związku z wypadkami na śródlądowych drogach wodnych (Monitor Polski Nr A-106, poz. 1655).2.
Jeżeli statek ulegnie wypadkowi zagrażającemu życiu osób znajdujących się na nim, kierownik statku powinien wszelkimi rozporządzalnymi środkami ratować najpierw pasażerów, a następnie załogę.3.
Jeżeli statek, któremu grozi niebezpieczeństwo, wzywa pomocy (sygnałem dźwiękowym podanym w § 20 pkt 14), kierownicy statków znajdujących się w pobliżu obowiązani są niezwłocznie pospieszyć z pomocą.4.
Statek, który na skutek utraty zdolności do manewrowania zatarasował szlak żeglowny, daje o tym znać zbliżającym się statkom sygnałem dźwiękowym lub przez poruszanie w dzień czerwoną flagą, w nocy zaś czerwonym światłem (znak żeglugowy nr 15c – załącznik nr 4); kierownik statku powinien w miarę możności powiadomić najbliższy organ administracji dróg wodnych o zatarasowaniu szlaku żeglownego.5.
Statek, któremu grozi zatonięcie lub który utracił zdolność manewrowania, powinien być usunięty ze szlaku żeglownego na płytkie i bezpieczne miejsce.6.
Jeżeli szlak żeglowny został zatarasowany przez zatonięcie statku lub przez najechanie statku na mieliznę, kierownik statku powinien zawiadomić niezwłocznie o wypadku najbliższy organ administracji dróg wodnych i władzy żeglugowej, wystawić znak żeglugowy nr 15b (załącznik nr 4) i w miarę możliwości starać się uprzedzać inne obiekty pływające o powstałej przeszkodzie w ruchu.7.
Jeżeli wypadki wymienione w ust. 4–6 zaszły poza szlakiem żeglownym, tak że obok statków możliwy jest przejazd innych statków, wówczas kierownicy statków lub tratew powinni niezwłocznie ustawić znak żeglugowy nr 12b (załącznik nr 4).§ 49.
1.
Kierownicy statków lub tratew obowiązani są donieść najbliższemu organowi władzy żeglugowej o zderzeniu się statków lub tratew, o utknięciu na mieliźnie lub zatonięciu, pożarze i o wszystkich nieszczęśliwych wypadkach na własnych lub na napotkanych statkach, jak również o wszystkich zauważonych przeszkodach na szlaku żeglownym.2.
Organ władzy żeglugowej, powiadomiony o wypadku, ustala bezzwłocznie przebieg wypadku i jego przyczyny, a do tego czasu kierownicy statków uczestniczących w wypadku obowiązani są wstrzymać dalszą podróż i pozostać jak najbliżej miejsca wypadku.