Tymczasowy statut Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.
Monitor Polski
M.P.1951.A-38.458
Akt utracił moc Wersja od: 11 maja 1951 r.
ZARZĄDZENIE NR 66
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 18 kwietnia 1951 r.
w sprawie tymczasowego statutu Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.
Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 1950 r. o organizacji współpracy kulturalnej z zagranicą (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 324) zarządza się, co następuje:
Nadaje się Komitetowi Współpracy Kulturalnej z Zagranicą tymczasowy statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia traci moc zarządzenie wewnętrzne Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 1950 r. w sprawie tymczasowej organizacji Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.
ZAŁĄCZNIK
TYMCZASOWY STATUT KOMITETU WSPÓŁPRACY KULTURALNEJ Z ZAGRANICĄ.
TYMCZASOWY STATUT KOMITETU WSPÓŁPRACY KULTURALNEJ Z ZAGRANICĄ.
I.
Zakres działania Komitetu.
Zakres działania Komitetu.
§ 1.
Komitet Współpracy Kulturalnej z Zagranicą, powołany ustawą z dnia 18 lipca 1950 r. o organizacji współpracy kulturalnej z zagranicą (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 324), zwany w dalszym ciągu "Komitetem", działa na podstawie przepisów tej ustawy oraz niniejszego statutu.§ 2.
Do zakresu działania Komitetu należy w dziedzinie współpracy i wymiany kulturalnej między Rzecząpospolitą Polską a innymi państwami: 1)
planowanie stosunków kulturalnych Polski z innymi narodami, jak również popieranie i utrzymywanie tych stosunków zgodnie z wytycznymi Prezydium Rządu i w oparciu o wnioski zgłoszone przez zainteresowane resorty i instytucje; 2)
koordynacja planów oraz dezyderatów zainteresowanych ministerstw; urzędów i organizacji społecznych; 3)
opiniowanie pozaplanowych imprez, projektowanych przez władze państwowe lub organizacje społeczne; 4)
utrzymywanie łączności z władzami, instytucjami i organizacjami zagranicznymi w zakresie wynikającym z planów i dezyderatów, określonych w pkt 2; 5)
dostarczanie placówkom zagranicznym R.P. materiałów informacyjnych z zakresu osiągnięć Polski Ludowej w dziedzinie nauki, sztuki, sportu i spraw społecznych; 6)
opiniowanie spraw dotyczących uczestnictwa Polski w międzynarodowych instytucjach i organizacjach kulturalnych; 7)
współudział w opracowaniu projektów międzynarodowych umów, konwencji i planów wymiany w dziedzinie współpracy naukowej i kulturalnej; 8)
sprawy dotyczące działalności organizacji społecznych krzewiących przyjaźń między Polską Ludową a innymi narodami; 9)
współdziałanie z zainteresowanymi władzami, instytucjami i organizacjami w kraju i za granicą; 10)
realizowanie i obsługiwanie w kraju lub za granicą imprez międzynarodowych w zakresie zleconym (art. 2 pkt 7 ustawy); 11)
sprawowanie opieki i obsługi w stosunku do osób zaproszonych z zagranicy przez władze państwowe lub organizacje społeczne.§ 3.
1.
Wszelka działalność Komitetu, dotycząca wymiany z zagranicą, wymaga uprzedniego uzgodnienia z Ministrem Spraw Zagranicznych.2.
Łączność Komitetu z władzami, instytucjami, organizacjami zagranicznymi lub międzynarodowymi odbywa się za pośrednictwem Ministra Spraw Zagranicznych.II.
Organa Komitetu.
Organa Komitetu.
§ 4.
Organami Komitetu są: 1)
plenarne zebranie Komitetu, 2)
sekretariat generalny, 3)
komisja.III.
Plenarne zebranie Komitetu.
Plenarne zebranie Komitetu.
§ 5.
Do plenarnego zebrania Komitetu należy: 1)
wybór przewodniczącego Komitetu i dwóch jego zastępców; 2)
uchwalanie regulaminu obrad; 3)
ustalanie planu pracy Komitetu oraz wytycznych pracy sekretariatu generalnego; 4)
ustalanie planów współpracy kulturalnej z zagranicą (§ 2 pkt 1 i 2); 5)
zatwierdzanie sprawozdań z działalności sekretariatu generalnego.§ 6.
Przewodniczący Komitetu kieruje jego pracami oraz reprezentuje Komitet na zewnątrz.§ 7.
Zwyczajne plenarne zebranie Komitetu zwołuje przewodniczący co najmniej raz na trzy miesiące.§ 8.
Przewodniczący zwoła nadzwyczajne plenarne zebranie Komitetu na żądanie Prezesa Rady Ministrów lub co najmniej 7 członków Komitetu.§ 9.
W plenarnych zebraniach Komitetu mogą brać udział bez prawa głosowania pracownicy biura lub inne osoby, zaproszone przez przewodniczącego.§ 10.
O terminie i porządku obrad plenarnego zebrania członkowie Komitetu powinni być powiadomieni na piśmie co najmniej na 5 dni naprzód. Do zawiadomienia należy dołączyć materiały i wnioski dotyczące porządku obrad.§ 11.
Z plenarnego zebrania sporządza się protokół, który powinien zawierać porządek obrad, ich przebieg oraz powzięte uchwały i wnioski.§ 12.
W głosowaniu rozstrzyga zwykła większość głosów członków Komitetu biorących udział w zebraniu.§ 13.
Członkowie Komitetu otrzymują zwrot kosztów i wynagrodzenie za udział w plenarnych zebraniach na zasadach określonych we właściwych przepisach.IV.
Sekretariat generalny.
Sekretariat generalny.
§ 14.
Sekretarz generalny, jego zastępcy oraz podległe mu biuro tworzą sekretariat generalny, który jest stale urzędującym organem wykonawczym Komitetu.§ 15.
Na czele sekretariatu generalnego stoi Sekretarz generalny Komitetu.§ 16.
Sekretarz generalny składa okresowe sprawozdania Prezesowi Rady Ministrów, wykonuje uchwały Komitetu i odpowiada za ich wykonanie, opracowuje i przedstawia pod obrady Komitetu plany oraz sprawozdania z działalności, konsultuje i uzgadnia z odpowiednimi władzami, instytucjami i organizacjami zagadnienia, dotyczące zakresu działania Komitetu, przewodniczy komisji (art. 6 i 7 ustawy), realizuje plany oraz akcje pozaplanowe zatwierdzone przez właściwe władze, kieruje aparatem sekretariatu generalnego oraz decyduje w sprawach nie zastrzeżonych Komitetowi lub innym władzom.V.
Komisja.
Komisja.
§ 17.
Komisja w składzie wskazanym w art. 7 ustawy współdziała z sekretariatem generalnym, w szczególności inicjuje i opiniuje jego prace, plany i programy.§ 18.
Wnioski i uchwały komisji mają charakter doradczy i opiniodawczy.§ 19.
Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji raz na miesiąc, ponadto zaś w razie potrzeby.§ 20.
Za udział w posiedzeniach komisji członkowie otrzymują wynagrodzenie na zasadach określonych we właściwych przepisach.§ 21.
1.
Porządek obrad komisji ustala przewodniczący.2.
O terminie i porządku obrad członkowie komisji powinni być powiadomieni na piśmie co najmniej na 3 dni naprzód.§ 22.
W obradach komisji mogą brać udział osoby spoza jej grona zaproszone przez przewodniczącego.VI.
Biuro.
Biuro.
§ 23.
Organem pracy sekretarza generalnego jest biuro, którego wewnętrzną organizacją określi w drodze zarządzenia Prezes Rady Ministrów.§ 24.
Szczegółowy zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych biura określi regulamin biura wydany przez sekretarza generalnego.VII.
Podpisywanie.
Podpisywanie.
§ 25.
Komitet używa okrągłej pieczęci z godłem państwowym pośrodku i z napisem: "Komitet Współpracy Kulturalnej z Zagranicą" w otoku.§ 26.
Pisma dotyczące reprezentacji Komitetu na zewnątrz podpisuje przewodniczący Komitetu lub sekretarz generalny Komitetu, pozostałe zaś pisma - sekretarz generalny lub upoważniony przez niego pracownik.§ 27.
Oświadczenia, umowy oraz wszelkie inne dokumenty dotyczące praw majątkowych, obrotu pieniężnego i rozliczeń lub stanowiące podstawę do wydania lub otrzymania środków majątkowych podpisują pod pieczęcią Komitetu sekretarz generalny lub upoważniony przez niego pracownik i osoba odpowiedzialna za rachunkowość.VIII.
Przepis przejściowy.
Przepis przejściowy.
§ 28.
Zebranie konstytuujące Komitetu zwoła na polecenie Prezesa Rady Ministrów osoba przez niego wyznaczona.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »