Tymczasowy statut Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.

Monitor Polski

M.P.1951.A-38.458

Akt utracił moc
Wersja od: 11 maja 1951 r.

ZARZĄDZENIE NR 66
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 18 kwietnia 1951 r.
w sprawie tymczasowego statutu Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.

Na podstawie art. 8 ustawy z dnia 18 lipca 1950 r. o organizacji współpracy kulturalnej z zagranicą (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 324) zarządza się, co następuje:
Nadaje się Komitetowi Współpracy Kulturalnej z Zagranicą tymczasowy statut w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego zarządzenia.
Z dniem wejścia w życie niniejszego zarządzenia traci moc zarządzenie wewnętrzne Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 września 1950 r. w sprawie tymczasowej organizacji Biura Komitetu Współpracy Kulturalnej z Zagranicą.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT KOMITETU WSPÓŁPRACY KULTURALNEJ Z ZAGRANICĄ.

I.

Zakres działania Komitetu.

§  1.
Komitet Współpracy Kulturalnej z Zagranicą, powołany ustawą z dnia 18 lipca 1950 r. o organizacji współpracy kulturalnej z zagranicą (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 324), zwany w dalszym ciągu "Komitetem", działa na podstawie przepisów tej ustawy oraz niniejszego statutu.
§  2.
Do zakresu działania Komitetu należy w dziedzinie współpracy i wymiany kulturalnej między Rzecząpospolitą Polską a innymi państwami:
1)
planowanie stosunków kulturalnych Polski z innymi narodami, jak również popieranie i utrzymywanie tych stosunków zgodnie z wytycznymi Prezydium Rządu i w oparciu o wnioski zgłoszone przez zainteresowane resorty i instytucje;
2)
koordynacja planów oraz dezyderatów zainteresowanych ministerstw; urzędów i organizacji społecznych;
3)
opiniowanie pozaplanowych imprez, projektowanych przez władze państwowe lub organizacje społeczne;
4)
utrzymywanie łączności z władzami, instytucjami i organizacjami zagranicznymi w zakresie wynikającym z planów i dezyderatów, określonych w pkt 2;
5)
dostarczanie placówkom zagranicznym R.P. materiałów informacyjnych z zakresu osiągnięć Polski Ludowej w dziedzinie nauki, sztuki, sportu i spraw społecznych;
6)
opiniowanie spraw dotyczących uczestnictwa Polski w międzynarodowych instytucjach i organizacjach kulturalnych;
7)
współudział w opracowaniu projektów międzynarodowych umów, konwencji i planów wymiany w dziedzinie współpracy naukowej i kulturalnej;
8)
sprawy dotyczące działalności organizacji społecznych krzewiących przyjaźń między Polską Ludową a innymi narodami;
9)
współdziałanie z zainteresowanymi władzami, instytucjami i organizacjami w kraju i za granicą;
10)
realizowanie i obsługiwanie w kraju lub za granicą imprez międzynarodowych w zakresie zleconym (art. 2 pkt 7 ustawy);
11)
sprawowanie opieki i obsługi w stosunku do osób zaproszonych z zagranicy przez władze państwowe lub organizacje społeczne.
§  3.
1.
Wszelka działalność Komitetu, dotycząca wymiany z zagranicą, wymaga uprzedniego uzgodnienia z Ministrem Spraw Zagranicznych.
2.
Łączność Komitetu z władzami, instytucjami, organizacjami zagranicznymi lub międzynarodowymi odbywa się za pośrednictwem Ministra Spraw Zagranicznych.

II.

Organa Komitetu.

§  4.
Organami Komitetu są:
1)
plenarne zebranie Komitetu,
2)
sekretariat generalny,
3)
komisja.

III.

Plenarne zebranie Komitetu.

§  5.
Do plenarnego zebrania Komitetu należy:
1)
wybór przewodniczącego Komitetu i dwóch jego zastępców;
2)
uchwalanie regulaminu obrad;
3)
ustalanie planu pracy Komitetu oraz wytycznych pracy sekretariatu generalnego;
4)
ustalanie planów współpracy kulturalnej z zagranicą (§ 2 pkt 1 i 2);
5)
zatwierdzanie sprawozdań z działalności sekretariatu generalnego.
§  6.
Przewodniczący Komitetu kieruje jego pracami oraz reprezentuje Komitet na zewnątrz.
§  7.
Zwyczajne plenarne zebranie Komitetu zwołuje przewodniczący co najmniej raz na trzy miesiące.
§  8.
Przewodniczący zwoła nadzwyczajne plenarne zebranie Komitetu na żądanie Prezesa Rady Ministrów lub co najmniej 7 członków Komitetu.
§  9.
W plenarnych zebraniach Komitetu mogą brać udział bez prawa głosowania pracownicy biura lub inne osoby, zaproszone przez przewodniczącego.
§  10.
O terminie i porządku obrad plenarnego zebrania członkowie Komitetu powinni być powiadomieni na piśmie co najmniej na 5 dni naprzód. Do zawiadomienia należy dołączyć materiały i wnioski dotyczące porządku obrad.
§  11.
Z plenarnego zebrania sporządza się protokół, który powinien zawierać porządek obrad, ich przebieg oraz powzięte uchwały i wnioski.
§  12.
W głosowaniu rozstrzyga zwykła większość głosów członków Komitetu biorących udział w zebraniu.
§  13.
Członkowie Komitetu otrzymują zwrot kosztów i wynagrodzenie za udział w plenarnych zebraniach na zasadach określonych we właściwych przepisach.

IV.

Sekretariat generalny.

§  14.
Sekretarz generalny, jego zastępcy oraz podległe mu biuro tworzą sekretariat generalny, który jest stale urzędującym organem wykonawczym Komitetu.
§  15.
Na czele sekretariatu generalnego stoi Sekretarz generalny Komitetu.
§  16.
Sekretarz generalny składa okresowe sprawozdania Prezesowi Rady Ministrów, wykonuje uchwały Komitetu i odpowiada za ich wykonanie, opracowuje i przedstawia pod obrady Komitetu plany oraz sprawozdania z działalności, konsultuje i uzgadnia z odpowiednimi władzami, instytucjami i organizacjami zagadnienia, dotyczące zakresu działania Komitetu, przewodniczy komisji (art. 6 i 7 ustawy), realizuje plany oraz akcje pozaplanowe zatwierdzone przez właściwe władze, kieruje aparatem sekretariatu generalnego oraz decyduje w sprawach nie zastrzeżonych Komitetowi lub innym władzom.

V.

Komisja.

§  17.
Komisja w składzie wskazanym w art. 7 ustawy współdziała z sekretariatem generalnym, w szczególności inicjuje i opiniuje jego prace, plany i programy.
§  18.
Wnioski i uchwały komisji mają charakter doradczy i opiniodawczy.
§  19.
Przewodniczący komisji zwołuje posiedzenia komisji raz na miesiąc, ponadto zaś w razie potrzeby.
§  20.
Za udział w posiedzeniach komisji członkowie otrzymują wynagrodzenie na zasadach określonych we właściwych przepisach.
§  21.
1.
Porządek obrad komisji ustala przewodniczący.
2.
O terminie i porządku obrad członkowie komisji powinni być powiadomieni na piśmie co najmniej na 3 dni naprzód.
§  22.
W obradach komisji mogą brać udział osoby spoza jej grona zaproszone przez przewodniczącego.

VI.

Biuro.

§  23.
Organem pracy sekretarza generalnego jest biuro, którego wewnętrzną organizacją określi w drodze zarządzenia Prezes Rady Ministrów.
§  24.
Szczegółowy zakres działania poszczególnych komórek organizacyjnych biura określi regulamin biura wydany przez sekretarza generalnego.

VII.

Podpisywanie.

§  25.
Komitet używa okrągłej pieczęci z godłem państwowym pośrodku i z napisem: "Komitet Współpracy Kulturalnej z Zagranicą" w otoku.
§  26.
Pisma dotyczące reprezentacji Komitetu na zewnątrz podpisuje przewodniczący Komitetu lub sekretarz generalny Komitetu, pozostałe zaś pisma - sekretarz generalny lub upoważniony przez niego pracownik.
§  27.
Oświadczenia, umowy oraz wszelkie inne dokumenty dotyczące praw majątkowych, obrotu pieniężnego i rozliczeń lub stanowiące podstawę do wydania lub otrzymania środków majątkowych podpisują pod pieczęcią Komitetu sekretarz generalny lub upoważniony przez niego pracownik i osoba odpowiedzialna za rachunkowość.

VIII.

Przepis przejściowy.

§  28.
Zebranie konstytuujące Komitetu zwoła na polecenie Prezesa Rady Ministrów osoba przez niego wyznaczona.