Rozdział 7 - Obrady Sejmu i głosowanie. - Tymczasowy regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Monitor Polski

M.P.1986.21.151

Akt utracił moc
Wersja od: 5 marca 1992 r.

Rozdział  7

Obrady Sejmu i głosowanie.

1.
Obradami Sejmu kieruje Marszałek lub w jego zastępstwie wicemarszałek, przy pomocy dwóch sekretarzy Sejmu.
2.
Marszałek Sejmu przedstawia Sejmowi do zatwierdzenia ustalony przez Prezydium Sejmu porządek dzienny posiedzenia.
1.
Marszałek Sejmu udziela głosu w sprawach objętych porządkiem dziennym posiedzenia.
2.
Posłowie, którzy zamierzają wziąć udział w dyskusji nad określonym punktem porządku dziennego, zapisują się do głosu u sekretarza Sejmu, prowadzącego listę mówców.
3.
Marszałek Sejmu udziela głosu posłom według kolejności zapisu. Prezydium Sejmu może, po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów, ustalić inną kolejność mówców.
4.
Marszałek Sejmu może zwrócić uwagę posłowi, który w wystąpieniu swoim odbiega od przedmiotu obrad określonego w porządku dziennym, przywołaniem posła "do rzeczy". Po dwukrotnym przywołaniu posła "do rzeczy" Marszałek może odebrać przemawiającemu głos.
1.
Przemówienia posłów w dyskusji nie mogą trwać dłużej niż 20 minut, chyba że Prezydium Sejmu, po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów, określi dla konkretnej debaty inny czas przemówień.
2.
Nie wolno zabierać głosu więcej niż dwa razy w dyskusji nad tą samą sprawą. Przemówienie posła, któremu Marszałek Sejmu udzielił głosu po raz drugi w tej samej sprawie, nie może trwać dłużej niż 10 minut.
3.
Marszałek Sejmu może przedłużyć mówcy czas przemówienia.

 

1.
Prezydium Sejmu, po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów, może przedstawić Sejmowi propozycję ustalenia dla konkretnej debaty prowadzenia dyskusji w ramach limitów czasowych przyznanych poszczególnym klubom poselskim; w takim wypadku Sejm ustala także czas przemówień posłów nie będących członkami klubów.
2.
W razie ustalenia przez Sejm prowadzenia dyskusji w sposób określony w ust. 1:
1)
poseł, który nie wziął w niej udziału, ma prawo złożyć, w trakcie trwania dyskusji, sekretarzowi Sejmu prowadzącemu listę mówców podpisany przez siebie tekst wystąpienia, dotyczący danego punktu porządku dziennego; wnioski i poprawki zawarte w tym wystąpieniu traktuje się jak wypowiedziane w dyskusji,
2)
niedopuszczalne jest zgłaszanie wniosków formalnych, o których mowa w art. 75 ust. 2 pkt 1 - w zakresie dotyczącym zamknięcia posiedzenia, pkt 3, pkt 4 - w zakresie dotyczącym zamknięcia dyskusji, pkt 7, pkt 9 - w zakresie dotyczącym zmiany w sposobie prowadzenia dyskusji oraz pkt 10.
1.
Marszałek Sejmu udziela głosu poza porządkiem dziennym posiedzenia lub w związku z dyskusją jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego, oświadczenia osobistego lub sprostowania błędnie zrozumianego lub nieściśle przytoczonego oświadczenia mówcy. Przemówienia poza porządkiem dziennym nie mogą trwać dłużej niż 5 minut.
2.
Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:
1)
przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia,
2)
uchwalenie tajności posiedzenia,
3)
zamknięcie listy mówców,
4)
odroczenie lub zamknięcie dyskusji,
5)
przejście do porządku dziennego,
6)
odesłanie do komisji.
7)
głosowanie bez dyskusji,
8)
zmianę porządku dziennego,
9)
zmianę w sposobie prowadzenia dyskusji i przeprowadzenia głosowania,
10)
ograniczenie czasu przemówień,
11)
stwierdzenie quorum,
12)
przeliczenie głosów.
3.
Sejm rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego przeciwnika wniosku.

Marszałek Sejmu udziela głosu przewodniczącemu, zastępcom przewodniczącego, sekretarzowi i innym członkom Rady Państwa, prezesowi Rady Ministrów i innym członkom rządu, przewodniczącemu Komitetu Obrony Kraju, prezesowi Trybunału Konstytucyjnego, przewodniczącemu Trybunału Stanu, Rzecznikowi Praw Obywatelskich, prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, prezesowi Narodowego Banku Polskiego oraz pierwszemu prezesowi Sądu Najwyższego i Prokuratorowi Generalnemu PRL - poza kolejnością mówców zapisanych do głosu. W tym samym trybie Marszałek Sejmu udziela głosu dla udzielenia wyjaśnień w sprawach wniosków i uwag wypowiedzianych przez posłów na posiedzeniu.

1.
Po wyczerpaniu listy mówców zapisanych do głosu mogą przemawiać sprawozdawca i wnioskodawca.
2.
Po stwierdzeniu, że lista mówców została wyczerpana, Marszałek Sejmu zamyka dyskusję.
1.
Po zamknięciu dyskusji Marszałek Sejmu oznajmia, że Sejm przystępuje do głosowania. Od tej chwili można zabierać głos tylko dla zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania i to jedynie przed wezwaniem posłów przez Marszałka do głosowania.
2.
Głosowanie jest jawne i odbywa się:
1)
przez podniesienie ręki; głosowanie takie może odbywać się przy równoczesnym użyciu urządzenia do liczenia głosów, albo
2)
przy użyciu kart do głosowania podpisanych imieniem i nazwiskiem posła (głosowanie imienne).
3.
W razie głosowania w sposób określony w ust. 2 pkt 1 Marszałek Sejmu zarządza obliczenie głosów przez sekretarzy Sejmu, jeżeli istnieje wątpliwość co do wyniku głosowania oraz w wypadku zmiany Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
4.
O przeprowadzeniu głosowania imiennego decyduje Sejm większością głosów, na wniosek Marszałka Sejmu lub na wniosek poparty przez co najmniej 30 posłów. Głosowanie imienne odbywa się przy wykorzystaniu przygotowanej w tym celu urny; posłowie kolejno, w porządku alfabetycznym, wyczytywani przez sekretarza Sejmu wrzucają swoje kartki do urny. Otwarcia urny oraz obliczenia głosów dokonuje pięciu, wyznaczonych przez Marszałka Sejmu, sekretarzy Sejmu.
5.
Wyniki głosowania ogłasza Marszałek Sejmu. Wyniki głosowania imiennego Marszałek ogłasza na podstawie protokołu przedstawionego przez sekretarzy Sejmu dokonujących obliczenia głosów. Wyniki głosowania są ostateczne i nie mogą być przedmiotem dyskusji.
1.
Sejm uchwala ustawy większością głosów, w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów. W tym samym trybie Sejm podejmuje uchwały i inne rozstrzygnięcia, o ile przepisy ustaw i regulaminu Sejmu nie stanowią inaczej.
2.
Zmiana Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej może być uchwalona większością co najmniej dwu trzecich głosów.
1.
Marszałek Sejmu czuwa nad przestrzeganiem w toku obrad regulaminu Sejmu oraz powagi i porządku na sali posiedzeń.
2.
Marszałek przywołuje "do porządku" posła, który zakłóca porządek obrad.
3.
Marszałek przywołuje "do porządku z zapisaniem do protokołu" posła, który dopuścił się ciężkiego naruszenia porządku obrad.
4.
Marszałek może podjąć decyzję o wykluczeniu posła z posiedzenia, jeżeli poseł zakłóca porządek obrad - pomimo że na tym samym posiedzeniu został już przywołany "do porządku z zapisaniem do protokołu".
5.
Od decyzji Marszałka Sejmu poseł może odwołać się do Prezydium Sejmu, które rozstrzyga sprawę po zasięgnięciu opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.
1.
Z przebiegu każdego posiedzenia Sejmu sporządza się protokół oraz sprawozdanie stenograficzne; stanowią one jedyne urzędowe stwierdzenie przebiegu obrad.
2.
Protokół posiedzenia Sejmu obejmuje krótki zapis o przebiegu obrad, a także - w załącznikach - pełne teksty uchwalonych ustaw, podjętych uchwał, przedłożonych sprawozdań i wniosków oraz innych materiałów rozpatrywanych przez Sejm.
3.
Poseł oraz każdy uczestnik posiedzenia biorący udział w dyskusji może zgłosić zastrzeżenie lub poprawkę do sporządzonego protokołu; o przyjęciu lub odrzuceniu poprawki Sejm rozstrzyga większością głosów, bez dyskusji.
4.
Protokół, do którego nie wniesiono zastrzeżeń lub poprawek, uważa się za przyjęty. Przyjęcie protokołu potwierdza podpisem Marszałek Sejmu lub przewodniczący obradom wicemarszałek oraz prowadzący protokół sekretarz posiedzenia. Protokół opatrzony pieczęcią Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej przechowuje się w archiwum Sejmu.
5.
Drukowanie sprawozdań stenograficznych zarządza Marszałek Sejmu.
1.
Marszałek Sejmu może zarządzić skreślenie z protokołu i stenogramu zwrotów ubliżających powadze Sejmu lub sprzecznych ze ślubowaniem poselskim.
2.
Od decyzji Marszałka w sprawie określonej w ust. 1 poseł lub inny mówca może odwołać się do Prezydium Sejmu, które podejmuje decyzję ostateczną po zasięgnięciu opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.

Ogólnodostępnym, nieurzędowym sprawozdaniem z przebiegu posiedzenia Sejmu jest Diariusz Sejmowy, wydawany z polecenia Marszałka Sejmu.

19 Art. 74a dodany przez art. 1 uchwały z dnia 5 marca 1992 r. (M.P.92.8.55) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 5 marca 1992 r.
20 Art. 76 zmieniony przez art. 1 pkt 9 uchwały z dnia 25 września 1987 r. (M.P.87.29.225) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 września 1987 r.