Dział 4 - POSTĘPOWANIE W SEJMIE. - Tymczasowy regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
M.P.1986.21.151
Akt utracił mocDZIAŁ IV
POSTĘPOWANIE W SEJMIE.
POSTĘPOWANIE W SEJMIE.
Wybór oraz powoływanie i odwoływanie organów państwowych.
Wybór oraz powoływanie i odwoływanie organów państwowych.
Uchwały w sprawie wyboru oraz powołania i odwołania organów państwowych, o których mowa w art. 28-30, a także powołania i odwołania przewodniczącego Komitetu Obrony Kraju, Rzecznika Praw Obywatelskich, prezesa Najwyższej Izby Kontroli oraz prezesa Narodowego Banku Polskiego zapadają bezwzględną większością głosów.
Postępowanie z projektami ustaw, uchwał oraz zatwierdzanie dekretów.
Postępowanie z projektami ustaw, uchwał oraz zatwierdzanie dekretów.
Rozpatrywanie projektów ustaw odbywa się w dwóch czytaniach, a uchwał - w jednym. Prezydium Sejmu może postanowić o rozpatrzeniu projektu uchwały w dwóch czytaniach.
Sejm, w szczególnych wypadkach, może skrócić postępowanie z projektami ustaw przez:
W trybie przewidzianym dla uchwał Sejm może podejmować:
W postępowaniu dotyczącym projektów ustaw i uchwał oraz zatwierdzania dekretów uczestniczy Szef Kancelarii Sejmu lub z jego upoważnienia przedstawiciel służby prawnej Kancelarii Sejmu, przedstawiając w zakresie problematyki prawno-legislacyjnej uwagi i propozycje.
Postępowanie z projektami planów społeczno-gospodarczych, budżetów i innych planów finansowych państwa oraz rozpatrywanie sprawozdań z ich wykonania.
Postępowanie z projektami planów społeczno-gospodarczych, budżetów i innych planów finansowych państwa oraz rozpatrywanie sprawozdań z ich wykonania.
Wniesione do Sejmu:
- Sejm rozpatruje w trybie przewidzianym w rozdziale 2 ze zmianami wynikającymi z niniejszego rozdziału. Sejm rozpatruje sprawozdania z wykonania planów i budżetu, o których mowa w pkt 2 i 4.
Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów przedkłada równocześnie Sejmowi informację o nie uwzględnionych podstawowych wnioskach poszczególnych komisji sejmowych.
Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów może określić tryb prac w komisjach sejmowych w sprawach projektów oraz sprawozdań, o których mowa w art. 50. Uchwała w tej sprawie podlega zatwierdzeniu przez Prezydium Sejmu.
Postępowanie w sprawach orzeczeń i informacji Trybunału Konstytucyjnego, informacji Trybunału Stanu, sprawozdań i uwag Rzecznika Praw Obywatelskich oraz sprawozdań i informacji Najwyższej Izby Kontroli. 17
Postępowanie w sprawach orzeczeń i informacji Trybunału Konstytucyjnego, informacji Trybunału Stanu, sprawozdań i uwag Rzecznika Praw Obywatelskich oraz sprawozdań i informacji Najwyższej Izby Kontroli. 17
W postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie stwierdzenia zgodności ustawy z Konstytucją Sejm jest reprezentowany przez Prezydium Sejmu; Prezydium Sejmu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, wyznacza przedstawiciela Sejmu w tym postępowaniu.
- prezes Najwyższej Izby Kontroli przedstawia Prezydium Sejmu.
Interpelacje i zapytania poselskie.
Interpelacje i zapytania poselskie.
Wnoszone przez posłów interpelacje i zapytania mogą być skierowane do prezesa Najwyższej Izby Kontroli, prezesa Rady Ministrów, przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, ministrów oraz prezesa Narodowego Banku Polskiego.
Marszałek informuje Sejm o złożonych interpelacjach nie później niż na najbliższym posiedzeniu Sejmu. Tekst interpelacji nie odczytanej na posiedzeniu Sejmu ogłasza się w załączniku do sprawozdania stenograficznego z posiedzenia Sejmu.
Postępowanie w sprawach odpowiedzialności konstytucyjnej.
Postępowanie w sprawach odpowiedzialności konstytucyjnej.
Wstępne wnioski w sprawach pociągnięcia do odpowiedzialności konstytucyjnej osób zajmujących określone w ustawie z dnia 26 marca 1982 r. o Trybunale Stanu (Dz. U. Nr 11, poz. 84) najwyższe stanowiska państwowe Prezydium Sejmu kieruje do Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej; w postępowaniu przed tą Komisją stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania karnego.
Uchwały o pociągnięciu do odpowiedzialności konstytucyjnej lub o umorzeniu postępowania w sprawie Sejm podejmuje większością głosów.
Obrady Sejmu i głosowanie.
Obrady Sejmu i głosowanie.
Marszałek Sejmu udziela głosu przewodniczącemu, zastępcom przewodniczącego, sekretarzowi i innym członkom Rady Państwa, prezesowi Rady Ministrów i innym członkom rządu, przewodniczącemu Komitetu Obrony Kraju, prezesowi Trybunału Konstytucyjnego, przewodniczącemu Trybunału Stanu, Rzecznikowi Praw Obywatelskich, prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, prezesowi Narodowego Banku Polskiego oraz pierwszemu prezesowi Sądu Najwyższego i Prokuratorowi Generalnemu PRL - poza kolejnością mówców zapisanych do głosu. W tym samym trybie Marszałek Sejmu udziela głosu dla udzielenia wyjaśnień w sprawach wniosków i uwag wypowiedzianych przez posłów na posiedzeniu.
Ogólnodostępnym, nieurzędowym sprawozdaniem z przebiegu posiedzenia Sejmu jest Diariusz Sejmowy, wydawany z polecenia Marszałka Sejmu.
Posiedzenia komisji sejmowych.
Posiedzenia komisji sejmowych.
Na wypowiedziane przez posłów w toku posiedzenia komisji wnioski i uwagi uczestniczący w posiedzeniu przedstawiciele organów państwowych, instytucji i organizacji udzielają odpowiedzi na tym samym lub najbliższym posiedzeniu komisji; w uzasadnionych wypadkach odpowiedź może być udzielona w formie pisemnej; o treści nadesłanych odpowiedzi przewodniczący komisji informuje komisję na najbliższym posiedzeniu.