Rozdział 4 - Postępowanie w sprawach orzeczeń i informacji Trybunału Konstytucyjnego, informacji Trybunału Stanu, sprawozdań i uwag Rzecznika Praw Obywatelskich oraz sprawozdań i informacji Najwyższej Izby Kontroli. 17 - Tymczasowy regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Monitor Polski

M.P.1986.21.151

Akt utracił moc
Wersja od: 5 marca 1992 r.

Rozdział  4

Postępowanie w sprawach orzeczeń i informacji Trybunału Konstytucyjnego, informacji Trybunału Stanu, sprawozdań i uwag Rzecznika Praw Obywatelskich oraz sprawozdań i informacji Najwyższej Izby Kontroli. 17

W postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym w sprawie stwierdzenia zgodności ustawy z Konstytucją Sejm jest reprezentowany przez Prezydium Sejmu; Prezydium Sejmu, po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów, wyznacza przedstawiciela Sejmu w tym postępowaniu.

1.
Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego stwierdzające niezgodność z Konstytucją aktu ustawodawczego oraz informacje o istotnych problemach wynikających z jego działalności i orzecznictwa prezes Trybunału Konstytucyjnego przekazuje Prezydium Sejmu.
2.
Prezydium Sejmu, przed wniesieniem orzeczeń Trybunału pod obrady Sejmu, kieruje je do wstępnego rozpatrzenia i zaopiniowania przez Komisję Prac Ustawodawczych.
3.
Orzeczenie Trybunału oraz opinię Komisji Prac Ustawodawczych, a także informacje Trybunału Konstytucyjnego o istotnych problemach wynikających z jego działalności doręcza się posłom.

 

1.
Sejm zapoznaje się z przedkładanymi przez Trybunał Stanu informacjami o jego działalności. Informacje te przewodniczący Trybunału Stanu przekazuje Prezydium Sejmu.
2.
Sejm rozpatruje przedkładane przez Rzecznika Praw Obywatelskich coroczne sprawozdanie z jego działalności oraz uwagi o stanie przestrzegania praw i wolności obywateli. Sprawozdania te i uwagi Rzecznika Praw Obywatelskich przekazuje Prezydium Sejmu.
1.
Przedkładane Sejmowi przez Najwyższą Izbę Kontroli:
1)
uwagi do sprawozdania Rady Ministrów z wykonania narodowego planu społeczno-gospodarczego i analizy wykonania budżetu,
2)
sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez Sejm i jego organy (Prezydium Sejmu, komisje sejmowe) lub Radę Państwa oraz przeprowadzonych na wniosek prezesa Rady Ministrów, a także informacje o wynikach innych kontroli,
3)
wnioski w sprawie rozpatrzenia przez Sejm lub jego organy określonych problemów społeczno-gospodarczych i organizacyjno-prawnych, związanych z działalnością organów administracji państwowej

- prezes Najwyższej Izby Kontroli przedstawia Prezydium Sejmu.

2.
Prezydium Sejmu rozpatruje wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 3, i decyduje o nadaniu im dalszego biegu oraz rozpatruje przedkładane przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli okresowe plany pracy Najwyższej Izby Kontroli.
3.
Uwagi, analizy, sprawozdania i informacje określone w ust. 1 pkt 1 i 2 Prezydium Sejmu kieruje do właściwych komisji sejmowych.
4.
Przedkładane przez prezesa Najwyższej Izby Kontroli sprawozdanie z rocznej działalności Najwyższej Izby Kontroli rozpatruje Prezydium Sejmu; przed rozpatrzeniem tego sprawozdania Prezydium Sejmu może przesłać je do ustosunkowania się właściwym komisjom sejmowym.
17 Tytuł zmieniony przez art. 1 pkt 7 uchwały z dnia 25 września 1987 r. (M.P.87.29.225) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 września 1987 r.
18 Art. 57 zmieniony przez art. 1 pkt 8 uchwały z dnia 25 września 1987 r. (M.P.87.29.225) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 września 1987 r.