Rozdział 2 - Postępowanie z projektami ustaw, uchwał oraz zatwierdzanie dekretów. - Tymczasowy regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

Monitor Polski

M.P.1986.21.151

Akt utracił moc
Wersja od: 5 marca 1992 r.

Rozdział  2

Postępowanie z projektami ustaw, uchwał oraz zatwierdzanie dekretów.

1.
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje Radzie Państwa, Radzie Ministrów i posłom. Poselskie projekty ustaw mogą być wnoszone przez komisję sejmową lub przez co najmniej 15 posłów podpisujących projekt.
2.
Projekty uchwał Sejmu mogą być wnoszone przez Radę Państwa, Radę Ministrów, Prezydium Sejmu, komisję sejmową lub przez co najmniej 15 posłów podpisujących projekt.
3.
Projekty ustaw i uchwał składa się w formie pisemnej na ręce Marszałka Sejmu, z dołączeniem trzech odpisów; w piśmie przesyłającym projekt wnioskodawca wskazuje swego przedstawiciela upoważnionego do reprezentowania go w pracach nad tym projektem.
4.
Marszałek Sejmu zarządza drukowanie projektów ustaw i uchwał oraz doręczenie ich posłom.
5.
Marszałek Sejmu przesyła projekty ustaw i uchwał przewodniczącemu Rady Państwa i prezesowi Rady Ministrów.
1.
Do projektu ustawy dołącza się uzasadnienie.
2.
Uzasadnienie powinno:
1)
wyjaśniać potrzebę i cel wydania ustawy,
2)
przedstawiać rzeczywisty stan w dziedzinie, która ma być unormowana,
3)
wykazywać różnicę pomiędzy dotychczasowym a projektowanym stanem prawnym,
4)
przedstawiać przewidywane skutki społeczne, gospodarcze, finansowe i prawne,
5)
przedstawiać założenia projektów podstawowych aktów wykonawczych.
3.
Uzasadnienie powinno przedstawiać wyniki przeprowadzonych konsultacji i dyskusji publicznych oraz informować o przedstawionych wariantach i opiniach, w szczególności jeżeli obowiązek zasięgania takich opinii wynikał z przepisów prawa.

Rozpatrywanie projektów ustaw odbywa się w dwóch czytaniach, a uchwał - w jednym. Prezydium Sejmu może postanowić o rozpatrzeniu projektu uchwały w dwóch czytaniach.

1.
Pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały) przeprowadza się na posiedzeniu Sejmu.
2. 12
W wypadkach uzasadnionych Prezydium Sejmu może skierować projekt do pierwszego czytania na posiedzenie komisji, z wyjątkiem projektów ustaw o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, projektów ustaw budżetowych i uchwał o narodowych planach społeczno-gospodarczych, projektów kodeksów oraz innych ustaw i uchwał o szczególnym znaczeniu społecznym, w tym uchwały o poddaniu określonej sprawy pod referendum.
3.
O posiedzeniu komisji, na którym odbywać się ma pierwsze czytanie projektu, zawiadamia się wszystkich posłów; każdy poseł może wziąć udział w tym posiedzeniu albo pisemnie zgłosić uwagi lub propozycje poprawek; treść przedstawionego przez wnioskodawcę uzasadnienia podaje się do wiadomości wszystkich posłów.
4.
Pierwsze czytanie projektu może się odbyć nie wcześniej niż dziesiątego dnia od doręczenia posłom druku projektu.
1.
Pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały) obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz dyskusję.
2.
Pierwsze czytanie projektu na posiedzeniu Sejmu kończy się skierowaniem przez Sejm projektu do komisji albo odrzuceniem projektu w całości.
3.
Prezydium Sejmu, na wniosek komisji, może zwrócić się do wnioskodawcy o ponowne opracowanie projektu, z uwzględnieniem zmian postulowanych przez komisje, oraz przedstawienie skutków, zwłaszcza finansowych, tych zmian; wniesiony projekt Prezydium Sejmu kieruje wprost do komisji.
1.
Projekty ustaw (uchwał) kieruje się do właściwych komisji, w tym Komisji Prac Ustawodawczych, lub tylko do Komisji Prac Ustawodawczych, jeżeli za komisję jedynie właściwą uznana zostanie ta Komisja.
2. 13
Komisje, do których skierowany został do rozpatrzenia projekt ustawy (uchwały), mogą obradować nad nim wspólnie; komisje te mogą zwrócić się do innych komisji sejmowych o wyrażenie opinii o projekcie lub jego części.
3. 14
Na posiedzeniach wspólnych Komisja Ustawodawcza może być reprezentowana przez Zespół wyłoniony z jej grona przez Prezydium Komisji.
4. 15
Komisje, na wniosek prezydiów, ustalają tok prac nad projektem.
1.
Do szczegółowego rozpatrzenia projektu komisje bądź - w wyjątkowych wypadkach - ich prezydia mogą powołać podkomisję.
2.
W posiedzeniach podkomisji obowiązany jest uczestniczyć upoważniony przedstawiciel wnioskodawcy.
3.
Podkomisja przedstawia komisjom sprawozdanie o rozpatrzonym projekcie.
1.
Przy rozpatrywaniu projektów ustaw (uchwał) komisje i podkomisja biorą pod uwagę opinie przedstawione przez inne komisje sejmowe oraz opinię Rady Społeczno-Gospodarczej; komisje i podkomisja mogą wysłuchiwać także opinii zaproszonych doradców i ekspertów.
2.
Komisje mogą przekazać sprawę redakcyjnego opracowania przyjętych poprawek prezydiom lub powołanemu w tym celu zespołowi poselskiemu; prezydia (zespół) przedstawiają komisji do akceptacji wyniki swych prac.

 

1.
Sejm, na zasadach i w trybie określonych w przepisach o konsultacjach społecznych i referendum, może w drodze uchwały postanowić o przeprowadzeniu:
1)
konsultacji społecznej - w sprawie założeń lub rozwiązań projektów albo całych projektów ustaw oraz własnych uchwał określających podstawowe kierunki działalności państwa,
2)
referendum - w sprawach konkretnie określonych problemów lub rozwiązań projektów bądź własnych uchwał określających podstawowe kierunki działalności państwa.
2.
Sejm podejmuje uchwały w sprawach, o których mowa w ust. 1, na wniosek organów określonych w przepisach o konsultacjach społecznych i referendum albo z inicjatywy Prezydium Sejmu, komisji sejmowej lub co najmniej 15 posłów
3.
Do wniosku w sprawie przeprowadzenia konsultacji społecznej albo referendum dołącza się uzasadnienie; wniosek składa się na ręce Marszałka Sejmu z dołączeniem trzech odpisów.
1.
Komisje, do których skierowany został projekt ustawy (uchwały), przedstawiają Sejmowi wspólne sprawozdanie o tym projekcie; sprawozdanie określa stanowisko komisji w odniesieniu do projektu.
2.
W sprawozdaniu komisje wnioskują:
1)
przyjęcie projektu bez poprawek lub
2)
przyjęcie projektu z określonymi poprawkami bądź w formie tekstu jednolitego albo
3)
odrzucenie projektu.
3.
Wnioski i propozycje poprawek odrzucone przez komisje, na żądanie wnioskodawcy, zamieszcza się w sprawozdaniu jako wnioski mniejszości; o nie przyjętych przez komisje opiniach innych komisji oraz motywach ich odrzucenia informuje Sejm poseł sprawozdawca.
4.
Marszałek Sejmu zarządza drukowanie sprawozdań komisji oraz doręczenie ich posłom.
1.
Wspólne obrady komisji nad projektami ustaw (uchwał) oraz przyjmowanie poprawek i sprawozdania odbywa się na zasadach określonych w art. 97.
2.
Do porządku głosowania projektów na posiedzeniu komisji stosuje się odpowiednio art. 44.
1.
Drugie czytanie projektu ustawy obejmuje:
1)
przedstawienie Sejmowi sprawozdania komisji,
2)
przeprowadzenie dyskusji i zgłaszanie poprawek,
3)
głosowanie.
2.
Drugie czytanie projektu ustawy może się odbyć nie wcześniej niż dziesiątego dnia od doręczenia posłom sprawozdania komisji.
3.
Sejm może powtórnie przekazać projekt ustawy lub sprawozdanie komisjom, które w terminie oznaczonym w uchwale składają dodatkowe sprawozdanie.
1.
Porządek głosowania projektów ustaw na posiedzeniu Sejmu jest następujący:
1)
głosowanie poprawek do poszczególnych artykułów, przede wszystkim tych, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach,
2)
głosowanie projektu ustawy w całości wraz z przyjętymi poprawkami.
2.
Marszałek Sejmu ustala porządek głosowania projektów uchwał i poprawek do nich.
3.
Marszałek Sejmu może odroczyć głosowanie nad całością projektu ustawy na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzą sprzeczności pomiędzy poszczególnymi przepisami.
4.
Sejm może postanowić poddanie głosowania projektu ustawy w całości łącznie z poprawkami, jeżeli nie zgłoszono w tym zakresie sprzeciwu.
1.
Marszałek Sejmu przesyła niezwłocznie przewodniczącemu Rady Państwa potwierdzony swoim podpisem tekst uchwalonej przez Sejm ustawy.
2.
O powziętych przez Sejm uchwałach Marszałek Sejmu zawiadamia przewodniczącego Rady Państwa i prezesa Rady Ministrów oraz przesyła im podpisane przez siebie teksty tych uchwał. Prezes Rady Ministrów zarządza ogłoszenie uchwały w Dzienniku Urzędowym Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej "Monitor Polski", jeżeli Prezydium Sejmu tak postanowi.

Sejm, w szczególnych wypadkach, może skrócić postępowanie z projektami ustaw przez:

1)
przystąpienie do pierwszego czytania niezwłocznie po otrzymaniu przez posłów projektu,
2)
zaniechanie druku projektu i niezwłoczne przystąpienie do pierwszego czytania,
3)
przystąpienie do drugiego czytania niezwłocznie po zakończeniu pierwszego bez odsyłania projektu do komisji,
4)
przystąpienie do drugiego czytania niezwłocznie po otrzymaniu przez posłów druku sprawozdania komisji,
5)
zaniechanie druku sprawozdania komisji i niezwłoczne przystąpienie do drugiego czytania.
1.
Dekrety, przedstawione Sejmowi przez Radę Państwa do zatwierdzenia, Prezydium Sejmu kieruje do rozpatrzenia przez właściwe komisje sejmowe, w tym Komisję Prac Ustawodawczych, lub tylko Komisję Prac Ustawodawczych, jeżeli za komisję jedynie właściwą uznana zostanie ta Komisja.
2.
Na posiedzeniu komisji dekret referuje członek Rady Państwa lub wyznaczony przez prezydia komisji sprawozdawca.
3.
Sejm rozpatruje sprawę zatwierdzenia dekretu po wysłuchaniu sprawozdania komisji.
4.
W wyniku rozpatrzenia sprawy Sejm może:
1)
podjąć uchwałę o zatwierdzeniu dekretu,
2)
podjąć uchwałę o odmowie zatwierdzenia dekretu, wskazując jednocześnie, od kiedy przepisy dekretu tracą moc obowiązującą; uchwała ta podlega ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej,
3)
uchwalić ustawę zawierającą nowe uregulowania spraw będących przedmiotem dekretu oraz uchylenie dekretu,
4)
podjąć uchwałę o zatwierdzeniu dekretu oraz uchwalić na tym samym posiedzeniu ustawę częściowo zmieniającą dekret.
5.
Uchwała komisji w sprawach, o których mowa w ust. 4 pkt 3 i 4, zastępuje wniosek przewidziany w art. 32, a rozpatrzenie projektu ustawy przez komisje zastępuje jego pierwsze czytanie.

W trybie przewidzianym dla uchwał Sejm może podejmować:

1)
rezolucje - zawierające prawnie wiążące wezwanie określonego organu państwowego do podjęcia wskazanego w rezolucji jednorazowego działania,
2)
oświadczenia - zawierające stanowisko w określonej sprawie,
3)
deklaracje - zawierające zobowiązanie do określonego postępowania,
4)
apele - zawierające prawnie nie wiążące wezwanie do określonego zachowania się, podjęcia inicjatywy lub zadania.

W postępowaniu dotyczącym projektów ustaw i uchwał oraz zatwierdzania dekretów uczestniczy Szef Kancelarii Sejmu lub z jego upoważnienia przedstawiciel służby prawnej Kancelarii Sejmu, przedstawiając w zakresie problematyki prawno-legislacyjnej uwagi i propozycje.

12 Art. 35 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 uchwały z dnia 25 września 1987 r. (M.P.87.29.225) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 września 1987 r.
13 Art. 37 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 lit. a) uchwały z dnia 18 kwietnia 1990 r. (M.P.90.16.121) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 18 kwietnia 1990 r.
14 Art. 37 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 1 lit. b) uchwały z dnia 18 kwietnia 1990 r. (M.P.90.16.121) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 18 kwietnia 1990 r.
15 Art. 37 ust. 4 według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 1 lit. c) uchwały z dnia 18 kwietnia 1990 r. (M.P.90.16.121) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 18 kwietnia 1990 r.
16 Art. 40 zmieniony przez art. 1 pkt 6 uchwały z dnia 25 września 1987 r. (M.P.87.29.225) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 września 1987 r.