Art. 15. - Tunezja-Polska. Umowa w dziedzinie transportu morskiego. Tunis.2002.10.04.

Monitor Polski

M.P.2004.37.652

Akt obowiązujący
Wersja od: 9 czerwca 2004 r.
Artykuł  15

Wypadki morskie

1.
Jeżeli statek podnoszący banderę jednej z Umawiających się Stron ulegnie wypadkowi, wejdzie na mieliznę lub ulegnie poważnej awarii w pobliżu wybrzeży drugiej Umawiającej się Strony, to właściwe organy tej drugiej Umawiającej się Strony udzielą członkom załogi i pasażerom, jak również statkowi i jego ładunkowi, tej samej ochrony i pomocy co statkowi pod własną banderą. Podczas ustalania przyczyn wypadku morskiego, który wydarzył się statkowi jednej z Umawiających się Stron na wodach wewnętrznych lub na morzu terytorialnym Państwa drugiej Umawiającej się Strony, właściwe organy obu Państw mogą współpracować w celu wymiany niezbędnych informacji.
2.
Jeżeli statek jednej Umawiającej się Strony ulegnie wypadkowi morskiemu, o którym mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, na wodach wewnętrznych lub morzu terytorialnym drugiej Umawiającej się Strony, właściwe organy tej Umawiającej się Strony powiadomią niezwłocznie o tym wypadku najbliższy urząd konsularny Państwa drugiej Umawiającej się Strony.
3.
Jeżeli statek jednej z Umawiających się Stron ulegnie wypadkowi morskiemu powodującemu częściową lub całkowitą utratę statku lub jego ładunku, na wodach wewnętrznych lub na morzu terytorialnym drugiej Umawiającej się Strony, to właściwe organy tej Umawiającej się Strony niezwłocznie poinformują organy celne. Wyposażenie statku, jego ładunek, części zamienne i zapasy znajdujące się na uszkodzonym statku nie będą podlegały opłatom celnym i innym opłatom importowym, jeżeli nie będą one wprowadzone do lokalnego obrotu towarowego.
4.
Postanowienia niniejszego artykułu nie ograniczają praw do roszczeń z tytułu ewentualnych szkód poniesionych z tytułu ratownictwa i pomocy udzielonej statkowi i jego ładunkowi.