Tryb postępowania organów administracji morskiej w zakresie przygotowania dokumentacji szkody uzasadniającej odpowiedzialność Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami.

Monitor Polski

M.P.1992.20.156

Akt utracił moc
Wersja od: 6 lipca 1992 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 17 czerwca 1992 r.
w sprawie trybu postępowania organów administracji morskiej w zakresie przygotowania dokumentacji szkody uzasadniającej odpowiedzialność Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami.

Na podstawie art. 344 ustawy z dnia 1 grudnia 1961 r. - Kodeks morski (Dz. U. z 1986 r. Nr 22, poz. 112, z 1989 r. Nr 35, poz. 192 i z 1991 r. Nr 16, poz. 73) zarządza się, co następuje:
Przepisy zarządzenia stosuje się do postępowania w przypadkach szkód spowodowanych zanieczyszczeniem olejami, uzasadniających odpowiedzialność Międzynarodowego Funduszu Odszkodowań za Szkody Spowodowane Zanieczyszczeniem Olejami, zwanego dalej "Międzynarodowym Funduszem".
1.
W razie powzięcia wiadomości o wypadku, w wyniku którego zaistniała szkoda uzasadniająca odpowiedzialność Międzynarodowego Funduszu, dyrektor urzędu morskiego właściwego ze względu na miejsce wypadku zawiadamia o nim Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
2.
W zawiadomieniu, o którym mowa w ust.1, podaje się w szczególności:
1)
datę, miejsce i znane już szczegółowe okoliczności wypadku,
2)
nazwę statku, który spowodował wypadek, nazwę i siedzibę właściciela statku,
3)
rodzaj oleju,
4)
oszacowanie wielkości szkody,
5)
informację na temat akcji usuwania oleju.
3.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej zawiadamia niezwłocznie dyrektora Międzynarodowego Funduszu o szkodzie spowodowanej zanieczyszczeniem i o tym, że roszczenia odszkodowawcze zostaną zgłoszone w późniejszym terminie.
1.
Dyrektor urzędu morskiego właściwego ze względu na miejsce wypadku, o którym mowa w § 2 ust.1, sporządza dokumentację szkody dla Międzynarodowego Funduszu, niezbędną do rozpatrzenia roszczenia odszkodowawczego.
2.
Dokumentacja, o której mowa w ust.1, powinna zawierać w szczególności:
1)
dane umożliwiające identyfikację statku uczestniczącego w wypadku,
2)
datę i miejsce wypadku,
3)
rodzaj oleju oraz rodzaj szkody w środowisku, a także miejsce wystąpienia szkody,
4)
dowody na stwierdzenie, że zanieczyszczenie wystąpiło wskutek wypadku, któremu uległ statek,
5)
opis wypadku, w tym: prędkość i kierunek wiatru, stan morza, warunki pogodowe w momencie rozlewu i w czasie usuwania plamy olejowej, obserwacje dotyczące przemieszczania się plamy olejowej,
6)
wykaz osób, które poniosły szkodę, oraz wysokość szkody,
7)
dokumenty o wysokości szkody, dostarczone przez poszkodowanych.
Po sporządzeniu dokumentacji, o której mowa w § 3 ust.1, dyrektor urzędu morskiego przekazuje niezwłocznie te dokumenty Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej wraz z projektem wniosku o wypłatę odszkodowania z Międzynarodowego Funduszu.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.