Rozdział 6 - Protokół i sprawozdanie z kontroli. - Tryb i organizacja pracy organów kontrolno-rewizyjnych w zakresie kontroli i rewizji finansowej.

Monitor Polski

M.P.1952.A-35.524

Akt utracił moc
Wersja od: 7 maja 1952 r.

6.

Protokół i sprawozdanie z kontroli.

§  43.
1.
W toku kontroli kontrolujący sporządza notatki, które stanowią materiał do opracowania protokołu z kontroli.
2.
Notatki wraz z wydanymi na piśmie dyrektywami zlecającego kontrolę kontrolujący dołącza do akt kontroli.
§  44.
1.
Z kontroli i rewizji kontrolujący sporządza protokół zasadniczy (wzór Nr 4), a w miarę potrzeby - protokoły dodatkowe.
2.
Protokoły dodatkowe sporządza się w szczególności:
1)
z rewizji kasy (wzór Nr 5);
2)
z rewizji magazynów (wzór Nr 6);
3)
z rewizji schowków i depozytów;
4)
z oświadczeń osób trzecich.
3.
Protokoły z kontroli wymienionych w ust. 2 pkt 1-3 są protokołami zasadniczymi wówczas, gdy kontrola dotyczyła wyłącznie zagadnienia objętego tymi punktami.
§  45.
1.
Protokół z kontroli sporządza się na miejscu w jednostce kontrolowanej.
2.
Protokół z kontroli powinien w szczególności zawierać:
1)
imię, nazwisko i stanowisko służbowe kontrolującego, podstawę kontroli czas trwania kontroli oraz datę sporządzenia protokołu;
2)
nazwę kontrolowanej jednostki oraz zadania kontroli;
3)
imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób udzielających wyjaśnień w toku kontroli;
4)
stwierdzone w toku kontroli fakty w oparciu o dokumenty, wyjaśnienia osób zainteresowanych, zeznania świadków oraz stwierdzony rzeczywisty stan badanej sprawy;
5)
stwierdzenie, że do protokołu wniesiono bądź nie wniesiono zastrzeżeń oraz że odpis protokołu pozostawiono w jednostce kontrolowanej;
6)
wymienienie załączników do protokołu.
3.
Protokoły z kontroli sporządza się w takiej ilości egzemplarzy, aby nie zachodziła potrzeba dokonywania ich odpisów. Ilość tę określa zlecający kontrolę zależnie od okoliczności sprawy, mając na uwadze przepisy §§ 9 i 10 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 stycznia 1951 r. (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 61).
§  46.
1.
Protokół z kontroli podpisują kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej oraz osoby biorące udział w kontroli.
2.
W razie odmowy podpisania protokołu przez obowiązane do tego osoby, kontrolujący zamieszcza o tym i o przyczynach odmowy wzmiankę, zaopatrując ją własnym podpisem. Gdyby motywy odmowy uzasadniały uzupełniające skontrolowanie kwestionowanych fragmentów protokołu, kontrolujący powinien tego dokonać, nadmieniając o tym w protokole. W razie odmowy podania przyczyny niepodpisania protokołu, kontrolujący stwierdza to w protokole.
3.
Przedstawicielom jednostek kontrolowanych przysługuje prawo wnoszenia uwag i wyjaśnień do protokołu kontroli lub przesłania ich organom kontrolno-rewizyjnym w ciągu 7 dni od dnia podpisania protokołu.
4.
Jeden egzemplarz protokołu kontrolujący pozostawia w jednostce kontrolowanej.
§  47.
1.
Do protokołu zasadniczego należy dołączyć dokumenty bądź ich odpisy lub wyciągi, konieczne dla uzasadnienia faktów, ujętych w protokole.
2.
Do zasadniczego protokołu dołącza się poza tym protokoły dodatkowe.
§  48.
O stwierdzonych w toku kontroli faktach i sprawach tajnych albo poufnych, które nie nadają się do umieszczenia w protokole, sporządza kontrolujący sprawozdanie.
§  49.
Kontrolujący niezależnie od protokołu sporządza sprawozdanie z kontroli bezzwłocznie po zakończeniu czynności kontrolnych. Sprawozdanie jest dokumentem wewnętrznym organu kontrolno-rewizyjnego i powinno zawierać:
1)
zakres spraw objętych kontrolą, zwięźle ujęte spostrzeżenia i uwagi z przeprowadzonej kontroli, naświetlające charakterystyczne cechy działalności i gospodarki finansowej kontrolowanej jednostki;
2)
nie ujęte w protokole sprawy odpowiedzialności za stwierdzone uchybienia i poważniejsze usterki w działalności i gospodarce finansowej kontrolowanej jednostki;
3)
przyczyny ewentualnego rozszerzenia zakresu lub przekroczenia czasu kontroli oraz wnioski co do dalszych kontroli danej jednostki;
4)
szczegółowo opracowane wnioski pokontrolne.
§  50.
Wnioski pokontrolne, ujmowane zagadnieniami, powinny zawierać konkretne zalecenia w przedmiocie usunięcia stwierdzonych uchybień bądź też usprawnienia działalności kontrolowanej jednostki.
§  51.
Kontrolujący niezwłocznie po powrocie z kontroli składa organom kontrolno-rewizyjnym protokół wraz z załącznikami i aktami.
§  52.
Organ kontrolno-rewizyjny zlecający kontrolę poddaje szczegółowej analizie złożone przez kontrolującego protokoły z kontroli jak również jego sprawozdanie.