Taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne cudzoziemców dewizowych.

Monitor Polski

M.P.1982.23.201

Akt utracił moc
Wersja od: 5 października 1982 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 26 września 1982 r.
w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne cudzoziemców dewizowych.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91), § 1 i § 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1974 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. z 1974 r. Nr 49, poz. 304 i z 1981 r. Nr 30, poz. 166) oraz § 34 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 listopada 1981 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. Nr 30, poz. 166) zarządza się, co następuje:
Ustala się taryfę składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne cudzoziemców dewizowych, stanowiącą załącznik do zarządzenia.
1.
Składka za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne cudzoziemców dewizowych ustalana jest w zależności od rodzaju pojazdu oraz okresu ubezpieczenia.
2.
Składkę za ubezpieczenia pojazdów nie wymienionych w taryfie ustala Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji "WARTA" S.A., przyjmując za podstawę najbardziej zbliżoną dla typu i rodzaju pojazdu pozycję taryfy składek.
1.
Składkę pobiera się za cały okres pozostawania pojazdu na terytorium Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (PRL).
2.
Składka za ubezpieczenia może być jednorazowo opłacona za okres nie dłuższy niż jeden rok, licząc od dnia wpisanego do dowodu ubezpieczenia.
3.
Jeżeli składka została opłacona za okres krótszy niż jeden rok, przedłużenie ubezpieczenia na dalszy okres następuje po dopłaceniu dodatkowej składki do wysokości składki właściwej dla łącznego taryfowego okresu ubezpieczenia. Każdy rozpoczęty następny okres ubezpieczenia liczy się za pełny.
4.
Składka za poszczególne okresy ubezpieczenia powinna być opłacona z góry.
1.
Zwrot składki za całkowicie nie wykorzystany okres ubezpieczenia przysługuje wówczas, gdy dowód ubezpieczenia zostanie zwrócony przed terminem rozpoczęcia ochrony ubezpieczeniowej osobiście lub listem poleconym; w tym ostatnim wypadku decyduje data stempla pocztowego.
2.
Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia ustala się w kwocie stanowiącej różnicę między składką pobraną a składką należną za okres wykorzystany, z tym że każdy okres rozpoczęty liczy się za pełny.
3.
Zwrot składki za całkowicie lub częściowo niewykorzystany okres ubezpieczenia następuje po potrąceniu 8% kosztów manipulacyjnych, z tym że minimalna wysokość kosztów manipulacyjnych nie może być niższa niż kwota 50 zł, a maksymalna wysokość nie może przekroczyć kwoty 200 zł.
Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia nie przysługuje, jeżeli z tego ubezpieczenia zostało wypłacone świadczenie.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lutego 1978 r. w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne cudzoziemców dewizowych (Monitor Polski Nr 8, poz. 28).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

TARYFA SKŁADEK ZA OBOWIĄZKOWE UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNE CUDZOZIEMCÓW DEWIZOWYCH

w złotych
Pozycja taryfyRodzaj pojazduOkres ubezpieczenia
do 7 dnido 15 dnido 30 dnikażdy następny miesiąc1 rok
1Samochody osobowe*) 600 9001.200 600 6.000
2Autobusy**)2.8004.2005.6002.80028.000
3Przyczepy autobusowe1.4002.1002.8001.40014.000
4Przyczepy campingowe i inne turystyczne 240 360 480 240 2.400
5Samochody ciężarowe i ciągniki1.6002.4003.2001.60016.000
6Przyczepy i naczepy ciężarowe 8001.2001.600 800 8.000
7Pojazdy jednośladowe, motocykle z wózkami, skutery, trójkołowe 240 360 480 240 2.400
*) za samochody osobowe uważa się samochody osobowo-towarowe oraz samochody osobowe w wersji turystycznej.

**) za autobusy do 15 miejsc pobiera się 75% składki przewidzianej w poz. 2.