Rozdział 2 - Operacje pieniężne, kredyty bankowe i rozrachunki. - Szczegółowy zakres i tryb działania księgowych-rewidentów, powołanych do rewizji przedsiębiorstw państwowych.

Monitor Polski

M.P.1953.A-100.1379

Akt utracił moc
Wersja od: 22 lutego 1957 r.

Rozdział  2.

Operacje pieniężne, kredyty bankowe i rozrachunki.

§  41. 4
1.
W toku rewizji należy poddać badaniu operacje pieniężne przedsiębiorstwa, zarówno gotówkowe jak i bezgotówkowe, skontrolować, czy przedsiębiorstwo przestrzega przepisów o obrocie bezgotówkowym, w szczególności zaś zbadać:
1)
sposób przechowywania gotówki, papierów wartościowych i druków ścisłego zarachowania oraz przestrzeganie ustalonej wysokości pogotowia kasowego,
2)
zgodność gotówki w kasie ze stanem wynikającym z zapisów w raporcie kasowym,
3)
udokumentowanie, prawidłowość i terminowość ewidencji obrotu pieniężnego (gotówkowego i bezgotówkowego),
4)
prawidłowość i częstotliwość przeprowadzanych kontroli kasy oraz ustalić, czy dokonano regulacji niedoborów i nadwyżek zgodnie z obowiązującymi przepisami,
5)
prawidłowość rozliczeń gotówkowych za odpłatną odzież, obuwie, ziemniaki itp. (kto pieniądze inkasuje, przechowuje, w jakich terminach odprowadza),
6)
czy uzgadnia się z bankami we właściwych terminach stan rachunków bankowych i kredytów bankowych oraz dokumentów w inkasie,
7)
prawidłowość wykorzystania kredytów bankowych i terminowość ich spłaty,
8)
sposób przechowywania i ewidencjonowania czeków.
2.
Rewizja rozrachunków przedsiębiorstwa powinna mieć na celu zbadanie:
1)
prawidłowości i terminowości przeprowadzania inwentaryzacji oraz ustalania jej wyników (potwierdzania stanu rozrachunków z kontrahentami),
2)
prawidłowości i terminowości składania żądań zapłaty do banku finansującego,
3)
terminowości regulowania należności i zobowiązań inkasowych,
4)
terminowości ściągania należności i regulowania zobowiązań pozainkasowych,
5)
terminowości przekazywania spraw do komisji arbitrażowej lub sądu i egzekwowania tytułów wykonawczych oraz należności z tytułu niedoborów zawinionych,
6)
prawidłowości udokumentowania odpisanych należności i zobowiązań nieściągalnych, przedawnionych i prekludowanych,
7)
prawidłowości wypłacania zaliczek do rozliczenia i terminowości ich rozliczania,
8)
prawidłowości i terminowości rozliczeń z organami finansowymi lub jednostkami nadrzędnymi z tytułu wpłat z zysku, pokrycia strat, odprowadzenia nadwyżek środków obrotowych, uzupełnienia niedoboru środków obrotowych, podatku obrotowego i od operacji nietowarowych, różnic budżetowych i wyrównawczych, podatku od wynagrodzeń itp.,
9)
prawidłowości i terminowości rozliczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych i rzeczowych,
10)
udokumentowania, prawidłowości i terminowości ewidencji rozrachunków.
4 § 41 według numeracji ustalonej przez § 1 instrukcji z dnia 7 listopada 1956 r. (M.P.57.14.111) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 22 lutego 1957 r.