Rozdział 2 - Operacje pieniężne, kredyty bankowe i rozrachunki. - Szczegółowy zakres i tryb działania księgowych-rewidentów, powołanych do rewizji przedsiębiorstw państwowych.
Monitor Polski
M.P.1953.A-100.1379
Akt utracił moc Wersja od: 22 lutego 1957 r.
Rozdział 2.
Operacje pieniężne, kredyty bankowe i rozrachunki.
Operacje pieniężne, kredyty bankowe i rozrachunki.
§ 41. 4
1.
W toku rewizji należy poddać badaniu operacje pieniężne przedsiębiorstwa, zarówno gotówkowe jak i bezgotówkowe, skontrolować, czy przedsiębiorstwo przestrzega przepisów o obrocie bezgotówkowym, w szczególności zaś zbadać: 1)
sposób przechowywania gotówki, papierów wartościowych i druków ścisłego zarachowania oraz przestrzeganie ustalonej wysokości pogotowia kasowego, 2)
zgodność gotówki w kasie ze stanem wynikającym z zapisów w raporcie kasowym, 3)
udokumentowanie, prawidłowość i terminowość ewidencji obrotu pieniężnego (gotówkowego i bezgotówkowego), 4)
prawidłowość i częstotliwość przeprowadzanych kontroli kasy oraz ustalić, czy dokonano regulacji niedoborów i nadwyżek zgodnie z obowiązującymi przepisami, 5)
prawidłowość rozliczeń gotówkowych za odpłatną odzież, obuwie, ziemniaki itp. (kto pieniądze inkasuje, przechowuje, w jakich terminach odprowadza), 6)
czy uzgadnia się z bankami we właściwych terminach stan rachunków bankowych i kredytów bankowych oraz dokumentów w inkasie, 7)
prawidłowość wykorzystania kredytów bankowych i terminowość ich spłaty, 8)
sposób przechowywania i ewidencjonowania czeków.2.
Rewizja rozrachunków przedsiębiorstwa powinna mieć na celu zbadanie: 1)
prawidłowości i terminowości przeprowadzania inwentaryzacji oraz ustalania jej wyników (potwierdzania stanu rozrachunków z kontrahentami), 2)
prawidłowości i terminowości składania żądań zapłaty do banku finansującego, 3)
terminowości regulowania należności i zobowiązań inkasowych, 4)
terminowości ściągania należności i regulowania zobowiązań pozainkasowych, 5)
terminowości przekazywania spraw do komisji arbitrażowej lub sądu i egzekwowania tytułów wykonawczych oraz należności z tytułu niedoborów zawinionych, 6)
prawidłowości udokumentowania odpisanych należności i zobowiązań nieściągalnych, przedawnionych i prekludowanych, 7)
prawidłowości wypłacania zaliczek do rozliczenia i terminowości ich rozliczania, 8)
prawidłowości i terminowości rozliczeń z organami finansowymi lub jednostkami nadrzędnymi z tytułu wpłat z zysku, pokrycia strat, odprowadzenia nadwyżek środków obrotowych, uzupełnienia niedoboru środków obrotowych, podatku obrotowego i od operacji nietowarowych, różnic budżetowych i wyrównawczych, podatku od wynagrodzeń itp., 9)
prawidłowości i terminowości rozliczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych i rzeczowych, 10)
udokumentowania, prawidłowości i terminowości ewidencji rozrachunków.4 § 41 według numeracji ustalonej przez § 1 instrukcji z dnia 7 listopada 1956 r. (M.P.57.14.111) zmieniającej nin. instrukcję z dniem 22 lutego 1957 r.