Rozdział 9 - Sprzedaż. - Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania rewizji finansowo-księgowej w przedsiębiorstwach państwowych i ich jednostkach nadrzędnych utrzymywanych z wpłat przedsiębiorstw.

Monitor Polski

M.P.1961.87.374

Akt utracił moc
Wersja od: 7 marca 1966 r.

Rozdział  9.

Sprzedaż.

§  74.
W zakres rewizji sprzedaży wyrobów, usług, materiałów i towarów wchodzi badanie:
1)
zamówień i ich wykonania, a w tym:
a)
sprawdzenie zamówień złożonych przez przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielcze, osoby prywatne itp.; stwierdzenie podstawowych kryteriów decydujących o kolejności realizowania zamówień,
b)
sprawdzenie legalności wykonywanych zamówień - z punktu widzenia uprawnienia odbiorcy do korzystania z dostaw rewidowanej jednostki,
c)
ewentualne ustalenie stosunku zamówień nie przyjętych do zamówień zgłoszonych oraz stanu zamówień przyjętych, ale nie wykonanych w terminie i zbadanie podstawowych przyczyn tego stanu;
2)
prawidłowości udokumentowania sprzedaży i terminowości fakturowania, a w szczególności:
a)
zbadanie zgodności dokumentacji z wytycznymi branżowymi i ocena jej przydatności dla badanej jednostki,
b)
sprawdzenie prawidłowości dowodów rozchodowych będących podstawą do ustalenia kosztu wytworzenia bądź ceny nabycia sprzedanych produktów, materiałów i towarów - z punktu widzenia formy dowodów, właściwej wyceny itp.,
c)
sprawdzenie kompletności dowodów rozchodowych (tj. objęcia wymienionymi dowodami wszystkich rozchodów dotyczących sprzedaży w okresie sprawozdawczym),
d)
sprawdzenie prawidłowości fakturowania z punktu widzenia zastosowania właściwej dokumentacji,
e)
sprawdzenie merytorycznej prawidłowości dokumentacji, sprzedaży, a szczególnie w zakresie cen,
f)
sprawdzenie pokrycia dowodów rozchodowych fakturami,
g)
sprawdzenie pokrycia faktur bądź innych dowodów sprzedażnych dowodami rozchodowymi oraz zgodności pozycji wykazanych w dowodach rozchodowych z odpowiadającymi im fakturami bądź innymi dowodami sprzedaży,
h)
sprawdzenie kopii faktur z ich oryginałami u odbiorców (wyrywkowo);
3)
prawidłowości obliczeń podatku obrotowego i od operacji nietowarowych, różnic budżetowych, różnic wyrównawczych cen i dotacji przedmiotowych, a w tym:
a)
sprawdzenie podstaw prawnych decydujących o obowiązku opodatkowania sprzedaży i o zakresie tego opodatkowania,
b)
sprawdzenie podstaw prawnych decydujących o stosowaniu w badanym przedsiębiorstwie systemu różnic budżetowych, różnic wyrównawczych cen, dotacji przedmiotowych oraz przesądzających zakres i formę tego rodzaju rozliczeń,
c)
sprawdzenie prawidłowości obliczeń pod względem merytorycznym,
d)
sprawdzenie obliczeń pod względem rachunkowym;
4)
prawidłowości ewidencji na kontach sprzedaży, a w szczególności:
a)
zbadanie zgodności ewidencji z branżowym planem kont i ocena jej przydatności dla badanego przedsiębiorstwa,
b)
sprawdzenie zgodności analitycznej ewidencji sprzedaży z pozycjami przewidzianymi w sprawozdawczości,
c)
sprawdzenie zgodności ewidencji analitycznej z syntetyczną,
d)
sprawdzenie zapisów na kredycie kont sprzedaży z punktu widzenia udokumentowania ich fakturami bądź innymi dowodami sprzedaży oraz kompletności zapisów,
e)
sprawdzenie zapisów debetowych na kontach sprzedaży z punktu widzenia udokumentowania ich dowodami rozchodowymi,
f)
sprawdzenie, czy w razie stosowania cen ewidencyjnych, np. planowanego kosztu wytworzenia wyrobów, cen sprzedażnych towarów - rozliczono i odniesiono na właściwe konta sprzedaży odchylenia od cen ewidencyjnych sprzedanych artykułów oraz według jakiej zasady dokonano rozliczenia odchyleń z ewentualnym sprawdzeniem uzasadnienia wymienionej zasady,
g)
sprawdzenie, czy na kontach sprzedaży nie zaksięgowano pozycji, które zgodnie z obowiązującymi przepisami nie zwiększają dokonanej sprzedaży mimo uwidaczniania ich w fakturach sprzedaży, np. wyłożonych przez dostawcę za odbiorcę kosztów, bądź pozycji, które zgodnie z obowiązującymi przepisami nie zmniejszają sprzedaży mimo ujmowania ich w fakturach, np. poniesionych przez odbiorcę za dostawcę wydatków, prowizji sprzedażnych itp.,
h)
sprawdzenie, czy ewentualne korekty sprzedaży zaewidencjonowane na kontach sprzedaży są udokumentowane odpowiednimi dowodami stwierdzającymi uznanie reklamacji odbiorcy,
i)
sprawdzenie, czy dokonano odpowiedniej korekty ewentualnych, związanych z korektami sprzedaży - rozliczeń z tytułu podatków, różnic cen, dotacji przedmiotowych itp.,
j)
sprawdzenie, czy przyjęte do magazynu zwroty maja pokrycie w dokumentacji magazynowej,
k)
sprawdzenie prawidłowości odniesienia sprzedaży poszczególnych artykułów na właściwe konta syntetyczne i analityczne sprzedaży;
5)
prawidłowości i zasadności kosztów sprzedaży;
6)
rozmiarów i przyczyn reklamacji odbiorców, a w tym:
a)
ustalenie rozmiarów reklamacji zgłoszonych przez odbiorców i uznanych przez badane przedsiębiorstwo,
b)
wyjaśnienie podstawowych przyczyn reklamacji,
c)
zbadanie sposobu załatwiania reklamacji;
7)
wykonania planu sprzedaży, a szczególnie:
a)
ustalanie procentu wykonania planu sprzedaży,
b)
zbadanie przesunięć asortymentowych w stosunku do planu,
c)
zbadanie rentowności artykułów, w zakresie których miały miejsce przesunięcia,
d)
ustalenie stosunku sprzedaży artykułów, na które istnieją ceny cennikowe, do sprzedaży artykułów nie objętych cenami cennikowymi,
e)
zbadanie obliczenia zrealizowanej marży oraz zasad jej podziału (w razie sprzedaży tranzytowej i bezpośredniej),
f)
ustalenie przyczyn wpływających na różnice między planem a wykonaniem i wyciągnięcie wniosków co do wpływu wymienionych różnic na różnice planowanej i rzeczywistej rentowności sprzedaży;
8)
w razie występowania sprzedaży materiałów oraz świadczenia usług na rzecz własnych pracowników, osób prywatnych itp. - uzasadnienia tego rodzaju operacji.