Rozdział 5 - Zatrudnienie i płace. - Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania rewizji finansowo-księgowej w przedsiębiorstwach państwowych i ich jednostkach nadrzędnych utrzymywanych z wpłat przedsiębiorstw.

Monitor Polski

M.P.1961.87.374

Akt utracił moc
Wersja od: 7 marca 1966 r.

Rozdział  5.

Zatrudnienie i płace.

§  70.
W toku rewizji stanu zatrudnienia i płac należy zbadać prawidłowość kształtowania się zatrudnienia, wydajności pracy, prawidłowość zaszeregowania i premiowania, prawidłowość dokumentacji zatrudnienia i dokumentacji zarobkowej oraz prawidłowość ewidencji płac i rozliczeń za prace. W szczególności należy objąć badaniem:
1)
stan zatrudnienia, prawidłowość zaszeregowania i warunki wynagradzania, a w tym:
a)
zgodność stanu zatrudnienia w rewidowanej jednostce i poszczególnych jej komórkach z ilością etatów przewidziana w planie z odrębnym uwzględnieniem etatów administracyjnych,
b)
zatrudnianie pracowników fizycznych jako pracowników umysłowych,
c)
prawidłowość zaszeregowania pracowników zgodnie z ich wykształceniem, stażem zawodowym itp.,
d)
uzasadnienie przyznawania wynagrodzeń wyższych od wynikających z układów zbiorowych,
e)
prawidłowość przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz współczynników premiowania,
f)
zgodność zaszeregowania robót z obowiązującym taryfikatorem;
2)
normy pracy i ich wykonanie, a w tym:
a)
prawidłowość stosowania norm i współczynników rozruchowych,
b)
stopień stosowania w praktyce norm objętych katalogiem,
c)
stopień faktycznego wykonania norm zadanych w poszczególnych wydziałach (stanowiskach) oraz przy różnych kategoriach robót;
3)
dokumentację pracy i płacy oraz zasiłków z ubezpieczenia społecznego, a w tym:
a)
prawidłowość wystawiania, obiegu i likwidacji kart roboczych,
b)
prawidłowość danych dotyczących czasu pracy, produkcji, stawek płac itp. oraz podpisy osób upoważnionych do wystawiania kart roboczych i kontrolerów dokonujących odbioru roboty,
c)
ewidencję kart emitowanych i ich napływu w miarę postępu produkcji,
d)
udokumentowanie przestojów, urlopów, zwolnień chorobowych itp.,
e)
udokumentowanie prawa do zasiłków rodzinnych;
4)
wykorzystanie czasu pracy i jego zgodność z dokumentacją zarobkową, a w tym kontrolę dowodów obecności pracowników, np. list obecności lub kart zegarowych i porównanie ich z. kartami roboczymi bądź zarobkowymi, przy czym należy zbadać, czy praca w godzinach nadliczbowych była ograniczona do przypadków niezbędnej konieczności, czy nie miała charakteru pracy stałej, czy przestrzegano obowiązujących przepisów o czasie pracy;
5)
obliczanie wynagrodzeń brutto, netto oraz zasiłków z ubezpieczenia społecznego i dokonywanie wypłat, a w tym:
a)
kompletność udokumentowania zarobków,
b)
prawidłowość rachunkową wyliczenia zarobku w dokumentach źródłowych,
c)
zgodność kart zarobkowych i list płacy brutto z danymi dokumentów źródłowych,
d)
prawidłowość stosowanych premii, dodatków itp.,
e)
prawidłowość obliczania wynagrodzeń za przepracowane godziny nadliczbowe,
f)
prawidłowość i zasadność obliczonych zasiłków z ubezpieczenia społecznego,
g)
prawidłowość wyliczenia podatku od wynagrodzeń, innych potrąceń oraz sumy listy płac i zasiłków netto,
h)
prawidłowość dokonywania wypłat, a szczególnie wypłat płac nie podjętych,
i)
prawidłowość przyznawania i wydawania deputatów,
j)
prawidłowość obliczania i wykorzystywania funduszu premiowego dla pracowników umysłowych;
6)
bezosobowy fundusz płac, a w tym:
a)
zawieranie umów o prace zlecone i ich dopuszczalność w świetle obowiązujących przepisów,
b)
zasadność wysokości wynagrodzeń (ilość godzin i stawka), merytoryczny i formalny odbiór wykonanych prac, prawidłowość opodatkowania;
7)
prawidłowość ewidencji księgowej oraz sprawozdawczości z zakresu płac i rozliczeń z pracownikami z tego tytułu na podstawie źródłowej bądź wtórnej dokumentacji zarobków, potrąceń wypłat itp.;
8)
wykonanie planu zatrudnienia oraz osobowego i bezosobowego funduszu płac, a w tym:
a)
ustalenie ewentualnych przekroczeń bezwzględnych i względnych osobowego funduszu płac oraz ich przyczyn,
b)
wykonanie funduszu płac w poszczególnych komórkach i w administracji rewidowanej jednostki,
c)
bilansowanie sumy korygowanego funduszu płac z wykonaną produkcją oraz sumy płac bezpośrednich z wykonaną produkcją według norm pracochłonności,
d)
przestrzeganie limitu bezosobowego funduszu płac;
9)
prawidłowość i legalność nagród oraz premii wypłacanych poza planowanym funduszem płac.