Rozdział 4 - Środki pieniężne, kredyty bankowe i rozrachunki. - Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania rewizji finansowo-księgowej w przedsiębiorstwach państwowych i ich jednostkach nadrzędnych utrzymywanych z wpłat przedsiębiorstw.

Monitor Polski

M.P.1961.87.374

Akt utracił moc
Wersja od: 7 marca 1966 r.

Rozdział  4.

Środki pieniężne, kredyty bankowe i rozrachunki.

§  68.
W zakres rewizji środków pieniężnych i kredytów bankowych wchodzi ustalenie, czy rewidowana jednostka prawidłowo przechowuje środki pieniężne, czy wydatkowanie środków pieniężnych i wykorzystanie kredytów bankowych następuje zgodnie z przeznaczeniem i zgodnie z przepisami o obrocie gotówkowym i bezgotówkowym oraz czy środki pieniężne i kredyty bankowe są prawidłowo ewidencjonowane; w szczególności należy zbadać:
1)
sposób przechowywania gotówki, papierów wartościowych i depozytów,
2)
sposób zabezpieczenia gotówki przy jej przewozie do banku i z banku, a szczególnie w razie odbioru znacznych sum (dzień wypłaty wynagrodzeń),
3)
czy kasjer złożył pisemne zobowiązanie w przedmiocie odpowiedzialności materialnej,
4)
czy obowiązki kasjera nie zostały powierzone pracownikom zatrudnionym przy obliczaniu płac i likwidowaniu innych zobowiązań,
5)
przestrzeganie wysokości pogotowia kasowego i uzasadnienie ewentualnych jego przekroczeń,
6)
prawidłowość (dopuszczalność) dokonanych wydatków kasowych oraz odprowadzanie do banku wpływów kasowych,
7)
prawidłowość dokumentacji obrotów kasowych i ich kontrolę przez głównego księgowego,
8)
sposób kontroli wewnętrznej wydatkowania gotówki,
9)
częstotliwość i prawidłowość kontroli kasy,
10)
prawidłowość rozliczania niedoborów i nadwyżek kasowych,
11)
czy uzgadnia się z bankami we właściwych terminach stan rachunków bankowych oraz kredytów bankowych,
12)
czy terminowo odprowadza się środki pieniężne funduszów specjalnych na bankowe rachunki specjalne,
13)
sposób przechowywania czeków obcych oraz terminowość ich realizacji,
14)
sposób kontroli regulacji operacji przy pomocy czeków z limitowanych i nielimitowanych książeczek czekowych,
15)
terminowość i prawidłowość rozliczania środków pieniężnych w drodze,
16)
prawidłowość wykorzystania kredytów bankowych i terminowość ich spłaty,
17)
terminowość i prawidłowość ewidencji środków pieniężnych i kredytów bankowych.
§  69.
W toku rewizji rozrachunków rewidowanej jednostki należy zbadać:
1)
terminowość i prawidłowość zgłaszania należności inkasowych i pozainkasowych do rozrachunku,
2)
czy rewidowana jednostka stosuje odpowiednie sankcje wobec odbiorców odmawiających zapłaty w nieuzasadnionych przypadkach,
3)
terminowość i prawidłowość odmowy akceptu (akcept milczący) lub zaakceptowania (akcept wyraźny) zobowiązań inkasowych wobec dostawców,
4)
terminowość regulowania należności i zobowiązań inkasowych,
5)
terminowość ściągania należności i regulowania zobowiązań pozainkasowych,
6)
terminowość i prawidłowość reklamacji zgłaszanych przez odbiorców,
7)
terminowość i prawidłowość reklamacji zgłaszanych wobec dostawców,
8)
prawidłowość naliczania i inkasowania należnych od odbiorców odsetek od przeterminowanych faktur,
9)
sposób kontroli prawidłowości naliczania odsetek przez dostawców od przeterminowanych faktur,
10)
prawidłowość ściągania od dostawców i płacenia, odbiorcom kar umownych za niedotrzymanie terminów i warunków dostaw,
11)
prawidłowość pobierania odsetek od odbiorców,
12)
prawidłowość i terminowość rozliczeń planowych i rozliczeń saldami, rozliczeń nadwyżek i niedoborów środków obrotowych, podatku obrotowego i od operacji nietowarowych, różnic budżetowych, dotacji podmiotowych i przedmiotowych, podatku od wynagrodzeń i innych rozliczeń z budżetem, np. z tytułu nadwyżek kasowych, zobowiązań prekludowanych,
13)
prawidłowość i terminowość rozliczeń z tytułu ubezpieczeń społecznych, majątkowych i osobowych,
14)
prawidłowość i terminowość rozliczeń z tytułu amortyzacji,
15)
prawidłowość i terminowość odpisanych należności i zobowiązań nieściągalnych, przedawnionych i prekludowanych oraz przyczyny powstania takich należności,
16)
prawidłowość i celowość wypłacania pracownikom sum do rozliczenia oraz prawidłowość i terminowość ich rozliczania,
17)
prawidłowość i terminowość rozliczeń z pracownikami z tytułu odpłatnych świadczeń jednostki na rzecz pracowników,
18)
prawidłowość i terminowość rozliczeń z tytułu niedoborów i nadwyżek,
19)
terminowość przekazywania spraw do komisji arbitrażowej lub sądu i egzekwowania tytułów wykonawczych,
20)
prawidłowość i terminowość uzgadniania stanu rozrachunków ze wszystkimi kontrahentami,
21)
prawidłowość i terminowość ewidencji rozrachunków,
22)
prawidłowość tworzenia i rozliczania rezerw na roszczenia i należności.