Rozdział 2 - Inwentaryzacja. - Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania rewizji finansowo-księgowej w przedsiębiorstwach państwowych i ich jednostkach nadrzędnych utrzymywanych z wpłat przedsiębiorstw.

Monitor Polski

M.P.1961.87.374

Akt utracił moc
Wersja od: 7 marca 1966 r.

Rozdział  2.

Inwentaryzacja.

§  66.
1.
Rewizję inwentaryzacji należy przeprowadzać w zakresie wszystkich rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych objętych obowiązkiem spisów z natury. Badaniem należy objąć organizacyjne przygotowanie inwentaryzacji, przebieg inwentaryzacji oraz wycenę i weryfikację różnic inwentaryzacyjnych.
2.
W zakresie organizacyjnego przygotowania inwentaryzacji należy w szczególności sprawdzić i ocenić:
1)
tryb powoływania komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych i kontrolerów spisowych oraz kwalifikacje członków komisji inwentaryzacyjnej,
2)
zgodność zarządzenia kierownika rewidowanej jednostki w sprawie inwentaryzacji z obowiązującymi ogólnymi terminami spisów,
3)
czy arkusze (kartki) spisowe zostały prawidłowo przygotowane,
4)
oznakowanie obiektów inwentarzowych oraz stan kart inwentarzowych (wywieszek inwentarzowych) środków trwałych i przedmiotów nietrwałych w poszczególnych pomieszczeniach,
5)
czy istnieje dostateczna ilość przyrządów pomiarowych niezbędnym do przeprowadzenia spisów z natury i czy są one w należytym stanie,
6)
prawidłowość przeprowadzania inwentaryzacji doraźnych.
3.
W zakresie przebiegu inwentaryzacji należy w szczególności sprawdzić:
1)
sposób zabezpieczenia kartotek magazynowych bezpośrednio przed spisem z natury oraz czy magazynierzy bądź osoby odpowiedzialne złożyli pisemne oświadczenia o zaewidencjonowaniu i przekazaniu do działu księgowości wszystkich dowodów zrealizowanych do dnia spisu.
2)
sposób składowania i przyjmowania składników majątkowych dostarczonych w czasie spisu oraz tryb wydawania składników majątkowych podlegających spisowi,
3)
sposób ujmowania na arkuszach (kartach) spisowych składników majątkowych uszkodzonych, zniszczonych, nadpsutych, sprzedanych, lecz pozostających w magazynie, przyjętych do przerobu, nie przyjętych, a objętych reklamacjami,
4)
formalno-techniczną stronę spisów, a w szczególności:
a)
czy dokonywano spisów w obecności osób odpowiedzialnych za stan spisywanych składników majątkowych,
b)
czy dokonywano spisów w jednostkach miary lub wagi stosowanych w ewidencji księgowej,
c)
czy poprawek w arkuszach (kartach) spisowych dokonywano zgodnie z przepisami,
d)
czy zapisy na arkuszach (kartach spisowych są czytelne, dokonywane atramentem, długopisem lub ołówkiem kopiowym oraz czy nie przepisuje się danych z arkuszy (kart) spisowych z jednoczesnym niszczeniem brudnopisów,
e)
czy spisy z natury poddaje się wyrywkowej kontroli przez kontrolerów spisowych i czy znajduje to potwierdzenie na arkuszach (kartach) spisowych,
f)
czy arkusze (karty) spisów z natury podpisali członkowie zespołu spisowego i osoby odpowiedzialne,
g)
czy bezpośrednio po zakończeniu spisu zespoły spisowe rozliczają się z pobranych arkuszy (kart) spisowych i przekazują je do działu księgowości,
5)
jeżeli spisów z natury dokonuje się w trybie inwentaryzacji ciągłej - czy jednostka rewidowana uzyskała zezwolenie na stosowanie inwentaryzacji ciągłej i czy przeprowadza ją zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6)
czy spisy z natury nie zakłócają w sposób nieuzasadniony normalnej działalności rewidowanej jednostki.
4.
W zakresie wyceny i weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych należy między innymi zbadać:
1)
prawidłowość wyceny inwentaryzowanych składników majątkowych i ustalania różnic inwentaryzacyjnych,
2)
prawidłowość przeprowadzonych kompensat nadwyżek i niedoborów stwierdzonych w toku inwentaryzacji oraz ich zgodność z wytycznymi branżowymi,
3)
wnioski komisji inwentaryzacyjnej w sprawie stwierdzonych różnic inwentaryzacyjnych, a w szczególności:
a)
opinie głównego księgowego i radcy prawnego,
b)
decyzje kierownika rewidowanej jednostki,
c)
zasadność niedoborów uznanych za niezawinione,
d)
tryb postępowania z niedoborami zawinionymi - czy wezwano osoby winne do zapłaty, a w razie odmowy, czy przekazano sprawę na drogę postępowania sądowego (powództwo cywilne),
e)
czy w razie ujawnienia różnic inwentaryzacyjnych powstałych w wyniku czynów noszących znamiona przestępstwa przekazano sprawę organom powołanym do ścigania przestępstw,
4)
sposób i prawidłowość zaksięgowania różnic inwentaryzacyjnych,
5)
sprawozdanie przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej.