Rozdział 10 - Fundusze i wyniki działalności. - Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania rewizji finansowo-księgowej w przedsiębiorstwach państwowych i ich jednostkach nadrzędnych utrzymywanych z wpłat przedsiębiorstw.

Monitor Polski

M.P.1961.87.374

Akt utracił moc
Wersja od: 7 marca 1966 r.

Rozdział  10.

Fundusze i wyniki działalności.

§  75.
1.
W zakresie funduszu statutowego należy objąć rewizją prawidłowość i legalność wszystkich zwiększeń i zmniejszeń tego funduszu, jakie miały miejsce w badanym okresie.
2.
W zakresie zwiększeń funduszu statutowego należy zbadać w szczególności:
1)
terminowość przyjmowania do eksploatacji i wycenę zakończonych inwestycji i remontów kapitalnych,
2)
terminowość przyjmowania i wycenę wartości początkowej i umorzeń środków trwałych nieodpłatnie otrzymanych oraz zgodność zapisów w tym zakresie z danymi jednostek przekazujących,
3)
terminowość i prawidłowość wyceny wartości początkowej i dotychczasowego zużycia przedmiotów nietrwałych przekwalifikowanych na środki trwałe lub środków trwałych przekwalifikowanych na przedmioty nietrwałe,
4)
terminowość wprowadzenia do ksiąg i prawidłowość ustalenia różnic z tytułu przeszacowania wartości początkowej i umorzeń środków trwałych,
5)
terminowość i prawidłowość ewidencjonowania otrzymanych lub zarachowanych dotacji na sfinansowanie wyposażenia w środki obrotowe,
6)
terminowość i prawidłowość przeznaczenia funduszów specjalnych na finansowanie działalności eksploatacyjnej (powiększenie funduszu statutowego), przeszacowania środków obrotowych oraz innych zmian funduszu statutowego.
3.
W zakresie zmniejszeń funduszu statutowego należy między innymi zbadać:
1)
terminowość i prawidłowość ewidencji umorzenia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych,
2)
terminowość i prawidłowość wyceny wartości początkowej i umorzeń oraz zasadność nieodpłatnego przekazania środków trwałych,
3)
terminowość i prawidłowość wyceny wartości początkowej i dotychczasowego zużycia przedmiotów nietrwałych przekwalifikowanych na środki trwałe lub środków trwałych przekwalifikowanych na przedmioty nietrwałe,
4)
terminowość wprowadzenia do ksiąg i prawidłowość ustalenia różnic z tytułu przeszacowania wartości początkowej i umorzeń środków trwałych,
5)
terminowość i prawidłowość stawiania w stan likwidacji środków trwałych oraz ewidencjonowania wywołanych tym zmian funduszu statutowego,
6)
terminowość i prawidłowość przeznaczenia funduszu statutowego na fundusze specjalne oraz pokrywania nim strat i odpisów na fundusze specjalne za lata minione,
7)
terminowość i prawidłowość przeszacowań środków obrotowych oraz innych zmian funduszu statutowego.
4.
Rewizję funduszu statutowego należy przeprowadzać w zasadzie po uprzednim dokonaniu rewizji środków trwałych, umorzeń, funduszów specjalnych itp., tak aby można było odpowiednio wykorzystać ustalenia rewizji tych odcinków ewidencji, które znajdują swe odbicie w funduszu statutowym.
5.
Badanie środków i funduszów wydzielonych w samodzielnie bilansujących zakładach przeprowadza się zgodnie z wytycznymi podanymi wyżej w ust. 1-4.
§  76.
1.
W zakresie funduszu zakładowego objąć należy rewizją prawidłowość i legalność tworzenia i wydatków z funduszu zakładowego, w szczególności:
1)
prawidłowość i legalność (zatwierdzenie) stosowanych podstaw obliczeń funduszu zakładowego,
2)
prawidłowość i legalność dokonywania odpisów zaliczkowych oraz odpisu rocznego, w tym także prawidłowość i legalność korekt doprowadzających rzeczywisty wynik, do porównywalności z wynikiem przyjętym za podstawę obliczeń funduszu zakładowego,
3)
prawidłowość i terminowość gromadzenia środków funduszu zakładowego na specjalnym rachunku bankowym,
4)
prawidłowość i legalność dokonywania wydatków z funduszu zakładowego, a zwłaszcza zachowania ustawowych limitów wydatków na:

- budownictwo mieszkaniowe,

- nagrody i świadczenia,

- inwestycje socjalne,

5)
czy dokonuje się potrącenia nadpłat z funduszu zakładowego z odpisów za lata następne,
6)
w razie braku podstaw do utworzenia w danym roku sprawozdawczym funduszu zakładowego należy zbadać, czy nie występuje tendencja do świadomego zawyżania kosztów i pogorszenia wyników, w celu stworzenia rezerw na rok przyszły.
2.
Rewizję funduszu za osiągnięcia ekonomiczne należy przeprowadzać według zasad określonych w ust. 1.
§  77.
W zakresie funduszu rozwoju objąć należy rewizją legalność i prawidłowość tworzenia i wykorzystywania funduszu rozwoju, a w szczególności:
1)
legalność i prawidłowość podstaw obliczenia funduszu rozwoju,
2)
prawidłowość i zasadność dokonywania odpisów zaliczkowych oraz odpisu rocznego, w tym także legalność i prawidłowość korekt (podstawy obliczania wysokości odpisów na fundusz rozwoju),
3)
prawidłowość i terminowość gromadzenia środków funduszu rozwoju na specjalnym rachunku bankowym (o ile obowiązujące przepisy przewidują gromadzenie środków funduszu rozwoju na specjalnym rachunku bankowym),
4)
prawidłowość wykorzystania funduszu rozwoju:

- na finansowanie działalności eksploatacyjnej,

- na finansowanie działalności inwestycyjnej,

- na pokrycie nie sfinansowanej z innych źródeł straty z lat poprzednich.

§  78.
W zakresie innych funduszów specjalnych należy objąć rewizją legalność i prawidłowość tworzenia i wykorzystywania poszczególnych innych funduszów specjalnych, a w szczególności:
1)
legalność i prawidłowość podstawy przyjętej do obliczania wysokości funduszu specjalnego,
2)
prawidłowość i zasadność dokonywania odpisów zaliczkowych oraz odpisu rocznego, w tym także prawidłowość ewentualnych korekt podstawy obliczania wysokości odpisów na dany fundusz specjalny,
3)
prawidłowość i terminowość gromadzenia środków danego funduszu specjalnego na specjalnym rachunku bankowym, o ile przewidują to odpowiednie przepisy,
4)
prawidłowość i legalność wykorzystania danego funduszu specjalnego,
5)
prawidłowość ewidencji i obliczania oraz zarachowywania zużycia składników majątku nabytych ze środków danego funduszu specjalnego.
§  79.
W zakresie rozliczeń z budżetem z tytułu wyniku działalności (i ewentualnie z tytułu środków obrotowych) należy objąć rewizją prawidłowość i zasadność rozliczeń z budżetem z tytułu wpłat z zysku, pokrywania strat (dotacje przedmiotowe) i ewentualnie z tytułu środków obrotowych, a w szczególności:
1)
prawidłowość zarachowywania wypłat na rzecz budżetu i dotacji z budżetu w ciągu okresu sprawozdawczego i na koniec roku,
2)
terminowość przekazywania wypłat na rzecz budżetu i prawidłowość ewentualnego zarachowywania odsetek z tytułu opóźnień w dokonywaniu rozliczeń z budżetem,
3)
prawidłowość weryfikacji rocznego wyniku bilansowego oraz prawidłowość ustalenia i przeprowadzenia rozliczeń z tytułu zysków niezależnych i nieprawidłowych.

Ustalone zasady rewizji rozliczeń z budżetem stosuje się także w przypadku, gdy są one dokonywane za pośrednictwem jednostki nadrzędnej nad rewidowaną jednostką.

§  80.
1.
W zakres badania wyników działalności rewidowanej jednostki wchodzi badanie:
1)
prawidłowości wyniku operacyjnego, tj. wyniku działalności podstawowej (wyniku ze sprzedaży),
2)
prawidłowości wyniku działalności pozaoperacyjnej,
3)
prawidłowości strat i zysków nadzwyczajnych,
4)
prawidłowości kosztów likwidacji środków trwałych i dochodów uzyskanych w wyniku likwidacji środków trwałych,
5)
prawidłowości strat i zysków inwestycyjnych,
6)
prawidłowości i legalności księgowań dokonywanych na koncie "Straty i zyski".
2.
Badanie strat i zysków nadzwyczajnych powinno objąć w szczególności:
1)
dokumentację z zakresu strat spowodowanych działaniem siły wyższej i sposobu ich księgowania,
2)
dokumentację z zakresu odszkodowań uzyskanych i należnych z tytułu ubezpieczeń przed szkodami losowymi i sposobu ich księgowania,
3)
zasady odpisywania należności przedawnionych, prekludowanych i nieściągalnych oraz zgodności powziętych decyzji z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
4)
uzyskane efekty ze zgłaszanych przez przedsiębiorstwo pozwów do sądu i wniosków do arbitrażu oraz koszty postępowania sądowego i arbitrażowego,
5)
ewidencję kosztów i dochodów lat ubiegłych,
6)
ewidencję strat nadzwyczajnych, powstałych w wyniku spisania:

- kosztów przygotowania nowej produkcji,

- kosztów anulowanych zleceń,

- kosztów produkcji zaniechanej,

- kosztów przestojów,

- kosztów inwestycji pozaplanowych.

3.
Badanie kosztów i dochodów powstałych w wyniku likwidacji środków trwałych powinno objąć w szczególności:
1)
prawidłowość kosztów traktowanych jako koszty likwidacji,
2)
prawidłowość dochodów traktowanych jako dochody z likwidacji,
3)
kontrolę okresu naliczania amortyzacji od środków trwałych przed ich postawieniem w stan likwidacji.
4.
Rewizję wyników działalności należy przeprowadzać w zasadzie po uprzednim zbadaniu sprzedaży, działalności pozaoperacyjnej itp., tak aby można było odpowiednio wykorzystać ustalenia rewizji tych zagadnień, które wpływają na wynik działalności rewidowanej jednostki.