Rozdział 10 - Fundusze i wyniki działalności. - Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania rewizji finansowo-księgowej w przedsiębiorstwach państwowych i ich jednostkach nadrzędnych utrzymywanych z wpłat przedsiębiorstw.
Monitor Polski
M.P.1961.87.374
Akt utracił moc Wersja od: 7 marca 1966 r.
Rozdział 10.
Fundusze i wyniki działalności.
Fundusze i wyniki działalności.
§ 75.
1.
W zakresie funduszu statutowego należy objąć rewizją prawidłowość i legalność wszystkich zwiększeń i zmniejszeń tego funduszu, jakie miały miejsce w badanym okresie.2.
W zakresie zwiększeń funduszu statutowego należy zbadać w szczególności: 1)
terminowość przyjmowania do eksploatacji i wycenę zakończonych inwestycji i remontów kapitalnych, 2)
terminowość przyjmowania i wycenę wartości początkowej i umorzeń środków trwałych nieodpłatnie otrzymanych oraz zgodność zapisów w tym zakresie z danymi jednostek przekazujących, 3)
terminowość i prawidłowość wyceny wartości początkowej i dotychczasowego zużycia przedmiotów nietrwałych przekwalifikowanych na środki trwałe lub środków trwałych przekwalifikowanych na przedmioty nietrwałe, 4)
terminowość wprowadzenia do ksiąg i prawidłowość ustalenia różnic z tytułu przeszacowania wartości początkowej i umorzeń środków trwałych, 5)
terminowość i prawidłowość ewidencjonowania otrzymanych lub zarachowanych dotacji na sfinansowanie wyposażenia w środki obrotowe, 6)
terminowość i prawidłowość przeznaczenia funduszów specjalnych na finansowanie działalności eksploatacyjnej (powiększenie funduszu statutowego), przeszacowania środków obrotowych oraz innych zmian funduszu statutowego.3.
W zakresie zmniejszeń funduszu statutowego należy między innymi zbadać: 1)
terminowość i prawidłowość ewidencji umorzenia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, 2)
terminowość i prawidłowość wyceny wartości początkowej i umorzeń oraz zasadność nieodpłatnego przekazania środków trwałych, 3)
terminowość i prawidłowość wyceny wartości początkowej i dotychczasowego zużycia przedmiotów nietrwałych przekwalifikowanych na środki trwałe lub środków trwałych przekwalifikowanych na przedmioty nietrwałe, 4)
terminowość wprowadzenia do ksiąg i prawidłowość ustalenia różnic z tytułu przeszacowania wartości początkowej i umorzeń środków trwałych, 5)
terminowość i prawidłowość stawiania w stan likwidacji środków trwałych oraz ewidencjonowania wywołanych tym zmian funduszu statutowego, 6)
terminowość i prawidłowość przeznaczenia funduszu statutowego na fundusze specjalne oraz pokrywania nim strat i odpisów na fundusze specjalne za lata minione, 7)
terminowość i prawidłowość przeszacowań środków obrotowych oraz innych zmian funduszu statutowego.4.
Rewizję funduszu statutowego należy przeprowadzać w zasadzie po uprzednim dokonaniu rewizji środków trwałych, umorzeń, funduszów specjalnych itp., tak aby można było odpowiednio wykorzystać ustalenia rewizji tych odcinków ewidencji, które znajdują swe odbicie w funduszu statutowym.5.
Badanie środków i funduszów wydzielonych w samodzielnie bilansujących zakładach przeprowadza się zgodnie z wytycznymi podanymi wyżej w ust. 1-4.§ 76.
1.
W zakresie funduszu zakładowego objąć należy rewizją prawidłowość i legalność tworzenia i wydatków z funduszu zakładowego, w szczególności: 1)
prawidłowość i legalność (zatwierdzenie) stosowanych podstaw obliczeń funduszu zakładowego, 2)
prawidłowość i legalność dokonywania odpisów zaliczkowych oraz odpisu rocznego, w tym także prawidłowość i legalność korekt doprowadzających rzeczywisty wynik, do porównywalności z wynikiem przyjętym za podstawę obliczeń funduszu zakładowego, 3)
prawidłowość i terminowość gromadzenia środków funduszu zakładowego na specjalnym rachunku bankowym, 4)
prawidłowość i legalność dokonywania wydatków z funduszu zakładowego, a zwłaszcza zachowania ustawowych limitów wydatków na:- budownictwo mieszkaniowe,
- nagrody i świadczenia,
- inwestycje socjalne,
5)
czy dokonuje się potrącenia nadpłat z funduszu zakładowego z odpisów za lata następne, 6)
w razie braku podstaw do utworzenia w danym roku sprawozdawczym funduszu zakładowego należy zbadać, czy nie występuje tendencja do świadomego zawyżania kosztów i pogorszenia wyników, w celu stworzenia rezerw na rok przyszły.2.
Rewizję funduszu za osiągnięcia ekonomiczne należy przeprowadzać według zasad określonych w ust. 1.§ 77.
W zakresie funduszu rozwoju objąć należy rewizją legalność i prawidłowość tworzenia i wykorzystywania funduszu rozwoju, a w szczególności: 1)
legalność i prawidłowość podstaw obliczenia funduszu rozwoju, 2)
prawidłowość i zasadność dokonywania odpisów zaliczkowych oraz odpisu rocznego, w tym także legalność i prawidłowość korekt (podstawy obliczania wysokości odpisów na fundusz rozwoju), 3)
prawidłowość i terminowość gromadzenia środków funduszu rozwoju na specjalnym rachunku bankowym (o ile obowiązujące przepisy przewidują gromadzenie środków funduszu rozwoju na specjalnym rachunku bankowym), 4)
prawidłowość wykorzystania funduszu rozwoju:- na finansowanie działalności eksploatacyjnej,
- na finansowanie działalności inwestycyjnej,
- na pokrycie nie sfinansowanej z innych źródeł straty z lat poprzednich.
§ 78.
W zakresie innych funduszów specjalnych należy objąć rewizją legalność i prawidłowość tworzenia i wykorzystywania poszczególnych innych funduszów specjalnych, a w szczególności: 1)
legalność i prawidłowość podstawy przyjętej do obliczania wysokości funduszu specjalnego, 2)
prawidłowość i zasadność dokonywania odpisów zaliczkowych oraz odpisu rocznego, w tym także prawidłowość ewentualnych korekt podstawy obliczania wysokości odpisów na dany fundusz specjalny, 3)
prawidłowość i terminowość gromadzenia środków danego funduszu specjalnego na specjalnym rachunku bankowym, o ile przewidują to odpowiednie przepisy, 4)
prawidłowość i legalność wykorzystania danego funduszu specjalnego, 5)
prawidłowość ewidencji i obliczania oraz zarachowywania zużycia składników majątku nabytych ze środków danego funduszu specjalnego.§ 79.
W zakresie rozliczeń z budżetem z tytułu wyniku działalności (i ewentualnie z tytułu środków obrotowych) należy objąć rewizją prawidłowość i zasadność rozliczeń z budżetem z tytułu wpłat z zysku, pokrywania strat (dotacje przedmiotowe) i ewentualnie z tytułu środków obrotowych, a w szczególności: 1)
prawidłowość zarachowywania wypłat na rzecz budżetu i dotacji z budżetu w ciągu okresu sprawozdawczego i na koniec roku, 2)
terminowość przekazywania wypłat na rzecz budżetu i prawidłowość ewentualnego zarachowywania odsetek z tytułu opóźnień w dokonywaniu rozliczeń z budżetem, 3)
prawidłowość weryfikacji rocznego wyniku bilansowego oraz prawidłowość ustalenia i przeprowadzenia rozliczeń z tytułu zysków niezależnych i nieprawidłowych.Ustalone zasady rewizji rozliczeń z budżetem stosuje się także w przypadku, gdy są one dokonywane za pośrednictwem jednostki nadrzędnej nad rewidowaną jednostką.
§ 80.
1.
W zakres badania wyników działalności rewidowanej jednostki wchodzi badanie: 1)
prawidłowości wyniku operacyjnego, tj. wyniku działalności podstawowej (wyniku ze sprzedaży), 2)
prawidłowości wyniku działalności pozaoperacyjnej, 3)
prawidłowości strat i zysków nadzwyczajnych, 4)
prawidłowości kosztów likwidacji środków trwałych i dochodów uzyskanych w wyniku likwidacji środków trwałych, 5)
prawidłowości strat i zysków inwestycyjnych, 6)
prawidłowości i legalności księgowań dokonywanych na koncie "Straty i zyski".2.
Badanie strat i zysków nadzwyczajnych powinno objąć w szczególności: 1)
dokumentację z zakresu strat spowodowanych działaniem siły wyższej i sposobu ich księgowania, 2)
dokumentację z zakresu odszkodowań uzyskanych i należnych z tytułu ubezpieczeń przed szkodami losowymi i sposobu ich księgowania, 3)
zasady odpisywania należności przedawnionych, prekludowanych i nieściągalnych oraz zgodności powziętych decyzji z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, 4)
uzyskane efekty ze zgłaszanych przez przedsiębiorstwo pozwów do sądu i wniosków do arbitrażu oraz koszty postępowania sądowego i arbitrażowego, 5)
ewidencję kosztów i dochodów lat ubiegłych, 6)
ewidencję strat nadzwyczajnych, powstałych w wyniku spisania:- kosztów przygotowania nowej produkcji,
- kosztów anulowanych zleceń,
- kosztów produkcji zaniechanej,
- kosztów przestojów,
- kosztów inwestycji pozaplanowych.
3.
Badanie kosztów i dochodów powstałych w wyniku likwidacji środków trwałych powinno objąć w szczególności: 1)
prawidłowość kosztów traktowanych jako koszty likwidacji, 2)
prawidłowość dochodów traktowanych jako dochody z likwidacji, 3)
kontrolę okresu naliczania amortyzacji od środków trwałych przed ich postawieniem w stan likwidacji.4.
Rewizję wyników działalności należy przeprowadzać w zasadzie po uprzednim zbadaniu sprzedaży, działalności pozaoperacyjnej itp., tak aby można było odpowiednio wykorzystać ustalenia rewizji tych zagadnień, które wpływają na wynik działalności rewidowanej jednostki.