System analiz i ocen funkcjonowania mechanizmów reformy gospodarczej.
M.P.1982.19.160
Akt utracił mocUCHWAŁA Nr 151
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 lipca 1982 r.
w sprawie systemu analiz i ocen funkcjonowania mechanizmów reformy gospodarczej.
ZAŁĄCZNIK
RAMOWE ZAŁOŻENIA SYSTEMU ANALIZ I OCEN FUNKCJONOWANIA MECHANIZMÓW REFORMY GOSPODARCZEJ
RAMOWE ZAŁOŻENIA SYSTEMU ANALIZ I OCEN FUNKCJONOWANIA MECHANIZMÓW REFORMY GOSPODARCZEJ
I.
Cel działania systemu
Cel działania systemu
2. Analiza procesu wdrażania reformy powinna dotyczyć:
1) zagrożeń prawidłowej realizacji zasad reformy gospodarczej,
2) nieprawidłowości procesu wdrażania reformy gospodarczej,
3) skutków społecznych i ekonomicznych reformy gospodarczej.
3. Ocena procesu wdrażania reformy gospodarczej w szczególności powinna obejmować:
1) określenie zakresu wdrożenia reformy gospodarczej w poszczególnych dziedzinach gospodarki,
2) określenie luk, niedociągnięć i niespójności występujących w działaniu wprowadzanych mechanizmów ekonomicznych,
3) wnioski co do potrzeby korekt dotyczących sposobu wdrażania reformy gospodarczej oraz rozwiązań systemowych zawartych w obowiązujących aktach prawnych,
4) propozycje działań w zakresie polityki gospodarczej mające na celu usunięcie lub ograniczenie zagrożeń, o których mowa w ust. 2.
II.
Zakres przedmiotowy systemu
Zakres przedmiotowy systemu
1) problemy prawne:
a) stan zaawansowania regulacji prawnych związanych z reformą gospodarczą,
b) przebieg procesów porządkowania prawa gospodarczego,
c) niespójności między regulacjami prawnymi reformy a obowiązującym systemem prawnym i propozycje ich usunięcia,
2) zagadnienia struktur organizacyjnych gospodarki narodowej:
a) przebieg przebudowy struktury organizacyjnej gospodarki narodowej,
b) zmiany funkcji centralnych organów administracji państwowej w dziedzinie gospodarki,
c) zmiany funkcji gospodarczych administracji terenowej szczebla wojewódzkiego i podstawowego,
d) proces likwidacji pośrednich szczebli zarządzania,
e) proces tworzenia się i funkcjonowanie zrzeszeń dobrowolnych i obligatoryjnych oraz innych form łączenia się przedsiębiorstw,
f) zmiany w wewnętrznych strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw,
3) społeczne aspekty reformy gospodarczej:
a) realizacja zasady uspołecznienia planowania,
b) realizacja zasady samorządności załogi przedsiębiorstwa,
c) realizacja zasady samorządności terytorialnej,
d) społeczna ocena nowych mechanizmów funkcjonowania gospodarki,
e) stan upowszechniania znajomości zasad reformy oraz podstawowych aktów prawnych związanych z reformą, zaangażowanie organizacji społeczno-politycznych i zawodowych w popularyzację reformy,
f) zmiany zachodzące w postawach załóg przedsiębiorstw i kadry kierowniczej, funkcjonowanie ustawowych zasad doboru kadry kierowniczej,
g) zmiany w sferze zatrudnienia i sytuacja na rynku pracy,
h) działanie systemu motywacyjnego,
i) procesy rozwarstwiania się dochodów,
j) działanie systemu ochrony socjalnej,
k) wpływ reformy na sferę niematerialną (ochrona zdrowia, nauka, kultura, oświata i inne),
4) skutki ekonomiczne:
a) realizacja ustawowych zasad samodzielności i samofinansowania przedsiębiorstw,
b) działanie systemu bankowego i nowych zasad kredytowania,
c) ilość postępowań upadłościowych ich przyczyny,
d) funkcjonowanie systemu zaopatrzenia surowcowo-materiałowego, ze szczególnym uwzględnieniem programów operacyjnych,
e) zmiany w efektywności działania przedsiębiorstw (racjonalizacja zatrudnienia, zmiany wydajności pracy, wykorzystania majątku trwałego, zmiany poziomu kosztów produkcji i usług, w tym kosztów materialnych, oraz analizy kosztów jednostkowych niektórych podstawowych wyrobów dla gospodarki narodowej, zmiany poziomu energo- i materiałochłonności itd.),
f) zmiany struktury produkcji i jej dostosowanie do potrzeb wewnętrznych i eksportowych,
g) postęp naukowo-techniczny,
h) innowacyjna, rozwojowa i wdrożeniowa działalność przedsiębiorstw,
i) racjonalizacja importu i dynamizacja eksportu, ze szczególnym uwzględnieniem wpływu kursów i odpisów dewizowych oraz zasad rozliczeń w handlu zagranicznym,
j) tendencje w zakresie cenotwórstwa i ich wpływ na działalność przedsiębiorstw,
k) zmiany w makroekonomicznej efektywności gospodarki,
l) działanie systemów samoregulacji i ich wpływ na równowagę gospodarczą (wewnętrzną i zewnętrzną) oraz na równowagę finansową państwa.
III.
Organizacja prac w ramach systemu
Organizacja prac w ramach systemu
1) zespoły robocze Komisji do Spraw Reformy Gospodarczej,
2) organy administracji państwowej (ministerstwa, urzędy centralne, urzędy wojewódzkie) oraz Narodowy Bank Polski,
3) instytuty naukowo-badawcze, szkoły wyższe i inne jednostki,
4) organizacje społeczno-zawodowe (Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Naczelna Organizacja Techniczna, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, Stowarzyszenie Księgowych w Polsce) w zakresie uzgodnionym z Pełnomocnikiem Rządu,
5) indywidualnych ekspertów.
2. Przedsiębiorstwa konsultanckie i wojewódzkie oraz resortowe zespoły do spraw reformy gospodarczej uczestniczą w badaniach w ramach systemu na zasadach uzgodnionych z Pełnomocnikiem Rządu.
3. Wyniki prac w ramach systemu są prezentowane okresowo Komisji do Spraw Reformy Gospodarczej.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »