Sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przez konsulów Rzeczypospolitej Polskiej.

Monitor Polski

M.P.1993.38.394

Akt utracił moc
Wersja od: 30 lipca 1993 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 19 lipca 1993 r.
w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przez konsulów Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205) i art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 72, poz. 319) Państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych uchwala, co następuje:
1.
Spis wyborców dla obwodu głosowania utworzonego za granicą sporządza i aktualizuje konsul właściwy ze względu na miejsce zamieszkania wyborcy.
2.
Spis wyborców jest aktualizowany przez dokonywanie odpowiednich uzupełnień lub skreśleń.
1.
Do spisu wyborców wpisuje się wyborców na podstawie ich zgłoszenia.
2.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, może być wniesione ustnie, pisemnie, telefonicznie, telegraficznie lub telefaksem. Zgłoszenie powinno zawierać nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, miejsce pobytu wyborcy, numer ważnego polskiego paszportu oraz miejsce i datę jego wydania.
1.
Spis wyborców sporządza się w 2 egzemplarzach, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania. Konsul, który sporządza spis wyborców, wydaje wyborcy zmieniającemu miejsce pobytu po wpisaniu go do spisu - na jego żądanie - zaświadczenie o prawie do głosowania. Zaświadczenie to uprawnia wyborcę do udziału w głosowaniu w miejscu pobytu, w tym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w dniu wyborów. Wydając zaświadczenie, konsul skreśla wyborcę ze spisu, zamieszczając w nim adnotację "zaświadczenie".
2.
Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, określa uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 12 lipca 1993 r. w sprawie spisu wyborców dla wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 36, poz. 371).
1.
Spis wyborców sporządza się na formularzu, którego wzór określa uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 12 lipca 1993 r. w sprawie spisu wyborców dla wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Spis wyborców sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce "miejsce zamieszkania" w stosunku do pracowników polskich placówek za granicą i ich rodzin podaje się "Ambasada (Konsulat) Rzeczypospolitej Polskiej w ..........................", w stosunku do innych osób przebywających czasowo za granicą wpisuje się miejsce stałego zamieszkania wyborcy w kraju, w odniesieniu zaś do osób stale przebywających za granicą wpisuje się ich aktualny adres.
3.
Spis wyborców sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk.
Formularz spisu wyborców zapisuje się dwustronnie.
Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.
Konsul podpisuje spis wyborców i opatruje go pieczęcią urzędową placówki. Każdy arkusz spisu powinien być opatrzony pieczęcią urzędową placówki i parafowany przez konsula.
Konsul przekazuje jeden egzemplarz spisu wyborców przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów; drugi egzemplarz przechowuje u siebie.
1.
Konsul powiadamia wyborców o sporządzeniu spisu wyborców oraz o miejscu i czasie jego udostępnienia w sposób zwyczajowo przyjęty.
2.
Podczas udostępnienia spisu wyborców do publicznego wglądu każda osoba uprawniona do głosowania może żądać sprawdzenia prawidłowości wpisania lub niewpisania do spisu siebie oraz innych osób. Sprawdzenia można dokonywać także telefonicznie.
1.
Reklamacje w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu wnosi się do konsula, który sporządził spis.
2.
Konsul rozpatruje reklamację niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 48 godzin od daty jej wniesienia.
1.
W wyniku rozpatrzenia reklamacji konsul może:
1)
uzupełnić lub sprostować spis,
2)
skreślić ze spisu osobę, której reklamacja dotyczy, doręczając jej decyzję wraz z uzasadnieniem,
3)
pozostawić reklamację bez uwzględnienia, doręczając reklamującemu decyzję wraz z uzasadnieniem.
2.
Decyzje konsula podjęte w sprawach reklamacji są ostateczne.
Zgłoszone w czasie udostępniania spisów wyborców do publicznego wglądu oczywiste błędy w danych dotyczących wyborcy prostuje się bezpośrednio w spisie wyborców.
Obwodowa komisja wyborcza dopisuje do spisu wyborców w dniu wyborów:
1)
osobę, która przedstawi zaświadczenie o prawie do głosowania, dołączając zaświadczenie do spisu wyborców,
2)
osobę nie wpisaną do spisu wyborców, jeżeli udokumentuje ona posiadanie obywatelstwa polskiego oraz zamieszkiwanie na terenie obwodu głosowania.
W wyborach do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej zarządzonych na dzień 19 września 1993 r. do spisu wyborców wpisuje się również obywateli polskich stale zamieszkałych za granicą, legitymujących się dokumentem uprawniającym do wydania polskiego paszportu lub innym dokumentem stwierdzającym tożsamość wyborcy - określonym w art. 166 ust. 2 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.
W rozumieniu uchwały konsulem jest kierownik urzędu konsularnego, a w przypadku braku w danym państwie takiego urzędu - wyznaczony przez Ministra Spraw Zagranicznych członek personelu dyplomatycznego przedstawicielstwa dyplomatycznego, wykonujący funkcję konsula.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszej uchwale w zakresie sporządzania spisów wyborców stosuje się odpowiednio przepisy uchwały, o której mowa w § 3 ust. 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.