Sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przez konsulów Rzeczypospolitej Polskiej.

Monitor Polski

M.P.1997.46.453

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lipca 1997 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 22 lipca 1997 r.
w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej przez konsulów Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 30 ust. 3 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205, z 1995 r. Nr 132, poz. 640 oraz z 1997 r. Nr 47, poz. 297 i Nr 70, poz. 443) i art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 1991 r. - Ordynacja wyborcza do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1994 r. Nr 54, poz. 224 i z 1997 r. Nr 70, poz. 443) Państwowa Komisja Wyborcza, po porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych, uchwala, co następuje:
Spis wyborców, zwany dalej spisem, dla obwodu głosowania utworzonego za granicą sporządza i aktualizuje konsul właściwy ze względu na miejsce pobytu wyborców.
1.
Do spisu wpisuje się wyborców przebywających za granicą i posiadających ważne polskie paszporty, na podstawie zgłoszenia dokonanego przez wyborcę.
2.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, może być wniesione ustnie, pisemnie, telefonicznie, telegraficznie lub telefaksem najpóźniej 3 dnia przed dniem głosowania. Zgłoszenie powinno zawierać nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia, miejsce zamieszkania wyborcy, numer ważnego polskiego paszportu oraz miejsce i datę jego wydania.
3.
Spis jest aktualizowany przez dokonywanie odpowiednich uzupełnień lub skreśleń.
1.
Spis sporządza się w 2 egzemplarzach oddzielnie dla każdego obwodu głosowania. Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu konsul, na podstawie spisu, wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania w miejscu pobytu w dniu wyborów, w tym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wydając zaświadczenie konsul skreśla wyborcę ze spisu, zamieszczając w nim adnotację "zaświadczenie".
2.
Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1, określa uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 12 lipca 1993 r. w sprawie spisu wyborców dla wyborów do Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 36, poz. 371 i z 1997 r. Nr 44, poz. 433).
1.
Spis sporządza się na formularzu, którego wzór określa uchwała Państwowej Komisji Wyborczej, o której mowa w § 3 ust. 2.
2.
Spis sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce "miejsce zamieszkania" w stosunku do pracowników polskich placówek za granicą i ich rodzin podaje się "Ambasada (Konsulat) Rzeczypospolitej Polskiej w...", w stosunku do innych osób przebywających czasowo za granicą wpisuje się adres stałego zamieszkania wyborcy w kraju, w odniesieniu zaś do osób zamieszkałych za granicą wpisuje się ich aktualny adres.
3.
Spis sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk.
1.
Spis sporządza się pismem maszynowym lub pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.
2.
Każdy arkusz spisu powinien być opatrzony pieczęcią urzędową placówki i podpisany przez konsula.
Konsul przekazuje jeden egzemplarz spisu przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów; drugi egzemplarz przechowuje u siebie.
1.
Konsul powiadamia wyborców o sporządzeniu spisu oraz o miejscu i czasie jego udostępnienia w sposób zwyczajowo przyjęty.
2.
Podczas udostępnienia spisu do wglądu każdy wyborca może żądać sprawdzenia prawidłowości sporządzenia spisu w odniesieniu do siebie oraz innych osób. Sprawdzenia można dokonywać także telefonicznie.
1.
Reklamację w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu wnosi się do konsula, który sporządził spis.
2.
Konsul rozpatruje reklamację niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 48 godzin od daty jej wniesienia.
1.
W wyniku rozpatrzenia reklamacji konsul może:
1)
uzupełnić lub sprostować spis,
2)
skreślić ze spisu osobę, której reklamacja dotyczy, doręczając jej decyzję wraz z uzasadnieniem,
3)
pozostawić reklamację bez uwzględnienia, doręczając reklamującemu decyzję wraz z uzasadnieniem.
2.
Decyzje konsula w sprawach reklamacji są ostateczne.
Zgłoszone w czasie udostępniania do wglądu spisu oczywiste błędy w danych dotyczących wyborców prostuje się bezpośrednio w spisie.
Obwodowa komisja wyborcza dopisuje do spisu w dniu wyborów:
1)
osobę, która przedstawi zaświadczenie o prawie do głosowania, dołączając zaświadczenie do spisu,
2)
osobę nie wpisaną do spisu, jeżeli posiada ona ważny polski paszport i udokumentuje zamieszkiwanie za granicą.
W rozumieniu uchwały konsulem jest kierownik urzędu konsularnego, a w razie braku w danym państwie takiego urzędu - wyznaczona przez Ministra Spraw Zagranicznych osoba wykonująca funkcję konsula.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszej uchwale w zakresie sporządzania spisu stosuje się odpowiednio przepisy uchwały, o której mowa w § 3 ust. 2.
Traci moc uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 19 lipca 1993 r. w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu wyborców przez konsulów Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 38, poz. 394).
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.