Skrócony czas pracy w niektórych zakładach pracy podległych Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego.

Monitor Polski

M.P.1956.105.1204

Akt utracił moc
Wersja od: 29 grudnia 1956 r.

UCHWAŁA NR 745
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 listopada 1956 r.
w sprawie skróconego czasu pracy w niektórych zakładach pracy podległych Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego.

Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 19 kwietnia 1950 r. o skróconym czasie pracy szczególnie uciążliwej lub wykonywanej w szkodliwych warunkach (Dz. U. Nr 20, poz. 174) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
Wprowadza się na okres do dnia 31 grudnia 1960 r. skrócony czas pracy w następujących zakładach pracy podległych Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego:

- w Gdańskiej Wytwórni Części Samochodowych,

- w zakładach naprawy samochodów podporządkowanych Centralnemu Zarządowi Sprzętu Samochodowego,

- w zakładach technicznej obsługi samochodów podporządkowanych Centralnemu Zarządowi Sprzętu Samochodowego,

- w ekspozyturach i oddziałach remontowych przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej,

- w Polskich Liniach Lotniczych "Lot",

w oddziałach i na stanowiskach pracy wymienionych w wykazie stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

1.
Czas pracy pracowników zatrudnionych w zakładach i na stanowiskach określonych w § 1 ogranicza się do 6 godzin na dobę i do 36 godzin tygodniowo.
2.
W zakładach pracy o ruchu ciągłym kierownictwo zakładu może - po każdorazowym uzyskaniu zgody właściwego zarządu okręgowego Związku Zawodowego Pracowników Transportu Drogowego i Lotniczego - przedłużyć czas pracy ponad 36 godzin tygodniowo do 42 godzin tygodniowo, z tym że praca ponad 36 godzin tygodniowo opłacana będzie według zasad przewidzianych dla wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych.
3.
Pracownicy zatrudnieni w niedzielę muszą otrzymać w zamian wolny dzień w tygodniu, z tym że co trzy tygodnie dzień odpoczynku powinien przypadać w niedzielę.
Minister Transportu Drogowego i Lotniczego w porozumieniu z Ministrem Zdrowia i Centralną Radą Związków Zawodowych może przywrócić normalny czas pracy w zakładach objętych niniejszą uchwałą przed upływem okresu czasu podanego w § 1 po zastosowaniu takich urządzeń ochronnych lub wprowadzeniu takich zmian w warunkach produkcyjnych, które usuną szkodliwość warunków pracy.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego oraz Ministrowi Finansów.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1957 r.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ PRAC WYKONYWANYCH W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA, UPRAWNIAJĄCYCH DO KORZYSTANIA ZE SKRÓCONEGO CZASU PRACY

1)
w Gdańskiej Wytwórni Części Samochodowych,
2)
w zakładach naprawy samochodów podporządkowanych Centralnemu Zarządowi Sprzętu Samochodowego,
3)
w zakładach technicznej obsługi samochodów podporządkowanych Centralnemu Zarządowi Sprzętu Samochodowego,
4)
w ekspozyturach i oddziałach remontowych przedsiębiorstw Państwowej Komunikacji Samochodowej,
5)
w Polskich Liniach Lotniczych "Lot".
Lp.Nazwa oddziałuStanowisko robocze
1Odlewnia granulatu i panewekodlewacze granulatu ołowianego,
odlewacze panewek
2Montownia akumulatorów ołowianychakumulatorzysta przy:
czyszczeniu i spawaniu płyt ołowianych,
zestawianiu i montowaniu ogniw i baterii akumulatorowych,
składaniu zespołów i akumulatorów
3Akumulatorniaakumulatorzysta przy:
demontażu akumulatorów przeznaczonych do naprawy,
ładowaniu i napełnianiu akumulatorów