Dział 2 - Rozliczenia planowe. - Rozliczenia z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych.

Monitor Polski

M.P.1955.21.206

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1955 r.

DZIAŁ  II

Rozliczenia planowe.

Zakres rozliczeń planowych.

§  10.
1.
Planową wpłatę z zysku do budżetu bądź na rzecz jednostek nadrzędnych stanowi suma zysku po odliczeniu z niej kwot odpisów na fundusz zakładowy i na inne cele, przewidziane obowiązującymi przepisami, oraz kwot na sfinansowanie wzrostu własnych środków obrotowych; planowa wpłata nie może jednak stanowić mniej niż 10% zysku planowego.
2.
Planową dotację na sfinansowanie straty ustala się w wysokości straty planowej powiększonej o odpisy na fundusz zakładowy i na inne cele przewidziane obowiązującymi przepisami.
§  11.
1.
Jeżeli na dany kwartał zaplanowano wzrost własnych środków obrotowych, a kwota wydzielona z zysku nie wystarcza w pełni na jego sfinansowanie, wzrost ten, w części nie pokrytej zyskiem, powinien być sfinansowany dotacją.
2.
Jeżeli na dany kwartał zaplanowano zmniejszenie własnych środków obrotowych, wpłata z tego tytułu powinna odpowiadać kwocie zmniejszenia własnych środków obrotowych, skorygowanej o zmianę pasywów stałych.
§  12.
1.
Suma zysków, suma strat, sama odpisów na fundusz zakładowy i na inne cele przewidziane obowiązującymi przepisami, jak również różnice wzrostu i zmniejszenia własnych środków obrotowych, ustalone przez ministerstwo w kwartalnych (operatywnych) zadaniach finansowych dla zarządów centralnych, powinny być zgodne z odpowiednimi zbiorczymi kwotami tych zadań ustalonymi przez Ministerstwo Finansów dla danego ministerstwa.
2.
Przy ustalaniu przez zarządy centralne kwartalnych (operatywnych) zadań finansowych dla przedsiębiorstw przepis ust. 1 ma odpowiednie zastosowanie, z tym że różnica sumy zysku i sumy strat, ustalona przez zarząd centralny dla przedsiębiorstw, powinna być zgodna z kwotami zysku bądź straty, ustalonymi w tych zadaniach przez ministerstwo dla danego zarządu centralnego.
§  13.
1.
Ustalenie w kwartalnych (operatywnych) zadaniach finansowych normatywu środków obrotowych na poziomie wyższym od wynikającego z planu rocznego normatywu na koniec danego kwartału jest dopuszczalne w przypadku zmian organizacyjnych, zmian cen powodujących konieczność przeceny normatywów oraz zmiany wielkości obrotu w przedsiębiorstwach obrotu towarowego. W innych przypadkach podwyższenie normatywu w stosunku do planu rocznego może nastąpić jedynie za zgodą Ministra Finansów.
2.
Jeżeli normatyw na dany kwartał ustalony został w kwartalnych (operatywnych) zadaniach finansowych w sumie innej niż normatyw ustalony na dany kwartał w planie rocznym, ministerstwa zobowiązane są ustalić dla zarządów centralnych normatyw na koniec okresu planowanego kwartału, w którym wprowadzono zmiany, i podać go do wiadomości centrali właściwego banku na formularzu według wzoru ustalonego w załączniku nr 3. Analogiczny obowiązek ciąży na zarządach centralnych w stosunku do przedsiębiorstw, z tym że zgłoszenia według wzoru ustalonego w załączniku nr 3 należy przesłać do właściwych oddziałów banku.
§  14.
1.
W kwartalnych (operatywnych) zadaniach finansowych na dany kwartał nie mogą być uwzględnione poprawki dotyczące poprzednich kwartałów.
2.
Zatwierdzone na dany kwartał zadania finansowe nie mogą ulegać zmianie w ciągu tego kwartału.
3.
Za zgodą Ministra Finansów mogą być stosowane odstępstwa od zasad wymienionych w ust. 1 i 2.

Tryb rozliczeń planowych.

§  15.
1.
Ministerstwa przedkładają Ministerstwu Finansów kwartalne zgłoszenia finansowe sporządzane zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami do dnia 25 każdego miesiąca przed rozpoczęciem kwartału według wzoru ustalonego w załączniku nr 4. Ministerstwa mogą zlecić sporządzenie dla nich zgłoszeń finansowych przez podległe zarządy centralne.
2.
Przedsiębiorstwa nie sporządzają kwartalnych zgłoszeń finansowych.
3.
Na podstawie zgłoszeń finansowych (ust. 1) Ministerstwo Finansów zatwierdza zadania finansowe (operatywne) dla ministerstw.
4.
W ciągu 3 dni od daty otrzymania zadań finansowych ministerstwa ustalają na ich podstawie zadania finansowe (operatywne) dla zarządów centralnych według wzoru ustalonego w załączniku nr 5, przesyłając odpis tych zadań do wiadomości centrali właściwego banku. W tym samym terminie ministerstwa przedstawiają Ministerstwu Finansów (Zarządowi Dochodów Państwowych) rejestry zleceń przelewów, o których mowa w § 5 ust. 1.
5.
Zarządy centralne ustalają w ciągu 3 dni od daty otrzymania zadań finansowych od ministerstw zadania finansowe dla przedsiębiorstw na formularzu według wzoru ustalonego w załączniku nr 6. W przypadku gdy zadania finansowe dla przedsiębiorstw są identyczne z danymi zawartymi w planie rocznym na dany kwartał, zarządy centralne zawiadamiają o tym przedsiębiorstwa, nie wypełniając tego formularza. Odpisy tych zadań finansowych bądź zawiadomień należy przesłać właściwym organom finansowym (§ 6 ust. 6) oraz właściwym oddziałom banku.
6.
Zadania finansowe dla poszczególnych grup przedsiębiorstw (§ 6 ust. 2) ustalają ministerstwa.
§  16.
1.
Ministerstwa dokonują przelewów na rachunki rozliczeń zarządów centralnych z tytułu:
1)
dotacji planowych na sfinansowanie niedoboru środków obrotowych na początek roku, powstałego z pogorszenia wyników oraz unieruchomienia środków obrotowych w nielegalnych inwestycjach - w ciągu 2 dni od daty otrzymania zawiadomienia o otwarciu kredytów na ten cel, na sfinansowanie zaś niedoboru z innych przyczyn - do dnia 25 stycznia, nie później jednak niż w ciągu 5 dni od daty otrzymania zawiadomienia o dokonanym przelewie na ten cel;
2)
pozostałych dotacji - do dnia 2 każdego miesiąca.
2.
Zarządy centralne obowiązane są dokonywać przelewów:
1)
wpłat planowych do budżetu i na rzecz innych zarządów centralnych z tytułu nadwyżek środków obrotowych na początek roku - do dnia 25 stycznia, z innych tytułów - do dnia 25 każdego miesiąca;
2)
dotacji na sfinansowanie niedoboru własnych środków obrotowych przedsiębiorstw na początek roku, powstałego z pogorszenia wyników oraz unieruchomienia środków obrotowych w nielegalnych inwestycjach - w ciągu 10 dni od daty otrzymania zawiadomienia w tej sprawie (§ 18), na sfinansowanie zaś niedoboru z innych przyczyn - do dnia 27 stycznia, nie później jednak niż w ciągu 5 dni od daty otrzymania zawiadomienia o dokonanym przelewie na ten cel;
3)
pozostałych dotacji - do dnia 5 każdego miesiąca.
3.
Przedsiębiorstwa obowiązane są dokonywać przelewów z tytułu wpłat planowych na rachunek rozliczeń zarządów centralnych z tytułu nadwyżek własnych środków obrotowych na początek roku - do dnia 20 stycznia, z innych zaś tytułów - do dnia 20 każdego miesiąca.
§  17.
1.
Przelewów, o których mowa w § 16, z wyjątkiem przelewów z tytułu nadwyżek i niedoborów własnych środków obrotowych na początek roku należy dokonywać co miesiąc w wysokości 1/3 dotacji planowych lub planowych wpłat przewidzianych w zatwierdzonych kwartalnych zgłoszeniach lub zadaniach finansowych.
2.
W przypadkach uzasadnionych zarządy centralne mogą ustalić dla podległych przedsiębiorstw inny podział planowych wpłat niż ustalony w ust. 1, zawiadamiając o tym właściwy organ finansowy.
3.
Ministerstwa oraz zarządy centralne mogą zmniejszyć lub wstrzymać dotacje, o których mowa w § 16, jeżeli to jest uzasadnione przebiegiem wykonania zadań produkcyjnych oraz stanem finansowym przedsiębiorstw.
§  18.
1.
Pokrycie z nadwyżek środków obrotowych innych jednostek bądź z dotacji niedoboru własnych środków obrotowych na początek roku w części, w jakiej niedobór ten powstał z pogorszenia wyników bądź unieruchomienia środków obrotowych w nielegalnych inwestycjach, może nastąpić po uprzednim uzyskaniu zgody:
1)
Prezydium Rządu - w odniesieniu do ministerstw, przy czym za niedobory środków obrotowych ministerstw z tytułu pogorszenia wyników uważa się sumę niedoborów poszczególnych zarządów centralnych z tego tytułu;
2)
właściwego ministra - w odniesieniu do zarządów centralnych oraz przedsiębiorstw, przy czym za niedobory środków obrotowych zarządów centralnych z tytułu pogorszenia wyników uważa się różnicę wynikającą z odjęcia od sumy niedoborów środków jednych przedsiębiorstw - sumę nadwyżek środków obrotowych innych przedsiębiorstw podporządkowanych danemu zarządowi centralnemu.
2.
We wniosku o pokrycie niedoboru własnych środków obrotowych na początek roku ministerstwa, zarządy centralne i przedsiębiorstwa powinny wskazać przyczyny powstania niedoboru z tytułu pogorszenia wyników i unieruchomienia środków obrotowych w nielegalnych inwestycjach oraz środki dla zapobieżenia powstawaniu tego rodzaju niedoborów w przyszłości.