Rozdział 3 - Główni księgowi jednostek budżetowych. - Rewizja finansowo-księgowa państwowych jednostek organizacyjnych.

Monitor Polski

M.P.1959.58.278

Akt utracił moc
Wersja od: 29 września 1971 r.

Rozdział  3.

Główni księgowi jednostek budżetowych.

§  30.
1.
W każdej jednostce budżetowej (zakładzie budżetowym) realizującej samodzielnie budżet powinno być ustanowione stanowisko głównego księgowego. W uzasadnionych przypadkach, jak np. w jednostkach małych lub dla kilku jednostek blisko siebie położonych, jednostka nadrzędna może zarządzić wykonywanie funkcji głównego księgowego przez głównego księgowego innej jednostki budżetowej lub wykonywać te funkcje we własnym zakresie.
2.
Głównego księgowego jednostki budżetowej powołuje i odwołuje kierownik jednostki nadrzędnej na wniosek kierownika jednostki budżetowej, zaopiniowany przez głównego księgowego jednostki nadrzędnej. Zasada powyższa nie ma zastosowania do głównych księgowych urzędów centralnych, którzy są powoływani i odwoływani przez kierowników tych urzędów, jak również do głównych księgowych prezydiów wojewódzkich rad narodowych, którzy są powoływani i odwoływani przez prezydia wojewódzkich rad narodowych.
3.
Przejęcie i przekazanie spraw w związku z powołaniem lub odwołaniem głównego księgowego następuje w formie protokolarnej po sprawdzeniu stanu rachunkowości i stanu wykonania obowiązków, należących do zakresu działania głównego księgowego.
§  31.
1.
Obowiązki głównego księgowego jednostki budżetowej polegają na:
1)
kierowaniu rachunkowością jednostki budżetowej (ust. 2),
2)
wykonywaniu kontroli wewnętrznej w zakresie podanym w ust. 3,
3)
opracowywaniu planów finansowych,
4)
realizacji operacji budżetowych,
5)
opracowywaniu analiz stanu majątkowego i wyników finansowych jednostki budżetowej.
2.
Kierowanie rachunkowością jednostki budżetowej obejmuje:
1)
zorganizowanie księgowości, kalkulacji i sprawozdawczości finansowej (budżetowej) zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2)
zorganizowanie prawidłowego obiegu dokumentów niezbędnych dla rachunkowości oraz bieżące prowadzenie rachunkowości,
3)
kierowanie pracą podległych sobie pracowników oraz ich instruktaż i szkolenie,
4)
czuwanie nad całokształtem prac z zakresu rachunkowości wykonywanych przez inne komórki organizacyjne jednostki budżetowej,
5)
prawidłowe i terminowe sporządzanie zewnętrznych i wewnętrznych sprawozdań finansowych (budżetowych),
6)
należyte przechowywanie i zabezpieczenie ksiąg i dokumentów księgowych oraz sprawozdań finansowych (budżetowych).
3.
Zakres kontroli wewnętrznej wykonywanej przez głównego księgowego obejmuje:
1)
kontrolę wstępną polegającą na badaniu legalności, rzetelności i prawidłowości dokumentów:

-

stanowiących podstawę przyjęcia lub wydania środków pieniężnych,

-

dotyczących obrotu i rozliczeń z bankami,

-

dotyczących przyjęcia i wydania środków trwałych,

-

dotyczących operacji określonych w innych przepisach lub w wewnętrznym regulaminie jednostki budżetowej;

kontrola wstępna obejmuje również badanie projektów umów mogących powodować powstanie zobowiązań;

2)
kontrolę bieżącą polegającą na badaniu legalności, rzetelności i prawidłowości wszelkich dokumentów, a w szczególności dokumentów obrotu środkami pieniężnymi i rzeczowymi składnikami majątkowymi oraz dokumentów o charakterze rozliczeniowym i kredytowym, stanowiących podstawę do otrzymania lub wydania środków pieniężnych i rzeczowych; kontrola bieżąca obejmuje również badanie rzetelności i prawidłowości inwentaryzacji przeprowadzanej w przedsiębiorstwach.

Główny księgowy ma prawo również badać kontrolowane operacje z punktu widzenia gospodarności, a to w celu ich zaopiniowania kierownikowi jednostki budżetowej.

4.
W jednostkach budżetowych nadzorujących działalność innych jednostek budżetowych główny księgowy sprawuje nadzór nad wykonywaniem obowiązków wymienionych w ust. 1 w jednostkach podległych oraz kieruje lub przeprowadza rewizję okresową w tych jednostkach.
5.
Do głównego księgowego jednostki budżetowej stosuje się odpowiednio przepisy §§ 23-25.
§  32.
1.
W Ministerstwie Finansów działa główny księgowy budżetu Państwa; w wydziałach finansowych prezydiów rad narodowych działają główni księgowi budżetów terenowych.
2.
Głównego księgowego budżetu Państwa powołuje i odwołuje Minister Finansów. Tryb powoływania głównego księgowego budżetu województwa oraz głównych księgowych budżetów terenowych niższych stopni regulują odrębne przepisy.
3.
Minister Finansów określa uprawnienia i obowiązki głównych księgowych wymienionych w ust. 1 z uwzględnieniem zasad ustalonych w niniejszej uchwale.