Rozdział 4 - Postępowanie w Sejmie. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Monitor Polski

M.P.1980.29.164 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 12 listopada 1985 r.

Rozdział  4.

Postępowanie w Sejmie.

a) Sesje, posiedzenia.

1.
Sejm obraduje na sesjach.
2.
Rada Państwa zwołuje sesje zwyczajne Sejmu dwa razy do roku: sesję jesienną nie później niż na dzień 31 października i sesję wiosenną nie później niż na dzień 1 kwietnia.
3.
Rada Państwa zwołuje sesje nadzwyczajne Sejmu z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek co najmniej jednej trzeciej ogólnej liczby posłów.
4.
O zamknięciu sesji Sejmu postanawia Sejm na wniosek Prezydium.
1.
Posiedzenia Sejmu odbywają się w terminach ustalonych przez Prezydium Sejmu lub uchwałą Sejmu.
2.
Porządek dzienny posiedzeń Sejmu ustala Prezydium Sejmu i przedstawia go Sejmowi do zatwierdzenia. Przy ustalaniu porządku dziennego Prezydium Sejmu bierze pod uwagę wnioski poszczególnych posłów, komisji oraz wojewódzkich zespołów poselskich.
3.
Prezydium Sejmu zawiadamia o terminie i porządku dziennym posiedzenia Sejmu posłów na Sejm, Radę Państwa, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli i Rząd.
1.
Posiedzenia Sejmu są jawne.
2.
Wstęp na salę posiedzeń Sejmu przysługuje Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, członkom Rady Ministrów, Prokuratorowi Generalnemu PRL i Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego lub upoważnionym przez nich przedstawicielom oraz zaproszonym przez Prezydium Sejmu delegacjom.
3.
Publiczność może być obecna na galerii w sali posiedzeń podczas jawnych obrad Sejmu. Marszałek wyda przepisy porządkowe obowiązujące publiczność obecną na galerii.
4.
Sejm na wniosek Prezydium Sejmu lub 30 posłów może uchwalić tajność obrad, jeżeli wymaga tego dobro Państwa.
5.
Obrady i głosowanie nad wnioskiem o uchwalenie tajności posiedzenia są niejawne.

Przedmiot obrad Sejmu stanowią:

a)
projekty ustaw oraz uchwał Sejmu,
b)
dekrety przedstawione przez Radę Państwa do zatwierdzenia,
c)
wybór Marszałka Sejmu, wicemarszałków, sekretarzy i komisji,
d)
wybór Rady Państwa, powoływanie i odwoływanie Rady Ministrów lub poszczególnych jej członków,
e)
uchwały Rady Państwa w sprawie powołania i odwołania członków Rady Ministrów przedstawione przez nią do zatwierdzenia,
f)
powoływanie i odwoływanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
g)
wnioski i informacje oraz sprawozdania Rady Państwa,
h)
założenia narodowych planów społeczno-gospodarczych,
i)
sprawozdania Rządu z wykonania budżetu oraz narodowego planu społeczno-gospodarczego,
j)
wnioski w przedmiocie absolutorium dla Rządu,
k)
sprawozdania, informacje i exposé Rządu lub poszczególnych członków Rady Ministrów,
l)
rezolucje oraz interpelacje i zapytania poselskie,
m)
sprawy przekazane przez obowiązujące ustawy lub przewidziane w regulaminie,
n)
inne sprawy wniesione lub przekazane przez Prezydium Sejmu lub Radę Państwa.

Marszałek Sejmu może przedstawiać Prezesowi Rady Ministrów sprawy podnoszone na posiedzeniach Sejmu z wnioskiem o zajęcie stanowiska.

1.
Z każdego posiedzenia Sejmu sporządza się protokół i stenogram, które stanowią urzędowe stwierdzenie przebiegu obrad. Protokół podpisuje Marszałek lub przewodniczący obradom wicemarszałek oraz urzędujący sekretarz.
2.
Marszałek Sejmu może zarządzić skreślenie z protokołu i stenogramu zwrotów ubliżających powadze Sejmu, sprzecznych ze ślubowaniem poselskim lub sprzecznych z obowiązkiem wierności dla Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
3.
Od decyzji Marszałka Sejmu poseł może odwołać się do Prezydium Sejmu, które decyduje ostatecznie po zasięgnięciu opinii Komisji Mandatowo-Regulaminowej.

Marszałek Sejmu zarządza drukowanie projektów ustaw i uchwał Sejmu, sprawozdań komisji sejmowych oraz sprawozdań stenograficznych z posiedzeń Sejmu.

b) Wybór Rady Państwa i Trybunału Stanu, powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli i Rządu. 15

1.
Sejm wybiera ze swego grona na pierwszym posiedzeniu pierwszej sesji Radę Państwa w składzie:

Przewodniczący Rady Państwa,

czterej zastępcy Przewodniczącego,

Sekretarz Rady Państwa,

jedenastu członków.

2.
W razie opróżnienia poszczególnych stanowisk w Radzie Państwa w czasie trwania sesji Sejm dokonuje wyboru uzupełniającego w toku tej sesji. W razie opróżnienia poszczególnych stanowisk w okresie między sesjami Sejm dokonuje wyboru uzupełniającego na najbliższej sesji.
3.
Sejm wybiera Radę Państwa bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów. Wybór na poszczególne stanowiska odbywa się oddzielnie, chyba że Sejm postanowi inaczej. W tym samym trybie Sejm dokonuje wyborów uzupełniających.

 

1.
Sejm wybiera w skład Trybunału Stanu zastępcę przewodniczącego Trybunału, 22 członków i 5 zastępców członków.
2.
Sejm dokonuje wyboru bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów. Wybór odbywa się łącznie, chyba że Sejm postanowi inaczej.

Sejm powołuje i odwołuje Prezesa Najwyższej Izby Kontroli bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

1.
Sejm powołuje i odwołuje Rząd Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej - Radę Ministrów lub poszczególnych jej członków zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.
2.
W razie ustąpienia Rządu - Sejm powołuje Prezesa Rady Ministrów i powierza mu przedstawienie Sejmowi wniosków co do składu Rady Ministrów. Wnioski Prezesa Rady Ministrów głosowane są łącznie.
3.
Powoływanie i odwoływanie poszczególnych członków Rządu głosuje się oddzielnie.

c) Uchwalanie ustaw i uchwał.

1.
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje Radzie Państwa, Rządowi i posłom.
2.
Poselskie projekty ustaw mogą być wnoszone przez komisje sejmowe; inne zgłaszane przez posłów projekty ustaw wymagają co najmniej 15 podpisów.
3.
Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do projektów uchwał Sejmu.
1.
Projekty ustaw i uchwał składa się Marszałkowi na piśmie z dołączeniem trzech odpisów.
2.
Projekty ustaw i uchwał powinny zawierać uzasadnienie.
3.
Poprawki do projektów ustaw i uchwał zgłasza się na piśmie. Do zgłoszenia poprawki wystarczy podpis jednego posła.
1.
Rozpatrywanie projektów ustaw odbywa się w dwóch czytaniach, a uchwał Sejmu - w jednym. Prezydium Sejmu może postanowić o rozpatrzeniu projektu uchwały w dwóch czytaniach.
2.
Pierwsze czytanie projektu może być przeprowadzone na posiedzeniu Sejmu lub właściwej komisji oraz Komisji Prac Ustawodawczych. O posiedzeniu komisji, na którym odbyć się ma pierwsze czytanie projektu ustawy lub uchwały Sejmu, zawiadamia się wszystkich posłów.
3.
Do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu kieruje się w szczególności projekty ustaw o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, projekty ustaw budżetowych i uchwał o narodowych planach społeczno-gospodarczych, projekty kodeksów oraz innych ustaw i uchwał o istotnym znaczeniu społecznym.
4.
O skierowaniu projektu do pierwszego czytania na posiedzenie Sejmu lub komisji decyduje Prezydium Sejmu.
1.
Pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały Sejmu) obejmuje:
a)
uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz dyskusję nad jego ogólnymi zasadami,
b)
odesłanie przez Sejm projektu do właściwej komisji bądź odrzucenie go w całości,
c)
podanie do wiadomości wszystkich posłów treści przedstawionego przez wnioskodawcę uzasadnienia projektu, w wypadku przeprowadzenia pierwszego czytania na posiedzeniu komisji.
2.
Pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały Sejmu) może się odbyć najwcześniej następnego dnia po otrzymaniu przez posłów druku projektu.
3.
Każdy poseł może wziąć udział w posiedzeniu komisji, na którym odbyć się ma pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały), albo pisemnie zgłosić uwagi lub propozycje poprawek.
1.
Prezydium Sejmu może skierować bezpośrednio do drugiego czytania projekt ustawy opracowany i rozpatrzony przez komisje.
2.
Prezydium Sejmu może poddawać projekty ustaw konsultacjom społecznym.
1.
Projekty ustaw kieruje się do komisji problemowo właściwej oraz Komisji Prac Ustawodawczych lub do Komisji Prac Ustawodawczych, jeżeli za komisję problemowo właściwą uznana zostanie dla danego projektu ta Komisja.
2.
Wnioski dotyczące projektu ustawy Komisja Prac Ustawodawczych przekazuje komisji problemowo właściwej.
3.
Komisja problemowo właściwa oraz Komisja Prac Ustawodawczych przedstawiają Sejmowi wspólne sprawozdanie o projekcie ustawy.
4.
Komisja, do której skierowany został projekt ustawy, może zwrócić się do innej komisji o wyrażenie opinii o tym projekcie lub jego części.

Na wniosek komisji, do których rządowy projekt ustawy został skierowany, Prezydium Sejmu może zwrócić się do Rządu o ponowne opracowanie projektu ustawy zgodnie z postulowanymi przez komisję zmianami. Prezydium Sejmu kieruje przedłożenie rządowe wprost do komisji.

1.
Drugie czytanie projektu ustawy obejmuje:
a)
przedstawienie Sejmowi sprawozdania komisji,
b)
przeprowadzanie dyskusji i zgłaszanie poprawek,
c)
głosowanie.
2.
Drugie czytanie projektu ustawy może się odbyć najwcześniej trzeciego dnia po otrzymaniu przez posłów sprawozdania komisji.
3.
Sejm może powtórnie przekazać projekt ustawy lub sprawozdanie komisji, która w terminie oznaczonym w uchwale składa dodatkowe sprawozdanie.

Sejm może skrócić postępowanie przy uchwalaniu ustawy przez:

a)
przystąpienie do pierwszego czytania niezwłocznie po otrzymaniu przez posłów projektu ustawy,
b)
zaniechanie druku projektu ustawy i niezwłoczne przystąpienie do pierwszego czytania,
c)
przystąpienie do drugiego czytania niezwłocznie po zakończeniu pierwszego bez odsyłania projektu do komisji,
d)
przystąpienie do drugiego czytania niezwłocznie po otrzymaniu przez posłów druku sprawozdania komisji,
e)
zaniechanie druku sprawozdania komisji i niezwłoczne przystąpienie do drugiego czytania.

d) Zatwierdzanie dekretów.

1.
Dekrety przedstawione przez Radę Państwa do zatwierdzenia Prezydium Sejmu kieruje do rozpatrzenia do właściwej komisji.
2.
Na posiedzeniu komisji dekrety referuje członek Rady Państwa lub wyznaczony przez prezydium komisji sprawozdawca.
3.
Sejm rozpatruje sprawę zatwierdzenia dekretu po wysłuchaniu sprawozdania komisji.
4.
Sejm może podjąć uchwałę o zatwierdzeniu dekretu.
5.
Sejm może podjąć uchwałę o odmówieniu zatwierdzenia dekretu, wskazując jednocześnie, od kiedy przepisy dekretu tracą moc obowiązującą. Przewodniczący Rady Państwa zarządzi ogłoszenie uchwały w Dzienniku Ustaw Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
6.
Sejm może na wniosek komisji uchwalić ustawę zawierającą nowe uregulowanie spraw będących przedmiotem dekretu oraz uchylenie dekretu. Uchwała komisji zastępuje wniosek przewidziany w art. 55. Rozpatrzenie projektu ustawy przez komisję zastępuje jej pierwsze czytanie.
7.
Sejm może na wniosek komisji podjąć uchwałę o zatwierdzeniu dekretu oraz uchwalić na tym samym posiedzeniu ustawę częściowo zmieniającą dekret. Uchwała komisji w sprawie projektu tej ustawy zastępuje wniosek przewidziany w art. 55. Rozpatrzenie projektu ustawy przez komisję zastępuje jej pierwsze czytanie.

d1) Rozpatrywanie sprawozdań i wniosków Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. 17

1.
Sprawozdania i wnioski przedstawione przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej Prezydium Sejmu doręcza wszystkim posłom wraz z informacją o udostępnieniu do wglądu posłów akt sprawy, której dotyczy sprawozdanie, z tym że akta sprawy powinny być udostępnione posłom w okresie nie krótszym niż trzy tygodnie przed posiedzeniem Sejmu, na którym ma być rozpatrzona sprawa.
2.
Komisja, łącznie ze sprawozdaniem, przedstawia Sejmowi także wnioski w sprawie wyboru przez Sejm oskarżycieli.
3.
Sejm może przedłożone sprawozdanie zwrócić Komisji w celu uzupełnienia postępowania; w tym wypadku Sejm określa kierunek i zakres dalszego postępowania Komisji.

e) Obrady.

Obradami Sejmu kieruje Marszałek lub w jego zastępstwie wicemarszałek Sejmu przy pomocy dwóch sekretarzy.

1.
Marszałek udziela głosu w sprawach, które są umieszczone na porządku dziennym.
2.
Poza porządkiem dziennym Marszałek udziela głosu jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego, oświadczenia osobistego lub sprostowania błędnie zrozumianego albo nieściśle przytoczonego oświadczenia mówcy.
1.
Posłowie, którzy zamierzają wziąć udział w dyskusji, zapisują się do głosu u sekretarza prowadzącego listę mówców.
2.
Marszałek udziela głosu posłom według kolejności zapisu. Prezydium Sejmu może - po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów - ustalić inną kolejność mówców.
3.
Przemówienia posłów nie mogą trwać dłużej niż 30 minut, chyba że Prezydium Sejmu po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów określi dla konkretnej debaty krótszy czas przemówień. Przemówienia posłów poza porządkiem dziennym nie mogą trwać dłużej niż 5 minut.
4.
Nie wolno zabierać głosu więcej niż dwa razy w dyskusji nad tym samym projektem ustawy lub uchwały albo nad tą samą poprawką. Przemówienie posła, któremu Marszałek udzielił głosu po raz drugi w tej sprawie, nie może trwać dłużej niż 10 minut.
5.
Marszałek może przedłużyć mówcy czas przemówienia.
1.
Marszałek udziela głosu Przewodniczącemu, Sekretarzowi i innym członkom Rady Państwa, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, Prezesowi Rady Ministrów i innym członkom Rządu oraz Prokuratorowi Generalnemu PRL - poza kolejnością mówców zapisanych do głosu.
2.
Sprawozdawca i wnioskodawca mogą przemawiać zawsze po wyczerpaniu listy mówców.
1.
Marszałek może w związku z dyskusją udzielić głosu dla postawienia wniosku formalnego.
2.
Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:
a)
przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia,
b)
uchwalenie tajności posiedzenia,
c)
zamknięcie listy mówców,
d)
odroczenie lub zamknięcie dyskusji,
e)
przejście do porządku dziennego,
f)
odesłanie do komisji,
g)
głosowanie bez dyskusji,
h)
zmianę porządku dziennego,
i)
zmianę w sposobie prowadzenia dyskusji i przeprowadzenia głosowania,
j)
ograniczenie czasu przemówień,
k)
stwierdzenie quorum,
l)
przeliczenie głosów,
m)
zaniechanie drukowania projektu ustawy lub uchwały lub inne wnioski wymienione w art. 63.
3.
Sejm rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego przeciwnika wniosku.
1.
Marszałek może przywołać "do rzeczy" posła, który odbiega w swoim przemówieniu od przedmiotu obrad.
2.
Marszałek po powtórnym przywołaniu "do rzeczy" może ostrzec posła, że po trzecim przywołaniu odbierze mu głos.
1.
Marszałek przywołuje "do porządku" posła, który zakłóca porządek obrad.
2.
Marszałek przywołuje "do porządku z zapisaniem do protokołu" posła, który dopuścił się ciężkiego naruszenia porządku obrad.
3.
Marszałek może wykluczyć posła z posiedzenia, jeżeli poseł zakłóca porządek obrad - pomimo że na tym samym posiedzeniu został już przywołany "do porządku z zapisaniem do protokołu".
4. 18
Od decyzji Marszałka Sejmu poseł ma prawo odwołać się w ciągu trzech dni do Prezydium Sejmu, które podejmie odpowiednią uchwałę na podstawie opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.

f) Głosowanie.

1.
Po zamknięciu dyskusji Marszałek oznajmia, że Sejm przystępuje do głosowania.
2.
Od tej chwili można zabierać głos tylko dla złożenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania i to jedynie przed wezwaniem posłów przez Marszałka do głosowania.
1.
Uchwały Sejmu są prawomocne, jeżeli zostały powzięte zwykłą większością głosów w obecności co najmniej jednej trzeciej ogólnej liczby posłów.
2.
Sejm może uchwalić zmianę Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (art. 106 Konstytucji) tylko większością co najmniej dwu trzecich głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.
1.
Głosowanie jest jawne i odbywa się przez podniesienie ręki. Marszałek Sejmu zarządzi głosowanie imienne z własnej inicjatywy lub na wniosek poparty przez trzydziestu posłów.
2.
Marszałek zarządza obliczenie głosów, jeżeli istnieje wątpliwość co do wyniku głosowania oraz w przypadku zmiany Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
1.
Porządek głosowania nad projektami ustaw jest następujący:
a)
najpierw głosuje się nad poprawkami do poszczególnych artykułów, przede wszystkim zaś nad tymi, których przyjęcie rozstrzyga o innych poprawkach,
b)
następnie głosuje się nad projektem ustawy w całości wraz z przyjętymi poprawkami.
2.
Marszałek ustala porządek poddania głosowaniu projektów uchwał i poprawek do nich.
3.
Marszałek może odroczyć głosowanie nad całością projektu ustawy na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie ma sprzeczności między poszczególnymi postanowieniami.

Sejm może postanowić poddanie głosowaniu projektu ustawy w całości łącznie z poprawkami, jeżeli co do tego nie zgłoszono sprzeciwu.

Marszałek przesyła niezwłocznie Przewodniczącemu Rady Państwa uchwalone przez Sejm ustawy w celu ogłoszenia. O powziętych uchwałach Marszałek zawiadamia Przewodniczącego Rady Państwa i Prezesa Rady Ministrów.

g) Interpelacje i zapytania poselskie.

1.
W wykonaniu uprawnień wynikających z art. 27 Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej posłowie mogą składać interpelacje i zapytania poselskie.
2.
Interpelacje składa się w sprawach o bardziej zasadniczym charakterze.
3.
Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, gdy zapytującemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach.
1.
Posłowie mogą składać interpelacje i zapytania do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Rady Ministrów, członków Rządu oraz Prokuratora Generalnego PRL.
2.
Do złożenia interpelacji lub zapytania wystarczy podpis jednego posła.
3.
Interpelację składa się na ręce Marszałka na piśmie z dołączeniem trzech odpisów.
1.
Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń zapytanie, skierowane zgodnie z właściwością interpelowanego.
2.
Prezydium Sejmu może nie przyjąć interpelacji, która nie odpowiada warunkom określonym w ust. 1.
3.
Prezydium Sejmu może zażądać skreślenia z interpelacji zwrotów sprzecznych ze ślubowaniem poselskim i obowiązkiem wierności dla Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Marszałek informuje Sejm o treści złożonych interpelacji nie później niż na najbliższym posiedzeniu Sejmu, po wyczerpaniu porządku dziennego. Tekst interpelacji nie odczytanej na posiedzeniu Sejmu ogłasza się w załączniku do sprawozdania stenograficznego z posiedzenia Sejmu.

1.
Marszałek Sejmu przesyła interpelację niezwłocznie interpelowanemu.
2.
Interpelowany składa odpowiedź ustną na posiedzeniu Sejmu lub pisemną na ręce Marszałka, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania interpelacji.
3.
Odpowiedź na piśmie składa się z dołączeniem trzech odpisów. Marszałek przesyła interpelantowi odpis odpowiedzi i informuje Sejm o jej treści. Tekst pisemnej odpowiedzi na interpelację ogłasza się w załączniku do sprawozdania stenograficznego z posiedzenia Sejmu.
1.
W razie nieotrzymania odpowiedzi w terminie lub w razie uznania otrzymanej odpowiedzi za niezadowalającą interpelant może zwrócić się do Prezydium Sejmu o umieszczenie interpelacji na porządku dziennym posiedzenia.
2.
Rozpatrzenie przez Sejm sprawy interpelacji obejmować może:
a)
odczytanie interpelacji i odpowiedzi na interpelację,
b)
dodatkowe wyjaśnienia interpelanta i interpelowanego,
c)
dyskusję,
d)
podjęcie przez Sejm uchwały o uznaniu odpowiedzi na interpelację za wystarczającą bądź o wezwaniu interpelowanego do uzupełnienia odpowiedzi.
1.
Zapytanie powinno być sformułowane zwięźle, tak aby odpowiedź na nie mogła sprowadzać się do krótkiej informacji o faktach.
2.
Marszałek Sejmu może nie nadać dalszego biegu zapytaniu, które nie odpowiada warunkom określonym w ust. 1.
1.
Zapytania składa się na piśmie na ręce Marszałka Sejmu najpóźniej na 24 godziny przed rozpoczęciem posiedzenia, na którym chce się na zapytanie to uzyskać odpowiedź.
2.
Zapytania mogą być składane także ustnie na plenarnym posiedzeniu Sejmu, po uprzednim zgłoszeniu takiego zamiaru Marszałkowi Sejmu w terminie określonym w ust. 1.
1.
Rozpatrzenie przez Sejm sprawy zapytania obejmuje:
a)
powtórzenie treści zapytania,
b)
udzielenie ustnej odpowiedzi przez zapytywanego.
2.
Nad zapytaniem i udzieloną odpowiedzią nie przeprowadza się debaty. Marszałek Sejmu może jednak dopuścić postawienie pytania dodatkowego, na które uzupełniającej odpowiedzi udziela się niezwłocznie.
1.
Interpelacje i zapytania poselskie oraz odpowiedzi na nie stanowią jako przedmiot obrad Sejmu odrębny punkt porządku dziennego posiedzenia. W porządku dziennym posiedzenia Sejmu można przewidzieć także zgłaszanie zapytań na początku posiedzenia, udzielanie zaś odpowiedzi na te zapytania w końcowej jego części.
2.
Prezydium Sejmu rozstrzyga, które ze zgłoszonych przez posłów interpelacji i zapytań włączone zostają do porządku dziennego określonego posiedzenia Sejmu.
3.
Prezydium Sejmu może wyznaczyć specjalne posiedzenie przeznaczone wyłącznie na rozpatrywanie spraw interpelacji.
15 Podtytuł b) rozdziału 4 zmieniony przez art. 1 pkt 9 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
16 Art. 521 dodany przez art. 1 pkt 10 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
17 Podtytuł d1) dodany przez art. 1 pkt 11 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
18 Art. 71 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 uchwały z dnia 12 listopada 1985 r. (M.P.85.33.220) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 listopada 1985 r.