Rozdział 3 - Komisje. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Monitor Polski

M.P.1980.29.164 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 12 listopada 1985 r.

Rozdział  3.

Komisje.

 

1. 9
Powołuje się następujące komisje stałe:
1)
Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości,
2)
Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej, Komunalnej i Mieszkaniowej,
3)
Edukacji Narodowej i Młodzieży,
4)
Górnictwa i Energetyki,
5)
Kultury,
6)
Nauki i Postępu Technicznego,
7)
Obrony Narodowej,
8)
Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych,
9)
Odpowiedzialności Konstytucyjnej,
10)
Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów,
11)
Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej,
12)
Prac Ustawodawczych,
13)
Przemysłu,
14)
Regulaminową i Spraw Poselskich,
15)
Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
16)
Rynku Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług,
17)
Skarg i Wniosków,
18)
Spraw Samorządowych,
19)
Spraw Zagranicznych,
20)
Transportu i Łączności,
21)
Współpracy Gospodarczej z Zagranicą i Gospodarki Morskiej.
2.
Prezydium Sejmu określa przedmiotowy zakres działania komisji, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem komisji, których zakres działania określają art. 311, 32, 33 i 331.
1.
Do zadań komisji należy w szczególności:
a)
rozpatrywanie projektów ustaw i uchwał,
b)
rozpatrywanie dekretów przedstawionych Sejmowi do zatwierdzenia,
c)
rozpatrywanie i opiniowanie założeń projektów ustaw i uchwał,
d)
rozpatrywanie projektów dekretów przedstawionych komisji przez Radę Państwa do zaopiniowania,
e)
wysłuchiwanie sprawozdań i informacji kierowników resortów, urzędów oraz instytucji lub ich zastępców,
f)
przeprowadzanie analizy działalności poszczególnych działów administracji i gospodarki państwowej,
g)
rozpatrywanie spraw związanych z wprowadzaniem w życie i wykonywaniem ustaw i uchwał Sejmu.
2.
Kierownicy resortów, urzędów oraz instytucji lub ich zastępcy obowiązani są na żądanie komisji przedstawiać sprawozdania oraz udzielać informacji.
3.
Kierownicy resortów, urzędów oraz instytucji lub ich zastępcy obowiązani są na żądanie komisji uczestniczyć w posiedzeniach komisji, na których rozpatrywane są sprawy dotyczące ich zakresu działania.
4.
Komisja może również wzywać inne osoby w celu złożenia informacji i wyjaśnień w sprawach będących przedmiotem obrad lub badań komisji.
5.
Komisje działają na podstawie planów pracy.

 

1.
Do zadań Komisji Spraw Samorządowych należy rozpatrywanie spraw związanych z działalnością i rozwojem samorządu pracowniczego, zawodowego, społeczno-zawodowego i innych form samorządności.
2.
Komisja Spraw Samorządowych w sprawach określonych w ust. 1 współdziała z innymi komisjami, które w zakresie swej właściwości podejmują również sprawy związane z działalnością i rozwojem poszczególnych form samorządu.
3.
Komisja Spraw Samorządowych przedstawia Sejmowi informacje dotyczące działalności i rozwoju określonych form samorządu.

Postanowienia art. 31 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio również do organów samorządu pracowniczego przedsiębiorstw państwowych i innych państwowych jednostek organizacyjnych oraz właściwych organizacji społecznych.

Do zadań Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich należy w szczególności:

a)
przedkładanie Sejmowi wniosków w sprawach ważności wyborów, ważności wyboru posła oraz przeprowadzenia wyborów uzupełniających (art. 101 i 106 Ordynacji wyborczej do Sejmu PRL),
b)
przedkładanie Sejmowi wniosków w sprawie wygaśnięcia mandatu posła (art. 107 Ordynacji wyborczej do Sejmu PRL),
c)
przedkładanie wniosków w sprawie wyrażenia zgody przez Sejm na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnosądowej lub aresztowanie,
d)
rozpatrywanie spraw dotyczących regulaminu Sejmu oraz dokonywanie analiz praktyki parlamentarnej i przedstawianie wniosków w tym zakresie Prezydium Sejmu,
e)
udzielanie Prezydium Sejmu opinii w sprawie wykładni i stosowania regulaminu,
f)
rozpatrywanie spraw dotyczących obowiązków i praw posłów oraz warunków wykonywania mandatu poselskiego,
g)
rozpatrywanie spraw związanych z działalnością wojewódzkich zespołów poselskich.
1.
Do zadań Komisji Skarg i Wniosków należy w szczególności:
a)
dokonywanie analiz spraw związanych z załatwianiem skarg i wniosków przez organy państwowe, państwowe jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne i wykorzystywaniem przez te jednostki skarg i wniosków dla usprawnienia ich działalności,
b)
rozpatrywanie skarg i wniosków kierowanych do Sejmu i jego organów, nadawanie im biegu oraz czuwanie nad ich należytym załatwianiem przez właściwe organy państwowe,
c)
przedstawianie Sejmowi i jego organom wniosków wynikających z dokonywanych analiz i rozpatrywania spraw, o których mowa w przepisach poprzedzających, a dotyczących doskonalenia działalności organów, jednostek organizacyjnych i organizacji wymienionych w tych przepisach.
2.
Tryb pracy Komisji Skarg i Wniosków, a zwłaszcza zasady jej współdziałania z innymi komisjami, określa Prezydium Sejmu.

Do zadań Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej należy w szczególności badanie zasadności skierowanych do niej wniosków wstępnych o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej, podejmowanie uchwał w tym przedmiocie oraz przedstawianie Sejmowi sprawozdań z przeprowadzonych prac.

Komisje wybierają ze swego grona prezydium komisji w składzie przewodniczącego komisji i zastępców przewodniczącego.

1.
Prezydium Komisji kieruje pracami komisji, a w szczególności:
a)
opracowuje projekty planów pracy komisji,
b)
ustala terminy i porządek dzienny posiedzeń,
c)
czuwa nad przygotowaniem posiedzeń,
d)
zapewnia członkom komisji otrzymywanie w odpowiednim czasie należycie przygotowanych materiałów,
e)
wyznacza sprawozdawców (referentów) na posiedzenia komisji.
2.
Prezydium komisji, opracowując projekty planów pracy komisji oraz ustalając porządek dzienny posiedzenia, bierze pod uwagę wnioski poszczególnych posłów oraz wojewódzkich zespołów poselskich.
3.
Prezydium komisji informuje Prezydium Sejmu o biegu prac komisji.
4.
Przewodniczący komisji kieruje obradami komisji i czuwa, aby sprawy powierzone komisji do załatwienia nie zalegały. Protokół obrad komisji podpisuje przewodniczący.
5.
Prezydium komisji obowiązane jest zwołać w określonym terminie posiedzenie komisji na żądanie Prezydium Sejmu lub co najmniej jednej czwartej liczby członków komisji.

Prezydium komisji zawiadamia o terminie i porządku dziennym posiedzenia komisji członków komisji, Prezydium Sejmu i zainteresowane naczelne organy państwowe.

1.
W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć członkowie Rady Państwa i Rządu oraz podsekretarze stanu, a wyjątkowo także inni przedstawiciele naczelnych organów administracji państwowej, o ile do udziału w posiedzeniu będą należycie upoważnieni.
2.
W posiedzeniach komisji może uczestniczyć Prezes Najwyższej Izby Kontroli lub jego upoważnieni przedstawiciele.
3.
Prezydium komisji może zaprosić do udziału w posiedzeniu komisji przedstawicieli organizacji społecznych i instytucji publicznych.
4.
Prezydium komisji może zaprosić na posiedzenie komisji rzeczoznawców lub w inny sposób korzystać z ich współpracy. Prezydium Sejmu określi zasady wynagradzania rzeczoznawców.
5.
W posiedzeniach komisji mogą za wiedzą przewodniczącego uczestniczyć - bez prawa udziału w głosowaniach - posłowie nie będący członkami komisji.
6.
Na posiedzeniu komisji, za zgodą jej przewodniczącego, mogą być obecni dziennikarze prasy, radia i telewizji.
7.
Komisja może postanowić odbycie posiedzenia zamkniętego.
1.
Komisje stosownie do potrzeby tworzą podkomisje stałe lub nadzwyczajne dla poszczególnych dziedzin swojej działalności. W skład podkomisji nadzwyczajnych komisje mogą powoływać posłów spoza składu tych komisji.
2.
Komisje mogą w razie potrzeby przeprowadzać w wyznaczonym przez siebie składzie badania działalności poszczególnych zakładów, przedsiębiorstw i innych instytucji państwowych.
3.
Komisje i podkomisje mogą odbywać posiedzenia wspólne.
4.
Komisje mogą obradować w okresie między sesjami Sejmu.
5.
Komisje wybierają ze swego grona sprawozdawców do poszczególnych spraw na plenarne posiedzenia Sejmu.
1.
Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.
2.
Wnioski i poprawki, odrzucone przez komisje, będą na żądanie wnioskodawcy zamieszczone w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości.
1.
Projekty budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego rozpatruje Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, z tym że poszczególne części tych projektów rozpatrują także właściwe stałe komisje. Wnioski komisje przekazują Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która rozpatruje całość projektów i przedstawia je wraz ze swoimi wnioskami na plenum Sejmu, informując o nie uwzględnionych podstawowych wnioskach poszczególnych komisji.
2.
Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów może powoływać międzykomisyjne zespoły poselskie dla rozpatrzenia określonych problemów społeczno-gospodarczych, dotyczących projektów budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego, powołując do tych zespołów członków Komisji oraz posłów należących do innych komisji.
3.
Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów może uchwalić szczegółowy regulamin, określający tryb prac w komisjach nad projektami budżetu i narodowego planu; regulamin ten podlega zatwierdzeniu przez Prezydium Sejmu.
4.
W trybie określonym w ust. 1-3 rozpatrywane są również założenia projektów budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego oraz sprawozdania Rządu z wykonania budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego.
5.
Wniosek w sprawie udzielenia Rządowi absolutorium przedstawia Sejmowi Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Komisja może wnosić również o udzielenie absolutorium, z wyłączeniem określonych członków Rady Ministrów.

 

1.
Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej działa w trybie określonym przez Regulamin Sejmu, z uwzględnieniem wymogów wynikających z przepisów Kodeksu postępowania karnego.
2.
Skierowany przez Prezydium Sejmu do Komisji wstępny wniosek wraz z załącznikami przewodniczący Komisji przesyła w odpisie osobie objętej wnioskiem, wyznaczając jej termin do złożenia wyjaśnień na piśmie i przedstawienia wniosków dowodowych.
3.
Komisja - po wstępnym zapoznaniu się ze zgłoszonymi zarzutami oraz wyjaśnieniami i wnioskami osoby objętej zarzutami - określa zakres i sposób przeprowadzenia postępowania dowodowego.
4.
Osoba objęta wnioskiem wstępnym oraz jej obrońca mogą brać udział w posiedzeniach Komisji, na których przeprowadzane będzie postępowanie dowodowe, oraz w czynnościach podejmowanych z upoważnienia Komisji.
5.
Uchwała Komisji o wystąpieniu do Sejmu z wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej powinna zawierać wszystkie dane wymagane przez przepisy Kodeksu postępowania karnego w stosunku do aktu oskarżenia, a w wypadku wniosku o umorzenie postępowania - uzasadnienie faktyczne i prawne tego wniosku.
1.
Komisja może przedstawić Sejmowi do uchwalenia projekty rezolucji, zawierające postulaty pod adresem Rady Państwa, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rządu, Prokuratora Generalnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i poszczególnych ministrów.
2.
Projekty rezolucji składa się na piśmie.
3.
Projekt rezolucji odrzucony przez komisję zamieszcza się na żądanie wnioskodawcy w sprawozdaniu komisji jako projekt mniejszości.
1.
Komisja może uchwalać dezyderaty skierowane do Rady Państwa, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rządu, Prokuratora Generalnego PRL i poszczególnych ministrów.
2.
Prezydium komisji przedstawia uchwalone przez komisję dezyderaty Marszałkowi Sejmu. Prezydium Sejmu przesyła dezyderaty komisji odpowiednim organom państwowym.
3.
Prezydium Sejmu może zwrócić komisji uchwalony przez nią dezyderat z umotywowanym zaleceniem ponownego rozpatrzenia sprawy. Dezyderatowi ponownie przez komisję uchwalonemu Prezydium Sejmu nada dalszy bieg.
4.
Organ, pod adresem którego uchwalony został dezyderat komisji, ma obowiązek ustosunkować się do niego i pisemnie powiadomić Prezydium Sejmu o zajętym stanowisku w ciągu 30 dni od dnia otrzymania dezyderatu, chyba że Prezydium Sejmu, na wniosek zainteresowanego organu, ustali inny termin nadesłania tego powiadomienia.
5.
Odpowiedzi organów państwowych na dezyderaty oraz informacje tych organów o przebiegu realizacji dezyderatów rozpatrywane są na posiedzeniach komisji.
6.
W razie nieotrzymania odpowiedzi w terminie lub uznania otrzymanej odpowiedzi za niezadowalającą, komisja może ponowić dezyderat, przedłożyć Prezydium Sejmu wniosek o zwrócenie odpowiedzi jako niezadowalającej lub przedłożyć Sejmowi projekt odpowiedniej rezolucji.
1.
Komisje mogą przedstawiać Radzie Państwa, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, Rządowi, poszczególnym ministrom oraz Prokuratorowi Generalnemu PRL swoje stanowisko w określonej sprawie w formie opinii kierowanych do tych organów w trybie art. 42 ust. 2 i 3.
2.
Komisja może zwrócić się do organu będącego adresatem opinii o przedstawienie stanowiska w sprawach podniesionych w opinii, jak również o informacje o przebiegu realizacji wniosków wynikających z tej opinii. W sprawach tych stosuje się odpowiednio przepis art. 42 ust. 5.

Uprawnienia i zakres działania komisji nadzwyczajnych powołanych na podstawie art. 26 Konstytucji PRL ustala każdorazowo Sejm przy ich wyborze.

8 Art. 30 zmieniony przez art. 1 uchwały z dnia 6 kwietnia 1984 r. (M.P.84.10.65) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 kwietnia 1984 r.
9 Art. 30 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 uchwały z dnia 12 listopada 1985 r. (M.P.85.33.220) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 listopada 1985 r.
10 Art. 311:

- dodany przez art. 1 pkt 2 uchwały z dnia 25 września 1981 r. (M.P.81.26.224) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 września 1981 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 uchwały z dnia 12 listopada 1985 r. (M.P.85.33.220) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 listopada 1985 r.

11 Art. 312 dodany przez art. 1 pkt 2 uchwały z dnia 25 września 1981 r. (M.P.81.26.224) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 września 1981 r.
12 Art. 32 zmieniony przez art. 1 pkt 3 uchwały z dnia 12 listopada 1985 r. (M.P.85.33.220) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 listopada 1985 r.
13 Art. 331 dodany przez art. 1 pkt 7 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
14 Art. 401 dodany przez art. 1 pkt 8 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.