Część 1 - Zasady powszechne obowiązujące w pocztowych usługach płatniczych - Regulamin Porozumienia dotyczącego pocztowych usług płatniczych, Regulamin poczty listowej i Regulamin dotyczący paczek pocztowych. Berno.2008.11.11.

Monitor Polski

M.P.2015.46

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2010 r.

Część  I

Zasady powszechne obowiązujące w pocztowych usługach płatniczych

Postanowienia ogólne

Definicje

1.
Pole: obszar zastrzeżony dla danych, które należy wprowadzić do formularza lub systemu informacyjnego.
2.
Konto lustrzane: konto techniczne, prowadzone przez operatora finansowego, odzwierciedlające transakcje na jego koncie łącznikowym.
3.
Warunki usługi: regulamin standardowy lub kontraktowy, zgodnie z którym wyznaczony operator świadczy pocztowe usługi płatnicze swym klientom.
4.
Porozumienie o usłudze: porozumienie dwustronne lub wielostronne między wyznaczonymi operatorami zgodnie z Porozumieniem oraz Regulaminem tegoż, ustalające warunki operacyjne wymiany między wyznaczonymi operatorami oraz umożliwiające wprowadzenie pocztowych usług płatniczych.
5.
Data: wskazanie dnia, w którym miała miejsce operacja związana z wykonaniem zlecenia płatniczego na formularzu za pomocą przetwarzania ręcznego przez wyznaczonego operatora lub generowane (datownik) przez system informacyjny w przypadku wymiany środkami elektronicznymi.
6.
Specjalne Prawa Ciągnienia (SDR /DTS/): jednostka rozliczeniowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego, stosowana jako jednostka walutowa Związku.
7.
Wystawienie pocztowego zlecenia płatniczego: przyjęcie wniosku o pocztowe zlecenie płatnicze od nadawcy przez akredytowanego urzędnika wyznaczonego operatora nadania.
8.
Stan pocztowego zlecenia płatniczego lub wniosku: wskazuje stan wykonania pocztowego zlecenia płatniczego lub wniosku o informacje, reklamacji lub wniosku o odwołanie dotyczących danego pocztowego zlecenia płatniczego.
9.
Formularz: dokument wzorcowy, zawierający dane niezbędne dla wykonania pocztowego zlecenia płatniczego, wniosku lub zarządzania relacjami finansowymi między wyznaczonymi operatorami z Porozumieniem oraz Regulaminem tegoż.
10.
Formularz użytkownika: dokument wyznaczonego operatora, wydrukowany na papierze lub dostępny na jego stronie internetowej, zgodny z wzorami formularzy określonymi w Regulaminie, przeznaczony do wypełnienia przez użytkownika pocztowych usług płatniczych oraz dołączenia informacji dodatkowych przez wyznaczonego operatora w razie konieczności.
11.
Datownik: bezpieczna procedura elektroniczna wskazująca datę i godzinę operacji.
12.
Identyfikator pocztowego zlecenia płatniczego: specyficzny numer nadania zlecenia.
13.
Komunikat EDI: plik zawierający dane elektroniczne, dotyczące pocztowych zleceń płatniczych, nadawanych od jednego wyznaczonego operatora do drugiego.
14.
Waluta niewymienialna - jakakolwiek waluta stosowana głównie w transakcjach krajowych oraz niewymienialna na oficjalnym rynku wymiany.
15.
Raport: wykaz danych w porządku chronologicznym dotyczących pocztowych zleceń płatniczych nadanych, zwróconych, wypłaconych odbiorcy / uznanych na jego koncie oraz otrzymanych, który jest tworzony automatycznie przez system informatyczny, w zależności od różnych parametrów, włączając "rodzaj usługi", "podsumowania", "relacje dwustronne", "walutę", "punkt dostępu do usługi lub inną jednostkę organizacyjną".
16.
Elektroniczne potwierdzenie odbioru: uzupełnienie bazy danych kraju wypłacającego po odbiorze pocztowego zlecenia płatniczego.
17.
Podpis elektroniczny: niepowtarzalny klucz, wspólny dla wyznaczonych operatorów wymieniających dane, dostarczany przez dostawcę infrastruktury wspólnych kluczy publicznych, zatwierdzonego przez Związek, który umożliwia szyfrowanie oraz podpis, a następnie rozszyfrowywanie oraz sprawdzenie podpisów.
18.
System: system teleinformatyczny stosowany w celu tworzenia, wysyłania, odbierania oraz przetwarzania komunikatów danych.
19.
Pieczęć: zastosowanie wskaźnika punktu dostępu usługi oraz daty, potwierdzającego dokładność oraz autentyczność operacji wykonania pocztowego zlecenia płatniczego.

Funkcje operacyjne

1.
Wyznaczeni operatorzy Państw członkowskich będących sygnatariuszami powinni uzgodnić rodzaje pocztowych usług płatniczych, dopuszczonych przez Państwa członkowskie, które pragną realizować.
2.
Wyznaczony operator nie powinien mieć obowiązku prowadzenia wymiany z innym wyznaczonym operatorem, który nie wprowadził niniejszego Regulaminu.
3.
Wyznaczeni operatorzy powinni ustalić zasady operacyjne ich wymiany realizowanej drogą listową lub elektroniczną za pomocą porozumienia o usłudze zgodnego z wzorem zaakceptowanym przez Radę Eksploatacji Pocztowej.

Informacje, które powinni przedkładać wyznaczeni operatorzy

1.
Wyznaczeni operatorzy powinni przedłożyć Biuru Międzynarodowemu następujące informacje operacyjne:
1.1
pocztowe usługi płatnicze świadczone przez wyznaczonego operatora na jego terytorium;
1.2
opłaty zagraniczne oraz krajowe pobierane z tytułu świadczonych pocztowych usług płatniczych;
1.3
usługi specjalne;
1.4
opłaty za usługi specjalne;
1.5
godziny otwarcia usługi;
1.6
waluta krajowa lub waluta dopuszczona przez kraj dla wypłat na jego terytorium;
1.7
dostawca systemu informatycznego;
1.8
rodzaj stosowanego systemu (z dostępem bieżącym lub rozłącznym);
1.9
krajowa jakość celów usługi;
1.10
wskazanie scentralizowanego systemu rozliczeń lub stosowanego systemu rozliczeń;
1.11
waluta rozliczeń;
1.12
adres strony internetowej wyznaczonego operatora;
1.13
adres poczty elektronicznej wydziału usług zagranicznych wyznaczonego operatora.
2.
Wyznaczeni operatorzy powinni również przedkładać Biuru Międzynarodowemu informacje wymagane przez Regulamin Poczty Listowej odnośnie przekazów listowych.
3.
O wszelkich zmianach w wymaganych informacjach należy powiadamiać niezwłocznie Biuro Międzynarodowe.

Publikacje Biura Międzynarodowego

1.
Biuro Międzynarodowe powinno publikować na podstawie informacji dostarczonych przez Państwa członkowskie będące sygnatariuszami oraz wyznaczonych operatorów oficjalne kompendium informacyjne w interesie ogólnym, dotyczące wprowadzenia Porozumienia oraz Regulaminu w każdym Państwie członkowskim.
2.
Postanowienia Regulaminu Poczty Listowej dotyczące publikacji powinny również obowiązywać w pocztowych usługach płatniczych.

Kompendium Elektroniczne Pocztowych Usług Płatniczych

1.
Biuro Międzynarodowe powinno sporządzać oraz uzupełniać Kompendium Elektroniczne Pocztowych Usług Płatniczych.
2.
Kompendium Elektroniczne Pocztowych Usług Płatniczych powinno zawierać informacje operacyjne, przedkładane przez wyznaczonych operatorów zgodnie z Regulaminem oraz dowolne inne dane operacyjne, potrzebne wyznaczonym operatorom dla wykonywania pocztowych zleceń płatniczych.
3.
Wyznaczeni operatorzy powinni wprowadzać swe dane do Elektronicznego Kompendium Pocztowych Usług Płatniczych.
4.
Wyznaczeni operatorzy powinni terminowo uzupełniać informacje zawarte w Elektronicznym Kompendium Pocztowych Usług Płatniczych, nie później niż w dniu, w którym aktualizacja wchodzi w życie, zgodnie z procedurą ustanowioną przez Biuro Międzynarodowe.

Program zwalczający pranie pieniędzy, finansowanie terroryzmu oraz przestępstwa finansowe

1.
Wyznaczeni operatorzy powinni zgodnie z ich prawem krajowym ustanowić oraz wprowadzić program zwalczający pranie pieniędzy, finansowanie terrorystów oraz przestępstwa finansowe.
2.
Program ten powinien zawierać odpowiednie zasady pisane, procedury oraz kontrolę wewnętrzną celem zmniejszenia ryzyka prania pieniędzy, finansowania terrorystów oraz przestępstw finansowych jak również zasady ciągłego szkolenia odpowiedzialnego personelu w tym zakresie.

Obowiązek identyfikacji

1.
Wyznaczeni operatorzy powinni sprawdzać tożsamość nadawców zgodnie z obowiązkiem potrzeby dokładności w relacjach z użytkownikami na podstawie dokumentów lub wiarygodnych danych lub informacji, rozpoznawanych lub akceptowanych przez władze krajowe dla potrzeb identyfikacji na terytorium kraju.
2.
Tam, gdzie konta są prowadzone przez wyznaczonych operatorów, mogą to być tylko konta osobiste, dla których wyznaczeni operatorzy sprawdzają tożsamość właściciela konta bez względu na wysokość kwoty pocztowych zleceń płatniczych.
3.
Wyznaczeni operatorzy mogą zależnie od ich prawa krajowego uzgodnić między sobą kwoty minimalne, poniżej których wyznaczony operator nadania nie powinien mieć obowiązku pobierać szczegółów dokumentu tożsamości nadawcy. Próg ten nie powinien przekraczać 600 SDR (DTS) dziennie w przypadku przekazów pieniężnych.

Dane identyfikacyjne

1.
Każde pocztowe zlecenie płatnicze powinno zawierać imię i nazwisko oraz adres nadawcy oraz odbiorcy, jednak w przypadku pocztowych zleceń płatniczych przesyłanych środkami elektronicznymi, adres można zastąpić niepowtarzalnym numerem identyfikacyjnym.
2.
Jeżeli pocztowe zlecenia płatnicze są przekazywane środkami elektronicznymi, powinny one zawierać:
2.1
numer konta dla przelewów pocztowych oraz przekazów pieniężnych wypłacanych z konta;
2.2
niepowtarzalne referencje umożliwiające odszukanie nadawcy w przypadku przekazów gotówkowych oraz przekazów pieniężnych wpłacanych na konto.
3.
Informacje określone w niniejszym artykule powinny pozostać z pocztowym zleceniem płatniczym przez cały czas procesu przekazywania do zapłaty bądź zwrotu.
4.
Poszerzona kontrola oraz nadzór w przypadku podejrzanej działalności powinny obowiązywać w przypadku pocztowych zleceń płatniczych, które nie zawierają pełnych informacji o nadawcy lub odbiorcy, jak określono w niniejszym artykule.

Obowiązek uzyskiwania informacji

1.
Wyznaczeni operatorzy nadania powinni uzyskiwać informacje o celu pocztowego zlecenia płatniczego lub wniosku o zwrot kwoty przed wykonaniem zlecenia zgodnie z prawem krajowym.
2.
Wyznaczeni operatorzy powinni sprawdzać tożsamość faktycznego odbiorcy zgodnie z ich prawem krajowym.

Obowiązek nadzoru, wykrywania oraz zgłaszania

1.
Wyznaczeni operatorzy przestrzegają obowiązku nadzoru oraz wykrywania zgodnie z wytycznymi kompetentnych władz.
2.
Wyznaczeni operatorzy nadzorują transakcje oraz pochodzenie pieniędzy oraz sprawdzają ich związek ze stopniem ryzyka użytkowników.
3.
Wyznaczeni operatorzy sprawdzają regularnie aktualność dokumentów, danych oraz informacji dotyczących użytkowników.
4.
Wyznaczeni operatorzy nadzorują szczególnie użytkowników, transakcje, produkty lub strefy geograficzne o wysokim stopniu ryzyka.
5.
Wyznaczeni operatorzy przestrzegają obowiązku potrzeby dokładności wobec zleceń użytkowników.
6.
W przypadku wykrycia podejrzanej operacji niezależnie od wysokości kwoty tejże wyznaczony operator powiadamia kompetentne władze.
7.
Wyznaczony operator przetwarza pocztowe zlecenie płatnicze będące przedmiotem wykrytej podejrzanej operacji zgodnie z prawem krajowym w zakresie zwalczania prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu.

Archiwizacja

1.
Wyznaczeni operatorzy zapewniają archiwizację informacji dotyczących realizacji pocztowych usług płatniczych, włącznie z danymi, oraz śledzeniem wykonywania pocztowych zleceń płatniczych przez okres minimalny lat pięciu lub więcej zgodnie z wymogami prawa krajowego.
2.
Archiwizowane informacje powinny umożliwiać odtworzenie każdej transakcji (włącznie z kwotami oraz walutą).

Uruchomienie pocztowych usług płatniczych

1.
Każdy wyznaczony operator może odmówić otwarcia pocztowych w relacji z innym wyznaczonym operatorem lub w danym przypadku zawiesić wymienione usługi, jeżeli:
1.1
ten ostatni nie przestrzega swych obowiązków prawnych w zakresie zwalczania prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu;
1.2
ten ostatni z braku prawnych zobowiązań nie podejmuje samorzutnie środków wymaganych w Regulaminie;
1.3
uruchomienie usługi jest sprzeczne z prawem krajowym operatora;
1.4
wyznaczony operator ocenia, iż uruchomienie usługi jest nie do przyjęcia.
2.
W przypadku sankcji międzynarodowych, nałożonych na Państwo członkowskie Związku na podstawie zwalczania prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, wyznaczeni operatorzy mogą odmówić zawarcia porozumienia z wyznaczonym operatorem tego Państwa członkowskiego lub zawiesić wymianę do chwili zniesienia sankcji.

Poufność danych

1.
Wyznaczeni operatorzy podejmują kroki przewidziane przez prawo krajowe oraz niniejszy Regulamin, aby zapewnić poufność danych wobec osób trzecich.
2.
Wyznaczeni operatorzy przesyłają do Biura Międzynarodowego dane pocztowe niezbędne dla statystyki pocztowych usług płatniczych.
3.
Biuro Międzynarodowe publikuje statystykę pocztowych usług płatniczych w statystykach Związku. Przesłane dane służą jedynie obliczeniu wielkości zbiorczych niezbędnych dla analizy sytuacji światowej i regionalnej, o ile zainteresowane Państwo członkowskie nie postanowi inaczej.
4.
Wszelkie prośby o dostęp do danych archiwizowanych powinny być umotywowane.

Łączenie technologii

1.
Wyznaczeni operatorzy ustalają operacyjne procedury realizacji pocztowych usług płatniczych, związane z łączeniem różnych technologii celem wykonywania pocztowych zleceń płatniczych w ich porozumieniu o usłudze. Przestrzegają przynajmniej zasad obowiązujących w zakresie pocztowych zleceń płatniczych w poczcie listowej.

Zasady ogólne

Rozdział pieniędzy

1.
Kwoty użytkowników oddziela się w trybie rozliczeniowym oraz finansowym od kwot wyznaczonych operatorów nadania oraz wypłaty.

Izolacja pieniędzy użytkowników

1.
Kwoty przekazane przez użytkowników lub wypłacane z ich kont są izolowane oraz zastrzegane dla rozliczeń pocztowych zleceń płatniczych między wyznaczonymi operatorami oraz dla zwrotów pieniędzy.
2.
Kwotami użytkowników zarządza się zgodnie ze zasadami ostrożności obowiązującymi w zakresie zarządzania pieniędzmi stron trzecich.

Waluta nadania oraz waluta płatności

1.
Gdy waluta kraju przeznaczenia jest walutą wymienialną, kwotę pocztowego zlecenia płatniczego wyraża się w walucie kraju wyznaczonego operatora wypacającego.
2.
Gdy przynajmniej jedna z dwu walut jest niewymienialna, wyznaczeni operatorzy uzgadniają, iż kwota nadawanego pocztowego zlecenia płatniczego będzie wyrażana w walucie trzeciej dopuszczonej przez kraj przeznaczenia.
3.
Aby wyrazić kwotę pocztowego zlecenia płatniczego, należy stosować kurs wymiany obowiązujący w dniu nadania pocztowego zlecenia płatniczego. Gdy wyznaczony operator nadania nie dysponuje środkami technicznymi pozwalającymi wyrazić kwotę pocztowego zlecenia płatniczego w walucie wyznaczonego operatora wypłacającego, ten ostatni określa kwotę według kursu wymiany obowiązującego w dniu odbioru pocztowego zlecenia płatniczego.
4.
Zawiadomiwszy zainteresowanych wyznaczonych operatorów, wyznaczony operator wypłacający może, jeżeli jego prawo tego wymaga, albo pomijać ułamki jednostki walutowej, alb zaokrąglać kwotę do najbliższej jednostki walutowej lub do najbliższego miejsca dziesiętnego, zawsze na korzyść adresata.

Taryfikacja

1.
Wyznaczeni operatorzy nadania ustalają taryfy na poziomie umożliwiającym promowanie dostępu do pocztowych usług płatniczych.
2.
Wszelkie opłaty są regulowane w całości przez nadawcę.

Zwolnienie od opłat

1.
Przypadki zwolnienia od taryfy za przesyłki usług pocztowych oraz przesyłki pocztowych usług płatniczych adresowanych do jeńców wojennych (włącznie z przedstawicielami narodów walczących, ujętymi oraz internowanymi w kraju neutralnym) lub do cywilów internowanych, lub za przesyłki nadawane przez nich, określa Światowa Konwencja Pocztowa oraz Regulamin Poczty Listowej.

Zwolnienie od opłat pocztowych za przesyłki w usłudze pocztowych zleceń płatniczych

1.
Przesyłki pocztowych usług płatniczych są zwolnione od opłat pocztowych zgodnie z odnośnymi postanowieniami Regulaminu Poczty Listowej.

Zwolnienie od opłat pocztowych dla jeńców wojennych oraz internowanych cywilów

1.
Punktom dostępu do pocztowych usług płatniczych przysługuje zwolnienie od opłat pocztowych za przesyłki pocztowych usług płatniczych jeńców wojennych oraz internowanych cywilów, wskazane przez Światową Konwencję Pocztową.

Stosowanie zwolnień od opłat pocztowych wobec organów zajmujących się jeńcami wojennymi oraz internowanymi cywilami

1.
Instytucje zajmujące się jeńcami wojennymi oraz internowanymi cywilami, którym przysługuje zwolnienie od opłat pocztowych, wymieniono w Regulaminie Poczty Listowej.

Oznaczanie przesyłek nadawanych bez opłat pocztowych

1.
Informacje niezbędne dla przesyłania pocztowych zleceń płatniczych powinny być zgodne z określonymi w Regulaminie Poczty Listowej.

Procedury odpłatności między wyznaczonymi operatorami

1.
Odpłatność ustala się sprawiedliwie w zależności od taryfikacji wyznaczonego operatora nadania. W odpłatności można uwzględniać ocenę jakości usługi pocztowych zleceń płatniczych przesyłanych drogą elektroniczną.
2.
Kwotę odpłatności wyraża się w SDR (DTS) według przeciętnego rocznego kursu wymiany SDR (DTS), publikowanego przez Biuro Międzynarodowe Związku.
3.
Odpłatność ustala się w porozumieniu o usłudze zgodnie z Porozumieniem oraz Regulaminem tegoż.

Informacje dla użytkownika

1.
Wyznaczeni operatorzy wywieszają swe taryfy oraz opłaty dodatkowe w ich punktach dostępu do usługi oraz, zależnie od danego przypadku, na swoich stronach internetowych.

Jakość usługi pocztowych zleceń płatniczych przesyłanych środkami elektronicznymi

1.
Składniki jakości usługi pocztowych zleceń płatniczych, przesyłanych drogą elektroniczną, są, co najmniej następujące:
1.1
aktualizacja bazy danych Biura Międzynarodowego;
1.2
terminowe przetwarzanie pocztowych zleceń płatniczych;
1.3
terminowe anulowania;
1.4
procent próśb o informacje przetworzonych w określonych terminach;
1.5
procent reklamacji.
2.
Rada Eksploatacji Pocztowej ustala cele w zakresie jakości usługi dla jej różnych składników.
3.
Wyznaczeni operatorzy przesyłają wymagane dane pocztowe do oceny jakości usługi do Biura Międzynarodowego Związku.
4.
Biuro Międzynarodowe przetwarza dane pocztowe dotyczące oceny jakości usługi w sposób poufny. Dostęp do raportów oceny jakości usługi, sporządzonych na podstawie tych danych, ogranicza się do Państw członkowskich będących sygnatariuszami Porozumienia, ich wyznaczonych operatorów oraz do Biura Międzynarodowego.

Wspólny znak towarowy

1.
Wspólny znak towarowy można łączyć z zastosowaniem nowych technologii szczególnych dla przesyłania pocztowych zleceń płatniczych.
2.
Stosowanie wspólnego znaku towarowego przez wyznaczonych operatorów jest podporządkowane przestrzeganiu celów jakości połączonych z tym emblematem, ustalonych przez użytkowników emblematu, zgodnie z celami jakości usługi wytyczonymi przez Radę Eksploatacji Pocztowej.

Zasady elektronicznej wymiany danych

Warunki współpracy oraz rozliczeń scentralizowanych

1.
Sieci wykorzystywane przez wyznaczonych operatorów są połączone ze sobą, aby umożliwić wymianę danych elektronicznych dotyczących pocztowych zleceń płatniczych.
2.
Wyznaczeni operatorzy konfigurują pola pocztowych danych płatności w swych systemach zgodnie ze wzorem przewidzianym w Regulaminie tak, aby umożliwić współpracę systemów.
3.
Wyznaczeni operatorzy stosują procedury przetwarzania pocztowych zleceń płatniczych przewidziane w Regulaminie, aby zapewnić współpracę pocztowych służb płatniczych.
4.
Wyznaczeni operatorzy stosują procedury rozliczeń oraz clearingu przewidziane w Regulaminie, aby umożliwić rozliczenia scentralizowane między wyznaczonymi operatorami.

Bezpieczeństwo sieci

1.
Wszelkie złącza między elektronicznymi sieciami przesyłania pocztowych zleceń płatniczych są uzależnione od przestrzegania poziomu bezpieczeństwa połączonych sieci przez wyznaczonych operatorów.
2.
Wyznaczeni operatorzy zapewniają ważność certyfikatu podpisu elektronicznego oraz szyfrowanie wszelkich komunikatów danych.
3.
Wyznaczeni operatorzy stosują wspólny system bezpieczeństwa, przestrzegając norm bezpieczeństwa zgodnych z normami ISO zaakceptowanymi przez Związek, aby zapewnić przetwarzanie oraz przesyłanie pocztowych zleceń płatniczych.
4.
O wszelkich trudnościach z stosowaniem oraz uruchomieniem wspólnego systemu bezpieczeństwa Związku w danym kraju z powodu prawa krajowego tego ostatniego należy powiadamiać na piśmie Biuro Międzynarodowe.

Bezpieczeństwo wymiany elektronicznej

1.
Wyznaczeni operatorzy zapewniają bezpieczeństwo fizyczne oraz elektroniczne swego sprzętu, bezpieczeństwo danych oraz ciągłość usługi zgodnie z normami ISO zaakceptowanymi przez Związek.

Zasady obsługi oraz konserwacja sprzętu elektronicznego

1.
Każdy wyznaczony operator dysponuje odrębnymi systemami produkcyjnymi oraz testowymi. System produkcyjny jest zarezerwowany wyłącznie dla przetwarzania oraz przesyłania danych rzeczywistych. Wszelkie sprawdziany łączności podstawowej należy przeprowadzać za pomocą systemu testowego. Każdy wyznaczony operator dysponuje systemem ochrony.
2.
Każdy wyznaczony operator jest odpowiedzialny za konserwację swej infrastruktury produkcyjnej, ochronnej oraz testowej (materiału, systemów oraz sieci) niezbędnej dla przetwarzania oraz przesyłania danych, czy infrastruktura ta mieści się u niego, czy też u strony trzeciej.

Bezpieczeństwo danych

1.
Komunikaty danych dotyczące pocztowych zleceń płatniczych podpisuje się numerycznie. Dane osobowe w komunikatach są szyfrowane.
2.
W ramach użytkowania systemu w Internecie należy zabezpieczyć bazę danych.
3.
Dane przesyłane z podpisem elektronicznym wyznaczonego operatora uważa się za autentyczne, integralne oraz niesporne.
4.
Dostęp do danych powinien być zastrzeżony przez wyznaczonego operatora wyłącznie dla upoważnionego personelu.

Kopia zapasowa danych

1.
Baza danych użytkowana przez wyznaczonych operatorów powinna być umieszczona z zabezpieczeniem oraz dysponować systemem oraz procedurami ochronnymi, wystarczającymi dla wznowienia działalności w przypadku katastrofy.
2.
Każdy wyznaczony operator powiadamia z wyprzedzeniem innych wyznaczonych operatorów o wszelkich zamierzonych przerwach w usłudze. W przypadku niezamierzonej przerwy w usłudze zainteresowany wyznaczony operator uruchamia komórkę awaryjną oraz powiadamia jak najwcześniej innych wyznaczonych operatorów o przyczynach tej nieprawidłowości oraz o powziętych środkach zaradczych oraz co uczyniono, aby sytuacja taka się nie powtórzyła.
3.
W przypadku poważnego naruszenia bezpieczeństwa wyznaczony operator powiadamia jak najwcześniej innych wyznaczonych operatorów o zawieszeniu usługi, możliwym czasie przerwy oraz o przywróceniu usługi.

Dostęp do danych zarchiwizowanych

1.
Z zastrzeżeniem przepisów prawa krajowego archiwizowane dane powinny być dostępne w ciągu trzech dni roboczych od daty złożenia wniosku o przedłożenie danych pocztowych zleceń płatniczych wymienianych drogą elektroniczną oraz odpowiednio w miesiącu następującym po dniu złożenia wniosku o przedłożenie danych pocztowych zleceń płatniczych wymienianych pocztą listową.

Śledzenie i wyszukiwanie

1.
Każdy system użytkowany przez wyznaczonych operatorów zawiera potwierdzenia odbioru istotne dla przesyłania informacji o śledzeniu i wyszukiwaniu pocztowych zleceń płatniczych.
2.
Każda zmiana stanu pocztowego zlecenia płatniczego jest podstawą do przesłania komunikatu elektronicznej wymiany danych (EDI).
3.
Wyznaczeni operatorzy przesyłają potwierdzenie odbioru lub zawiadomienie o odrzuceniu każdego odebranego komunikatu elektronicznej wymiany danych (EDI).
4.
Nadawca może zażądać potwierdzenia wypłaty, przelewu lub zwrotu kwoty.
5.
Informacja o stanie pocztowego zlecenia płatniczego lub wniosku dotyczącego wykonania pocztowego zlecenia płatniczego powinna być dostępna dla wyznaczonych operatorów zainteresowanych wykonaniem tego pocztowego zlecenia płatniczego.
6.
Dane przechowuje się w sieci, przez co najmniej sześć miesięcy.