Rozdział 1 - Postanowienia ogólne - Regulamin Porozumienia dotyczącego pocztowych usług płatniczych, Regulamin poczty listowej i Regulamin dotyczący paczek pocztowych. Berno.2008.11.11.

Monitor Polski

M.P.2015.46

Akt obowiązujący
Wersja od: 1 stycznia 2010 r.

Rozdział  1

Postanowienia ogólne

Definicje

1.
Pole: obszar zastrzeżony dla danych, które należy wprowadzić do formularza lub systemu informacyjnego.
2.
Konto lustrzane: konto techniczne, prowadzone przez operatora finansowego, odzwierciedlające transakcje na jego koncie łącznikowym.
3.
Warunki usługi: regulamin standardowy lub kontraktowy, zgodnie z którym wyznaczony operator świadczy pocztowe usługi płatnicze swym klientom.
4.
Porozumienie o usłudze: porozumienie dwustronne lub wielostronne między wyznaczonymi operatorami zgodnie z Porozumieniem oraz Regulaminem tegoż, ustalające warunki operacyjne wymiany między wyznaczonymi operatorami oraz umożliwiające wprowadzenie pocztowych usług płatniczych.
5.
Data: wskazanie dnia, w którym miała miejsce operacja związana z wykonaniem zlecenia płatniczego na formularzu za pomocą przetwarzania ręcznego przez wyznaczonego operatora lub generowane (datownik) przez system informacyjny w przypadku wymiany środkami elektronicznymi.
6.
Specjalne Prawa Ciągnienia (SDR /DTS/): jednostka rozliczeniowa Międzynarodowego Funduszu Walutowego, stosowana jako jednostka walutowa Związku.
7.
Wystawienie pocztowego zlecenia płatniczego: przyjęcie wniosku o pocztowe zlecenie płatnicze od nadawcy przez akredytowanego urzędnika wyznaczonego operatora nadania.
8.
Stan pocztowego zlecenia płatniczego lub wniosku: wskazuje stan wykonania pocztowego zlecenia płatniczego lub wniosku o informacje, reklamacji lub wniosku o odwołanie dotyczących danego pocztowego zlecenia płatniczego.
9.
Formularz: dokument wzorcowy, zawierający dane niezbędne dla wykonania pocztowego zlecenia płatniczego, wniosku lub zarządzania relacjami finansowymi między wyznaczonymi operatorami z Porozumieniem oraz Regulaminem tegoż.
10.
Formularz użytkownika: dokument wyznaczonego operatora, wydrukowany na papierze lub dostępny na jego stronie internetowej, zgodny z wzorami formularzy określonymi w Regulaminie, przeznaczony do wypełnienia przez użytkownika pocztowych usług płatniczych oraz dołączenia informacji dodatkowych przez wyznaczonego operatora w razie konieczności.
11.
Datownik: bezpieczna procedura elektroniczna wskazująca datę i godzinę operacji.
12.
Identyfikator pocztowego zlecenia płatniczego: specyficzny numer nadania zlecenia.
13.
Komunikat EDI: plik zawierający dane elektroniczne, dotyczące pocztowych zleceń płatniczych, nadawanych od jednego wyznaczonego operatora do drugiego.
14.
Waluta niewymienialna - jakakolwiek waluta stosowana głównie w transakcjach krajowych oraz niewymienialna na oficjalnym rynku wymiany.
15.
Raport: wykaz danych w porządku chronologicznym dotyczących pocztowych zleceń płatniczych nadanych, zwróconych, wypłaconych odbiorcy / uznanych na jego koncie oraz otrzymanych, który jest tworzony automatycznie przez system informatyczny, w zależności od różnych parametrów, włączając "rodzaj usługi", "podsumowania", "relacje dwustronne", "walutę", "punkt dostępu do usługi lub inną jednostkę organizacyjną".
16.
Elektroniczne potwierdzenie odbioru: uzupełnienie bazy danych kraju wypłacającego po odbiorze pocztowego zlecenia płatniczego.
17.
Podpis elektroniczny: niepowtarzalny klucz, wspólny dla wyznaczonych operatorów wymieniających dane, dostarczany przez dostawcę infrastruktury wspólnych kluczy publicznych, zatwierdzonego przez Związek, który umożliwia szyfrowanie oraz podpis, a następnie rozszyfrowywanie oraz sprawdzenie podpisów.
18.
System: system teleinformatyczny stosowany w celu tworzenia, wysyłania, odbierania oraz przetwarzania komunikatów danych.
19.
Pieczęć: zastosowanie wskaźnika punktu dostępu usługi oraz daty, potwierdzającego dokładność oraz autentyczność operacji wykonania pocztowego zlecenia płatniczego.

Funkcje operacyjne

1.
Wyznaczeni operatorzy Państw członkowskich będących sygnatariuszami powinni uzgodnić rodzaje pocztowych usług płatniczych, dopuszczonych przez Państwa członkowskie, które pragną realizować.
2.
Wyznaczony operator nie powinien mieć obowiązku prowadzenia wymiany z innym wyznaczonym operatorem, który nie wprowadził niniejszego Regulaminu.
3.
Wyznaczeni operatorzy powinni ustalić zasady operacyjne ich wymiany realizowanej drogą listową lub elektroniczną za pomocą porozumienia o usłudze zgodnego z wzorem zaakceptowanym przez Radę Eksploatacji Pocztowej.

Informacje, które powinni przedkładać wyznaczeni operatorzy

1.
Wyznaczeni operatorzy powinni przedłożyć Biuru Międzynarodowemu następujące informacje operacyjne:
1.1
pocztowe usługi płatnicze świadczone przez wyznaczonego operatora na jego terytorium;
1.2
opłaty zagraniczne oraz krajowe pobierane z tytułu świadczonych pocztowych usług płatniczych;
1.3
usługi specjalne;
1.4
opłaty za usługi specjalne;
1.5
godziny otwarcia usługi;
1.6
waluta krajowa lub waluta dopuszczona przez kraj dla wypłat na jego terytorium;
1.7
dostawca systemu informatycznego;
1.8
rodzaj stosowanego systemu (z dostępem bieżącym lub rozłącznym);
1.9
krajowa jakość celów usługi;
1.10
wskazanie scentralizowanego systemu rozliczeń lub stosowanego systemu rozliczeń;
1.11
waluta rozliczeń;
1.12
adres strony internetowej wyznaczonego operatora;
1.13
adres poczty elektronicznej wydziału usług zagranicznych wyznaczonego operatora.
2.
Wyznaczeni operatorzy powinni również przedkładać Biuru Międzynarodowemu informacje wymagane przez Regulamin Poczty Listowej odnośnie przekazów listowych.
3.
O wszelkich zmianach w wymaganych informacjach należy powiadamiać niezwłocznie Biuro Międzynarodowe.

Publikacje Biura Międzynarodowego

1.
Biuro Międzynarodowe powinno publikować na podstawie informacji dostarczonych przez Państwa członkowskie będące sygnatariuszami oraz wyznaczonych operatorów oficjalne kompendium informacyjne w interesie ogólnym, dotyczące wprowadzenia Porozumienia oraz Regulaminu w każdym Państwie członkowskim.
2.
Postanowienia Regulaminu Poczty Listowej dotyczące publikacji powinny również obowiązywać w pocztowych usługach płatniczych.

Kompendium Elektroniczne Pocztowych Usług Płatniczych

1.
Biuro Międzynarodowe powinno sporządzać oraz uzupełniać Kompendium Elektroniczne Pocztowych Usług Płatniczych.
2.
Kompendium Elektroniczne Pocztowych Usług Płatniczych powinno zawierać informacje operacyjne, przedkładane przez wyznaczonych operatorów zgodnie z Regulaminem oraz dowolne inne dane operacyjne, potrzebne wyznaczonym operatorom dla wykonywania pocztowych zleceń płatniczych.
3.
Wyznaczeni operatorzy powinni wprowadzać swe dane do Elektronicznego Kompendium Pocztowych Usług Płatniczych.
4.
Wyznaczeni operatorzy powinni terminowo uzupełniać informacje zawarte w Elektronicznym Kompendium Pocztowych Usług Płatniczych, nie później niż w dniu, w którym aktualizacja wchodzi w życie, zgodnie z procedurą ustanowioną przez Biuro Międzynarodowe.

Program zwalczający pranie pieniędzy, finansowanie terroryzmu oraz przestępstwa finansowe

1.
Wyznaczeni operatorzy powinni zgodnie z ich prawem krajowym ustanowić oraz wprowadzić program zwalczający pranie pieniędzy, finansowanie terrorystów oraz przestępstwa finansowe.
2.
Program ten powinien zawierać odpowiednie zasady pisane, procedury oraz kontrolę wewnętrzną celem zmniejszenia ryzyka prania pieniędzy, finansowania terrorystów oraz przestępstw finansowych jak również zasady ciągłego szkolenia odpowiedzialnego personelu w tym zakresie.

Obowiązek identyfikacji

1.
Wyznaczeni operatorzy powinni sprawdzać tożsamość nadawców zgodnie z obowiązkiem potrzeby dokładności w relacjach z użytkownikami na podstawie dokumentów lub wiarygodnych danych lub informacji, rozpoznawanych lub akceptowanych przez władze krajowe dla potrzeb identyfikacji na terytorium kraju.
2.
Tam, gdzie konta są prowadzone przez wyznaczonych operatorów, mogą to być tylko konta osobiste, dla których wyznaczeni operatorzy sprawdzają tożsamość właściciela konta bez względu na wysokość kwoty pocztowych zleceń płatniczych.
3.
Wyznaczeni operatorzy mogą zależnie od ich prawa krajowego uzgodnić między sobą kwoty minimalne, poniżej których wyznaczony operator nadania nie powinien mieć obowiązku pobierać szczegółów dokumentu tożsamości nadawcy. Próg ten nie powinien przekraczać 600 SDR (DTS) dziennie w przypadku przekazów pieniężnych.

Dane identyfikacyjne

1.
Każde pocztowe zlecenie płatnicze powinno zawierać imię i nazwisko oraz adres nadawcy oraz odbiorcy, jednak w przypadku pocztowych zleceń płatniczych przesyłanych środkami elektronicznymi, adres można zastąpić niepowtarzalnym numerem identyfikacyjnym.
2.
Jeżeli pocztowe zlecenia płatnicze są przekazywane środkami elektronicznymi, powinny one zawierać:
2.1
numer konta dla przelewów pocztowych oraz przekazów pieniężnych wypłacanych z konta;
2.2
niepowtarzalne referencje umożliwiające odszukanie nadawcy w przypadku przekazów gotówkowych oraz przekazów pieniężnych wpłacanych na konto.
3.
Informacje określone w niniejszym artykule powinny pozostać z pocztowym zleceniem płatniczym przez cały czas procesu przekazywania do zapłaty bądź zwrotu.
4.
Poszerzona kontrola oraz nadzór w przypadku podejrzanej działalności powinny obowiązywać w przypadku pocztowych zleceń płatniczych, które nie zawierają pełnych informacji o nadawcy lub odbiorcy, jak określono w niniejszym artykule.

Obowiązek uzyskiwania informacji

1.
Wyznaczeni operatorzy nadania powinni uzyskiwać informacje o celu pocztowego zlecenia płatniczego lub wniosku o zwrot kwoty przed wykonaniem zlecenia zgodnie z prawem krajowym.
2.
Wyznaczeni operatorzy powinni sprawdzać tożsamość faktycznego odbiorcy zgodnie z ich prawem krajowym.

Obowiązek nadzoru, wykrywania oraz zgłaszania

1.
Wyznaczeni operatorzy przestrzegają obowiązku nadzoru oraz wykrywania zgodnie z wytycznymi kompetentnych władz.
2.
Wyznaczeni operatorzy nadzorują transakcje oraz pochodzenie pieniędzy oraz sprawdzają ich związek ze stopniem ryzyka użytkowników.
3.
Wyznaczeni operatorzy sprawdzają regularnie aktualność dokumentów, danych oraz informacji dotyczących użytkowników.
4.
Wyznaczeni operatorzy nadzorują szczególnie użytkowników, transakcje, produkty lub strefy geograficzne o wysokim stopniu ryzyka.
5.
Wyznaczeni operatorzy przestrzegają obowiązku potrzeby dokładności wobec zleceń użytkowników.
6.
W przypadku wykrycia podejrzanej operacji niezależnie od wysokości kwoty tejże wyznaczony operator powiadamia kompetentne władze.
7.
Wyznaczony operator przetwarza pocztowe zlecenie płatnicze będące przedmiotem wykrytej podejrzanej operacji zgodnie z prawem krajowym w zakresie zwalczania prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu.

Archiwizacja

1.
Wyznaczeni operatorzy zapewniają archiwizację informacji dotyczących realizacji pocztowych usług płatniczych, włącznie z danymi, oraz śledzeniem wykonywania pocztowych zleceń płatniczych przez okres minimalny lat pięciu lub więcej zgodnie z wymogami prawa krajowego.
2.
Archiwizowane informacje powinny umożliwiać odtworzenie każdej transakcji (włącznie z kwotami oraz walutą).

Uruchomienie pocztowych usług płatniczych

1.
Każdy wyznaczony operator może odmówić otwarcia pocztowych w relacji z innym wyznaczonym operatorem lub w danym przypadku zawiesić wymienione usługi, jeżeli:
1.1
ten ostatni nie przestrzega swych obowiązków prawnych w zakresie zwalczania prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu;
1.2
ten ostatni z braku prawnych zobowiązań nie podejmuje samorzutnie środków wymaganych w Regulaminie;
1.3
uruchomienie usługi jest sprzeczne z prawem krajowym operatora;
1.4
wyznaczony operator ocenia, iż uruchomienie usługi jest nie do przyjęcia.
2.
W przypadku sankcji międzynarodowych, nałożonych na Państwo członkowskie Związku na podstawie zwalczania prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, wyznaczeni operatorzy mogą odmówić zawarcia porozumienia z wyznaczonym operatorem tego Państwa członkowskiego lub zawiesić wymianę do chwili zniesienia sankcji.

Poufność danych

1.
Wyznaczeni operatorzy podejmują kroki przewidziane przez prawo krajowe oraz niniejszy Regulamin, aby zapewnić poufność danych wobec osób trzecich.
2.
Wyznaczeni operatorzy przesyłają do Biura Międzynarodowego dane pocztowe niezbędne dla statystyki pocztowych usług płatniczych.
3.
Biuro Międzynarodowe publikuje statystykę pocztowych usług płatniczych w statystykach Związku. Przesłane dane służą jedynie obliczeniu wielkości zbiorczych niezbędnych dla analizy sytuacji światowej i regionalnej, o ile zainteresowane Państwo członkowskie nie postanowi inaczej.
4.
Wszelkie prośby o dostęp do danych archiwizowanych powinny być umotywowane.

Łączenie technologii

1.
Wyznaczeni operatorzy ustalają operacyjne procedury realizacji pocztowych usług płatniczych, związane z łączeniem różnych technologii celem wykonywania pocztowych zleceń płatniczych w ich porozumieniu o usłudze. Przestrzegają przynajmniej zasad obowiązujących w zakresie pocztowych zleceń płatniczych w poczcie listowej.