Rozdział 5 - Postępowanie dowódcy statku powietrznego. - Prowadzenie poszukiwań i ratownictwo statków powietrznych.
Monitor Polski
M.P.1983.11.59
Akt utracił moc Wersja od: 26 marca 1983 r.
Rozdział 5
Postępowanie dowódcy statku powietrznego.
Postępowanie dowódcy statku powietrznego.
§ 23.
1.
Dowódca statku powietrznego, który zauważy inny statek powietrzny znajdujący się w niebezpieczeństwie, powinien utrzymywać swój statek w polu widzenia zagrożonego statku powietrznego tak długo, jak długo będzie to konieczne, oraz starać się określić pozycję zagrożonego statku, jeżeli nie jest ona dokładnie znana; ponadto powinien przekazać organowi kierowania lotami lub Ośrodkowi Koordynacji możliwie najwięcej informacji dotyczących zagrożonego statku, jego załogi i pasażerów. Informacje te powinny określać w szczególności:1)
typ statku, jego znak rozpoznawczy i stan,2)
pozycję statku wyrażoną współrzędnymi geograficznymi lub namiarem geograficznym od wyróżniającego się punktu orientacyjnego albo od urządzenia radionawigacyjnego,3)
czas obserwacji w godzinach i minutach,4)
liczbę spostrzeżonych osób,5)
spostrzeżenia dotyczące osób opuszczających statek,6)
jeżeli zagrożenie lub wypadek wydarzył się na wodzie - liczbę osób zauważonych na jej powierzchni,7)
widoczny stan fizyczny rozbitków.2.
Jeżeli pierwszy statek powietrzny znajdujący się w rejonie wypadku nie jest statkiem poszukiwawczo-ratowniczym, jego dowódca powinien do czasu przybycia pierwszego statku poszukiwawczo-ratowniczego objąć kierownictwo nad działaniami innych kolejno przybywających statków powietrznych w rejon wypadku, a w razie potrzeby skierować do tego rejonu jednostkę pływającą. W razie niemożności nawiązania łączności radiowej dowódca statku powietrznego powinien wykorzystać właściwy sygnał wzrokowy lub akustyczny.3.
W razie konieczności przekazania przez dowódcę statku powietrznego informacji rozbitkom lub ratowniczym jednostkom pływającym, w braku łączności radiowej należy - jeżeli to możliwe - zrzucić informację na piśmie.4.
Jeżeli na ziemi został wyłożony sygnał, dowódca statku powietrznego powinien poinformować w sposób podany w ust. 3, czy sygnał został zrozumiany, a jeżeli nie jest to możliwe - wykorzystać właściwy sygnał wzrokowy lub akustyczny.§ 24.
Dowódca statku powietrznego, który przyjmie sygnał niebezpieczeństwa i meldunek dotyczący niebezpieczeństwa lub tylko meldunek, powinien:1)
zapisać pozycję zagrożonego statku, jeżeli została ona podana,2)
określić kierunek na zagrożony statek powietrzny,3)
zawiadomić Ośrodek Koordynacji albo organ kierowania lotami o przyjętym sygnale (meldunku) dotyczącym niebezpieczeństwa, podając wszystkie posiadane informacje,4)
w razie potrzeby - lecieć w kierunku określonej pozycji zagrożonego statku.§ 25.
1.
W razie zagrożenia bezpieczeństwa statku powietrznego jego dowódca powinien nadać meldunek o niebezpieczeństwie na częstotliwości radiowej, na której utrzymuje w danej chwili łączność z organem kierowania lotami. Na początku meldunku należy stosować, w miarę możliwości, trzykrotnie sygnał niebezpieczeństwa: "JESTEM W NIEBEZPIECZEŃSTWIE" lub "MAYDAY" lub TIERPLJU BIEDSTWIJE" - w razie nadawania radiofonicznego albo "SOS" - w razie nadawania radiotelegraficznego. Dalsza część meldunku powinna zawierać:1)
nazwę organu, do którego meldunek jest adresowany - jeżeli pozwalają na to czas i okoliczności,2)
znak wywoławczy statku powietrznego (indeks pilota),3)
rodzaj niebezpieczeństwa,4)
zamiary dowódcy statku,5)
aktualną pozycję statku, poziom (wysokość) lotu oraz kurs.2.
Jeżeli lot odbywa się nad morzem, dowódca statku powietrznego powinien, w miarę możliwości, nadać sygnał niebezpieczeństwa na częstotliwości ratownictwa morskiego.3.
Polskie statki powietrzne powinny w miarę możliwości nadawać meldunek o niebezpieczeństwie na częstotliwości nawigacyjnego systemu radionamierzania, przeznaczonego dla lotnictwa wojskowego i cywilnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.4.
Załogi statków powietrznych wyposażonych w pokładowe urządzenia rozpoznania i alarmowania powinny włączyć sygnalizację stanu zagrożenia. Sygnał niebezpieczeństwa za pomocą tych urządzeń należy nadawać do czasu ustąpienia zagrożenia, a po opuszczeniu statku po przymusowym lądowaniu pozostawić włączone nadawanie tego sygnału.§ 26.
1.
W razie konieczności przymusowego lądowania lub przymusowego opuszczenia przez załogę statku powietrznego na spadochronach, dowódca statku obowiązany jest uprzedzić o tym wszystkich członków załogi i podać aktualne miejsce znajdowania się statku.2.
Przymusowe opuszczenie statku powietrznego na spadochronach należy wykonywać na komendę dowódcy statku. Jeżeli dowódca nie ma możliwości przekazania załodze polecenia opuszczenia statku, a dalsze przebywanie na pokładzie statku zagraża życiu załogi, członkowie załogi opuszczają statek na spadochronach według własnej decyzji.3.
Po przymusowym lądowaniu załoga statku powietrznego powinna:1)
starać się zapobiec powstaniu pożaru statku,2)
w razie pożaru lub prawdopodobieństwa jego powstania ewakuować rannych i pomóc pozostałym pasażerom opuścić pokład oraz zabrać z pokładu statku środki sygnalizacji, lekarstwa, żywność, odzież i inne niezbędne materiały,3)
udzielić rannym pierwszej pomocy,4)
włączyć radiostację awaryjną,5)
zabezpieczyć statek do czasu przybycia pomocy oraz starać się nawiązać łączność z właściwym organem kierowania lotami.4.
Po przymusowym lądowaniu należy dążyć do nawiązania łączności ze statkami powietrznymi w locie lub organami kierowania lotami, wykorzystując radiostację pokładową lub radiowe wyposażenie rozbitków.§ 27.
1.
Przed przymusowym wodowaniem statku powietrznego członkowie załogi powinni przygotwać pływające środki ratownicze i sygnalizacji do szybkiego użycia, a pasażerów do szybkiego opuszczenia statku po przymusowym wodowaniu.2.
Wodujący statek powietrzny należy opuścić dopiero po wytraceniu przez niego całkowicie prędkości. Przy opuszczaniu statku na wodzie należy:1)
spuścić na wodę pływające środki ratownicze,2)
jeżeli są ranni - w pierwszej kolejności przetransportować ich na pływające środki ratownicze,3)
rozlokować na pływających środkach ratowniczych pozostałych członków załogi i pasażerów,4)
załadować na pływające środki ratownicze środki sygnalizacji, lekarstwa, żywność, odzież i inne niezbędne materiały,5)
odpłynąć od opuszczonego statku powietrznego na bezpieczną odległość, przed jego zatonięciem,6)
w miarę możliwości starać się podpłynąć do siebie i powiązać po kilka pływających środków ratowniczych razem,7)
włączyć radiolatarnię awaryjną.§ 28.
Jeżeli niebezpieczeństwo minęło, dowódca statku powietrznego, który nadał meldunek o niebezpieczeństwie, powinien wyłączyć sygnał niebezpieczeństwa przekazywany za pomocą pokładowych urządzeń rozpoznania i alarmowania oraz przekazać meldunek radiowy odwołujący stan niebezpieczeństwa. Meldunek taki powinien zawierać znak wywoławczy statku powietrznego (indeks pilota) oraz wyrazy: "WYMIANA KORESPONDENCJI O NIEBEZPIECZEŃSTWIE ZAKOŃCZONA" lub "DISTRESS TRAFFIC ENDED", lub "OBMIEN BIEDSTWIJA PREKRASZCZION".