Prowadzenie poszukiwań i ratownictwo statków powietrznych.
M.P.1983.11.59
Akt utracił mocZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 16 marca 1983 r.
w sprawie prowadzenia poszukiwań i ratownictwa statków powietrznych.
Przepisy ogólne.
Przepisy ogólne.
Wykorzystywanie łączności przewodowej i częstotliwości radiowych.
Wykorzystywanie łączności przewodowej i częstotliwości radiowych.
Przygotowanie Ośrodka Koordynacji i podośrodków koordynacji oraz jednostek ratowniczych do działań.
Przygotowanie Ośrodka Koordynacji i podośrodków koordynacji oraz jednostek ratowniczych do działań.
Postępowanie operacyjne w razie zagrożenia bezpieczeństwa statku powietrznego.
Postępowanie operacyjne w razie zagrożenia bezpieczeństwa statku powietrznego.
Postępowanie dowódcy statku powietrznego.
Postępowanie dowódcy statku powietrznego.
Sygnały i zapisy.
Sygnały i zapisy.
Przepisy końcowe.
Przepisy końcowe.
ZAŁĄCZNIK
SYGNAŁY STOSOWANE PODCZAS POSZUKIWAŃ I RATOWNICTWA STATKÓW POWIETRZNYCH
SYGNAŁY STOSOWANE PODCZAS POSZUKIWAŃ I RATOWNICTWA STATKÓW POWIETRZNYCH
I.
Kod sygnałów wzrokowych do porozumiewania się w kierunku "ziemia - powietrze".
Kod sygnałów wzrokowych do porozumiewania się w kierunku "ziemia - powietrze".
Lp. | Znaczenie sygnałów | Sygnał kodowy |
1 | Potrzebna pomoc | V |
2 | Potrzebna pomoc medyczna | X |
3 | Nie | N |
4 | Tak | Y |
5 | Udajemy się w tym kierunku | |
2. Kod sygnałów wzrokowych "ziemia - powietrze" przeznaczony do stosowania przez naziemne jednostki prowadzące poszukiwania i akcję ratowniczą:
Lp. | Znaczenie sygnałów | Sygnał kodowy |
1 | Działanie zakończone | LLL |
2 | Znaleźliśmy wszystkie osoby | LL |
3 | Znaleźliśmy tylko niektóre osoby | ++ |
4 | Nie możemy dalej kontynuować działania. Wracamy do bazy | X X |
5 | Podzieliliśmy się na dwie grupy. Każda udaje się we wskazanym kierunku | pominięty |
6 | Otrzymaliśmy informacje, że statek powietrzny znajduje się w tym kierunku | ® ® |
7 | Nic nie znaleziono. Poszukujemy dalej | N N |
3. Długość znaków w sygnale wzrokowym powinna wynosić co najmniej 2,5 m, a kolor ich powinien jak najbardziej kontrastować z tłem. Sygnały mogą być wykonane z dowolnych materiałów, jak tkaniny, kamienie, kawałki drewna itp. Na sygnały może być zwrócona uwaga za pomocą innych środków, takich jak rakiety świetlne, dym, odbite światło i inne.
II.
Sygnały do porozumiewania się w kierunku "powietrze - ziemia".
Sygnały do porozumiewania się w kierunku "powietrze - ziemia".
1) w porze dziennej: przechylanie statku powietrznego ze skrzydła na skrzydło,
2) w porze nocnej: dwukrotne włączanie i wyłączanie reflektorów do lądowania lub, jeżeli statek powietrzny ich nie posiada, dwukrotne włączanie i wyłączanie świateł nawigacyjnych.
2. Brak powyższych sygnałów oznacza, że sygnał wyłożony na ziemi nie został zrozumiany.
III.
Sygnały do porozumiewania się z jednostkami pływającymi.
Sygnały do porozumiewania się z jednostkami pływającymi.
1) okrążanie jednostki pływającej co najmniej raz,
2) przecinanie na małej wysokości zamierzonego kursu jednostki pływającej blisko przed nią i:
a) przechylanie statku powietrznego ze skrzydła na skrzydło lub
b) otwieranie i zamykanie przepustnicy, lub
c) zmienianie skoku śmigła,
3) przyjęcie kursu w tym kierunku, na który jednostka pływająca może być skierowana.
Powtórzenie takich samych manewrów ma to samo znaczenie.
2. Na sygnał wymieniony w ust. 1 jednostka pływająca może odpowiedzieć następująco:
1) w celu potwierdzenia odbioru sygnałów:
a) podniesieniem flagi kodowej (czerwone i białe pionowe pasy) oznaczającej "zrozumiałem" lub
b) podawaniem błyskami lampy sygnalizacyjnej szeregu liter "T" według alfabetu Morse'a lub
c) przyjęciem kierunku podążania wskazywanego przez statek powietrzny;
2) w celu wyrażenia niemożliwości zastosowania się do wezwania:
a) podniesieniem flagi międzynarodowej "N" (czworobok z niebiesko-białą szachownicą) lub
b) podawaniem błyskami lampy sygnalizacyjnej szeregu liter "N" według alfabetu Morse'a.
3. Manewr przecinania przez statek powietrzny na małej wysokości śladu toru jednostki pływającej w jej pobliżu z jednoczesnym dawaniem znaków określonych w ust. 1 pkt 2 oznacza, że pomoc jednostki pływającej, do której sygnał jest skierowany, nie jest już potrzebna.
4. Należy mieć na uwadze, że ze względu na znaczny poziom hałasów na pokładzie jednostki pływającej sygnały akustyczne wymienione w ust. 1 pkt 2 lit. b) i c) mogą być mniej skuteczne niż sygnał wzrokowy wymieniony pod lit. a).
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »