§ 3. - Premiowanie pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych.

Monitor Polski

M.P.1964.32.139

Akt utracił moc
Wersja od: 15 maja 1964 r.
§  3.
1.
Fundusz premiowy przeznaczony jest na premie za wykonanie określonych zadań.
2.
Jako zadania powszechnie obowiązujące przedsiębiorstwa ustala się zadania rzeczowe oraz poprawienie planowanego syntetycznego wyniku ekonomicznego.
3.
Sposób ustalania i zatwierdzania zadań, o których mowa w ust. 2, określają właściwi ministrowie, kierując się następującymi zasadami:
1)
przez zadania rzeczowe należy rozumieć:
a)
na budowach - zadania ustalone w obowiązujących harmonogramach robót opracowanych w oparciu o ustalone terminy oddania obiektu do użytku, ukończenia węzłów, etapów robót oraz innych zakończonych wydzielonych elementów robót,
b)
w przedsiębiorstwach budownictwa powszechnego wykonanie planowanej ilości:

– izb mieszkalnych,

– izb szkolnych,

– łóżek szpitalnych,

– budownictwa wiejskiego,

– wykazanych imiennie obiektów przemysłowych, w tym wszystkich obiektów określonych jako priorytetowe w uchwałach Rady Ministrów,

c)
o ile w poszczególnych kwartałach zadania, o których mowa pod lit. a i b, nie stanowią podstawowej części zadań produkcyjnych przedsiębiorstwa, wówczas do zakresu zadań rzeczowych należy również włączyć zadania zapewniające właściwy postęp robót w kwartałach następnych lub w roku następnym,
d)
w przedsiębiorstwach budownictwa specjalizowanego rodzaj i zakres planowanych zadań rzeczowych określą właściwi ministrowie,
2)
przez syntetyczny wynik ekonomiczny należy rozumieć:
a)
na budowach - osiągnięty poziom kosztów lub wykonanie kosztów w stosunku do planu,
b)
w przedsiębiorstwach jako całości - osiągnięty wynikowy poziom kosztów.

Przez wynikowy poziom kosztów rozumie się procentowy stosunek wartości sprzedanej produkcji podstawowej, pomocniczej i usług, wykonanych własnymi siłami, pomniejszonej (a w przedsiębiorstwach deficytowych - powiększonej) o wynik bilansowy - do wartości sprzedanej produkcji i usług.

4.
Niezależnie od zadań powszechnie obowiązujących, ministrowie, uwzględniając warunki produkcyjno-techniczne i ekonomiczne oraz mając na względzie perspektywy rozwojowe poszczególnych grup przedsiębiorstw, ustalają zadania dodatkowe obowiązujące dla określonych zjednoczeń; dyrektorzy zjednoczeń ustalają dodatkowe zadania obowiązujące poszczególne przedsiębiorstwa, uwzględniając przy tym konieczność wykonania zadań dodatkowych, ustalonych przez ministra; dyrektorzy przedsiębiorstw ustalają dodatkowe zadania obowiązujące poszczególne jednostki organizacyjne w przedsiębiorstwie.

Przy ustalaniu dodatkowych zadań należy uwzględniać węzłowe zagadnienia techniczne i ekonomiczne aktualne w danym przedsiębiorstwie lub jednostce organizacyjnej, decydujące o wykonaniu planów i efektywnym wykorzystaniu środków, jak wydajność pracy, postęp techniczny, mechanizacja robót, wykorzystanie sprzętu i transportu, usprawnienie organizacji pracy, poprawa gospodarki materiałowej, rozszerzenie akordu zryczałtowanego, wprowadzenie trójfazowego fakturowania w budownictwie mieszkaniowym, skrócenie cykli produkcyjnych itp.