Połączenie Kancelarii Rady Państwa z Kancelarią Sejmu Ustawodawczego.

Monitor Polski

M.P.1952.A-73.1158

Akt utracił moc
Wersja od: 5 sierpnia 1952 r.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 5 sierpnia 1952 r.
w sprawie połączenia Kancelarii Rady Państwa z Kancelarią Sejmu Ustawodawczego.

Rada Państwa uchwala:
1.
Połączyć Kancelarię Rady Państwa z Kancelarią Sejmu Ustawodawczego w jeden organ pod nazwą Kancelaria Rady Państwa.
2.
Pracownicy dotychczasowej Kancelarii Rady Państwa i Kancelarii Sejmu Ustawodawczego przechodzą do służby w Kancelarii Rady Państwa utworzonej w myśl pkt 1.
3.
Kancelarii Rady Państwa nadaje się tymczasowy statut organizacyjny w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszej uchwały.
4.
Wykonanie uchwały porucza się Szefowi Kancelarii Rady Państwa.
5.
Uchwała wchodzi w życie z mocą od dnia 5 sierpnia 1952 r.

ZAŁĄCZNIK 

TYMCZASOWY STATUT ORGANIZACYJNY KANCELARII RADY PAŃSTWA

§ 1.
Kancelaria Rady Państwa jest organem pomocniczym Sejmu i Rady Państwa.
§  2.
W skład Kancelarii Rady Państwa wchodzą:

Gabinet Przewodniczącego Rady Państwa,

Wydział Kadr,

Wydział Ogólny,

Biuro Organizacji i Inspekcji,

Biuro Parlamentarne,

Biuro Prawne,

Biuro Odznaczeń,

Biuro Listów i Zażaleń,

Biuro Gospodarczo-Administracyjne,

Biblioteka Sejmowa,

Redakcja "Rady Narodowej",

Redakcja "Ustawodawstwa Polskiego".

§  3.
Gabinet Przewodniczącego Rady Państwa załatwia sprawy związane ze stanowiskiem Przewodniczącego i członków Rady Państwa oraz z prowadzeniem ich sekretariatów.
§  4.
1.
Do zakresu działania Wydziału Kadr należą sprawy osobowe, uposażeń, ewidencji i statystyki pracowników Kancelarii Rady Państwa, sprawy akcji socjalnej oraz kontroli socjalistycznej dyscypliny pracy.
2.
Wydział Kadr składa się z:

Referatu Osobowego,

Referatu Uposażeń,

Referatu Akcji Socjalnej.

§  5.
1.
Do zakresu działania Wydziału Ogólnego należą sprawy przyjmowania i ekspedycji korespondencji zwykłej, sprawy przyjmowania, przechowywania i wysyłania pism tajnych, sprawy archiwum, hali maszyn i powielarni.
2.
Wydział Ogólny składa się z:

Samodzielnego Referatu Podawczego,

Kancelarii Tajnej,

Archiwum,

Hali Maszyn,

Powielarni.

§  6.
1.
Do zakresu działania Biura Organizacji i Inspekcji należą czynności pomocnicze związane z wykonywaniem przez Radę Państwa zwierzchniego nadzoru nad radami narodowymi, a w szczególności:
a)
czuwanie nad prawidłowością wyborów do rad narodowych, wyborów organów wykonawczych i komisji rad narodowych,
b)
udzielanie organom wykonawczym i komisjom rad narodowych pomocy i instruktażu w sprawach przygotowania sesji rad, pracy komisji, łączności radnych z wyborcami i innych form pracy organizacyjno-masowej,
c)
opracowywanie materiałów dotyczących organizacji i działalności rad narodowych i ich organów,
d)
opracowywanie projektów uchwał Rady Państwa w sprawach dotyczących rad narodowych i ich organów.

Do zakresu działania Biura Organizacji i Inspekcji należy ponadto przygotowanie materiałów do decyzji Głównej Komisji Kwalifikacyjnej przy Radzie Państwa (ustawa z dnia 23 lipca 1945 r. o zasiłkach i pomocy dla osób pozostałych po uczestnikach ruchu podziemnego i partyzanckiego i dekret z dnia 13 listopada 1945 r. o zasiłkach i pomocy dla ofiar wrogów demokratycznego ustroju Polski), obsługa biurowa Komisji oraz wykonywanie jej decyzji.

2.
Biuro Organizacji i Inspekcji składa się z:

Wydziału Organizacji,

Zespołu Inspektorów,

Samodzielnego Referatu Głównej Komisji Kwalifikacyjnej.

§  7.
1.
Do zakresu działania Biura Parlamentarnego należą czynności pomocnicze związane ze zwoływaniem sesji Sejmu, obradami Sejmu i komisji sejmowych oraz opracowywanie protokołów, stenogramów i diariusza z posiedzeń Sejmu i komisji sejmowych.
2.
Biuro Parlamentarne składa się z:

Wydziału Prac Parlamentarnych,

Wydziału Stenografii i Diariusza.

§  8.
1.
Do zakresu działania Biura Prawnego należą czynności pomocnicze w sprawach: ustawodawczych, ustalania powszechnie obowiązującej wykładni ustaw, stosowania prawa łaski oraz orzekania w sprawach obywatelstwa polskiego.

Do zakresu działania Biura Prawnego należy ponadto opracowywanie protokołów z posiedzeń Rady Państwa oraz udzielanie opinii prawnych dla potrzeb biur i wydziałów Kancelarii Rady Państwa.

2.
Biuro Prawne składa się z:

Wydziału Prac Ustawodawczych,

Wydziału Ułaskawień,

Samodzielnego Referatu Spraw Obywatelstwa.

§  9.
1.
Do zakresu działania Biura Odznaczeń należą czynności pomocnicze związane z nadawaniem odznaczeń państwowych, a w szczególności: analiza i opracowanie wniosków odznaczeniowych, sporządzanie projektów decyzji o nadaniu odznaczeń, wykonywanie decyzji o nadaniu odznaczeń, czuwanie nad należytym wręczaniem nadanych odznaczeń oraz prowadzenie ewidencji osób odznaczonych.
2.
Biuro Odznaczeń składa się z:

Wydziału Analizy i Opracowania Wniosków,

Wydziału Wykonawczego,

Kartoteki Odznaczonych.

§  10.
1.
Do zakresu działania Biura Listów i Zażaleń należą czynności określone w uchwale Rady Państwa Nr 8/51 z dnia 22 lutego 1951 r. w sprawie organizacji i regulaminu działania Biura Listów i Zażaleń.
2.
Biuro Listów i Zażaleń składa się z:

Zespołów Referentów,

Wydziału Prasowego,

Wydziału Sprawozdawczości i Statystyki.

3.
Zespoły referentów powołuje Szef Kancelarii Rady Państwa według podziału rzeczowego w zależności od charakteru napływających skarg i zażaleń.
§  11.
1.
Do zakresu działania Biura Gospodarczo-Administracyjnego należą sprawy finansowo-budżetowe i gospodarczo-administracyjne Kancelarii Rady Państwa, a w szczególności: opracowanie, wykonywanie i kontrola wykonania budżetu Kancelarii Rady Państwa, sprawy rachunkowo-kasowe, wykonywanie planu inwestycyjnego, zarząd, konserwacja i remont budynków i innych nieruchomości, utrzymywanie ogrodów, zawieranie umów na dostawy i roboty, zakupy, sprawy eksploatacji i remontu pojazdów mechanicznych, zaopatrywanie w materiały biurowe, utrzymywanie porządku na terenie gmachów sejmowych.
2.
Biuro Gospodarczo-Administracyjne składa się z:

Wydziału Finansowo-Budżetowego,

Wydziału Gospodarczego,

Wydziału Technicznego,

Wydziału Nieruchomości,

Samodzielnego Referatu Inwestycyjnego,

Samodzielnego Referatu Ogrodów,

Straży Marszałkowskiej.

§  12.
1.
Biblioteka Sejmowa gromadzi, opracowuje i udostępnia wydawnictwa krajowe i zagraniczne, ze szczególnym uwzględnieniem nauk społeczno-politycznych i publikacji urzędowych.
2.
Biblioteka Sejmowa składa się z następujących Samodzielnych Referatów:

Ogólnego,

Uzupełnienia Księgozbioru,

Opracowania Księgozbioru,

Czytelni i Biblioteki Podręcznej.

§  13.
Redakcja "Rady Narodowej" wydaje dwutygodnik "Rada Narodowa".
§  14.
Redakcja "Ustawodawstwa Polskiego" wydaje pismo, zawierające teksty polskich ustaw, dekretów i rozporządzeń w językach obcych.
§  15.
W skład biur wchodzą sekretariaty biur, powołane do:
a)
obsługi kancelaryjnej,
b)
zaopatrywania wydziałów i samodzielnych referatów w urządzenia i materiały biurowe,
c)
załatwiania spraw doraźnych, zleconych przez dyrektora biura.
§  16.
Szczegółowy podział czynności pomiędzy biura, wydziały i samodzielne referaty oraz tok urzędowania w Kancelarii Rady Państwa określi instrukcja wydana przez Szefa Kancelarii Rady Państwa,