Podporządkowanie dyrekcji budowy osiedli robotniczych wojewódzkim radom narodowym (Radom Narodowym w m.st. Warszawie i m. Łodzi).

Monitor Polski

M.P.1956.10.129

Akt utracił moc
Wersja od: 8 lutego 1956 r.

UCHWAŁA NR 44
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 21 stycznia 1956 r.
w sprawie podporządkowania dyrekcji budowy osiedli robotniczych wojewódzkim radom narodowym (Radom Narodowym w m.st. Warszawie i m. Łodzi).

W celu dalszego rozszerzenia uprawnień rad narodowych i zapewnienia warunków do lepszego zaspokajania potrzeb mieszkaniowych mas pracujących przez skoncentrowanie w prezydiach rad narodowych bezpośredniego nadzoru nad planowaniem budownictwa mieszkaniowego, jego realizacją i eksploatacją zasobów mieszkaniowych oraz kierownictwa w tych sprawach Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
Podporządkowuje się z dniem 1 stycznia 1956 r. wojewódzkim radom narodowym (Radom Narodowym w m.st. Warszawie i m. Łodzi) dyrekcje budowy osiedli robotniczych.
1.
Minister Gospodarki Komunalnej przekaże właściwym wojewódzkim radom narodowym (Radom Narodowym w m.st. Warszawie i m. Łodzi) finansowane dotychczas z budżetu centralnego przedsiębiorstwa państwowe pod nazwą dyrekcji budowy osiedli robotniczych ("Dyrekcja Budowy Miasta Nowa Huta", "Dyrekcja Budowy Miasta Tychy").
2.
Stołeczny Zarząd Dyrekcji Osiedli Robotniczych podporządkowuje się Prezydium Rady Narodowej w m.st. Warszawie, a Śląski Zarząd Dyrekcji Budowy Osiedli Robotniczych - Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Stalinogrodzie.
1.
Bezpośredni nadzór nad dyrekcjami budowy osiedli robotniczych sprawują prezydia wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m.st. Warszawie i m. Łodzi), wyznaczając w tym celu jednego z zastępców przewodniczącego prezydium.
2.
Prezydium Rady Narodowej w m.st. Warszawie oraz Prezydium Wojewódzkiej Rady Narodowej w Stalinogrodzie sprawują nadzór nad dyrekcjami budowy osiedli robotniczych przy pomocy właściwych zarządów, o których mowa w § 2 ust. 2.
Niezależnie od całości obowiązków wynikających z bezpośredniego nadzoru nad działalnością dyrekcji budowy osiedli robotniczych do zakresu działania prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m.st. Warszawie i m. Łodzi) przechodzą następujące funkcje inwestora centralnego:
1)
występowanie z wnioskami do organów nadrzędnych o ulgi lub priorytety przy realizacji poszczególnych obiektów budownictwa mieszkaniowego,
2)
występowanie o przekazanie terenów, co do których wymagana jest decyzja władzy naczelnej,
3)
zatwierdzanie planów operacyjnych inwestycji dyrekcji budowy osiedli robotniczych,
4)
kontrola rzeczowej i finansowej realizacji planu budownictwa mieszkaniowego,
5)
przygotowywanie projektów rocznych i wieloletnich planów inwestycyjnych budownictwa osiedlowego,
6)
opracowywanie programów sieci urządzeń komunalnych i socjalno-usługowych w budownictwie osiedlowym.
Utrzymuje się komisje oceny projektów inwestycyjnych (KOPI) w dyrekcjach budowy osiedli robotniczych oraz dotychczasowy zakres działania tych dyrekcji w sprawach opiniowania i zatwierdzania dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla budownictwa mieszkaniowego.
Zwierzchni nadzór nad działalnością dyrekcji budowy osiedli robotniczych sprawuje Minister Gospodarki Komunalnej za pośrednictwem Centralnego Zarządu Budowy Miast i Osiedli "ZOR".
Oprócz funkcji inwestora centralnego, z wyjątkiem przewidzianym w § 4, w zakresie działania Centralnego Zarządu Budowy Miast i Osiedli "ZOR" pozostają w szczególności sprawy:
1)
instrukcji i wytycznych dla dyrekcji budowy osiedli robotniczych w zakresie zasad i metod działania, organizacji pracy, metodologii planowania oraz inne zadania wynikające z zakresu działania Ministra Gospodarki Komunalnej,
2)
zarządzeń i wytycznych z zakresu opracowywania programów i projektowania budownictwa mieszkaniowego, a w szczególności standardów przestrzennych i wyposażenia osiedli, budynków mieszkalnych i urządzeń socjalno-usługowych,
3)
uzyskiwania na inwestycje terenów, których przekazanie wymaga decyzji władz naczelnych,
4)
inicjowania prac badawczych, studiów, opracowań typowych i doświadczeń w zakresie budownictwa mieszkaniowego.
Plan usług w zakresie nadzoru technicznego zlecanych dyrekcjom budowy osiedli robotniczych przez innych inwestorów zatwierdza Minister Gospodarki Komunalnej po zasięgnięciu opinii prezydium wojewódzkiej rady narodowej (Rady Narodowej w m.st. Warszawie i m. Łodzi).
Ustalanie dla poszczególnych województw oraz m.st. Warszawy i m. Łodzi, jak również dla resortów realizujących we własnym zakresie budownictwo mieszkaniowe, wytycznych co do wielkości zadań rzeczowych i limitów środków inwestycyjnych dla rocznych i wieloletnich planów budownictwa mieszkaniowego należy do zakresu działania Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
Wysokość limitów finansowych w projektach planów inwestycyjnych budownictwa "ZOR" ustala się zgodnie z zasadami powszechnie stosowanymi do innych inwestorów.
Zobowiązuje się Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów do zrewidowania całokształtu przepisów dotyczących inwestycji z zakresu budownictwa mieszkaniowego i do opracowania w terminie do dnia 15 lutego 1956 r. zmian tych przepisów wynikających z przepisów niniejszej uchwały.
Zasady wynagrodzenia pracowników dyrekcji budowy osiedli robotniczych nie ulegają zmianie.
1.
Działalność inwestycyjna dyrekcji budowy osiedli robotniczych finansowana będzie z budżetu centralnego do dnia 31 grudnia 1956 r., a od dnia 1 stycznia 1957 r. - z budżetów terenowych.
2.
Działalność administracyjna dyrekcji budowy osiedli robotniczych oraz zarządów wymienionych w § 2 ust. 2 finansowana będzie do dnia 31 marca 1956 r. z budżetu centralnego.
Zobowiązuje się Prezesa Państwowej Komisji Etatów do przyznania odpowiedniej liczby etatów w związku z utworzeniem nowych dyrekcji budowy osiedli robotniczych.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrom Finansów i Gospodarki Komunalnej, Prezesowi Państwowej Komisji Etatów, przewodniczącym Prezydiów Rad Narodowych w m.st. Warszawie i m. Łodzi oraz przewodniczącym prezydiów wojewódzkich rad narodowych.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1956 r.