Rozdział 3 - Zwolnienia i ulgi podatkowe. - Podatek obrotowy od przedsiębiorstw podległych Komitetowi Drobnej Wytwórczości i przez niego nadzorowanych oraz spółdzielni i ich związków.

Monitor Polski

M.P.1972.4.19

Akt utracił moc
Wersja od: 27 stycznia 1973 r.

3.

Zwolnienia i ulgi podatkowe.

§  4. 4
1.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte ze świadczenia usług, z wyjątkiem usług wymienionych w tabeli stanowiącej załącznik nr 2 do zarządzenia.
.
Za usługi w rozumieniu ust. 1 uważa się czynności i świadczenia rzeczy określone w uchwale nr 34 Rady Ministrów z dnia 4 lutego 1972 r. w sprawie rozwoju usług produkcyjnych dla rolnictwa (Monitor Polski Nr 14, poz. 94) oraz w uchwale nr 35 Rady Ministrów z dnia 4 lutego 1972 r. w sprawie rozwoju usług (Monitor Polski Nr 14, poz. 95).
§  5.
1.
Do obrotów przedsiębiorstw państwowych i spółdzielni stosuje się tylko jedną z ulg podatkowych przewidzianych w zarządzeniu. Wyjątek stanowią ulgi dla spółdzielni inwalidów, które mogą być łączone.
2.
Przy zbiegu uprawnień do ulg stosuje się ulgę najkorzystniejszą.
3.
Nie pobiera się podatku, jeżeli przy zastosowaniu ulgowego opodatkowania nie stanowiłby on więcej niż 2% obrotu.
§  6.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte ze sprzedaży produktów objętych ustalonym przez Radę Ministrów wykazem artykułów, na które udziela się dotacji przedmiotowych.
§  7.
1.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte ze sprzedaży artykułów zaopatrzeniowych.
2.
Za artykuły zaopatrzeniowe uważa się artykuły:
1)
objęte cennikami zaopatrzeniowymi obowiązującymi danego producenta,
2)
nie objęte tymi cennikami, jeżeli na te artykuły:
a)
ustala się tylko ceny zbytu,
b)
ustala się oprócz ceny zbytu cenę detaliczną.
3.
Zwolnień nie stosuje się do obrotów osiągniętych ze sprzedaży:
1)
spirytusu,
2)
skór futrzanych, błamów i kołnierzy futrzanych, przeznaczonych do wyrobu konfekcji,
3)
tkanin, z wyjątkiem tkanin technicznych,
4)
opakowań drewnianych.
§  8.
1.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte ze sprzedaży na rzecz Sił Zbrojnych produktów wytwarzanych według specjalnej dokumentacji określonej przez odbiorcę.
2.
Zwolnienie stosuje się tylko do obrotów, które zostały osiągnięte ze sprzedaży nie objętych katalogami artykułów po cenach, w których nie uwzględniono podatku.
§  9.
1.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte ze sprzedaży produktów wytworzonych z runa leśnego, z wyjątkiem win i moszczów.
2.
Zwolnienie stosuje się do obrotów osiągniętych w okresie do końca półrocza następującego po półroczu, w którym uruchomiono produkcję z danego rodzaju runa leśnego.
§  10.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte ze sprzedaży produktów naprawionych bądź odnowionych, jeżeli w tym celu zostały one nabyte.
§  11.
1.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte ze sprzedaży produktów wytworzonych przy użyciu wyłącznie:
1)
odpadów zamiast pełnowartościowego surowca podstawowego,
2)
surowców wymienionych w załączniku nr 3 do zarządzenia.
2.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do obrotów osiągniętych ze sprzedaży:
1)
produktów, do których wytwarzania jest ustalona lub powszechnie stosowana określona technologia produkcji, uwzględniająca zużycie jako surowca odpadów,
2) 5
(skreślony),
3)
produktów wytworzonych z odpadów, jeżeli ustalone są dla nich specjalne stawki w tabeli stawek.
§  12.
1.
Podatek obrotowy, przypadający od obrotów osiągniętych ze sprzedaży produktów wytworzonych częściowo przy użyciu odpadów zamiast pełnowartościowego surowca podstawowego, obniża się o 50% w stosunku do stawek określonych w tabeli stawek, jeżeli co najmniej 50% surowca pełnowartościowego, według cen nabycia, zastąpiono odpadami.
2.
Podatek, przypadający od obrotów osiągniętych ze sprzedaży produktów wytworzonych częściowo przy użyciu surowców wymienionych w załączniku nr 3, obniża się o 50% w stosunku do stawek określonych w tabeli stawek, jeżeli co najmniej 50% surowca podstawowego, według cen nabycia, zastąpiono surowcami wymienionymi w tym załączniku.
3.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w wypadkach, o których mowa w § 11 ust. 2.
§  13.
Zwolnienie określone w § 11 oraz ulgi, o których mowa w § 12, stosuje się, pod warunkiem że:
1)
dostawca w fakturze zaznaczy, że dostarczony surowiec jest odpadem,
2)
użyto własny surowiec odpadowy, przy czym wynika to z ewidencji materiałowej,
3)
koszty i dochody ze sprzedaży wyrobów wytwarzanych z odpadów lub surowców wymienionych w załączniku nr 3 do zarządzenia zostały w księgowości oddzielone od kosztów i dochodów ze sprzedaży pozostałej produkcji,
4)
w ewidencji ilościowej zostały wyodrębnione wyroby gotowe z odpadów lub surowców, o których mowa w załączniku nr 3 do zarządzenia.
§  14.
Wolne są od podatku obrotowego obroty osiągnięte przez:
1)
przedsiębiorstwa podległe Centrali Surowców Wtórnych,
2)
spółdzielnie wyrobu materiałów budowlanych i drobnych usług budowlanych z działalności przewidzianej statutem,
3)
spółdzielnie zrzeszone w Centralnym Związku Spółdzielni Mleczarskich oraz zakłady prowadzone przez ten Związek,
4)
spółdzielnie zrzeszone w Centralnym Związku Spółdzielni Budownictwa Mieszkaniowego oraz zakłady tego Związku,
5)
Spółdzielcze Przedsiębiorstwo Handlowo-Techniczne "Remex",
6)
warsztaty szkolne przedsiębiorstw państwowych i spółdzielczych.
§  15.
Spółdzielnie nowo powstałe w okresie 3 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym osiągnęły po raz pierwszy obrót podlegający opodatkowaniu, uiszczają od obrotów, do których nie stosuje się zwolnienia od podatku, podatek obrotowy od obrotów towarowych w wysokości 80% podatku, obliczonego przy zastosowaniu stawek określonych w tabeli stawek.
§  16.
1.
Obroty osiągnięte ze sprzedaży produktów wytworzonych przez osoby wykonujące pracę nakładczą z powierzonego im surowca podlegają opodatkowaniu w wysokości 60% podatku obliczonego przy zastosowaniu stawek określonych w tabeli stawek.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się również w wypadku, gdy część procesu produkcyjnego została wykonana we własnym zakładzie.
3.
Przedsiębiorstwa państwowe i spółdzielnie nowo zorganizowane, które podejmują produkcję w systemie pracy nakładczej, zwalnia się od obowiązku uiszczania podatku obrotowego w zakresie obrotów osiągniętych z tej działalności na okres 1 roku licząc od dnia uruchomienia tej produkcji.
4.
Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio w razie uruchomienia zakładów przeznaczonych do organizowania produkcji w systemie pracy nakładczej.

Ulgi podatkowe dla spółdzielni inwalidów.

§  17.
1.
Spółdzielnie inwalidów, w których liczba zatrudnionych inwalidów w stosunku do ogółu zatrudnionych wynosi:
1)
nie mniej niż 75%, uiszczają podatek obrotowy obniżony o 6 jednostek procentowych,
2)
poniżej 75%, nie mniej jednak niż 70%, uiszczają podatek obrotowy obniżony o 3 jednostki procentowe.
2.
Spółdzielnie inwalidów, które uzyskały zgodę Związku Spółdzielni Inwalidów, wydaną na podstawie pozytywnej opinii właściwego wydziału zdrowia i opieki społecznej prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa), na okresowe obniżenie statutowej normy zatrudnienia inwalidów, korzystają z ulg podatkowych, pod warunkiem, że stan zatrudnienia inwalidów nie będzie niższy niż 51% ogólnego stanu zatrudnienia.
3.
Przy obliczaniu wskaźnika zatrudnienia inwalidów należy stosować następujące przeliczniki:
1)
liczbę inwalidów I grupy mnoży się przez 1,3,
2)
liczbę inwalidów II grupy mnoży się przez 1,2.

Przeliczniki te stosuje się do inwalidów zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin w zakładach pracy prowadzących działalność przemysłową oraz do inwalidów zatrudnionych w systemie pracy nakładczej.

4.
Do stanu zatrudnienia nie wlicza się:
1) 6
osób zatrudnionych na stanowiskach lekarzy, pielęgniarek, fizykoterapeutów, kinezyterapeutów, laborantów medycznych i psychologów, asystentów socjalnych, personelu pedagogicznego zatrudnionego w przyzakładowych szkołach specjalnych spółdzielni inwalidów, lektorów oraz magistrów wychowania fizycznego,
2)
robotników sezonowych, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę na czas oznaczony i na podstawie zezwolenia Związku Spółdzielni Inwalidów. Liczba osób nie będących inwalidami w związku z zatrudnieniem pracowników sezonowych nie może jednak przekraczać 49% ogółu zatrudnionych. Wydane przez Związek Spółdzielni Inwalidów zezwolenie jest ważne jednorazowo na okres nie dłuższy niż 3 miesiące.
§  18.
1.
Za inwalidów uważa się osoby:
1)
zaliczone przez komisję lekarską do spraw inwalidztwa i zatrudnienia do jednej z grup inwalidów,
2)
będące inwalidami wojennymi lub wojskowymi bez względu na stopień utraty zdolności do zarobkowania.
2.
Na równi z inwalidami (ust. 1) traktuje się osoby nie będące inwalidami, których konieczność zatrudnienia w spółdzielni inwalidów wynika z orzeczenia właściwej miejscowo wojewódzkiej przychodni zdrowia psychicznego lub wojewódzkiej przychodni przeciwgruźliczej.
§  19.
W spółdzielniach inwalidów prowadzących zgodnie z odrębnymi przepisami zakłady pracy chronionej oraz w spółdzielniach organizujących zatrudnienie inwalidów w systemie pracy nakładczej:
1)
zwalnia się od podatku obrotowego obroty osiągnięte ze sprzedaży produktów, przy których wytworzeniu koszty robocizny wykonywanej w zakładzie pracy chronionej i w systemie pracy nakładczej przekraczają 50% ogólnych kosztów robocizny danego produktu,
2)
pozostałe obroty ze sprzedaży wyrobów produkowanych częściowo w zakładach pracy chronionej lub w systemie pracy nakładczej podlegają opodatkowaniu w wysokości 60% podatku obliczonego przy zastosowaniu stawek określonych w tabeli, pod warunkiem że koszty robocizny poniesione w systemie pracy nakładczej i w zakładach pracy chronionej przy wytworzeniu wyrobu wynoszą co najmniej 30% kosztów robocizny ogółem.
§  20.
1.
Spółdzielnie inwalidów zatrudniające inwalidów niewidomych i ociemniałych w liczbie nie mniejszej niż 50% ogółu zatrudnionych zwalnia się od podatku obrotowego, jeżeli zatrudnieni inwalidzi należą do I i II grupy inwalidów. W pozostałych wypadkach spółdzielnie te uiszczają podatek przy zastosowaniu stawek określonych w tabeli stawek pomniejszonych o 15 jednostek procentowych.
2.
Spółdzielnie inwalidów, prowadzące wyłącznie działalność w zakresie dziewiarstwa i tkactwa, a zatrudniające niewidomych i ociemniałych, zwalnia się od podatku obrotowego w zakresie obrotów osiągniętych ze sprzedaży artykułów dziewiarskich i tkackich, jeżeli liczba zatrudnionych inwalidów zaliczanych do grupy I i II wynosi nie mniej niż 40% ogółu zatrudnionych.
§  21.
Przepisów § 17, 19 i 20 nie stosuje się, jeżeli w tabeli stawek przewidziano dla spółdzielni inwalidów specjalną stawkę.
§  22.
1.
Spółdzielnie inwalidów korzystają z ulg podatkowych przewidzianych w § 17 i 20 od pierwszego dnia kwartału następującego po kwartale, w którym spełniły wymagane warunki, a tracą je z pierwszym dniem kwartału następującego po kwartale, w którym ustały warunki do korzystania z ulg.
2.
Jeżeli osoby, o których mowa w § 18 ust. 1 pkt 1, mają przyznane inwalidztwo czasowe, przy ponownym zaś badaniu przez komisje do spraw inwalidztwa i zatrudnienia nie zostaną uznane za inwalidów, spółdzielnia inwalidów może je wliczać do stanu zatrudnienia jako inwalidów przez okres 3 miesięcy po miesiącu, w którym uprawomocniły się decyzje komisji.
3.
Nowo powstałe spółdzielnie inwalidów w okresie 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym po raz pierwszy osiągnęły obrót podlegający opodatkowaniu, zatrudniające inwalidów w liczbie nie mniejszej od połowy stanu przewidzianego w § 17, uiszczają podatek obrotowy w wysokości połowy podatku przypadającego przy zastosowaniu ulg przewidzianych w tym paragrafie.
4.
Spółdzielnie inwalidów korzystające już z ulg podatkowych, przewidzianych w § 17 nie tracą prawa do tych ulg, jeżeli obniżony przejściowo stan zatrudnienia poniżej wymaganego minimum wskutek przejęcia istniejących zakładów pracy bądź uruchomienia nowych zakładów, wzrośnie do wymaganego minimum nie później niż w okresie 3 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca, w którym nastąpiło przejęcie istniejącego bądź uruchomienie nowego zakładu.
5.
Za stan zatrudnienia w danym kwartale w rozumieniu ust. 1 uważa się przeciętną liczbę zatrudnionych w tym kwartale. Liczbę tę otrzymuje się przez zsumowanie liczby zatrudnionych w ostatnim dniu poszczególnych miesięcy kwartału i podzielenie tej liczby przez 3. W taki sam sposób określa się liczbę zatrudnionych inwalidów.
4 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 2 stycznia 1973 r. (M.P.73.3.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 stycznia 1973 r.
5 § 11 ust. 2 pkt 2 skreślony przez § 1 pkt 5 zarządzenia z dnia 2 stycznia 1973 r. (M.P.73.3.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 stycznia 1973 r.
6 § 17 ust. 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 2 stycznia 1973 r. (M.P.73.3.19) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 stycznia 1973 r.