§ 5. - Organizacja wewnętrzna i szczegółowy tryb działania Straży Marszałkowskiej oraz zakres zadań realizowanych na rzecz Straży Marszałkowskiej przez Kancelarię Sejmu

Monitor Polski

M.P.2023.1099

Akt obowiązujący
Wersja od: 10 października 2023 r.
§  5. 
W sprawach z zakresu obsługi prawnej oraz działalności doradczej i opiniodawczej Kancelaria Sejmu realizuje na rzecz Straży Marszałkowskiej następujące zadania:
1)
opracowywanie ostatecznych tekstów projektów uchwał Prezydium Sejmu, zarządzeń, postanowień i decyzji Marszałka Sejmu, zarządzeń i decyzji Szefa Kancelarii Sejmu, których założenia merytoryczne albo wstępne projekty zostały przekazane przez Straż Marszałkowską do komórki organizacyjnej Kancelarii Sejmu właściwej w sprawach z zakresu obsługi prawnej, a także uzgadnianie tych projektów z innymi komórkami organizacyjnymi;
2)
prowadzenie ewidencji oraz przechowywanie oryginałów aktów prawnych, o których mowa w pkt 1, a także opracowywanie tekstów ujednoliconych tych aktów;
3)
przekazywanie kopii i wersji elektronicznych aktów prawnych, o których mowa w pkt 1, do komórki organizacyjnej Kancelarii Sejmu odpowiedzialnej za ich opracowanie dokumentacyjne i wprowadzenie do baz danych Kancelarii Sejmu;
4)
przygotowywanie opinii prawnych, w tym dotyczących zgodności projektów ustaw z Konstytucją, prawem Unii Europejskiej, systemem prawa oraz stosowania prawa parlamentarnego;
5)
udzielanie porad i konsultacji prawnych;
6)
opiniowanie i akceptowanie pod względem formalno-prawnym projektów umów;
7)
wykonywanie i organizowanie doradztwa naukowego, w szczególności:
a)
przygotowywanie analiz rozwiązań prawnych obowiązujących w innych państwach,
b)
przedstawianie wniosków i uwag dotyczących problemów legislacyjnych,
c)
analiza skutków funkcjonowania uchwalanych ustaw, w szczególności w zakresie: prawnym, ekonomicznym, społecznym oraz politycznym w aspekcie krajowym i międzynarodowym;
8)
przygotowywanie opinii i wykonywanie doradztwa w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
9)
rozpatrywanie korespondencji dotyczącej informacji publicznej kierowanej do Straży Marszałkowskiej, przekazanej w tym celu przez Straż Marszałkowską do właściwej komórki organizacyjnej Kancelarii Sejmu;
10)
prowadzenie spraw związanych z udostępnianiem na pisemny wniosek informacji publicznej, w tym przygotowywanie dla Szefa Kancelarii Sejmu projektów decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania o udostępnienie informacji;
11)
opracowywanie informacji i notatek o istotnych problemach wynikających z korespondencji rozpatrywanej w Biurze Komunikacji Społecznej Kancelarii Sejmu, oraz przedstawianie ich Komendantowi albo jego zastępcy.