Organizacja finansowa i tryb finansowania Państwowych Ośrodków Maszynowych.

Monitor Polski

M.P.1951.A-103.1503

Akt utracił moc
Wersja od: 24 grudnia 1951 r.

UCHWAŁA NR 882
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 12 grudnia 1951 r.
w sprawie organizacji finansowej i trybu finansowania Państwowych Ośrodków Maszynowych.

Przepisy ogólne.

§  1.
Ustala się organizację finansową i tryb finansowania Państwowych Ośrodków Maszynowych podległych Ministrowi Rolnictwa.
§  2.
Jednostkami organizacyjnymi Państwowych Ośrodków Maszynowych są: Centralny Zarząd Państwowych Ośrodków Maszynowych (CZ POM) wraz z ekspozyturami oraz Państwowe Ośrodki Maszynowe (POM).
§  3.
1.
Przedmiotem działania POM jest świadczenie usług spółdzielniom produkcyjnym w zakresie mechanicznej uprawy roli i naprawy sprzętu technicznego oraz usług transportowych i innych, związanych z techniczną stroną prowadzenia gospodarstw rolnych.
2.
W dalszej kolejności POM obejmują zasięgiem swego działania zespoły uprawowe i indywidualne gospodarstwa chłopskie oraz w miarę możności - instytucje i przedsiębiorstwa uspołecznione poza spółdzielniami produkcyjnymi.
3.
POM objęte są budżetem centralnym:

po stronie dochodów - w dziale "Dochody gospodarki uspołecznionej" rozdziałem "Dochody brutto POM" - rozbitym na paragrafy odpowiednio do nomenklatury wpływów, przewidzianych w § 7 niniejszej uchwały;

po stronie wydatków - w dziale "Gospodarka narodowa" rozdziałem "Państwowe Ośrodki Maszynowe", zawierającym jeden specjalny paragraf "Wydatki brutto POM" - rozbity na pozycje odpowiednio do nomenklatury wydatków, przewidzianych w § 8 niniejszej uchwały.

§  4.
Warsztaty remontowe POM, których zakres działania, a w szczególności rozmiar usług odpłatnych, uzasadnia ich wyodrębnienie, mogą być organizowane na zasadach wewnętrznego rozrachunku gospodarczego na podstawie decyzji CZ POM, który określi w każdym przypadku zakres tego rozrachunku.

Planowanie.

§  5.
Działalność POM oparta jest na rocznych planach gospodarczo-finansowych, zawierających rozbicie na kwartały.
§  6.
Plan gospodarczo-finansowy POM winien między innymi zawierać:
a)
plan robót traktorowych z rozbiciem na ich rodzaje oraz okresy, w których roboty te będą wykonywane,
b)
plan kosztu własnego 1 ha orki średniej,
c)
plan remontów,
d)
plan zatrudnienia i funduszu płac,
e)
plan normowanych środków obrotowych,
f)
plan wpływów budżetowych,
g)
plan wydatków budżetowych.
§  7.
Plan wpływów budżetowych POM obejmuje:
a)
wpływy z opłat dokonywanych w naturze,
b)
wpływy pieniężne,
c)
zyski warsztatów na rozrachunku gospodarczym,
d)
nadwyżki środków obrotowych warsztatów na rozrachunku gospodarczym.
§  8.
Plan wydatków budżetowych POM zawiera wydatki na:
a)
paliwo i smary,
b)
płace i świadczenia robotników produkcyjnych w zakresie obsługi traktorów i taboru maszynowego,
c)
płace i świadczenia pozostałych pracowników, z wyjątkiem zatrudnionych przy remontach,
d)
remonty - z rozbiciem na płace wraz ze świadczeniami oraz pozostałe wydatki,
e)
pozostałe wydatki (nie objęte pkt a-d),
f)
straty warsztatów na rozrachunku gospodarczym,
g)
niedobory środków obrotowych warsztatów na rozrachunku gospodarczym.
§  9.
1.
POM wyposażone są we własne środki obrotowe w zakresie następujących zapasów:
a)
paliwa i smarów,
b)
części zamiennych,
c)
materiałów remontowych,
d)
materiałów ogólno-gospodarczych,
e)
przedmiotów nietrwałych.
2.
Zapas paliwa i smarów określa się w ilości dni zapotrzebowania tych produktów w oparciu o normę zużycia dziennego.
3.
Zapas części zamiennych i materiałów remontowych ustala się w stosunku procentowym do wartości inwentarzowej traktorów i maszyn.
4.
Zapas materiałów ogólno-gospodarczych określa się w ilości dni zapotrzebowania w oparciu o normę zużycia dziennego.
5.
Zapas przedmiotów nietrwałych określa się na podstawie planowanego zapotrzebowania, wyliczonego z uwzględnieniem wielkości produkcji oraz norm zużycia.
6.
Normy zapasów i wskaźniki, o których mowa w ust. 1-5, ustala Minister Rolnictwa w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów.
§  10.
Środki obrotowe POM pokrywa się z budżetu Państwa na podstawie planowanego corocznie w planie wydatków budżetowych wzrostu zapasów wymienionych w § 9.

Finansowanie.

§  11.
Finansowanie i bankową kontrolę działalności eksploatacyjnej POM wykonywa Narodowy Bank Polski.
§  12.
Podstawę do finansowania POM stanowią kwartalne wnioski o otwarcie kredytów budżetowych, określające granice poszczególnych grup wydatków według podziału ustalonego w planie gospodarczo-finansowym.
§  13.
Kwartalny wniosek o otwarcie kredytów budżetowych zawiera:
a)
sprawozdanie z wykonania planu za kwartał ubiegły,
b)
przewidywane wykonanie planu za kwartał bieżący,
c)
plan na kwartał następny.
§  14.
1.
Kwartalne wnioski o otwarcie kredytów budżetowych przesyłane są przez POM wraz z opinią oddziałów Narodowego Banku Polskiego do właściwej ekspozytury CZ POM.
2.
W oparciu o wnioski POM - ekspozytura CZ POM sporządza wniosek zbiorczy, który uwzględniać będzie również potrzeby nowozorganizowanych POM.
§  15.
W oparciu o wnioski ekspozytur CZ POM, zaopiniowane przez Narodowy Bank Polski, CZ POM sporządza wniosek zbiorczy, który jest podstawą do wystąpienia Ministra Rolnictwa do Ministra Finansów z wnioskiem o otwarcie kredytów budżetowych na kwartał następny.
§  16.
Minister Finansów na podstawie wniosku Ministra Rolnictwa otwiera kredyty w granicach sum ustalonych w planie gospodarczo-finansowym na dany okres w jednym specjalnym paragrafie "Wydatki brutto POM".
§  17.
CZ POM rozdziela otwarte kredyty między poszczególne ekspozytury CZ POM w sposób określony w § 16, pozostawiając w swej dyspozycji rezerwę w wysokości ustalonej przez Ministra Rolnictwa.
§  18.
1.
Ekspozytury CZ POM rozdzielają kredyty między poszczególne POM w oparciu o ich wnioski.
2.
Ekspozytury CZ POM mają prawo dokonywania przenoszenia kredytów (virement) między poszczególnymi pozycjami wydatków, określonymi w § 8, z wyjątkiem kredytów na płace (§ 8 lit. b) i c).
§  19.
Wypłaty z kredytów budżetowych dokonywane są przez właściwy oddział Narodowego Banku Polskiego z rachunku budżetowego POM, prowadzonego z uwzględnieniem podziału na poszczególne grupy wydatków.

Inwestycje.

§  20.
Działalność inwestycyjna ekspozytur CZ POM oraz POM podlega ogólnym przepisom obowiązującym jednostki i przedsiębiorstwa budżetowe.
§  21.
1.
W zakresie działalności inwestycyjnej Ministerstwo Rolnictwa jest inwestorem centralnym, CZ POM inwestorem naczelnym i głównym, a POM inwestorami bezpośrednimi. Ekspozytury CZ POM w zakresie inwestycji dokonywanych dla potrzeb własnych oraz związanych z organizowaniem nowych POM są inwestorami bezpośrednimi.
2.
CZ POM może w przypadkach, gdy uzna to za celowe, dokonywać wszelkich czynności wchodzących w zakres inwestycji w imieniu i na rzecz poszczególnych POM. CZ POM prowadzi wówczas w oparciu o wytyczne Ministerstwa Rolnictwa wyodrębnioną księgowość, umożliwiającą dokonywanie rozliczeń finansowych oraz opracowywanie sprawozdawczości z inwestycji przeprowadzonych dla poszczególnych POM.
§  22.
Finansowanie i bankową kontrolę działalności inwestycyjnej wykonywa Bank Rolny.

Księgowość i sprawozdawczość.

§  23.
Księgowość ekspozytur CZ POM będzie prowadzona według zasad księgowości budżetowej w oparciu o obowiązujące przepisy Ministerstwa Finansów.
§  24.
Księgowość POM będzie prowadzona według planu kont, specjalnie dostosowanego do potrzeb POM, który ustalony zostanie zarządzeniem Ministra Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  25.
Księgowość warsztatów POM, zorganizowanych na zasadach rozrachunku gospodarczego, będzie prowadzona według planu kont, specjalnie dostosowanego do potrzeb warsztatów, który ustalony zostanie zarządzeniem Ministra Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  26.
Sprawozdawczość finansowa POM będzie uregulowana odrębnym zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów.

Rozliczenie.

§  27.
Zasady rozliczeń za usługi świadczone przez POM na rzecz spółdzielni produkcyjnych zostaną unormowane specjalnym zarządzeniem Ministra Rolnictwa, wydanym w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów.
§  28.
1.
Rozliczenia z indywidualnymi rolnikami następują w drodze wpłat na rachunek budżetowy POM w banku finansującym, wpłat na specjalny rachunek czekowy PKO lub bezpośrednio do POM. PKO przelewa codziennie sumy wpłacone przez POM na rachunek budżetowy w oddziale Narodowego Banku Polskiego finansującym POM. Sumy wpłacone przez indywidualnych rolników bezpośrednio do POM winny być w całości odprowadzane na rachunek budżetowy w oddziale Narodowego Banku Polskiego finansującym POM.
2.
W poszczególnych przypadkach na wniosek ekspozytury CZ POM należności od indywidualnych rolników mogą być inkasowane przez organa finansowe prezydiów rad narodowych w trybie, który zostanie ustalony odrębnymi przepisami.
§  29.
Rozliczenia z pozostałymi kontrahentami dokonywane są w drodze inkasa bankowego.

Akcje zlecone.

§  30.
POM mogą podejmować wykonanie zleconych im ewentualnie przez władze nadrzędne czynności, nie objętych planami gospodarczo-finansowymi (akcje zlecone), jedynie wówczas, gdy na wykonanie tych czynności przewidziane są w budżecie Państwa odpowiednie środki.

Przepisy końcowe.

§  31.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Rolnictwa i Ministrowi Finansów.
§  32.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1952 r.