Odległości dozwolonego przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym między osiedlami.

Monitor Polski

M.P.1955.51.531

Akt utracił moc
Wersja od: 8 czerwca 1955 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 26 maja 1955 r.
w sprawia odległości dozwolonego przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym między osiedlami.

Na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie używania ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami i wykorzystania ich próżnych przebiegów (Dz. U. Nr 29, poz. 197) zarządza się, co następuje:
1.
Ciężarowe pojazdy samochodowe należące do spółdzielni pracy transportowej i przedsiębiorstw transportowych nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej mogą być używane do przewozu tylko w granicach odległości określonych w zezwoleniu na wykonywanie publicznego transportu drogowego,
2.
Ciężarowe pojazdy samochodowe użytkowane przez inne jednostki mogą być używane tylko w granicach odległości określonych w §§ 2-4.
1.
Ciągniki typu rolniczego i ciężarowe samochody-wywrotki nie mogą być używane w ciężarowym transporcie między osiedlami z wyjątkiem przypadków określonych w §§ 3 i 5.
2.
Inne ciężarowe pojazdy samochodowe mogą być używane w transporcie między osiedlami w granicach powiatu, na obszarze którego pojazd ma miejsce stałego postoju lub miejsce garażowania.
3.
Przez powiat należy również rozumieć obszar m. st. Warszawy, obszar m. Łodzi wraz z powiatem łódzkim oraz obszar miasta stanowiącego powiat wraz z przyległym powiatem.
4.
W przypadku gdy ciężarowy pojazd samochodowy, o którym mowa w ust. 2, ma stałe miejsce postoju lub miejsce garażowania na obszarze powiatu przylegającego do granic administracyjnych m. st. Warszawy, m. Łodzi lub miasta stanowiącego powiat, pojazd może być używany również do przewozu na teren i z terenu tych miast.
1.
W razie konieczności przewozu ładunków:
1)
do punktów skupu i zsypu produktów rolnych,
2)
do punktów zaopatrzenia i zbytu,
3)
przy naładunku i wyładunku wagonów kolejowych lub statków,
4)
do prowadzonych budów,

ciężarowe pojazdy samochodowe wymienione w § 2 ust. 1 mogą być używane na odległość do 10 kilometrów, a inne ciężarowe pojazdy samochodowe - na odległość do 30 km od granic administracyjnych osiedla, w którym mają stałe miejsce postoju lub miejsce garażowania.

2.
Ciężarowe pojazdy samochodowe z wyjątkiem wymienionych w § 2 ust. 1, użytkowane przez branżowe przedsiębiorstwa transportowe, mogą być używane do przewozów w celach określonych w ust. 1 na obszar powiatu sąsiadującego z obszarem określonym w § 2.
3.
Ograniczenia odległości określone w ust. 1 nie mają zastosowania do ciężarowych pojazdów samochodowych:
1)
używanych do przewozu materiałów w związku z budową i utrzymaniem dróg i mostów,
2)
użytkowanych przez państwowe gospodarstwa rolne oraz rolnicze spółdzielnie produkcyjne przy przewozie ładunków z najbliższej bazy zaopatrzenia,
3)
użytkowanych przez państwowe gospodarstwa leśne przy wywozie drewna z lasu.
4.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej właściwej ze względu na miejsce załadowania pojazdu może zabronić dokonywania przewozów w przypadkach przewidzianych w ust. 1-3, o ile uzna, że dokonywanie tych przewozów nie jest gospodarczo uzasadnione.
Ograniczenie odległości przewozu określone w § 2 ust. 2 nie ma zastosowania przy przewozie:
1)
towarów łatwo psujących się, wymienionych w liście stanowiącej załącznik do zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 19 listopada 1952 r. w sprawie wykorzystania próżnych przebiegów ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami (Monitor Polski Nr A-103, poz. 1611),
2)
żywca zwierzęcego lub drobiu żywego w ramach przeprowadzanych akcji skupu,
3)
materiałów wybuchowych, żrących i łatwopalnych,
4)
padliny lub odpadków zwierzęcych,
5)
ładunków wymagających specjalnego przystosowania pojazdu samochodowego,
6)
ładunków na zlecenie organów wojskowych lub służby bezpieczeństwa publicznego konwojowanych przez osoby wyznaczone przez te organy.
Ograniczenia odległości przewozu nie mają zastosowania przy świadczeniu usług transportowych ciężarowymi pojazdami samochodowymi w wykonaniu obowiązków wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 września 1951 r. w sprawie świadczenia usług transportowych (Dz. U. Nr 49, poz. 359 i z 1953 r. Nr 43, poz. 214) oraz z innych przepisów.
Odległości (obszar), w granicach których mogą być używane ciężarowe pojazdy samochodowe, powinny być określane w karcie drogowej pojazdu w rubryce "uwagi".
Zgodnie z § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie używania ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami i wykorzystania ich próżnych przebiegów (Dz. U. Nr 29, poz. 197) traci moc § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 1951 r. w sprawie zakazu lub ograniczenia używania niektórych pojazdów mechanicznych (Dz. U. Nr 4, poz. 29) oraz wydane na jego podstawie zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 29 marca 1951 r. w sprawie stosowania ulg w ograniczeniach niezarobkowego transportu towarów samochodami ciężarowymi i ciągnikami (Monitor Polski Nr A-29, poz. 378).
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.