Odległość przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym oraz określenie pojazdów samochodowych nie podlegających przepisom o wykorzystaniu próżnych przebiegów.

Monitor Polski

M.P.1961.48.216

Akt utracił moc
Wersja od: 24 lipca 1961 r.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 10 czerwca 1961 r.
w sprawie odległości przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym oraz określenia pojazdów samochodowych nie podlegających przepisom o wykorzystaniu próżnych przebiegów.

Na podstawie § 1 ust. 2, § 2 i § 8 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie używania ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami i wykorzystania ich próżnych przebiegów (Dz. U. z 1952 r. Nr 29, poz. 197 i z 1955 r. Nr 34, poz. 210) zarządza się, co następuje:
1.
Ciągniki typu rolniczego mogą być używane do przewozu ładunków w granicach:
1)
obszaru powiatu, na którym znajduje się miejsce postoju ciągnika, łącznie z obszarem:
a)
miasta wyłączonego z województwa, położonego w obrębie tego powiatu lub przylegającego do tego powiatu,
b)
miasta stanowiącego powiat, położonego w obrębie tego powiatu lub przylegającego do tego powiatu;
2)
obszaru m.st. Warszawy - jeżeli na obszarze tego miasta znajduje się miejsce postoju pojazdu, łącznie z obszarem powiatów przyległych do m.st. Warszawy.
2.
W razie konieczności przewozu ładunków ciągnikami typu rolniczego:
1)
do miejsca skupu, zsypu i przerobu produktów rolnych,
2)
do miejsc dostawy artykułów zaopatrzenia, zbytu i handlu,
3)
do i ze stacji kolejowej lub portu rzecznego,
4)
dla budowy oraz utrzymania dróg i mostów,
5)
przy wywozie drewna i użytków leśnych z lasów państwowych

- przewóz może być wykonywany tymi ciągnikami do i z miejsc położonych na obszarze sąsiednich powiatów.

3.
Inne niż wymienione w ust. 1 ciężarowe pojazdy samochodowe jednostek gospodarki uspołecznionej mogą być używane do przewozu ładunków w granicach obszaru województwa (miasta wyłączonego z województwa), na którym znajduje się miejsce postoju pojazdu, łącznie z obszarem:
1)
powiatów przyległych do województwa,
2)
województwa, otaczającego miasto wyłączone z tego województwa.
4.
Ciężarowe pojazdy samochodowe osób fizycznych i jednostek gospodarki nie uspołecznionej o ładowności powyżej 1500 kg mogą być używane do przewozu ładunków w granicach i na zasadach określonych w ust. 1 i 2.
Ograniczenia odległości przewozów określone w § 1 nie mają zastosowania przy przewozie:
1)
wykonywanym ciężarowymi pojazdami samochodowymi państwowych przedsiębiorstw transportowych;
2)
towarów łatwo psujących się, wymienionych w liście stanowiącej załącznik do zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 19 listopada 1952 r. w sprawie wykorzystania próżnych przebiegów ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-103, poz. 1611 i z 1955 r. Nr 119, poz. 1577);
3)
żywca zwierzęcego i drobiu żywego w ramach przeprowadzanych akcji skupu;
4)
padliny i odpadków zwierzęcych;
5)
ładunków na zlecenie organów wojskowych lub służby bezpieczeństwa publicznego, konwojowanych przez osoby wyznaczone przez te organy;
6)
wykonywanym ciężarowymi pojazdami samochodowymi w ramach świadczeń wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 września 1951 r. w sprawie świadczenia usług transportowych (Dz. U. z 1951 r. Nr 49, poz. 359 i z 1953 r. Nr 43, poz. 214) oraz z innych przepisów.
Obszar, w którego granicach ciężarowy pojazd samochodowy może być używany do przewozu ładunków, powinien być określony w jego dowodzie rejestracyjnym, a w przypadkach przewidzianych w § 2 pkt 2, 3, 4 i 5 - ponadto w karcie drogowej.
1.
Przy udzielaniu zezwoleń na przekraczanie dozwolonych odległości przewozu w ciężarowym transporcie właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) obowiązane są kierować się wytycznymi stanowiącymi załącznik nr 1 do zarządzenia oraz stosować formularze zezwoleń stanowiące załączniki nr 2 i 3 do niniejszego zarządzenia.
2.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych mogą przekazać uprawnienia w zakresie udzielania zezwoleń na jednorazowe przekroczenie dozwolonych odległości przewozu organom do spraw komunikacji prezydiów powiatowych rad narodowych lub rad narodowych miast stanowiących powiaty.
Przepisom rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 czerwca 1952 r. w sprawie używania ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami i wykorzystania ich próżnych przebiegów (Dz. U. z 1952 r. Nr 29, poz. 197 i z 1955 r. Nr 34, poz. 210) nie podlegają następujące pojazdy samochodowe:
1)
ciężarowe pojazdy samochodowe o ładowności do 1.500 kg;
2)
cysterny przeznaczone do przewozu gazów, cieczy i materiałów sypkich;
3)
ciężarowe pojazdy samochodowe z basenami do przewozu ryb;
4)
platformy i przyczepy kłonicowe;
5)
chłodnie;
6)
samochody specjalne, tj. samochody, które ze względu na swą konstrukcję przeznaczone są do innych celów niż przewóz pasażerów lub ładunków;
7) 1
ciężarowe pojazdy samochodowe przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" wykonujące przewóz w zastępstwie kolejowego przewozu przesyłek drobnych.
Zarządzenie nie narusza przepisów w sprawie zezwoleń na publiczny transport drogowy.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 26 maja 1955 r. w sprawie odległości dozwolonego przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym między osiedlami (Monitor Polski Nr 51, poz. 531);
2)
zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 5 sierpnia 1954 r. w sprawie określenia pojazdów samochodowych nie podlegających przepisom regulującym używanie ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami i wykorzystanie ich próżnych przebiegów (Monitor Polski Nr A-77, poz. 914 i Nr 90, poz. 1004);
3)
zarządzenie Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 6 grudnia 1955 r. w sprawie udzielania zezwoleń na przekraczanie odległości dozwolonego przewozu w ciężarowym transporcie samochodowym między osiedlami (Monitor Polski z 1955 r. Nr 124, poz. 1619, z 1959 r. Nr 94, poz. 499 i z 1960 r. Nr 67, poz. 319).
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie miesiąca od dnia ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1.

WYTYCZNE W SPRAWIE UDZIELANIA ZEZWOLEŃ NA PRZEKRACZANIE DOZWOLONYCH ODLEGŁOŚCI PRZEWOZU W CIĘŻAROWYM TRANSPORCIE SAMOCHODOWYM

§  1.
1.
Zezwolenia na używanie ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie ponad odległości ustalone w zarządzeniu mogą być udzielane jednostkom gospodarki uspołecznionej nie prowadzącym transportu publicznego tylko w należycie uzasadnionych przypadkach.
2.
Zezwolenia określone w ust. 1 mogą być udzielane również osobom fizycznym i przedsiębiorstwom gospodarki nie uspołecznionej, jeżeli potrzebę przekroczenia dozwolonej odległości przewozu uzasadnia terytorialny zasięg ich uprawnień do prowadzenia innej działalności gospodarczej w interesie społeczno-gospodarczym, udzielonych przez właściwy organ administracji państwowej; obszar przewozu nie może jednak w zasadzie przekroczyć obszaru województwa (łącznie z miastem wyłączonym z tego województwa), w którym znajduje się stałe miejsce postoju pojazdu, chyba że powiązania gospodarcze granicznych rejonów sąsiednich województw bezwzględnie wymagają, aby przewozy takie były wykonywane w zasięgu tych rejonów.
3.
Zezwolenia mogą być wydawane na okresowe używanie ciężarowych pojazdów samochodowych ponad dozwolone odległości przewozu bądź na jednorazowe przekroczenie tych odległości.
4.
Przy udzielaniu zezwoleń okresowych w przypadkach określonych w ust. 1 i 2 należy kierować się zasadami ustalonymi w opiniach komisji koordynacji przewozów dla poszczególnych rodzajów transportu publicznego, branżowego i własnego jednostek gospodarki uspołecznionej oraz dla transportu prowadzonego przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa gospodarki nie uspołecznionej, uwzględniających lokalne warunki.
5.
Zezwolenia na jednorazowe przekroczenie dozwolonych odległości przewozu mogą być udzielane w razie istnienia wyjątkowo pilnej, gospodarczo należycie uzasadnionej konieczności wykonania przewozu i to wtedy, gdy przedsiębiorstwa "Państwowej Komunikacji Samochodowej" nie mogą takiego przewozu wykonać, a zwłoka w jego wykonaniu może spowodować zepsucie lub zniszczenie towaru.
6.
W razie nasuwających się wątpliwości właściwy do spraw komunikacji organ prezydium rady narodowej ma obowiązek sprawdzić przez kontrolę we właściwym gospodarstwie samochodowym, czy udzielenie zezwolenia jest konieczne.
§  2.
Zezwolenia (§ 1 ust. 4 i 5) powinny być wydawane na formularzach według wzorów stanowiących załączniki nr 2 i 3 do zarządzenia.
§  3.
1.
Właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych miast wyłączonych z województw prowadzą rejestry wydanych zezwoleń oddzielnie na okresowe używanie ciężarowych pojazdów samochodowych ponad dozwolone odległości przewozu i oddzielnie na jednorazowe przekroczenie tych odległości.
2.
Właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów powiatowych rad narodowych i rad narodowych miast stanowiących powiaty prowadzą rejestry wydanych zezwoleń na jednorazowe przekroczenie dozwolonych odległości przewozu, gdy zostaną upoważnione do udzielania takich zezwoleń.
3.
Rejestry wymienione w ust. 1 i 2 powinny zawierać:
1)
numer kolejny zezwolenia;
2)
datę wydania zezwolenia;
3)
nazwę jednostki gospodarczej, której udzielono zezwolenia;
4)
nazwę resortu, w którego skład wchodzi ta jednostka;
5)
numery rejestracyjne i ładowność samochodu;
6)
określenie rodzaju przewożonej masy;
7)
nazwę miejscowości docelowej (dozwolony obszar poruszania się pojazdu);
8)
okres ważności zezwolenia;
9)
uwagi.
§  4.
Właściwe do spraw komunikacji organy prezydiów wojewódzkich rad narodowych oraz rad narodowych miast wyłączonych z województw mogą w przypadkach i trybie określonych w § 19 zarządzenia Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 19 listopada 1952 r. w sprawie wykorzystania próżnych przebiegów ciężarowych pojazdów samochodowych w transporcie między osiedlami (Monitor Polski Nr A-103, poz. 1611) zwolnić osoby dysponujące jazdą samochodu ciężarowego lub ciągnika od obowiązku zgłaszania jej placówce spedycyjnej. Zwolnienie powinno być zaznaczone na zezwoleniu (§ 1 ust. 5 wytycznych) specjalnym stemplem: "Nie podlega zgłoszeniu do placówki spedycyjnej".

ZAŁĄCZNIK  Nr 2.

ZEZWOLENIE OKRESOWE Nr .........................

ZAŁĄCZNIK  Nr 3.

ZEZWOLENIE JEDNORAZOWE Nr .........................

1 § 5 pkt 7 zmieniony przez obwieszczenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 lipca 1961 r. o sprostowaniu błędu (M.P.61.56.250).